Blu-ray speler firmware updaten: het hoe, waarom en de problemen

Geplaatst op8 juli 2013, 14:56 CategorieTips en adviezen

Negen van de tien Blu-ray spelers die je vandaag de dag in de winkel vindt beschikken over de mogelijkheid de firmware te updaten. Dit is niet alleen interessant voor het toevoegen van nieuwe functies maar vooral ook voor het verhelpen van problemen en het verbeteren van de kwaliteit. Maar, wat is de firmware precies en hoe kun je de firmware van een Blu-ray speler upgraden?

Wat is firmware?

De firmware is software  die in de hardware van een apparaat geprogrammeerd is. Dit kan zowel een Blu-ray speler of een receiver als een tv of een computer zijn. Deze firmware bepaalt voor een zeer groot deel hoe een apparaat functioneert, communiceert en presteert. De firmware van een Blu-ray speler is dus van groot belang voor een optimale weergave van beelden, een optimaal gebruiksgemak en soepele communicatie met andere apparaten. Tot enkele jaren terug was het lastig de firmware van een apparaat te updaten maar inmiddels kunnen fabrikanten updates uitrollen die je op verschillende manieren kunt installeren om de firmware en daarmee de prestaties en mogelijkheden te verbeteren.

Waarom firmware updaten?

De firmware van een Blu-ray speler (of ander apparaat) upgraden of updaten is altijd verstandig, ongeacht de reden. De fabrikant heeft immers een reden om nieuwe software beschikbaar te stellen en meestal worden hiermee bugs opgelost, functies toegevoegd of wordt de kwaliteit verbeterd. Mocht je problemen met je Blu-ray speler ervaren, bijvoorbeeld wat betreft de communicatie met andere apparaten of bepaalde discs die niet afgespeeld worden, dan is het altijd verstandig te checken of een een firmware update beschikbaar is. Maar, ook wanneer je geen problemen ervaart is het verstandig te (laten) zoeken naar de meest recente firmware-versie zodat je speler weer helemaal up-to-date is. Zo hebben verschillende fabrikanten het afgelopen jaar streamingmogelijkheden aan Blu-ray spelers toegevoegd, zijn de Smart tv platformen op verschillende spelers verbeterd en uitgebreid, en is er ondersteuning voor met een nieuwe kopieerbeveiliging uitgeruste Blu-ray discs toegevoegd.

Hoe kun je firmware van je Blu-ray speler updaten?

Het updaten van de firmware van een Blu-ray speler kan op verschillende manieren, afhankelijk van de fabrikant, het model en de koppeling met het internet. De meeste Blu-ray spelers beschikken over verschillende mogelijkheden. Zo heb je vaak de keuze uit het updaten via een USB-stick, het updaten middels een CD-schijfje en het online updaten via het internet.

firmware-updaye-Blu-ray

Deze laatste optie is het eenvoudigst. Alles dat je hoeft te doen is je speler met ethernetkabel of wifi (afhankelijk van het model) koppelen met je thuisnetwerk. Vervolgens kun je in de meeste gevallen de instelling van de Blu-ray speler kiezen om de firmware automatisch te laten updaten zodra er een update beschikbaar is of je kunt handmatig checken wanneer het jou uitkomt. Op deze manier hoef je weinig handelingen te verrichten om meteen te weten of je de meest recente firmware-versie hebt en om een update te laten installeren.

Bekijk ook  Denon AVC-X8500H receiver in februari te koop voor 3.699 euro

Mocht je echter geen internetverbinding hebben of de speler biedt hier geen ondersteuning voor dan kun je vaak de meest recente firmware-versie vinden op de website van de fabrikant. In de meeste gevallen staat dit omschreven in de handleiding van de betreffende Blu-ray speler. Via de website van de fabrikant kun je vervolgens een bestand downloaden dat je op een USB-stick of CD-schijfje kunt zetten. Deze sluit je aan op of plaats je in de Blu-ray speler waarna je de instructies moet volgen.

Het upgrade-proces kan afhankelijk van het merk, de update en de speler zelf mogelijk 10 minuten of wat langer duren. In de tussentijd kun je de speler niet gebruiken en is het van belang dat de stroom niet van het apparaat afgehaald wordt.

Geen updates beschikbaar?

Helaas is het updaten van de firmware iets dat compleet in de handen van de fabrikant van de betreffende Blu-ray speler ligt. Wanneer deze fabrikant geen aandacht besteed aan nieuwe firmware-versies en dus geen nieuwe versies uitrolt is er weinig te doen aan problemen die met deze software te maken hebben. Gelukkig bieden de meeste grote en bekende fabrikanten redelijke tot goede ondersteuning wat betreft de firmware van Blu-ray spelers en andere apparaten.

Hoe vaak er een update uitgerold wordt en hoe lang er ondersteuning voor jouw specifieke Blu-ray speler geboden wordt is ook weer geheel aan de fabrikant zelf en iets wat je helaas niet kunt eisen. Het enige dat je kunt doen is regelmatig checken of er een update beschikbaar is. Uit onze eigen ervaringen en reacties van bezoekers kunnen we concluderen dat onder meer Sony, Samsung, Panasonic, Philips, LG, Marantz, Oppo, Denon en Onkyo prima ondersteuning bieden op dit gebied.

De conclusie over firmware updates voor Blu-ray spelers (en andere apparaten) spreekt na dit alles redelijk voor zichzelf. Het is zeer verstandig om zo nu en dat, wellicht eens per maand, te zoeken naar de meest recente firmware-versie van je speler en wanneer mogelijk een update te installeren. Als je speler met het internet verbonden kan worden en zelf automatisch voor updates kan checken dan kost het je helemaal geen moeite. Hierdoor weet je zeker dat je speler up-to-date is, worden problemen die je ondervindt mogelijk verholpen en is er zelfs een kans dat je interessante nieuwe functies krijgt.

Meer informatie

Meer informatie over Blu-ray spelers, adviezen voor de aankoop van een Blu-ray speler en veel meer tips en adviezen voor het gebruik en de aanschaf van home cinema producten vind je in de homecinema informatiegids. Lees ook meer over alles dat je moet weten voordat je een Blu-ray speler koopt.