Kwartaalcijfers Ziggo beter dan verwacht

18 april 2013 1 Minuut 0 Reacties
Ziggo-Logo

Ziggo heeft woensdag de kwartaalcijfers bekend gemaakt. In tegenstelling tot de verwachtingen komt Ziggo er goed vanaf. Hoewel er nauwelijks groei is bij de digitale tv klanten besteden deze klanten wel steeds meer en groeit ook het aantal zakelijke klanten.

Ziggo ziet veel klanten gaan

Uit de cijfers blijkt dat het aantal digitale tv klanten in de eerste drie maanden van 2013 nauwelijks gegroeid is. Het eerste kwartaal zijn er maar 4.000 bijgekomen. Ook aan de analoge kant moet Ziggo afscheid nemen van zo’n 45.000 klanten. In drie maanden tijd heeft Ziggo dus 41.000 klanten zien vertrekken.

Klant besteed gemiddeld meer

Aan de ene kant ziet Ziggo klanten vertrekken, maar aan de andere kant besteedt de klant ook meer bij Ziggo. Met name klanten met een aanvullend betaalpakket besteden steeds meer. De gemiddelde besteding van deze klanten steeg van €1,13 naar €42,34 per maand. En dat is aanzienlijk. Deze stijging is voornamelijk afkomstig uit video on demand dat Ziggo ook toegankelijk heeft gemaakt voor klanten zonder interactieve tv.

Groei zakelijke klanten

Ziggo heeft nu iets meer dan tweehonderdduizend zakelijke klanten. Jaarlijks bedraagt de groei 48% wat goed is voor 28,3 miljoen euro in het eerste kwartaal. Later dit jaar zal Ziggo ook kunnen profiteren van Esprit Telecom dat recent overgenomen is.

Loyaliteitscampagnes

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers gaf Ziggo aan de rest van het jaar zijn pijlen te richten op huidige en nieuwe klanten. Met behulp van loyaliteitsprogramma’s zal bijvoorbeeld de nieuwe klant verleidt worden met interessant geprijsde introductieperiodes. Natuurlijk hoopt Ziggo deze klanten na de introductie periode te behouden.

Een voorbeeld van zo’n loyaliteitsprogramma is korting op de decoder bij verlenging van het contract.

Winst

Door een groeiend aantal zakelijke klanten en hogere inkomsten uit aanvullende betaalpakketten sluit Ziggo het eerste kwartaal af met een netto-winst van 92,6 miljoen euro. Het volgende kwartaal zullen we zien of de loyaliteitscampagnes effect hebben gehad.

Reacties (0)