Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Verkopen plasma TV’s weer in de lift

Geschreven door
Geplaatst op8 maart 2013, 20:34 CategorieOnderzoeken

Het gaat als we alle berichten van de afgelopen maanden mogen geloven niet goed met de verkopen van plasma TV’s en ook verschillende media hebben de techniek al afgeschreven. Toch lijkt het erop dat consumenten de voordelen van plasma blijven zien en dat de techniek een vaste groep aanhangers heeft die streven naar de beste beeldkwaliteit.

Verkopen plasma TV’s in de lift

Een recent onderzoek van Quixel Research toont zelfs aan dat de verkopen van plasma TV’s in de laatste 12 maanden gegroeid zijn. Het aantal verscheepte plasma TV’s met een formaat van 60 inch of groter is het meest gestegen, met 70 procent maar liefst. De verkopen van 50 inch plasma TV’s stegen met 23 procent en de verkopen van 60 inch modellen met 18 procent. In het vierde kwartaal van 2012 waren 2 van de 5 verkochte TV’s met een formaat van 40 inch of groter een plasma variant wat zorgde voor een 1 miljoen verkochte plasma TV’s. De omzet steeg in dit kwartaal dan ook met 53 procent. Toch vertekent dit een beetje aangezien de totale plasma TV markt vorig jaar met 17 procent inzakte ten opzichte van 2011.

Plasma en beeldkwaliteit

Hoewel het plasma jaar op jaar dus nog steeds niet voor de wind gaat blijkt uit deze resultaten wel dat consumenten plasma nog steeds prijzen voor de beeldkwaliteit. LCD/LED modellen bieden veel voordelen ten opzichte van plasma modellen, waaronder een slanker design, minder energieverbruik, een hogere helderheid en vaak lagere prijzen. Plasma heeft echter nog steeds één belangrijk voordeel, iets dat zowel consumenten als experts blijven aangeven. De plasma techniek zorgt vandaag de dag namelijk nog steeds voor de meest natuurlijke kleuren en diepste zwaarden, twee elementen die voor de echte filmfans van groot belang zijn.

Bekijk ook  LG W8-serie en G8-serie oled tv's verschijnen in Nederland en België

De toekomst van plasma

De vraag is wat de toekomst voor plasma gaat brengen. Er staan namelijk nieuwe ontwikkelingen om de hoek die plasma uiteindelijk in zullen halen. De belangrijkste techniek is natuurlijk OLED. Hoewel de eerste OLED TV’s dit jaar pas verschijnen en nagenoeg onbetaalbaar zijn zal het niet lang meer duren voordat OLED zowel de LCD/LED als plasma TV markt zal doen krimpen. Panasonic is nog steeds de grootste fabrikant van plasma TV’s maar zou volgens recente geruchten de ontwikkeling binnen niet al te lange tijd stop zetten en zich focussen op nieuwe technieken als OLED. Ook Samsung en LG brengen nog steeds plasma TV’s op de markt, al wordt het aanbod in 2013 verkleind.

Ook zelf ben ik nog steeds, kijkend naar de LCD en plasma modellen die ik in 2012 voorbij heb zien komen, overtuigd van de beeldkwaliteit die een (goede) plasma TV kan bieden. Eind vorig jaar schreef ik een artikel waarin ik de vraag beantwoord waarom plasma nog steeds de beste beeldkwaliteit biedt. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Is plasma nog steeds dé techniek voor jou of ga je voor de LCD/LED techniek?

  • Delen:

Reacties

  1. winni
    10 maart, 2013 om 18:22

    ik begrijp nog steeds niet waarom er over plasma zo lelijk wordt gepraat, terwijl ze beter beeld weergeven in zowel wit als zwart tinten, dus ik zou de mensen willen laten weten dat ze anders moeten gaan kijken in de winkel,s waar ook plasma,s wodren verkocht. ik doe dat in mijn winkel ook en de mensen zie in van mijn verhaal dat ik gelijk heb. de plasma doet het beeld veel warmer van kleur aan dan lcd/led, die wel schel overkomen, ze vinden naartuurlijk het beeld mooi maar dat is schijn omdat ze in de winkels altijd de contrast hoog zetten en dan lijkt het heel mooi maar bij thuis komst is dat niet zo en dan krijg je de vraag in de winkel was ie veel mooier en dan komt ook weer de vraag hij verbruikt veel stroom maar dat is op jaar basis maar tussen de 40 en 60 euro maar voor een beter beeld,dus het blijft altijd wat moet ik nu doen dat mag je zelf uitzoeken mensen…

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.