Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Waarom een plasma TV nog steeds de beste keuze is qua beeldkwaliteit

Geschreven door
Geplaatst op1 december 2012, 16:44 CategorieLcd en led tv's

Moet ik nou een plasma of LCD TV kopen? Dat is een vraag die ik nog steeds vaak voorbij zie en hoor komen. En nog steeds is mijn antwoord hetzelfde, mits je op zoek bent naar de beste beeldkwaliteit. Toch wordt het aanbod van plasma TV’s steeds kleiner en kiezen steeds minder consumenten voor een plasma TV. Dat eerste is jammer, het tweede is naar mijn idee niet terecht.

Ik heb het afgelopen jaar wederom heel wat TV’s voorbij zien komen in diverse reviews, van de beste LCD/LED modellen tot de beste plasma TV’s. Net als bij vele reviewers staat aan het einde van het jaar nog steeds plasma bovenaan wanneer ik advies moet geven voor een TV met een goede beeldkwaliteit. Dat is echter niet zonder reden. Plasma is op dit moment beter dan LCD/LED om een aantal belangrijke redenen.

Prijs

Een van de eerste dingen die ik wil behandelen is de prijs, voor ons Nederlanders een van de belangrijkste argumenten om voor een bepaalde TV te kiezen. Plasma TV’s zijn met name in het grotere display segment op dit moment goedkoper dan LCD TV’s, met hier en daar een uitzondering. Wanneer je bijvoorbeeld wilt gaan voor een 55/60/65 inch TV dan is op dit moment plasma in de meeste gevallen de goedkoopste optie. Bij kleinere formaten TV’s is het verschil wat kleiner.

Kleurweergave en contrast

Als er iets belangrijk is voor een goede beeldkwaliteit dan is het wel de kleurweergave en het contrast, het verschil tussen het meest heldere en meest donkere deel van het scherm. Een hoog contrast is van groot belang omdat dit het beeld levendig maakt in plaats van plat en uitgewassen. Hoe hoger het contrast hoe meer leven er in het beeld naar voren komt. Nou is dit meteen een probleem, want fabrikanten (zowel van plasma als LCD TV’s) geven tegenwoordig contrast ratio’s van enkele miljoenen die eigenlijks niets zeggen over het daadwerkelijke contrast. Het zijn getallen die je niet terugziet op het scherm maar verleiden toch vaak consumenten om voor een LCD TV te gaan. Over het algemeen geldt echter dat plasma TV’s een beter contrast hebben, puur kijkend naar het beeld en niet naar de specificaties. Er zijn LCD TV’s die een uitzondering zijn, maar dit zijn de duurdere modellen met Full LED achtergrondverlichting en een goede local dimming techniek.

Een belangrijk onderdeel van het contrast is de zwartweergave. Je wilt natuurlijk dat zwart echt diep zwart is. Bij de meeste LCD TV’s is diep zwart echter nagenoeg onmogelijk door het gebruik van achtergrondverlichting, echter ook weer met soms de uitzondering van Full LED modellen met local dimming. Voor een optimale filmbeleving zijn diepe zwartwaarden van groot belang en plasma loopt hier op dit moment nog steeds mee voorop.

Een ander onderdeel dat we bij contrast kunnen plaatsen is de kleurweergave. Voor een optimale beeldkwaliteit ben je op zoek naar een natuurgetrouwe weergave van kleuren en dus geen overdreven kleuren met tinten die wellicht dynamisch zijn maar niet richting datgene komen wat we in de ‘natuur’ terugzien. Ook op dit gebied wint plasma het in de meeste gevallen nog steeds van LCD.

Motion Blur en refresh rates

Niet alleen schrijf ik een hoop artikelen over TV’s en andere home cinema producten, ook voer ik hier en daar een discussie over bepaalde technische elementen. Een punt wat vaak naar voren komt is de refresh rate (hertz) van een TV. Dit geeft aan hoeveel beelden per seconde er getoond worden voor een vloeiend ogende weergave van snelle bewegingen. Helaas maken fabrikanten op bij het aantal Hertz van een TV weer gebruik van verschillende meetmethoden en rekensommetjes om jou als consument te overtuigen van een vloeiende weergave.

Motion blur is het principe dat dat TV het ‘niet bij kan houden’ wanneer er een snellere beweging in het beeld plaatsvindt waar ook nog eens veel detail in te zien is. Dit merk je doordat het beeld ‘uitgesmeerd’ wordt zodra de beweging ingezet wordt. Fabrikanten van LCD TV’s ondervangen dit probleem door de refresh rate van een paneel te verhogen naar 120Hz of 240Hz (native en dus niet de overdreven getallen die je op de doos ziet staan) en dus lost het probleem inderdaad gedeeltelijk op. Deze fabrikanten introduceren ook verschillende ‘Motion’ technieken om beelden vloeiender weer te geven. Het probleem van deze technieken, welke vaak ook in en uit te schakelen zijn, is dat ze er vaak voor zorgen dat films en TV series er uit gaan zien alsof ze gefilmd zijn met een homevideo camera. Het is ‘te vloeiend’ waardoor het nep en overdreven overkomt. Dit is iets wat je zelf moet zien om het te begrijpen.

Plasma TV’s hebben dit probleem niet of nauwelijks, puur omdat ze op een andere manier werken. Voor de weergave van snelle beelden, bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd, wordt plasma dan ook vaker gekozen als beste optie.

Kijkhoeken

Ik heb dit jaar heel wat LCD TV’s voorbij zien komen en iets dat vaak opvalt is dat de kijkhoeken van deze modellen nogal tegenvallen. Natuurlijk zijn er ook weer uitzonderingen, maar over het algemeen gaat de beeldkwaliteit van een LCD TV achteruit wanneer je verder uit het midden van de TV gaat zitten. Denk hierbij aan snel achteruit hollende zwartwaarden en een uitgewassen beeld met verminderde helderheid. Het voordeel van plasma TV’s is dat dit probleem niet of nauwelijks waar te nemen is. Plasma TV’s zien er over het algemeen genomen hetzelfde uit vanuit elke kijkhoek.

Is plasma in alles beter?

Na bovenstaande gelezen te hebben zou je kunnen zeggen dat ik de nadelen van plasma niet zie, maar die zijn er wel zeker. Een plasma TV is wellicht niet voor iedereen de meest ideale TV, zeker wanneer je specifieke wensen hebt. Zo hebben plasma TV’s bijvoorbeeld een lagere helderheid. In huiskamers met veel licht dat binnenvalt of voor mensen die overdag veel TV kijken in een lichte kamer biedt een LCD TV voordelen. De reden hiervoor is dat LCD TV’s een hogere lichtoutput kunnen genereren dan plasma TV’s en dus tegen het binnenvallende licht in kunnen gaan. Dit voordeel zie je soms ook terug in 3D modus waar door het gebruik van actieve brillen veel licht uit het beeld weggenomen wordt.

Daarnaast zijn plasma TV’s gevoelig voor ‘inbranden’. Hoewel ik er zelf nog nooit last van heb gehad en het in de ‘professionele’ kringen ook niet vaak voorbij zie komen, lees ik wel diverse fora waar consumenten dit probleem omschrijven. Ik kan niet zien hoe deze consumenten hun TV gebruiken en wat er op te zien is maar dat mensen er soms nog last van hebben mag duidelijk zijn. Ik gebruik mijn plasma TV voor allerlei soorten content waarin bijna nooit langer dan 2 uur één logo of één ander object statisch in beeld staat. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een logo van een TV zender een paar minuten door blijft schemeren wanneer je van kanaal verandert, en dat kan als nadeel van plasma gezien worden. Echt inbranden ben ik echter nog niet tegengekomen. Het is sowieso aan te raden bij plasma geen computer desktops, game menu’s, en zender logo’s voor lange tijd in beeld te laten staan zonder dat er iets omheen gebeurt.

Aangezien ik het woord ‘stroomverbruik’ vaak voorbij zie komen in de vergelijking van plasma en LCD wil ik het hier wel even noemen, ondanks dat we het over de beeldkwaliteit hebben. Ik ben echter van mening dat dit verschil de laatste jaren tot een minimum beperkt is. Natuurlijk, het scheelt je bij sommige modellen misschien 20 euro op jaarbasis maar dit is iets wat denk ik iedereen wel wil accepteren voor een betere beeldkwaliteit.

Conclusie

Geen enkele TV is perfect maar het is nog steeds duidelijk dat als je voor de beste beeldkwaliteit wilt gaan plasma in de meeste gevallen de beste en (soms) goedkopere keuze is. LCD heeft zijn voordelen voor mensen met specifieke wensen maar over het algemeen genomen biedt plasma meer voor een optimale beeldkwaliteit. Je kunt het hier natuurlijk mee eens of mee oneens zijn maar kijk naar vele andere reviewers, review websites en lijstjes en je zult zien dat plasma nagenoeg altijd bovenaan het lijstje staat. Dit jaar is bijvoorbeeld de Panasonic VT50 plasma serie zowel bij ons als bij veel andere websites dé TV voor de beste beeldkwaliteit.

Natuurlijk staat de ontwikkeling van TV’s niet stil en zal ook dit binnen niet al te lange tijd veranderen. Of de LCD techniek uiteindelijk de plasma techniek in zal halen wat betreft beeldkwaliteit is nog maar de vraag, maar er staan andere technieken om de hoek die al bewezen hebben nog meer in petto te hebben dan plasma. Hier heb ik het dan met name over OLED. De eerste OLED TV’s worden volgend jaar op de markt verwacht en dat zou alles kunnen veranderen, mits je voldoende budget hebt.

Meer informatie

Wil je meer weten over LCD en plasma TV’s, tips lezen voor het kopen van TV’s en andere home cinema apparatuur en adviezen lezen over het optimaal instellen van je TV en andere apparaten, lees dan onze uitgebreide Homecinema Informatie Gids. Wil je een overzicht van alle nieuwe plasma TV’s die dit jaar in Nederland gelanceerd zijn? Bekijk dan ons 2012 LCD en plasma TV overzicht.

  • Delen:

Reacties

  1. FK
    03 december, 2012 om 19:50

    Ik hoop dat je iedreen overtuigd hebt met dit stukje. Ik ben ook groot liefhebber van plasma simpelweg omdat het de beste beeldkwaliteit biedt.

  2. Gert
    24 april, 2014 om 11:36

    Dit topic is voor mij nu actueel. Hoe is de status op dit moment? Een UHD is tegenwoordig al betaalbaar.
    Ik zelf heb een Hitachi 42PD9700 en ben hiermee uiterst tevreden.
    Echter door dat mijn vrouw een tv op de slaapkamer wil en ik inmiddels 2 kinderen heb, waardoor de tv soms wel 8 uur per dag aan staat, is een LED economisch voordelig.
    Echter ben ik niet bereid om iets aan beeldkwaliteit in te leveren als ik een film kijk op zaterdagavond of voetbal kijk met het wk.
    Wat is uw advies?

    Met vriendelijke groet,

    Gert Smeman

    • Gert
      24 april, 2014 om 11:37

      nogmaals bericht, nu met vinkje aangekruisd zodat ik op de hoogte blijf van de reacties

      Met vriendelijke groet,

      Gert Smeman

    • Martijn Chel
      24 april, 2014 om 13:44

      Hoi Gert,
      UHD is er inderdaad al maar verandert niks aan de gebruike techniek, het blijft lcd led. Qua contrast, diepe zwartwaarden en vloeiende weergave blijft plasma dus voorop lopen. Daarbij is het volgens sommigen juist het betere contrast en de natuurlijkere kleuren van plasma die zorgen voor een scherper ogende weergave. Kortom, het is nog niet zo makkelijk om het te beoordelen. Echter, Panasonic heeft aangegeven (en getoond) in de herfst met de AX900 lcd led tv-serie te komen die qua beeldprestaties zeer dicht in de buurt van plasma komt.

      • Gert
        24 april, 2014 om 13:48

        Dag Martijn,

        bedankt voor je reactie.
        Er is dus geen voordeel te behalen om mijn relatief oude plasma te vervangen door welke LED dan ook.
        In dat geval zou ik beter een goedkopere televisie kunnen ophangen in de slaapkamer….
        Door een reset is trouwens de beeldinstellingen verloren gegaan van mijn Hitachi 42PD9700. Weet u hiervan de juiste instelwaardes?

        Groeten Gert

      • Martijn Chel
        24 april, 2014 om 13:50

        Hoi Gert,
        Er zijn lcd led tv’s die dicht bij plasma in de buurt komen maar dat zijn echt de dure topmodellen. Ik zou, persoonlijk, momenteel nog voor plasma kiezen. Over een paar jaar komt oled en dan is zowel plasma als lcd verleden tijd.
        Helaas, qua beeldinstellingen is het verstandig wat rond te speuren op fora. Elke tv en situatie heeft zijn eigen optimale instellingen.

  3. Gert
    24 april, 2014 om 13:58

    mmm, ja dat had ik al gedaan. Ben op een duitse site wel de instellingen tegen gekomen van Hitachi broertjes, maar niet van dit model, helaas.
    Heb je ook verstand van mediaspelers?
    Wil namelijk mijn collectie dvd’s en blue rays kwijt. Staan me in de weg. Nu wil ik deze gaan digitaliseren, maar wil absolute topkwaliteit behouden. Dit geldt ook voor mijn muziek. Deze heb ik jaren geleden al gedigitaliseerd in niet gecomprimeerde WAV bestanden. Dit wil ik dan allemaal gaan streamen…
    Advies?

    Groeten Gert

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.