Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Het geluid van je TV via de speakers van je home cinema set weergeven

Geschreven door
Geplaatst op15 december 2012, 14:18 CategorieHome cinema sets

Als er één vraag is die ik veel gesteld krijg in de vraagbaak dan is het wel hoe je het geluid van een tv via de luidsprekers in een home cinema systeem kunt weergeven. In dit artikel behandel ik dan ook even kort wat de beste oplossingen zijn en verwijs ik naar een aantal interessante artikelen over het aansluiten van de componenten in je home cinema systeem.

Update oktober 2016: we hebben een compleet nieuw artikel over het geluid van je tv over de luidsprekers van je home cinema of soundbar weergeven online gezet. Met meer nieuwe tips en oplossingen. Lees daarom direct verder via deze link.

Geluid van tv-zenders over je speakers

Er zijn meerdere oplossingen om het geluid van je tv over de speakers in je audiosysteem te krijgen. De eerste oplossing is vrij simpel en ideaal voor mensen die gebruikmaken van een externe bron voor de weergave van het beeld dat op de tv verschijnt, bijvoorbeeld een digitale decoder. Deze kun je direct qua beeld en audio met je receiver of home cinema set verbinden waardoor het beeld richting de TV gaat en de audio over de speakers van je home cinema systeem gaat. De meest logische aansluiting hiervoor is de HDMI-aansluiting, te vinden op de meeste decoders en de meeste home cinema systemen. Zorg er echter wel voor dat je home cinema systeem (of receiver, of soundbar) beschikt over een HDMI-ingang. Het beeld wordt vervolgens naar de tv doorgestuurd en sommige systemen (met name receivers) bieden de optie om ook het geluid door te sturen zodat je de speakers van de tv kunt gebruiken als dit gewenst is.

Het is echter ook mogelijk dat je nog analoge tv kijkt of bijvoorbeeld geluid van het smart tv platform van je tv over je speakers wilt weergeven. Dan moet je een kabel terugleggen naar je home cinema systeem of receiver. Dit kan zowel digitaal als analoog, maar digitaal heeft altijd de voorkeur aangezien het meer formaten ondersteunt en een betere kwaliteit biedt. Kijk dus naar welke audio-uitgangen je TV heeft en welke ingangen je set of receiver heeft. Vervolgens leg je dus een audiokabel van de TV naar je home cinema set of receiver om het geluid over de speakers te krijgen.

Bekijk ook  Review: Focal Sib Evo - Dolby Atmos op huiskamervriendelijke wijze

Deze oplossing is ook van toepassing wanneer je de digitale tv-decoder direct op de tv aansluit in plaats van op je audioset. Het geluid van decoder kan zo via de tv naar de home cinema set gestuurd worden, of je kunt ervoor kiezen een audiokabel tussen de decoder en de set te leggen, terwijl het beeld via HDMI direct naar de tv gaat. Wanneer je puur via een digitale tv-decoder kijkt is de eerste optie, hierboven omschreven, echter het beste. Sluit dan je decoder op je home cinema set aan via HDMI en laat het beeldsignaal doorsturen naar de tv.

De laatste manier om de audiokoppeling voor elkaar te krijgen is via HDMI Audio Return Channel. Dit is een functie waar zowel de TV als de receiver, soundbar of home cinema set over moet beschikken en maakt het mogelijk geluid van de TV zelf (eigen tuner en soms eigen content) terug te sturen via de HDMI-kabel waar ook beeld en audio via binnenkomt. Kortom, je hoeft geen extra kabels te leggen. Lees meer over HDMI Audio Return Channel.

Meer informatie

Update oktober 2016: we hebben een compleet nieuw artikel over het geluid van je tv over de luidsprekers van je home cinema of soundbar weergeven online gezet. Met meer nieuwe tips en oplossingen. Lees daarom direct verder via bovenstaande link.

Voor meer informatie over het aansluiten van je audio- en videosysteem en andere interessante tips kun je terecht in de home cinema informatiegids.

  • Delen:

Reacties

  1. arjen
    03 januari, 2013 om 17:45

    Heb onlangs een cisco HD-recorder, 8485DVB HD PVR, gekocht via Ziggo die middels een Scart kabel is aangesloten op mijn Philips tv, 42PFL7404H/12. Voor een surround 5.1 geluid is de tv aangesloten op een Logitech X530 waartussen zich een RCA converter (onlangs gekocht om geluid te krijgen bij de decorder als de computer) bevindt, Konig KN-OPTRA10, die middels een coaxial cable is verbonden gezien de logitech drie uitgangen heeft en via adapter naar twee. Daarnaast heb ik een computer (voorheen gebruikt als media center) met dvd-speler die via een hdmi-aansluiting is aangesloten op de tv. Ik twijfel ten zeerste of het geluid nu wel juist is aangesloten gezien er wel geluid is bij beide systemen maar niet surround sound. Hoor in de achterspeakers namelijk gewoon geluid. Had ook op het internet nagelezen dat de RCA converter alleen stereo doorgeeft. Dus de vraag is of de rca converter zoals nu aangesloten compatible is met het dolby digital systeem van mijn speakerset i.c.m. de aangesloten computer met dvd-speler?

    • Martijn Chel
      04 januari, 2013 om 10:23

      Zoals ik het lees is het inderdaad gewoon stereo dat je te oren krijgt, door de RCA converter. Maar, hoe zit de computer gekoppeld met de speakerset? Ook via deze converter?

      • Hennie
        05 december, 2015 om 0:31

        Gewoon regelen met je afstands bediening….

    • Jan
      03 december, 2016 om 23:04

      Beste Mensen ,

      Ik heb sinds 2010 een Home Cinema en die staat op mijn Samsung platte tv aangesloten maar ik heb hem nog nooit goed af kunnen stellen want ik heb er dood eenvoudig geen verstand van dus ieder zijn vak zeg ik maar.
      Ik ben bijna 74 en wil nu ook wel eens mooie muziek luisteren en ik moest de subwover dus de bas afgezet om een beter geluid te krijgen en nog steeds is het niet goed ,ik speel wel de muziek over de vier boxjes ik heb een Sony Home Cinema maar dan is de tv geluid niet goed of andersom ik snap het niet dus zonde van de aankoop van de home Cinema ja bij mijn dochter hoorde ik het veel anders en ze krijg hem bij mij ook niet goed.
      Ik zat ook te denken aan een extra luidspreker en dan achter de bank liggen waar we zitten maar kan je wel een extra luidspreker op de tv aansluiten.
      Graag hoor ik hoe ik het moet doen om na zes jaar eens mooie muziek te luisteren.
      Groeten
      Jan.

  2. arjen
    04 januari, 2013 om 11:43

    computer is met hdmi gekoppeld aan tv.
    Hd recorder middels scart kabel aan tv.
    tv op SPDIF OUT verbonden middels een coaxial cable aan de converter waaraan de speaker is aangesloten, eerst via tweepoot dan via adapter naar 3-poot.

    dus computer is nu niet direct gekoppeld aan converter. op de hd-recorder zit wel een tos-link, op de computer zit op 1 slot een SPIF-OUT en -IN en op een ander slot een SPIF-out met een tos-link.

    (Voorheen keek ik DVD’s&TV direct via de computer, was de speaker direct hier aan gekoppeld en had ik wel de surround sound)

    • Martijn Chel
      04 januari, 2013 om 16:55

      Ja, dan klopt het dan je geen surround krijgt. Voor 5.1 surround heb je een direct digitale verbinding nodig met je speakers (versterker/receiver) en het liefst nog HDMI om de HD audioformaten te kunnen beluisteren.

  3. monique
    03 april, 2013 om 21:47

    Hallo
    ik heb net een dag een smart tv van LG
    sluit alles aan niks aan de hand
    maar nu hapert het geluid en het stotterd wat moet ik nu doen?
    snap er geen hout van

    ben al bij insteling om te kijken maar helaas niets kunt u me helpen aub?

    • Martijn Chel
      03 april, 2013 om 22:27

      Komt het geluid uit de TV of een home cinema systeem? Welke bron kijk je (digitaal/analoog)?

  4. Huub
    24 juli, 2013 om 12:52

    Hallo,
    Ik heb een samsung 5200 met arc en een philips tv met arc,beide staan ingesteld op arc. Het probleem is dat iedere keer het geluid voor 1 sec wegvalt.

    • Martijn Chel
      24 juli, 2013 om 20:28

      Probeer de meest recente firmware eerst te downloaden. Klinkt als een bug.

    • arno
      06 november, 2013 om 21:02

      Hallo , is dit probleem reeds opgelost , want ik zit met hetzelfde euvel
      Groet
      Arno

  5. Dirk
    28 januari, 2014 om 20:40

    Ik vroeg me even af of ik mij. Soundbar ook kan besturen met de afb van de tv.
    Ik heb een lg 3D tv en een soundbar van lg.
    Op de soundbar zit allen een optische uitgang.
    Geen hdmi oid.
    Als ik in het menu van de lg tv externe luidspreker kies kan ik het geluid niet bedienen via de afb van de tv.Alleen met de afb van de soundbar..En als ik in het menu voor tv speaker kies gaat het geluid volgens mij niet over de soundbar of zie ik dat verkeerd?
    Mvg Dirk

    • Martijn Chel
      28 januari, 2014 om 23:06

      Dat is alleen mogelijk wanneer A) dit door de fabrikant van beide apparaten duidelijk vermeld wordt B) de apparaten middels HDMI-CEC aangesloten zijn. Bij de laatste optie is het aantal te gebruiken functies klein.

  6. Hans
    23 mei, 2014 om 19:32

    Bete Martijn,

    Een tijd terug heb een Philips Fidelio home theater set gekocht. Deze heb ik met HDMI kabel aangesloten aan tv en tussen kastje van digitale TV (Telfort) en het home theater set ook een koppeling d.m.v. HDMI. Dit functioneerde een tijd lang prima.

    Nu valt het beeld steeds na circa 3 minuten een paar seconden uit. Heel vreemd. Heb ik iets verkeerd aangesloten? Philips geeft aan dat de home cinema (HDMI 1) en het kastje van de digitale TV (HDMI 2) los van elkaar op de TV aangesloten moeten worden en onderling geen verbinding mogen hebben. Nu heb ik als ik op TV voor HDMI 1 kies geen TV en als ik voor HDMI 2 kies alleen TV en geeld geluid.

    Kun jij mij verder helpen?

    Vriendelijke groet,

    Hans

    • Martijn Chel
      23 mei, 2014 om 21:56

      Hoi Hans,
      Dat wat Philips zegt begrijp ik niet. Ik zou altijd de decoder op de set aansluiten en doorsluizen naar de tv. Dat lijkt mij prima.
      Waarom het beeld wegvalt is echter lastig te zeggen. Probeer alle apparaten sowieso van de laatste firmware te voorzien. Aan een aansluiting kan dit niet liggen.
      Wat je zegt over de HDMI-poorten klopt. Als je dit zo aangesloten wilt houden hoeft de home cinema set niet via HDMI op de tv aangesloten te zijn, tenzij hier nog andere apparaten aan hangen. Voor het geluid moet dan een audiokabel van de decoder naar de home cinema set.

  7. carel
    08 juli, 2014 om 20:20

    hallo allemaal ik had een vraag ik heb pas een cinema set gekocht maar ik heb er niet veel verstand van.de radio/cd werkt optimaal maar nu wil ik de dvd aansluiten zodat ik een film kan kijken maar ik heb dan wel geluid maar geen beeld wat moet ik doen

    • Alex
      10 juli, 2014 om 13:22

      Hallo Carel, dit hangt af van je cinema set, als je er een hebt met een HDMI uitgang moet je een HDMI kabel kopen die op je TV past. Heb je een cinema set met een scart kabel? dan doe je precies hetzelfde. Eenmaal gedaan ga je naar de input op de TV en selecteer je het juiste kanaal.

  8. carel
    10 juli, 2014 om 14:32

    hallo alex ik heb je bericht ontvangen maar ik snap er niet veel van sorry kan je het mijn iets beter uit leggen.ik heb wel een scart kabel met stekkers er aan bedoel je dat? en hoe vind ik die input op mijn tv dan?gr carel

  9. Carola
    15 juli, 2014 om 13:29

    Hallo ik helemaal blij met onze Samsung smart tv. We hebben het geluid via de soundbar (LG) dat is echt super, voor zowel alle tv zenders alsook bij gebruikt van de Blueray speler. Het enige wat we maar niet goed krijgen is het ‘interactieve’ geluid. Bij gebruik van de YouTube app op de tv, het internet gebruik maar ook als ik bijvoorbeeld een film wil afspelen vanaf een usb (flash of externe harddisk) op tv.Zodra ik de USB plug in op de tv gebruik gaat het geluid ook direct via de tv en niet via de soundbar. Dat is helemaal niet leuk film kijken dus ik wil graag weten of ik hier iets aan kan veranderen?

    • Martijn Chel
      16 juli, 2014 om 9:41

      Hoe is het nu aangesloten?

      • carola
        16 juli, 2014 om 20:25

        ik heb nu de tv via een optical kabel aangesloten op de soundbar. De DVD-speler en mijn tv-kastje zijn beide met een hdmi kabel aangesloten op de tv. Het geluid van zowel DVD als tv kanalen loopt prima via de soundbar. Maar zodra ik dus een usb geheugen aansluit of via de smart hub iets wil kijken gaat het geluid ineens via de tv.

      • Martijn Chel
        16 juli, 2014 om 20:44

        Dat is aprt. En staat de tv ingesteld op audio uitsturen via de optische kabel? Ik heb vaker gehoord dat ‘interne’ audio alleen via de eigen speakers gaat. Je kunt nog de analoge (tulp) aansluitingen hiervoor gebruiken.

    • risja
      30 december, 2014 om 18:19

      hi Carola, is het probleem bij jullie opgelost? ik heb namelijk het zelfde probleem.

  10. Hans
    16 juli, 2014 om 9:10

    Ik heb hetzelfde probleem als Carola en vraag mij ook af wat ik kan doen.

  11. carel
    16 juli, 2014 om 9:23

    hallo mijn naam is carel.ik denk dat niemand het weet hoe ik mijn geluid van mijn tv over mijn cinema boxen kan krijgen,maar even goed bedankt ik zoek het zelf wel uit bye

    • Martijn Chel
      16 juli, 2014 om 9:41

      Aparte reactie.. wil je hulp of niet?

      • carel
        16 juli, 2014 om 20:57

        martijn ik wil wel hulp ik zelf kom er niet uit daar ben ik heel eerlijk in.

      • Martijn Chel
        17 juli, 2014 om 0:23

        Wat wil je precies weten?

  12. carel
    17 juli, 2014 om 9:09

    ik ben al weken maanden bezig om het geluid van mijn tv over mijn boxen te krijgen ik heb een jvc maar het lukt gewoon niet wat ik ook doe.ik volg de beschrijving en doe het hoe het staat beschreven

    • Martijn Chel
      17 juli, 2014 om 9:13

      Ok, welke tv hebt je? Welke home cinema set heb je? Welke aansluitingen heb je nu gebruikt en welke zijn nog beschikbaar?

  13. jeffrey fiene
    03 augustus, 2014 om 16:55

    Hallo,
    Ik snap er ook niks meer van hoor… ik heb een samsung tv en probeer dus mijn tv over de boxen te krijgen in plaats van mijn nintendo wii… ik heb een oude sony reciever maar als ik een jack in mijn tv stop en dan met tulp (rood/wit) in de reciever doe dan krijg ik een heel ander soort geluid (lijkt wel minder bass). als ik mijn tulp van de wii in de reciever stop dan heb ik goed geluid maar dan is ie niet over de tv.

    please help word er een beetje gek van

    • jeffrey fiene
      03 augustus, 2014 om 16:58

      En was vergeten te zeggen dat als ik die jack manier gebruik dan moet ik mijn tv zelf hard zetten en daarna ook de reciever zelf wat ik ook niet wil maar wil dan alleen de reciever gebruiken.

    • Martijn Chel
      03 augustus, 2014 om 19:16

      Ik begrijp hem niet. De Wii is toch geen receiver? Hoe kun je daar de tulp van de tv dan op aansluiten? Het kan zijn dat audio die je met jack-tulp aansluit niet super klinkt want dit is immers bedoeld voor een koptelefoon.

  14. Dick
    04 augustus, 2014 om 17:55

    Goedendag. Volgende probleem :
    Ben pas verhuisd en de overijverige vrienden hebben toen alle stekkers losgehaald aan de achterkant van mijn JVC dolby surround.
    Ik heb toendertijd een nieuwe Sony tv gekocht en had er toen ook al problemen mee om het juist aan te sluiten. Heb toen een stekker gebruikt die ik aansloot op de koptelefoon-uitgang van de TV. En kwam er toen achter dat ik maar één van de 3 tulpstekkers nodig had. Maar welke (rode, witte of gele) weet ik niet meer. Ook weet ik niet meer wáár ik hem op moest aansluiten. De JVC is alweer een paar jaar oud. Heeft geen HDMI aansluiting.
    Wie o wie weet raad ???

  15. carel
    04 augustus, 2014 om 18:27

    hallo dick ik las jou bericht zo even dat je problemen had met het aansluiten van je jvc.ik heb er ook weken maanden naar gezocht om het geluid van de tv over mijn boxen te krijgen ik heb zel ook een jvc zonder hdmi aansluiting maar ik heb het geluid wel,wat jij moet doen is het volgende een tulpsteker in je versterker doen de kleur is oranje en dan naar je tv de aansluitng zit naast je hdmi aansluiting de kleur is zwart.dan kijk je op je afstandbediening grijs knop rechts tv die druk je in dan zoek je digital en dan heb je het geluid van je tv over je boxen.veel succes carel

  16. Lizzy
    07 augustus, 2014 om 21:11

    Ik heb een Analoog naar digitaal converter gekocht (2x RCA naar optisch en coaxiaal)
    met een toslink kabeltje.

    Wekt perfect.

    • carel
      07 augustus, 2014 om 22:56

      ok ik heb mijn tv op digital en dan heb ik het geluid over mijn boxen en dat werkt ook prima.ik heb een coax kabeltje of te wel een tulpstekker in mijn versterker die gaat naar mijn tv en zo werkt alles.wie weet of het ook anders kan vertel mijn dat eens

    • carel
      07 augustus, 2014 om 23:01

      lizzy dan kan ik wel bij jou gaan luisteren en kijken he?haha

  17. carel
    07 augustus, 2014 om 23:06

    wat mijn wel op valt dat er niemand is die je vraag beantwoord en dat vind ik wel zo jammer.er zijn toch wel mensen zo als jij en ik die voor bepaalde dingen geen verstand hebben wij zijn wel hier om elkaar te helpen dacht ik

    • Martijn Chel
      08 augustus, 2014 om 1:14

      We doen ons best iedereen te helpen maar besef ook dat er dagelijks tientallen vragen binnenkomen en dit allemaal extra is voor ons.

  18. carel
    08 augustus, 2014 om 3:50

    ik bedoelde niet de mensen achter de schermen of hm wat het ook wezen mag.maar de mensen opzicht die wat vragen als ze wat willen weten daar krijg je nooit een antwoord op ik hoop dat u mijn nu begrijpt martijn chel,

    • Martijn Chel
      08 augustus, 2014 om 16:50

      Maar natuurlijk. Maar, stel je vraag nog een keer en ik probeer je antwoord te geven.

  19. Knoll
    17 augustus, 2014 om 20:25

    Wij hebben een probleem met het geluid van onze TV over home cinema-set:
    Geluid TV met standaard zenders gaat over Home Cinema set (bron TV bij home cinema set). Echter het geluid van Apps op TV of opgenomen programma’s op een aangesloten USB-stick kan niet over Home Cinema-set: bron TV.
    Bij Home cinema set hebben we naast TV nog de volgende bronmogelijkheden: DVD, Video, VCR, FM. Bij bronmogelijkheden DVD en Video zoekt hij direct een externe bron op; schakelt hij van een TV-zender weg.

    Onze apparaten zijn:
    – Samsung Smart TV UE40F7000 SL met interactieve CI+-module (incl. smartcard)
    – Home Cinema set van JVC RX-E11
    – DVD-speler/recorder van JVC

    Situatie
    – Coax-kabel komt binnen bij DVD-recorder. Een andere coax-kabel gaat van DVD naar TV
    – Vanuit TV gaat vanuit de externe uitgang een kabel met uiteinde waar een scart-kabel aangesloten kan worden naar Home cinema set. Van home cinema set gaat een scart naar DVD
    – Van TV gaat vanuit de Digital Audio Out (optical) een kabel naar home cinema set: 2e digital in (S-Video)
    – Van DVD gaat een kabel naar Home cinema set in 1e digital in (DVD)

    Poorten die nog over zijn

    Home cinema:
    o Audio: 1 rood – 1 witte ingang voor tulpstekker
    o DVD: 1 rood – 1 witte ingang voor tulpstekker
    o Video in: 1 rood – 1 witte ingang voor tulpstekker
    o Video: Y (blauw), Pb (blauw), Pr (rood), Video in (geel)
    DVD-speler
    o Scart – AV decoder
    o S-video: out & in (composiet)
    o Audio in: L/R (tulp)
    o Analog audio out: L/R (tulp)

    • Martijn Chel
      17 augustus, 2014 om 20:30

      Probeer een losse audiokabel tussen de tv en de set te leggen. Dit kan digitaal of analoog.

  20. M@rco
    19 augustus, 2014 om 10:26

    Hallo, ook hier een vraag mbt het geluid van de TV via een cinema setje.
    Ik heb een LGLV2500 met daarop nu aangesloten een Sony DAV-TZ140. Als ik een DVD afspeel in de Sony, dan heb ik idd m’n geluid via de boxen van de set.
    Maar ik wil altijd het geluid van de TV via deze Sony set.
    En dat lukt me dus (nog) niet…..

    Heb de Sony via HDMI kabel aangesloten op de TV, ook met tulpstekkers rechtstreeks, ook via een scartkabel die tulpstekkers geprobeerd, maar op geen enkele manier krijg ik het voor elkaar !
    Heb ook in de TV instellingen zelf eea aangepast en geprobeerd, maar tot nu toe zonder het gewenste resultaat.

    Enige manier waarop ik wel geluid van de TV weleens op externe boxen heb afgespeeld was via de koptelefoon aansluiting op de TV en dan een kabel naar de boxen van de PC.

    • carel
      19 augustus, 2014 om 11:15

      als je het geluid van je tv over je boxen wil hebben van je cinema set.moet je het volgende doen een tulp van je tv naar je versterker kleur oranje dan zet je de cinema set op digital oja van je tv is de kleur zwart en zo krijg je het geluid over je boxen veel suc6

  21. Stefan
    23 augustus, 2014 om 17:13

    Al enige tijd lopen we te etteren met ons geluid. Hopelijk kunnen jullie ons helpen.
    het is een ingewikkeld kabel ”patroon” wat hier ligt. hopelijk kan ik het duidelijk maken.
    het probleem is dat we via een laptop of google chrome kast (via de tv middels HDMI), een haperend geluid krijgen. dit houd in. 1 sec. geluid gevolgd door 1 sec stilte.. en dit dan continu. (niet erg prettig dus).
    met de Ziggo tv/radio en de Xbox hebben we dit probleem niet. deze geven gewoon netjes het geluid door over de 5 speakers.
    de opstelling is als volgt.
    Laptop & Chrome kast & xbox via hdmi in de TV.
    de TV met optische kabel naar mijn 5.1 set van Logitech
    het Ziggo kastje met optische kabel ook naar 5.1 set (deze tweede kabel was nodig omdat de radio functie anders ook het haperende effect gaf)
    de tv en ziggo kastje zijn samen ook met HDMI verbonden.

    als iemand mij uit de brand kan helpen hoor ik het graag. wij komen er niet meer uit en raken behoorlijk gefrustreerd 😉

    waarom geven de laptop en de chrome kast op 1 of andere manier het geluid niet goed door…

  22. Rink
    26 september, 2014 om 14:45

    Hallo,

    Allereerst wil ik jullie complimenteren met de mooie site en dat jullie reageren. Ik heb een home cinema set gekregen (oud model), waar helaas geen opitcal aansluiting op zit. Als ik de home cinema set aansluit via de hdmi kabel doet hij het gewoon, maar ik zou graag al het geluid vanuit de tv: ontvanger en ps4 over de speakers laten lopen. Kan iemand me helpen, want ik kom er niet uit.

    Dit is mijn tv (2x hdmi): samsung UE40EH6030 handleiding: http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200904/20090427111958140/BN68-02163D-00Eng-0403.pdf

    Dit is de home cinema set handleiding: https://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-HT-THX22/preview-handleiding-68657.html?page=0010

    Deze decoder heb ik: https://www.tele2.nl/klantenservice/wp-content/uploads/2013/10/ITV-Decoder.pdf

    Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik kom er momenteel niet uit. Alvast dank voor jullie reactie.

    • Martijn Chel
      26 september, 2014 om 23:26

      Dank voor je compliment!

      Zoals ik het zie is de AUX ingang de enige optie, maar ik durf niet te zeggen of de tv alle aangesloten componenten (de audio daarvan) doorstuurt via de AUX-uitgang. Dat is een kwestie van proberen. Je kunt altijd nog de koptelefoonuitgang proberen.

      • Rink
        29 september, 2014 om 11:41

        Martijn,

        Dank voor je snelle reactie. Ik heb een RCA kabel (rood/wit kabels aan beide kanten) gekocht en aangesloten (aux in en aux out), vervolgens op aux ingesteld maar krijg geen geluid. Kan het aan de instellingen liggen of moet ik andere kabels hebben? Telefoonaansluiting zit helaas niet op mijn televisie, dus dat is geen optie.

      • Rink
        29 september, 2014 om 11:47

        Sorry had mijn bericht nog niet af. Kan het zijn dat ik 5 stekkertjes met kleuren in de tv moet doen? Heb die helaas niet dus kan het niet direct testen, deze zal ik dan moeten kopen.

      • Martijn Chel
        29 september, 2014 om 11:48

        Nee, lijkt me sterk. Ik zou niet eens weten welke dit zijn. Je hebt alleen rood/wit nodig voor audio. je moet dan waarschijnlijk op de tv aangeven dat audio via deze uitgang uitgestuurd moet worden en vervolgens ook op de set de juiste input selecteren.

  23. Denis
    29 september, 2014 om 10:56

    Goedemorgen Martijn,

    Ook vanaf deze kant een compliment over deze site !

    Ik heb een vraag over de mogelijkheden om met mijn huidige apparatuur toch een surround-ervaring (bijv. tv uitzending / film on demand, dolby-digital, via een Humax 5200) te creeren:
    Destijds geinvesteerd in dure apparatuur die zeker nog niet aan vervanging toe is. Aanwezig:
    – TV: Philips PFL9705
    – goede Versterker (Rotel)
    – goede vloerstaande stereo speakers (B&W)

    Het creeren van een surround-sfeer is wat ons betreft voldoende als geluid van achteren via kleine speakers komt. Het geluid van de B&W speakers wil ik gewoon als basis gebruiken, aangezien alle geluiden, inclusief zware tonen goed genoeg is.

    Welke mogelijkheden zie je hierbij om simpel surround geluid te krijgen. Dit hoeft niet het meest optimaal te zijn. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan aanschaf surround-set via marktplaats en enkel de achterspeakers daarop op aansluiten. Dus achtergeluid vanaf Humax, via surroundset naar achteren en basisgeluid, via versterker gewoon naar de zware frontspeakers.

    alvast dank voor een reactie en succes verder!

    • Martijn Chel
      29 september, 2014 om 11:50

      Hoi Denis,
      Ik denk dat je wel aan een surround-receiver/versterker moet om dit te bereiken en wellicht kun je dan de Rotel als voorversterker kunt gebruiken.. Ik heb deze ervaring zelf niet aangezien ik voor surround altijd een surround receiver inzet. Alles moet correct gescheiden worden dus alle speakers moeten door hetzelfde apparaat aangestuurd worden, of daarvoor moet door een ander component het signaal al gescheiden worden.

      • Denis
        29 september, 2014 om 12:12

        Hoi,
        Dank voor je snelle reactie.
        Daar was ik al bang voor ;-). Ik ben zelf zeer te spreken over de combi B&W – Rotel, vandaar dat ik de Rotel zeker niet wil vervangen. Daarnaast wil ik ook niet toe naar extra speakers in de ruimte, behalve die achterspeakers voor de surround beleving.
        Ik zal es kijken of ik een ‘goedkope’ surround receiver/versterker via Marktplaats kan kopen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
        Zodra ik iets heb staan, laat ik het je wel weten. Mocht je nog tips hebben, hoor ik het graag 😉

  24. carel
    29 september, 2014 om 12:18

    hallo allemaal ik zit zo eens te kijken naar jullie berichten over de cinema set aansluiting/geluid,als je het geluid van je tv over je boxen wil hebben moet je het volgende hebben een coax/tulpstekker maakt niet uit wat voor kleur de tulp doe je in je versterker let op de kleur oranje maar bij jullie kan het ook een andere kleur zijn ligt er aan wat voor cinema set je heb,stap twee doe dan de tulpstekker achter in je tv kleur zwart of een andere kleur zet dan pas je cinema set op digital en zo heb je het geluid over je boxen nog veel suc6

  25. paul
    29 september, 2014 om 17:05

    Hallo, sinds vandaag heb ik de Samsung UE46F6320 3D Smart LED tv. En mijn oude sony soundbar SA ct60. Op mijn oude sony tv moest ik de Sony luidsprekers uitschakelen en speelde de soundbar. Als ik bij de Samsung de externe luidsprekers inschakel komt er geen geluid uit de soundbar. Middels analoge audio aansluiting, tulpstekkers. Er is op de soundbar een optical aansluiting, op de Samsung een optical digital audio aansluiting. Of stel ik op de tv iets verkeerd in?

  26. Peter
    03 oktober, 2014 om 13:44

    Hoi MArtijn,
    Ik sinds kort in het bezit van een Smart TV van JG.
    Alles werkt prima, oko geluid over de homecinema.
    Alleen nu heb ik Netflix en dit geluid krijg ik alleen via de tv speakers, niet over de dolby surround set. NU heb ik via de tv een optische kabel rechtstreeks aangesloten op de set, maar helaas.
    Heb jij de oplossing??

    • Kim
      10 maart, 2015 om 23:05

      Beste Peter,

      Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Oplossing is echt TE simpel voor woorden.
      Je hebt geen ‘oude’kabels nodig zoals hiervoor beschreven. Het enige wat je moet doen is alle stroom eraf halen en de hdmi kabel die in je tv zit (waarschijnlijk in hdmi 1) naar hdmi 2 (ARC) plaatsen. Dat ARC betekent dat vanaf dat ‘kanaal’ het geluid van je tv ook terug wordt gestuurd (dus van je netflix naar je home cinema set). Alle stroom er weer op en op je tv de source (linksboven op de AB) naar hdmi 2 verplaatsen. Voila!

      Bij mij werkt het.

      • Carmen
        01 april, 2015 om 21:59

        En als je geen ARC aansluiting hebt maar alleen “gewone” hdmi aansluitingen?

  27. Margot
    08 oktober, 2014 om 15:38

    Hallo Martijn,

    Ik heb net een nieuwe samsuNg smart tv, h6400. Omdat ik geen Ziggo ontvang heb ik nog digitenne dat ik via de scart kabel heb aangesloten. Dus een exit op de tv. De dolby surround heb ik aangesloten met een HDMI kabel aan mijn smart Ttv. Ik kan wel een film kijken op mijn dvd speler(surroundsound) op HDMI ingang1. Als ik de functie verander op mijn surroundsound krijg ik deze niet aangesloten op mijn smart tv. Im heb alleen het geluid van mijn tv. Ik wil graag ook bij mijn digitenne zenders en Netflix Apps het geluid van de surroundsound gebruiken. Heb je een idee hoe dit mogelijk wordt?

    Groetjes,
    Margot

  28. Michel
    16 oktober, 2014 om 23:51

    Hallo,

    Wij hebben vandaag een Sounbar van Sony aangeschaft. Heb een hd recorder van Ziggo. Ik kan maar bij de helft van mijn zenders geluid ontvangen via de Soundbar, bij de andere zenders geen geluid. Hoe kan dit? Hopende op een reactie terug.

    MVG Michel.

  29. Richard
    24 oktober, 2014 om 22:17

    Ik heb onlangs een Samsung ue46f6320 tv gezocht. Eerder had ik op mijn vorigee Philips tv het geluid via mijn Bose 321 lopen. Nu op dezelfde manier aangesloten maar… geen geluid.

  30. Thijs
    14 november, 2014 om 15:55

    Hallo, Ik heb pas een Lg tv met Lg surround geluid setje.
    Nu heb ik met dvd kijken surround sound, deze word aangezet via Hdmi2.
    Nu als ik gewoon tv kijk. Zet ik hem via de geluidset op Optisch en dan via Lg tv op Hdmi1 kanaal. Echter heb ik dan niet vol surround sound. Alleen van voor.
    Zo ook als ik mijn laptop via een Hdmi kabel aansluit. Zet hem op Hdmi3 en dan kan ik film kijken via laptop op tv, maar alleen met tv geluid.
    Wat moet ik anders aansluiten of doen?
    -Lg tv is via Hdmi aangesloten op UPC box.
    -Upc box via optisch aangesloten naar Lg dvd speler. -> Niet volledig surround, alleen van voor bij gewoon tv kijken.
    -Lg dvdspeler/geluidset via hdmi aangesloten op Lg tv.-> volledig surround bij Dvd kijken.
    -laptop aangesloten via Hdmi op tv. -> geen Surround sound. Alleen tv geluid.

    Mvg Thijs.

    • Martijn Chel
      14 november, 2014 om 16:21

      Hoi Thijs,
      Is het niet zo dat het audiosignaal stereo is? Dan krijg je vanzelfsprekend alleen geluid aan de voorzijde. Je moet de bron checken of er surround-geluid beschikbaar is, als dat niet het geval is dan kun je ook nog via de home cinema set waarschijnlijk virtueel surround instellen.

  31. René
    15 november, 2014 om 9:17

    Goedemorgen,

    Onlangs een UE40H6500 smart tv gekocht gebruik een externe hd recorder cmt 7140 (ziggo) deze op de hdmi(stb) poort aangesloten vervorgens hdmi(arc) verbonden met mijn harman AVR270 hdmi (arc) de decoder staat op dolby digital aan.. maar krijg alleen pcm of neo dts geluid? Nu optisch uit gelust naar optisch in AVR270 waardoor ik wel gewoon dolby digital geluid heb.. Nadeel hiervan dat ik nu tv en smart hub geluid moet scheiden.. Is dit anders op te lossen of ondersteunt samsung gewoon geen dolby digital 5.1.. optisch vanuit de tv ook geprobeerd zelfde probleem..

  32. Aaron
    19 november, 2014 om 17:59

    Via via op deze site terecht gekomen. Wellicht zou iemand mij kunnen helpen. Mijn vader heeft een LED tv van Philips. Als ik het goed heb de 40PFL7007. Hij heeft een wat oudere homecinemaset met scart aansluiting. Het geluid van zijn STB box heeft hij wel over de set via een scart naar HDMI verbinding. Hij wilt nu ook graag het geluid van SMART TV over zijn set. Ik heb getracht dit te realiseren met een optische kabel. Daar heeft hij namelijk wel een ingang voor op de set (JVC, QP-112AL. Alleen wat ik ook probeer, ik krijg het geluid niet over de boxen. Het lijkt mij dat ik in de instellingen van de tv wat moet veranderen zodat hij het geluid niet meer over de boxen van de tv stuurt, maar richting de set. Kan het er iets mee te maken hebben dat de set en tv aanzienlijk verschillen in leeftijd van elkaar of zou dit niet moeten uitmaken?

    Alvast bedankt voor de geboden hulp

    • Martijn Chel
      19 november, 2014 om 20:20

      Nee, ik dank dat dat niet uitmaakt. De tv moet inderdaad correct ingesteld worden dat de audio via de digitale uitgang uitgestuurd wordt, maar bedoel je qua audio alleen smart tv of ook de audio van analoge zenders?
      Wat is trouwens een SCART naar HDMI verbinding? Niet eerder gezien.

      • Aaron
        20 november, 2014 om 8:48

        Hoi Martijn,

        Ten eerste bedankt voor je snelle antwoord. Ik denk dat het ook met de instellingen te maken heeft, maar kan het met geen mogelijkheid vinden. Wellicht moet ik even beter kijken. Het gaat niet om analoge zenders. Maar voornamelijk wanneer ik bijv. een harde schijf of iets dergelijks aansluit op de tv. Wanneer bijv. een film op die schijf DTS geluid heeft dan kan de tv er niet mee omgaan en zegt hij ‘audioformaat’wordt niet ondersteund. Vandaar dat ik ook wil dat het over de homecinema set wordt gestuurd.
        Een scart naar hdmi verbinding is een kabel om een apparaat zonder hdmi te laten communiceren met een apparaat met hdmi. Als je hem intikt bij google afbeeldingen dan zie je hem.

        Bedankt!

        Aaron

  33. bolke
    08 december, 2014 om 21:12

    Hier ook een Samsung 55″ in huis, nieuwste model uit Duitsland.
    Alle audio weergave via stereo, Bose lifestyle, gaan prima.
    Behalve zodra wordt overgeschakeld op Smarthub ( internet via tv), streaming via tablet e.d., dus eigenlijk alles dat via internet verloopt, is er geen uitgaand geluid richting stereo meer. Alleen nog te beluisteren via tv zelf.
    Dit lees ik hierboven wel vaker, dus denk ik dat het een probleem is van samsung….of….??
    Zie reactie graag tegemoet.

    • risja
      30 december, 2014 om 18:08

      hai ik heb namelijk ook het zelfde probleem. zou graag internet via de boxen willen luisteren
      heb alleen een LG smart tv, weet je misschien hoe ik dit kamn aansluiten.
      zie vaker deze vraag voorbij komen maar geen duidelijk antwoord.
      bedankt

    • Roy
      18 februari, 2015 om 22:23

      Heb je het al in orde heb het zelfde probleem met samsung en bose lifestyle met internet geeft hij het geluid aan de speakers van se tv door.
      Groet Roy

  34. John
    10 december, 2014 om 22:53

    Perfecte overzichtelijke site!!
    Hopelijk kan iemand mij helpen.
    Ik heb de volgende samenstelling:
    Samsung Smart TV 40 type 6670
    Onkyo reciever TX-NR626
    Bij de installatie heb de functies ARC/CEC zowel op mijn Onkyo en mijn Samsung aangezet.
    De HDMI kabel op poort HDMI2 gezet. Dit is de ARC aansluiting op mijn TV.
    In het begin heeft de functie het perfect gedaan maar nu doet hij het niet meer. Ook niet na een herinstallatie.
    Ik word er een beetje wanhopig van want ik weet nu dat hij het heeft gedaan. Krijg nu met geen mogelijkheid de ARC meer aan de praat.
    Vervolgens heb ik nu een optische kabel aangesloten waarbij het geluid via de TV veel zachter is dan de andere ingangen. Is dit ook te verhelpen?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Grt John

    • Martijn Chel
      11 december, 2014 om 15:57

      Het volume kan per output verschillen, daar is lastig iets aan te doen behalve het volume handmatig wijzigen.
      Qua ARC is het lastig te zeggen zo. Kan het zijn dat één van de apparaten een firmware-update gehad heeft?

      • John
        11 december, 2014 om 23:13

        Martijn, bedankt voor je antwoord.
        De TV is een week oud en heeft volgens mij en update gehad op 4 december. Heeft dit invloed op de functie?
        Ik las ergens anders op deze site dat het belangrijk is dat je versterker eerst aan moet staat, klopt dit?
        Als dit zo is dan ga ik toch nog een keertje de installatie uit de kast halen en de HDMI kabel opnieuw aansluiten.
        De reciever zegt nu namelijk elke keer “Not available”
        De gehele set wordt aangezet door mijn Harmony.

      • Martijn Chel
        11 december, 2014 om 23:18

        Dat zou je kunnen proberen maar die ervaring heb ik zelf niet..

  35. Twan
    11 december, 2014 om 14:43

    Hallo,Heb een Samsung TV UE40ES7000 en een home cinema set HTES 6600 van Samsung maar geen geluid van tv naar home cinema set.

    Wat voor kabel heb ik dan nodig???

    Groetjes Twan.

    • Martijn Chel
      11 december, 2014 om 15:55

      Zoals hierboven omschreven zijn er diverse opties. Check even welke audio-uitgangen er op de tv zitten en welke op de set. Als beiden over HDMI-ARC beschikken is dat het beste.

  36. Twan
    11 december, 2014 om 18:00

    Hallo Martijn,dank je wel voor je reactie heb even kabel vervangen in ander kanaal en ja hoor hij doet het heb er niet veel verstand van hahaha.

    Dank je wel en gr. Twan.

  37. ren
    13 december, 2014 om 1:00

    Ik heb een panasonic plasma tv hier op zit een optische uitgang.
    Ik heb ook een lg hx952 surround systeem en een playstation.
    Ik zou graag over alle 3 de apparaten het geluid willen hebben,
    Is dit mogelijk en als er een 5.1 dolby surround uitzending is deze ook op die manier binnen kunnen krijgen.
    Om de optische kabel van tv naar surround systeem te laten gaan is geen optie,
    dan krijg ik geen 5.1 geluid.
    Naar zeggen word er op nederlandse zenders uitgezonden op dolby.
    is het ook mogelijk om meerdere optisch kabels te koppelen.

    mvrgr ren

  38. de Vries
    18 december, 2014 om 13:45

    Ik heb thuis een Bose Lifestyle 235. Als ik films kijk dan is de surroundbeleving overtuigend. Omdat het slechts 2 speakers zijn is het natuurlijk nooit hetgeen je bereikt met een 5.1 opstelling maar ik vind het ruimschoots voldoende.
    Datzelfde wil ik graag bereiken met TV uitzendingen die ik via Ziggo ontvang. In eerste instantie ging dat via een CI+ module in mijn Samsung UE40C6740. Aangezien de tuner niet 100% is ben ik na veel gezeur overgestapt op een decoder van Humax 5300c. Deze heb ik geconfigureerd met als voorkeur Dolby Digital (ipv stereo). Desondanks blijft de 5.1/surround beleving uit. Op mijn TV zie ik wel allerlei icoontjes als ik van zender switch die erop duiden dat er 5.1 wordt uitgezonden maar blijkbaar interpreteert mijn Bose dat anders/niet.

    Concreet is mijn vraag: op welke wijze kan ik er voor zorgen dat ik ook bij TV uitzendingen de 5.1/surround ervaring beleef?

    • Martijn Chel
      18 december, 2014 om 17:32

      Hoe is de decoder aangesloten op je Bose? Dit moet digitaal om Dolby Digital door te sturen. Bovendien moet de decoder ingesteld staan zodat Dolby Digital via de betreffende digitale uitgang uitgestuurd wordt.

      • de Vries
        19 december, 2014 om 8:33

        De decoder is enkel aangesloten met HDMI-kabel. Zou optisch ook nog moeten om het gewenste effect te bereiken?

      • Martijn Chel
        19 december, 2014 om 10:06

        Richting de receiver? Dat is voldoende.

      • de Vries
        19 december, 2014 om 10:51

        Ok Martijn. Dank je wel.
        Begrijp ik het dan goed dat de HDMI-kabel die nu tussen mijn decoder en receiver zit zowel het video als het audio het signaal transporteert maar niet het 5.1 audio signaal dat de SPDIF/Optical wél meestuurt?

      • Martijn Chel
        19 december, 2014 om 10:53

        Nee, HDMI en optisch doen in dit geval exact hetzelfde (afgezien van het feit dat optisch geen beeld doorstuurt). De HDMI-kabel zou voldoende moeten zijn, mits Dolby Digital op de decoder is geactiveerd.

      • de Vries
        19 december, 2014 om 11:39

        Ok. Ik heb niet de mogelijkheid om Dolby Digital op mijn receiver te activeren. Deze interpreteert zelf of het een Dolby Digital 5.1 signaal is of niet.

        Ik ga gewoon een optische kabel tussen mijn decoder en receiver zetten en kijken of dat wel het gewenste (surround/5.1) effect oplevert. Bedankt voor zover.

      • de Vries
        23 december, 2014 om 12:06

        Hoi Martijn,

        Ik heb mijn decover via een optische kabel gekoppeld met mijn receiver maar dat levert geen voordeel op. Wat jij ook al aangaf geeft HDMI blijkbaar hetzelfde signaal door.
        Aangezien het streamen van een film er wel voor zorgt dat het surround effect er is ga ik er vanuit dat mijn Bose Lifestyle 235 verder goed is. Misschien moet mijn decoder een anders signaal sturen(?). Ook al zie ik op mijn scherm wel dat er Dolby Digital 5.1 wordt uitgezonden. Beetje eigenaardige situatie vind ik het. Mocht je nog suggesties hebben dan hoor ik het graag.

      • Martijn Chel
        23 december, 2014 om 19:12

        Ik denk dat de instelling geen verschil maakt want Dolby Digital is de enige juiste instelling.

      • de Vries
        24 december, 2014 om 9:40

        Hoi Martijn, ik heb eens even verder gekeken dan m’n neus lang is en ik ben er uit. Zoekend op internet naar ‘Ziggo 5.1’ kwam ik talloze topics tegen waar dit “probleem” wordt besproken. Het hangt van de zender af hoe 5.1 wordt uitgezonden. De Nederlandse zenders hebben (blijkbaar) allemaal een soort Ziggo-5.1-mix. Niet het echte native Dolby Digital 5.1. Dus dat verklaard ook waarom mijn receiver wel aangeeft dat er 5.1 wordt uitgezonden maar dat het vrijwel niet hoorbaar is.
        Pak je een zender als Eurosport HD dan komt het geluid enigszins in de buurt van het niveau als ik een film kijk. Mijn receiver geeft dan aan het dat LPCM 2.0 is. De Duitse zender NDR zendt ook LPCM 2.0 uit. Ook hier geen optimaal surround effect maar het is er wel een beetje. Er zit net even wat meer dynamiek in.
        Dus ik heb het hier gewoon over een Decoder van Humax die ik via HDMI (niet optical) heb aangesloten aan mijn receiver. Tja, als de bron al niet goed is dan is de output dat natuurlijk ook niet. “Garbage” in, garbage out… Bedankt voor je hulp maar ik denk dat dit het is. Ik wens je fijne feestdagen en een goed 2015!

      • Martijn Chel
        24 december, 2014 om 10:07

        Dat begrijp ik niet helemaal. Je zegt dat die mix dan specifiek voor Ziggo is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze Dolby mix niet door een receiver uitgelezen kan worden, mits er natuurlijk in 5.1-kanalen uitgezonden wordt. Ik ben het zelf (met UPC) nog nooit tegengekomen maar altijd goed om te weten dit.
        Fijne feestdagen en een goed 2015!

      • de Vries
        24 december, 2014 om 10:44

        Wat ik uit de reacties van klanten en Ziggo begrijp dat is dat Ziggo wel 5.1 uitzendt maar dat het geen volwaardig Dolby Digital 5.1 signaal is. Dat kan ik als klant natuurlijk niet helemaal nagaan maar het zou mijn constatering/probleem wel verklaren. Ik ervaar namelijk wel een vol geluid (voller dan gewoon stereo) maar het is zeker geen surround ervaring (zoals ik dat bij films wel ervaar die ik stream of afspeel van DVD/Blueray). Je moet er anders voor de aardigheid zelf maar eens naar zoeken. Er is veel over te lezen. Veel klanten met een zelfde soort ervaring.

  39. c.schirmann
    19 december, 2014 om 9:55

    goedemorgen iedereen ik zag een bericht van iemand deze wou weten hoe je het geluid van je cinema set over je boxen kan krijgen nou het is niet zo moeilijk als het lijkt alleen je moet het even weten,ga het het volgende doen neem een tulpstekker deze doe je in je tv naast de hdmi aansluiting vervolgens doe je de tulpstekker in je versterker van je home cinema set dan pak je de afstandbediening dan zie je rechts van je afstandbediening zie je tv maar elk afstandbediening is anders vervolgens zet je deze op digital en zo heb je het geluid van je tv over je boxenjes veel plezier

    • Martijn Chel
      19 december, 2014 om 10:04

      Dat is niet de juiste oplossing of niet juist uitgelegd. Bedoel je de coaxiale digitale uitgang, bedoel je de analoge uitgang? Dat is nogal een verschil. Bovendien beschikt niet elke tv hierover en heb je tegenwoordig vaak alleen optisch. Kortom, zoals in het artikel uitgelegd.

  40. Eelco
    23 december, 2014 om 11:57

    Beste lezer,

    Ik probeer mijn iMac via HDMI aan te sluiten op mijn Denon AVR-X1100w om zo films te kunnen kijken op mijn tv met goed geluid. Echter wanneer ik het op deze wijze aansluit knalt elke 5 sec het beeld en geluid weg. Het ligt niet aan de kabel want wanneer ik hem direct op de tv aansluit heb ik geen problemen, echter is het geluid alleen via de tv. Het liefst heb ik digitaal geluid (hdmi) echter wanneer het niet anders kan zal analoog geluid ook een optie zijn.
    Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?

  41. Brenda Kuperus
    30 december, 2014 om 10:51

    Wij hebben net een Samsung mart tv type UE46F6320 gekocht. Is het ook mogelijk omdat boxen op aan te sluiten zonder homecinema set,? Die hebben wij er nl tussenuit gehaald omdat wij ook radio via de tv kunnen luisteren. Bij voorbaat dank voor uw reactie!

  42. Jeroen de Klerk
    04 januari, 2015 om 14:09

    Ik heb een dolby surround set zonder hdmi. En een tv zonder audio-out. Is er een mogelijkheid om het geluid van mijn ps4 en tv decoder over de dolby surround te krijgen?

    Greetz Jeroen…

  43. peter
    05 januari, 2015 om 20:37

    Hallo Martijn,
    ik hoop dat je mij kunt helpen.
    Ik heb een LG BH6240S homecinema gekocht,werkt prima als ik dvd wil kijken.
    Het probleem is het geluid van de tv over de boxen.
    De tv heeft 2 hdmi aansluitingen maar geen ACR en geen aansluiting voor opticalkabel.
    Heb geprobeerd met twee tullipstekkers beide kanten rood en zwart, dit moest werken zeiden ze bij mediamarkt, maar helaas.
    Heb jij de oplossing?
    BVD…

    • Martijn Chel
      06 januari, 2015 om 18:32

      Dit zou inderdaad moeten werken. Heb je de tv op de juiste instelling gezet voor de audio-output? En de receiver/set op de juiste (analoge) input?

      • peter
        06 januari, 2015 om 19:41

        Kun je misschien iets eenvoudiger vertellen hoe ik dit kan vinden?
        audio-output en analoge input

        BVD

      • Martijn Chel
        06 januari, 2015 om 20:39

        Dat verschilt helaas per tv. Check de audio-instellingen van de tv. Daar staat als het goed via welke uitgang de audio wordt uitgestuurd. De receiver/set moet op de input staan die bij de analoge ingangen staat.

  44. david bruurs
    01 februari, 2015 om 15:41

    Hallo
    Ik heb een probleem,ik krijg mijn geluid niet over mijn home cinema set.
    Heb een LG tv en een Samsung set.

    Situatie :
    Antenne kabel gaat rechtstreeks in de tv
    Tussen tv en set,zit een hdmi kabel
    Tevens zit er tussen de tv en set ook een optische kabel.

    Als ik naar mijn geluid instellingen op mijn tv ga,kan ik daar het volgende aanvinken :
    Tv luidspreker (*is nu aangevinkt)
    Externe luidspreker (optisch,hdmi arc)
    LG sound sync (optisch)
    LG sound sync (draadloos)
    externe luidspreker (audio out)
    Hoofdtelefoon

    Als ik hem op externe luidspreker zet,gaat het geluid over set.
    Maar ik wil dat niet altijd,ik was bij mijn vorige tv gewend,als ik mijn set aanzette dat hij gelijk over mijn boxen ging. En als ik mijn set uit had staan,ging het geluid gewoon over de tv.
    Dit wil ik graag weer zo hebben,ik weet alleen niet waar het fout gaat…

    Iemand enig idee ?

    Alvast bedankt

    Gr David

  45. Erik
    01 maart, 2015 om 10:07

    Hallo,

    Heb sinds twee dagen een smart Tv.
    Deze aangesloten op Humax receiver en op (oude) home cinema set.

    info :
    Tv = Sony 828B
    ontvanger = Humax 5200C
    HCS = Philips HTS 335W

    Beeld Tv = perfect. Geluid over de oude cinema set is prima.

    Echter : wanneer ik naar de apps ga, en bijvoorbeeld iets via uitzending gemist wil terugkijken (of filmpje op youtube)….heb ik wel beeld, maar als geluid het geluid van de onderliggende TV zender…

    Ik doe ongetwijfeld iets verkeerds…maar wat?

    • Kim
      10 maart, 2015 om 23:08

      Beste Erik, Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Oplossing is echt TE simpel voor woorden.
      Je hebt geen ‘oude’kabels nodig zoals hiervoor beschreven. Het enige wat je moet doen is alle stroom eraf halen en de hdmi kabel die in je tv zit (waarschijnlijk in hdmi 1) naar hdmi 2 (ARC) plaatsen. Dat ARC betekent dat vanaf dat ‘kanaal’ het geluid van je tv ook terug wordt gestuurd (dus van je netflix naar je home cinema set). Vervolgens alle stroom er weer op en de source van je tv naar hdmi 2 verplaatsen en voila!

      • Martijn Chel
        10 maart, 2015 om 23:10

        Beste Kim, dank voor je vele reacties maar je vergeet even dat de meeste mensen de ARC-poort al gebruiken. Je oplossing werkt niet voor iedereen maar fijn dat deze voor jou gewerkt heeft.

      • Carmen
        01 april, 2015 om 22:22

        En als ik geen ARC aansluiting heb op mijn tv?

  46. klaske
    08 maart, 2015 om 20:24

    Hallo ,
    Ik heb net een nieuwe philips smart tv gekocht. Alleen pakt de tv niet het geluid van mij jvc th-p3 surround set .. zou deze te oud zijn voor de tv? Het is aangesloten met een scartkabel. Er zit geen hdmi aansluiting op mn jvc

  47. Kim
    10 maart, 2015 om 23:28

    Hoi Martijn,

    Ik heb na een hele tijd knutselen eindelijk mijn probleem van tv/netflix/app geluid over de boxen opgelost door de hdmi2 (ARC) uitgang op de tv te gebruiken ipv de hdmi1 uitgang. Hoe simpel kan het zijn…pfff.

    Nu loop ik tegen een ander probleem aan om optimaal te genieten. Het is schijnbaar nog steeds nodig om met 3 AB’s te werken…. ik heb de universele AB ingesteld op mijn Samsung UE46F6500 via Anynet. Echter als ik de TV aanzet (en dus ook mijn receiver en kpn box) schakelt de receiver telkens heel snel weer uit. Gevolg, ik heb geen geluid van de receiver en moet op de AB van de receiver deze weer de aan zetten.

    Iemand een oplossing hiervoor?

  48. Kim
    10 maart, 2015 om 23:51

    Hoi Martijn,

    Ik heb na een hele tijd knutselen eindelijk mijn probleem van tv/netflix/app geluid over de boxen opgelost door de hdmi2 (ARC) uitgang op de tv te gebruiken ipv de hdmi1 uitgang. Hoe simpel kan het zijn…pfff.

    Nu loop ik tegen een ander probleem aan om optimaal te genieten. Het is schijnbaar nog steeds nodig om met 3 AB’s te werken…. ik heb de universele AB ingesteld op mijn Samsung UE46F6500 via Anynet. Echter als ik de TV aanzet (en dus ook mijn receiver en kpn box) schakelt de receiver telkens heel snel weer uit. Gevolg, ik heb geen geluid van de receiver en moet op de AB van de receiver deze weer de aan zetten.

    Iemand een oplossing hiervoor?

  49. Oktay
    09 april, 2015 om 12:31

    Beste,

    Ik heb een HSC van Philips HTB3550G en een Philips tv. De tv heeft 1 HDMI arc aanlsuiting en 3 normale HDMI aanlstuingen. De HSC heeft maar een HDMI aansluiting. Ik heb de HSC doormiddel van een HDMI kabel aangesloten op de TV, maar het geluid wat van mij KPN decoder komt, komt niet vanuit de speakers maar gewoon van de TV. Ook heb ik een PS4 en daar hetzelfde verhaal. Ik heb nu een optische kabel aangesloten op de PS4 die naar de HSC gaat dan lukt het geluid wel. Ik heb nu twee vragen :

    1. Waarom krijg ik niet al het geluid via het HDMI ARC
    2. Als ik al het geluid dat naar de TV gaat(dus PS4,kpn decoder) op mijn speakers wil hebben, moet ik dan de optische kabel verbinden van de HSC naar de TV ?

    • Martijn Chel
      09 april, 2015 om 12:35

      Is HDMI ARC in het menu van de Philips tv geactiveerd? En wordt de home cinema-set dan ook op de tv (ARC) input gezet om het geluid weer te geven?
      Als ARC inderdaad niet werkt kun je een optische kabel gebruiken.

      • Oktay
        09 april, 2015 om 14:05

        Hoe kan ik zien of dat geactiveerd is ? En of de home cinema een ARC input heeft hoe kom ik daar achter ? Dus het moet met een HDMI kabel ook kunnen dat, alles (PS4,kpn decoder) vanuit de speakers moeten komen ?

      • Martijn Chel
        09 april, 2015 om 14:08

        Klopt, moet kunnen. Je moet de home cinema-set op de juiste input zetten (zie handleiding) maar dat is waarschijnlijk gewoon TV (ARC). De tv moet instellingen, waarschijnlijk bij HDMI of Audio hebben waar ARC gemeld staat.

  50. Oktay
    09 april, 2015 om 14:18

    Ik had de home cinema set via het knopje “source” op HDMI ARC staan en de HDMI kabel in de ARC aansluting op tv maar dat werkte dus niet. Maar ik zal dan in de instellingen van mijn tv moeten kijken ? Staan deze niet standaard aan ?

  51. Sophie
    27 april, 2015 om 20:21

    Hallo,

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een soundbar via een optische kabel aangesloten op een Humax ontvanger, maar krijg alleen bij de eerste 10 zenders geluid, de andere zenders niet.
    Weet iemand hoe dat kan en hoe ik dat oplos?
    Alvast bedankt voor de reacties!

    • Sophie
      28 april, 2015 om 11:55

      Ik ben er inmiddels achter dat de soundbar (Sony HT-XT1) alleen geluid geeft bij de zenders die Dolby Digital uitzenden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ook bij de andere zenders geluid krijg?

      • Martijn Chel
        01 mei, 2015 om 23:44

        Dat zou niet moeten kunnen. Probeer de audio-instellingen van de tv (of decoder) eens op PCM te zetten.

  52. mark
    29 mei, 2015 om 19:51

    Hallo

    Mijn kastje van ziggo (humax) heb ik met de hdmi aangesloten op mijn lg blue ray 3d home cinema. De LG heb ik met de hdmi aangesloten op de tv. Het surround geluid werkt. Ik krijg echter niet meer het smartmenu geopend (te zien) van de LG met de afstandsbediening. Handmatig lukt dit wel. Kan iemand mij verder helpen?

    Gr Mark

  53. Frans
    06 juni, 2015 om 19:59

    Goedeavond!

    Even uitleg voordat ik de vraag stel;
    mijn Cisco 8675dvr (ziggo) gaat naar HDMI(stb) op de Samsung UE40H6500 smart led tv en van mijn Cisco gaat de audio naar AUX1 op mijn Teufel Cinebar 5.1THX.
    Mijn PS4 gaat naar HDMI2 op de Samsung UE40H6500 en de audio gaat met een optical naar mijn Cinebar 5.1THX. Vervolgens kijk ik op de Samsung UE40H6500 via de NAS naar een film en heb de audio via de audio aansluiting op de tv naar de AUX2 aangesloten naar de Teufel Cinebar 5.1THX omdat ik het geluid van de tv naar de Cinebar wil laten gaan. Op de tv kan ik kiezen voor tv speaker of audio uit (welke nodig is i.c.m. de Cinebar). De vraag is waarom krijg ik bij de laatste optie geen enkel geluid uit de cinebar? Ben redelijk handig met dit soort dingen maar geen enkele instelling of firmware upgrade geeft een oplossing. Voor het kijken van een film op mijn nas heb ik wel geluid op de tv zelf en een defecte uitgang heb ik uitgesloten door kabels om te wisselen.Alle kabels zijn sinds twee dagen vervangen samen met de Samsung UE40H6500 . Hopende op een oplossing, vriendelijke groet Frans Hermsen

  54. Melanie
    03 september, 2015 om 13:03

    Goedemiddag,

    Ik heb ook een vraag wat betreft geluid van Samsung Smart Hub via mijn LG surround systeem. Het geluid van tv (digitaal) etc. gaat gewoon goed via de externe boxen, maar wanneer ik Smart hub open (bijv. RTL XL, youtube etc.) hoor ik het geluid van de gewone tv zenders en helaas niet het geluid van de Apps echter zie ik wel gewoon beeld van de app. Ik heb het volgende ingesteld:

    HDMI Kabel van de Telfort ontvanger naar de HDMI ingang LG surroundsysteem.
    HDMI Kabel vanaf de HDMI Out van LG Surroundsysteem naar HDMI 1 in mijn Samsung TV.

    Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!!

    • Frans Hermsen
      03 september, 2015 om 14:17

      Beste Melanie,

      Misschien kan je de HDMI van telfort in HDMI1 van je TV doen (gele plaatje met STB= setopbox=digitale ontvanger van telfort). En HDMI van LG in een andere beschikbare HDMI poort plaatsen in je tv. Wanneer je dan in je menu geluid de instellingen naar externe luidsprekers zet zou het moeten werken (zo werkt het hier ook). ik hoop dat je er wat mee kan!

  55. Ria
    18 oktober, 2015 om 11:33

    Heb een receiver van yamaha wil via tv geluid op de boxen hebben alles aangesloten alleen de subwoofer niet maar wel de rest van de boxen nu speelt alleen de boxen die ik aangesloten heb op de surround pluggen spelen wel en de andere niet hoe kan dat? Geen tv met hdmi

  56. Goeneweg
    02 november, 2015 om 17:06

    Zoy ik u ook een vraag migen stellen over mijn tv cq, onkyo set?

  57. Leon
    30 november, 2015 om 19:54

    Goedenavond
    Ik heb een smart tv van Samsung en heb nu een cinema set van Sony gekocht alles doet het behalve het geluid van mijn tv die doet dus niks
    O ja er zit nog wel een decoder van canal digitale tussen iemand een idee hoe ik verder moet

  58. Jan
    11 december, 2015 om 10:22

    Hallo,sinds gisteren heb ik een nieuwe Samsung Led tv ue48h6200. Daarop aangesloten via hdmi de Horizon mediabox,cromecast en Samsung dvd speler. Alles werkt op de tv. Via mijn AV receiver van Yamaha de HTR 5540RDS alles aangesloten. Het geluid van de mediabox en dvd speler werken maar er zit vertraging in het geluid.de Cromecast werkt wel via de tv maar het geluid hoor ik niet uit de boxen van de Yamaha set. De Yamaha set heeft geen hdmi ingangen. Wat moet ik doen om alles goed werkend te krijgen?

  59. Victor
    26 december, 2015 om 0:24

    Hallo.Wie helpt mij!!

    Ook problemen met surround 5.1..
    Heb een SAMSUNG LE46C650L. TV
    Een LG BLAURAY speler BD550
    Een telenet reciever L21 TLNB
    En een (wat oudere surround met ingebouwde dvd speler PANASONIC SC-HT850
    Waar enkel een scart AV,,,Vcr auddio in w & R tulp,,,Tv Audio in w & r tulp ,,, Video out gele tulp ,,, en een s-video out ronde stekker met 5 pins….

    Ik weet niet hoe ik de films van tv die 5.1 uitgezonden worden kan beluisteren via mijn surround om..en hoe ik mijn blau ray speler, er ook kan lang omlijden (of misschien via tv om???.

  60. Danny
    27 december, 2015 om 20:48

    Vraagje
    Heb een LG blu-ray 3D homesinema set

    Nu heb ik alles aangesloten hij doet het helemaal alleen soms hapert of stop tie even en gaat weer door met het geluid.. Dit doet tie trouwens alleen als ik gewoon tv kijk.. Dit gebeurd niet bij een dvd of blu-ray ..

    Hij is aangesloten op een HDMI kabel naar de digitale ontvanger en de homesinema weer aangesloten op mijn tv met een HDMI kabel..
    heb trouwens ook zo rode met een witte kabel tussen de homesinema en digitale ontvanger zitten weet alleen de naam van die kabeltje niet

    Wat doe ik fout of waarom doet tie soms even haperen
    Hoor graag van u terug

  61. R.vriens
    05 januari, 2016 om 14:12

    Beste,

    Onderstaande gaat in combinatie met deze producten:
    Sony Bravia, Philips fidelio soundbar met elkaar verbonden dmv een optische kabel.

    Het volgende speelt zich bij ons af. Wanneer ik tv kijken of netflix kijk met het geluid via de soundbar, dan gaat het geluid de ene keer harder dan weer zachter dan weer ertussen.
    Wanneer ik via mijn telefoon direct op de soundbar muziek afspeel heb ik super geluid.
    Dus het ligt aan de combinatie t.v. en soundbar lijkt me.

    Kan iemand mij alstublieft verder helpen, het is zo zonde wanneer je niet optimaal kan genieten van je gekochte producten.

    Met vriendelijke groet,

    R. Vriens

  62. Mark
    01 mei, 2016 om 13:22

    Hellup!

    Een mooie echte digi versterker aangeschaft, dus zonder analoge inputs.
    Nu wilde ik mijn dig out van panasonic plasma (txp46GA11) gebruiken om alle tv inputs zo over de hifi installatie af te spelen.
    Helaas………..geen succes, alle instellingen bekeken, www afgezocht, niets.
    Volgens mij was er nog geen arc toen deze uit de fabriek rolde.

    m.vr.gr. Mark

  63. Karel
    14 augustus, 2016 om 13:22

    Het geluid van mijn TV loop niet synchroon. waar ligt dat aan. Heb intussen wel een toslink cable aangesloten maar nu heb ik geen heb ik helemaal geen geluid via mijn suround, alleen wel via mijn TV en dit loopt wel synchroon.
    Kan iemand mij helpen ?

  64. Fred
    13 september, 2016 om 19:32

    Hallo martijn
    Ik wil een Samsung smart tv kopen met een soundbar van Samsung
    Hoe kan ik naar de radio luisteren zonder beeld van de smart tv

  65. Kaan
    21 oktober, 2016 om 1:16

    Dus dit zou ook moeten lukken met de:
    JVC NX-BD3?

    De speakers aansluiten op de tv zodat ik het geluid (van bijvoorbeeld tv programma’s) via de speakers hoor?

    Ik heb hier niet veel verstand van…

  66. Richard
    14 december, 2016 om 10:38

    Hallo Martijn en andere bezoekers,

    Onlangs heb ik een Marantz SR5011 aangeschaft en ben hier zeer tevreden over. Op dit moment luister ik alleen nog stereo en zal ik tzt de surround speakers erbij kopen. Mijn vraag, ik heb een JVC subwoofer ( sub van 2.1 NX-BD3 setje). Deze actieve sub heeft een 8polige mini din (v) uitgang aan de achterzijde, is het mogelijk met behulp van een verloop kabel, om deze aan te sluiten op mijn Marantz?

  67. Maris
    11 november, 2017 om 18:59

    Hallo
    Ik wilde bij mn ouders het geluid vd tv over de harm.kardon set laten gaan.
    Ook n optische kabel aangesloten vd tv nr kpn ontvanger. En ook nog daarna van kpn naar dvd speler. Ook tulp vd tv naar de receiver.
    Even deed het geluid het eerst nog. Hierna na de pogingen met de dvd speler geen geluid meer. Het geluid speelde eerst nog heel zacht daarna dood. Ook na de opt.kabel weggehaald te hebben en de dvd eruit deed de radio of cd niks meer.
    Stekkers eraf gehad koper opnieuw afgestript. Begrijp er niks van…
    Geluid over de tv is nooit gelukt dus.
    Maar zo raar dat hij geen geluid meer geeft. Wel lampjes. Antenne ook aangesloten.

    Wat te doen ? Ze willen graag weer cd s afspelen en de tv over de boxen .( zijn super die dingen)

    Een behulpzame dochter….

    • ANDRE
      13 november, 2017 om 12:45

      Probeer eens aan te sluiten op een andere tv. Anders terug naar de dealer voor reparatie vrees ik.