Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Hoe kun je je home cinema systeem het beste aansluiten?

Geschreven door
Geplaatst op20 oktober 2012, 15:54 CategorieAccessoires

De meeste trouwe lezers weten inmiddels wel dat we een vraagbaak hebben waar je terecht kunt met al je vragen over tv’s, receivers, speakers, home cinema systemen en alles dat er mee te maken heeft. Vragen die nogal vaak voorbij komen gaan over het optimaal aansluiten van alle componenten binnen een home cinema systeem en daarom behandel ik deze vraag in dit artikel

Update september 2016: We hebben een nieuw artikel over het aansluiten van je home cinema-systeem of soundbar online gezet. Met nog meer informatie en de nieuwste technieken en standaarden. Lees dus direct verder via bovenstaande link.

Echter is die vraag niet eenvoudig te beantwoorden omdat iedereen verschillende componenten en verschillende configuraties gebruikt. Toch kunnen we een aantal algemene regels opstellen en specifieke situaties schetsen zodat je in ieder geval een basis hebt om mee aan de slag te gaan.

Vooraf inschatten

Een hele belangrijke regel is dat je voordat je een home cinema systeem samen gaat stellen goed inschat wat je nodig denkt te hebben qua aansluitingen. Welke apparaten ga je kopen of heb je al staan en hoe wil je deze aansluiten op een home cinema set, receiver en tv? Bekijk de aansluitingen die beschikbaar zijn op je huidige apparatuur en probeer deze te matchen met aansluitingen op apparatuur die je aan wilt schaffen. Ons advies is om dit ruim te nemen. Als je bijvoorbeeld drie HDMI-ingangen nodig hebt op je receiver, ga dan voor een receiver met vier of vijf HDMI-ingangen. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan.

Lees meer over de aansluitingen op een receiver.

Digitaal heeft de voorkeur

Een belangrijke regel bij het aansluiten van componenten binnen je home cinema systeem is dat de voorkeur (bijna) altijd uitgaat naar een digitale aansluiting. Wil je een DVD/Blu-ray speler, gameconsole, digitale tv-decoder of een andere bron aansluiten op je receiver of tv, probeer dit dan altijd via een HDMI-kabel te doen. Als HDMI niet mogelijk is ga je kijken naar de mogelijkheid om in ieder geval de audio digitaal (via optisch of coaxiaal digitaal) richting je speakers te krijgen. Voor het beeld ben je dan aangewezen op analoog. Let wel; ook voor audio is HDMI de beste keuze.

Lees meer algemene regels over het gebruik van kabels binnen je home cinema systeem, de soorten kabels die je kunt gebruiken en de audiokabels voor een optimaal geluid.

Receiver of home cinema set als hub

Wanneer je een compleet systeem gaat samenstellen is het belangrijk in de gaten te houden dat de receiver of de home cinema set (alles-in-één) kan dienen als hub. Hier kun je al je bronnen op aansluiten, mits er voldoende ingangen zijn. De set of receiver wordt vervolgens met de tv verbonden middels één (HDMI) kabel en zorgt tegelijkertijd voor de audioweergave. Op de receiver of set kun je vervolgens de gewenste input kiezen zodat op de tv het juiste beeld wordt weergeven en de bijbehorende audio over de speakers klinkt.

Lees meer over de voordelen en nadelen van een alles-in-één home cinema set en waar je op moet letten wanneer je een AV-receiver koopt.

Geluid tv-zenders over speakers

Een vraag die we vaak voorbij zien komen is hoe je het geluid van tv (zenders) over de speakers in je home cinema systeem krijgt. Daar zijn meerdere oplossingen voor. De eerste is vrij simpel aangezien veel mensen over een digitale decoder voor het bekijken van tv-zenders beschikken. Deze decoder kan direct met de receiver of de home cinema set verbonden worden waardoor de audio over je speakers gaat. Wil je ook de audio van analoge zenders of Smart tv-content over je speakers dan zul je een audiokabel van je tv terug moeten leggen naar je receiver of home cinema set. Ook hier geldt weer; digitaal heeft de voorkeur.

Er is ook nog een andere optie; HDMI Audio Return Channel. Dit is een functie waar zowel de tv als de receiver, soundbar of home cinema set over moet beschikken en maakt het mogelijk geluid van de tv zelf (eigen tuner en eigen content) terug te sturen via de HDMI-kabel waar ook beeld en audio via binnenkomt. Kortom, je hoeft geen extra kabels te leggen. Lees meer over HDMI Audio Return Channel.

Een receiver zonder HDMI

Er is ook een veel voorkomende situatie waarbij de tv en Blu-ray/DVD speler nieuw zijn maar men nog beschikt over een wat ouder home cinema systeem of een oudere receiver. Deze apparaten worden immers minder snel vervangen. Toch zorgt dit voor een probleem wanneer de home cinema set of receiver niet beschikt over HDMI of te weinig HDMI-ingangen heeft. Hoe sluit je alles dan optimaal aan?

Wanneer je geen HDMI-ingangen op de receiver of home cinema set hebt dan kun je de HD bronnen het beste direct met de tv verbinden voor een optimale beeldkwaliteit. Voor de audio ga je dan kijken naar de digitale ingangen op de receiver of home cinema set en de digitale audio-uitgangen op de bron (Blu-ray speler, HD decoder, Apple TV, gameconsole, etc.). Probeer deze te matchen. Mochten er te weinig digitale audio ingangen zijn dan ben je vaak genoodzaakt voor analoog te kiezen. Ook hier wordt duidelijk dat je voordat je een nieuwe Blu-ray speler (of een andere bron) koopt moet weten welke ingangen er beschikbaar zijn op je home cinema set of receiver.

Wanneer je te weinig HDMI-ingangen op je home cinema set of receiver hebt dan zul je keuzes moeten maken. Welke bron bekijk je het meest? Of, bij welke bron is de beeldkwaliteit het belangrijkst? Deze bron wordt vervolgens via HDMI aangesloten. De overige bronnen kun je direct digitaal aansluiten op je tv (voor beeld) of je kunt ze analoog aansluiten op je receiver/home cinema set. Wat betreft de audio geldt de hierboven genoemde regel.

Lees meer over HDMI versies en kabels en de mythe dat duurdere HDMI kabels ook altijd beter zijn.

Conclusie?

Een eenduidige conclusie is er helaas niet, behalve dat digitaal (bijna) altijd voor voorkeur heeft en dat je vooraf goed moet weten wat je wilt en nodig hebt. Voor de rest kan je situatie afwijken van wat ‘standaard’ is door de keuze voor bepaalde producten maar met bovenstaande informatie kun je in ieder geval van start. Mocht je er alsnog niet uitkomen, stel dan hieronder je vraag of stel je vraag in onze vraagbaak.

Goede en betaalbare kabels vind je bij RU Connected.

Meer informatie

Update september 2016: We hebben een nieuw artikel over het aansluiten van je home cinema-systeem of soundbar online gezet. Met nog meer informatie en de nieuwste technieken en standaarden. Lees dus direct verder via bovenstaande link.

Voor meer informatie over het optimaal instellen van je home cinema systeem en aankoopadviezen kun je terecht in onze home cinema informatiegids.

  • Delen:

Reacties

  1. Andre
    10 februari, 2013 om 13:19

    Ik heb een Philips soundbar (HTB7150/12), en een Panasonic Plasma-tv. Daarnaast gebruik ik Digitenne.Ik heb een HDMI aansluiting tussen tv en soundbar en verder een scartverbinding tussen Digitenne en t.v. Alles werkt prima, dus ik kan via de soundbar en het beeld van de t.v. prima cd’s/dvd’s e.d. afspelen. Alleen lukt het mij niet om het geluid van de t.v. af te spelen via de soundbar. Wat doe ik verkeerd ?

  2. Ph de jong
    24 maart, 2013 om 6:57

    Ik heb een philips 46pfl7007h. Tv en ik wil daar mijn Herman kardon bds 370 set op aansluiten maar nu loop ik tegen het volgende probleem op.
    Ik krijg de melding geen videosignaal op mijn tv wat doe ik verkeerd ?
    Verbinding tussen tv en set met de hdmi kabel die bij de Harman set zit.
    Kabel zit in de set op hdmi tv uitgang en bij de tv gewoon in hdmi 1 .
    Ik hoor graag wat er mis gaat alvast bedankt,

    • Martijn Chel
      24 maart, 2013 om 12:43

      Hmm.. dat klinkt alsof het qua hardware allemaal wel goed zit. Welke bron probeer je weer te geven? En check even hoe de HDMI instellingen op de receiver staan.

      • Nans
        06 december, 2014 om 18:10

        Hoi PH,

        denk dat je 2 hdmi kabels moet plaatsen het is nl in en uitgang
        heb je interactieve TV dan ook hdmi kabel naar HermanKardon dan heb je dus 2 x HDMI kabels lopen
        1 van TV kastje naar Herman Kardon,
        2 en andere kabel van HermanKardon naar TV
        groeten Nans
        geluid kan via optical van TV kastje naar Herman Kardon,digitaal
        kan dat niet dan met analoge audio kabel rood witte stekker in TV de andere in de Herman Kardon dat is een enkele plug .
        Hopelijk doet ie het dan succes, soms even wachten op schakeling (duurt paar seconden)

  3. Angelique
    26 april, 2013 om 23:45

    Hallo. Ik heb een oude home cinemaset van Pioneer en een LG lcd tv. Voor beeld van de dvd verbond ik de set met de tv dmv een tulpstekker, maar krijg alleen een slecht zwart-wit beeld. Bij mijn 10 jr oude tv had ik geen problemen. Ik heb het ook geprobeerd met tulpstekkers in de cinemaset en scartkabel in de tv, maar dan krijg ik helemaal geen beeld. Heeft u voor mij een oplossing?
    Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite.

    • Martijn Chel
      27 april, 2013 om 14:23

      Welke uitgangen voor beeld heeft de Pioneer set nog meer?

      • Angelique
        27 april, 2013 om 19:56

        Hoi, bedankt voor je reactie. Maar na verder speuren hier op de site heb ik inmiddels de oplossing gevonden. Het bleek dat mijn scart maar 1 kant op werkte en dat was uiteraard net de verkeerde kant (uitgaand). Inmiddels heb ik een nieuwe scartkabel met aan de andere kant tulpstekkers aangesloten en het werkt! In ieder geval nogmaals bedankt voor de moeite.

  4. Geert
    04 mei, 2013 om 20:52

    Beste,
    Steek ik best de HDMI van mijn digitale decoder in mijn home cinema set en dan zo de HDMI ARC naar mijn tv?
    Heb ik dan geen kwaliteitsverlies van beeld van mijn digitale decoder?

    Mvg

    • Martijn Chel
      05 mei, 2013 om 10:37

      Ik snap niet precies wat je bedoelt. Als je een externe decoder hebt, waarom wil je dan geluid van je TV over de home cinema set hebben?
      Als ik jou was zou ik de decoder middels HDMI op de TV aansluiten (voor beeld en soms geluid) en voor audio op de home cinema set (liefst digitaal).

      • Hardy
        16 april, 2014 om 21:27

        Hoi Martijn,

        Ik beschik over een home cinema set van het merk Pioneer en over een decoder. Ik heb het precies zo aangesloten als jij het hier aanbeveelt. Ik heb inmiddels meerdere soorten aansluitingen geprobeerd maar een terugkomend probleem is dat het geluid erg zacht is (zelfs op maximaal). Wanneer ik de decoder met enkel een hdmi-kabel op de tv aansluit is het geluid qua volume prima.

        Ik zou nu graag willen weten of jij hier een oplossing voor hebt?

      • Martijn Chel
        17 april, 2014 om 14:44

        Bedoel je dat je de Pioneer set dan op maximaal zet maar dat het dan alsnog zacht is? Het kan zijn dat die niet automatisch corrigeert en dat je dus het input-signaal qua volume moet verhogen. Dus, dan moet je het volume van de decoder zelf verhogen.

    • Nans
      06 december, 2014 om 18:12

      nee denk het niet , heb je slecht beeld dan?

  5. Geert
    05 mei, 2013 om 19:40

    Beste Martijn, ik verklaar me nader 🙂
    ik heb een samsuns es7000, een digitale decoder en
    ik zoek een home cinema te kopen de LG HX552.
    Zoveel aansluitingen dat ik er niet meer aan uit kan.
    Sluit ik dan best de decoder en de home cinema afzonderlijk aan op de tv?
    Dus 2 afzonderlijke HDMI kabels voor de twee systemen.
    Zo ja, als er dan eens een goede film op tv is kan ik dan ook geluid over de home cinema krijgen?

    Mvg

    • Martijn Chel
      05 mei, 2013 om 19:58

      Hoi Geert,
      Ja, dat kun je doen. Zorg er dan echter wel voor dat er een audiokabel (liefst digitaal) van de decoder naar de set loopt. Anders heb je geen geluid voor die ene film.

  6. Geert
    05 mei, 2013 om 20:09

    En hoe noemt zo een digitale audiokabel? 🙂

    • Martijn Chel
      05 mei, 2013 om 20:18

      Digitaal coaxiaal of optisch (toslink). Beiden zijn goed.

    • Nans
      06 december, 2014 om 18:12

      optikabel

  7. frank
    11 mei, 2013 om 16:40

    hoi martijn,ik heb een hcs van lg aangesloten op een tv van lg dmv een hdmi kabel. in het begin deed hij het even prima maar nu geeft hij [geen signaal] terwijl de input wel goed staat hdmi1 of hdmi2.
    tv al gereset hcs doet het op andere tv wel dus dat is het probleem blijkbaar niet.hij herkend blijkbaar de hcs niet meer . wii en de sat. ontvanger werken prima weet jij mischien een oplossing.
    bvd groet frank

  8. frank
    11 mei, 2013 om 18:47

    kabel is ok en op beide inputs geen signaal
    kun je iets uitgebreider beschrijven hoe ik dat zou moeten doen
    bvd frank

    • Martijn Chel
      11 mei, 2013 om 19:28

      Je moet even die instelling (zie artikel) opzoeken. Durf zo niet te zeggen waar.

  9. frank
    12 mei, 2013 om 17:51

    simplink geeft melding [controleer de aansluiting]

    • Martijn Chel
      13 mei, 2013 om 0:16

      En uitzetten lost het probleem niet op?

  10. frank
    13 mei, 2013 om 16:51

    nee helaas ,alles werkt opzich werkt alleen de tv en de hcs samen blijkbaar niet

    groet frank

    • Martijn Chel
      13 mei, 2013 om 17:17

      Hmm, vreemd. Je zou nog kunnen kijken hoe de output van de hcs ingesteld staat. Mogelijk staat daar een foutje, bijvoorbeeld bij de resolutie, HDMI instellingen of het gaat zelfs niet via HDMI maar SCART.

  11. frank
    13 mei, 2013 om 18:29

    maar hij functioneert prima op tv van de buren via hmdi kabel
    ik snap er helemaal niets meer van,maar dat controleer aansluiting van simplink vind ook erg vreemd

    • Martijn Chel
      13 mei, 2013 om 19:28

      Daarom dacht ik ook dat het communicatie tussen tv en set was, iets dat per product kan verschillen. Je kunt nog proberen te checken of er een firmware update is voor de home cinema set en/of tv.

  12. frank
    13 mei, 2013 om 20:58

    nieuwe ontdekking gedaan ,computer op tv aangesloten met hdmi en gelijk beeld . na terug zetten op computerscherm het nog een keer opnieuw aangesloten geeft de tv ook hier [geen signaal] dus hetzelfde probleem. hij herkend dus na 1 keer aansluiten het apparaat opeens niet meer. erg vreemd. moet ik dan de tv voor reparatie wegbrengen?
    groet frank

    • Martijn Chel
      13 mei, 2013 om 21:08

      Ah, dat is interessant maar maakt het niet gemakkelijker. Ik zou met dit probleem wel naar LG (of retailer) stappen. Dat moet niet kunnen. Je zou een firmware update voor de tv nog kunnen proberen anders.

  13. frank
    13 mei, 2013 om 22:06

    er zit geen usb aansluiting op de tv een lg32lc51 dus volgens mij kan dat dus niet

    • Martijn Chel
      14 mei, 2013 om 0:23

      Hmm, nee klopt. Ik zou dan inderdaad contact opnemen met LG.

  14. mario
    17 september, 2013 om 21:55

    hallo
    ik wil mijn home cinema van philips verbinden met de decoder en tv maar ergens gaat er iets fout want , dvd en bluray kan ik perfect afspelen maar ofwel heb ik geen beeld of geen geluid als ik tv wil bekijken via de home cinema,,,,hoe maak ik de verbinding tussen de 3 toestellen aub
    gr

    • Martijn Chel
      17 september, 2013 om 22:20

      Ligt aan de aansluitingsmogelijkheden van de apparaten. Liefst alles digitaal (via HDMI) naar de home cinema set, en vanuit deze set via HDMI naar de tv. Dan heb je altijd beeld en geluid via je speakers.
      Hoe heb je het nu aangesloten?

  15. ceuk
    23 oktober, 2013 om 19:44

    Ik heb een vraag hoe ik mijn DVD recorder/speler van Sonny (RDR-HX900) kan aansluiten op mijn TV Philips 6000 series Smart LED-TV 42PFL6877H 107 cm (42″) via de componentkabel. De scart is al in gebruik voor mijn videospeler. Er zit geen HMDI aansluiting op de dvd speler.

    • Martijn Chel
      23 oktober, 2013 om 20:20

      En op de tv zit geen component-aansluiting? Anders heb je als opties; een sCART-splitter of aansluiten via de tulp kabels (rood/wit/geel).

  16. Henk Schelling
    11 november, 2013 om 15:40

    Ik heb interactieve tv van KPN en wil het geluid(radio) niet via het tv scherm hebben, maar aangesloten hebben via mijn YAMAHA Reciever RX-V650 en dat lukt mij niet.
    Wie kan mij helpen!

    • Martijn Chel
      11 november, 2013 om 23:54

      Dat is een kwestie van een audiokabel (of beter HDMI nog) leggen tussen de decoder van kpn en de receiver. Zorg er vervolgens voor dat de decoder juist ingesteld staat voor de uitgave van audio (via de juiste output) en dat op de receiver de input voor tv op de juiste aansluiting (hdmi, optisch, etc.) ingesteld staat.

  17. Jean
    18 november, 2013 om 17:13

    Ik heb nu een Cineos 9800W , via HDMI aangesloten op tv.
    Digitaal geluid laat ik lopen via een digitale coax welke via tv naar cinema loopt voor mijn Apple tv , Raspberry PI en UPC horizon box. Tv heeft ARC , cinemaset niet. En maar 1 HDMI uitgang.
    Stel ik koop een cinemaset met een ARC HDMI uitgang en daarnaast bijv 3 andere HDMI uitgangen.
    Kan ik dan mijn cinema set verbinden via HDMI ARC op de tv en de overige ingangen gebruiken ( HDMI ) voor mijn Apple tv , Raspberry en Horizon box ? Heb ik dan beeld en geluid via home cinema set , of alleen het geluid ?

  18. Ger Aken
    31 december, 2013 om 0:06

    Beste Martijn.

    Wil jij mij adviseren? In het verleden had ik een Pioneer surroundset die ik inmiddels niet meer gebruik omdat ik het stereogeluid dramatisch vond. Ik heb nu Sony stereo tuner-versterker in gebruik voor het stereogeluid en -gevoel .Daarnaast heb ik een Samsung Smart Tv, een DVD recorder, een videorecorder, een cdplayer,een Xbox en een ipod. Alles staat aangesloten op de Sony versterker. Aan de versterker staan nu twee prachtige zuilspeakers van Klipsch aangesloten. Dat is de huidige situatie.

    Ik wil weer naar surround maar mijn stereogeluid en -gevoel behouden. Ik ben tevreden over de Klipschspeakers dus die wil ik niet weg doen.(Ik heb er twee van mijn oude pioneer surroundspeakers bij aan gesloten omdatik de ideen heb dat er dan meer hoget onen te horen zijn ? Ik heb een abbo bij UPC voor tv, radio en internet.
    Mijn tv beschikt over een ” insteekcard ” (+module) , dus ik heb geen UPCmediabox en die wil ik ook niet omdat ik de afstandsbediening van mijn tv wil blijven gebruiken.

    Ik heb nog een (actieve ??? subwoofer,een middenspeaker en nog wat losse front/rearspeakers van de Pioneerset liggen.

    Het tvsignaal loopt vanaf de meterkast rechtstreeks naar mijn dvd recorder en videorecorder en daar vandaan naar de tv en naar een tweede tv. het signaal s zwak en ik heb er al een goedkoop antenneversterkertje tussen gehangen. (het helpt een beetje)

    Ik heb mij inmiddels laten voorlichten en mij werd voorgesteld om de de Onkyo 626 aan te schaffen.

    – Is dat inderdaad een goede optie ?
    – Kan ik daar de oude speakers op aan sluiten ?
    – Heb ik weer een subwoofer nodig ?
    – Kan ik dan het geluid van mijn tv synchroon over de boxen krijgen ? (ik heb nu altijd vertraging tussen beeld en geluid )
    – Ik hoor graag hoge tonen en een sprankelend geluid uit mijn speakers. Is dat bereikbaar met een dergelijk versterker in combinatie met de bestaande speakers of moet ik aan nieuwe speakers. ?
    – Moet ik de tv signalen anders laten lopen.
    – Kan ik er nog een bl.ray speler aanhangen ?

    _ kort en goed … wat kan ik het beste doen om tot een oplossing te komen.

    Heel veel vragen… ik hoop dat je mij kunt adviseren.

    Alvast bedankt !

    • Martijn Chel
      31 december, 2013 om 0:19

      Hoi Ger,

      Ik zal kort proberen je vragen te beantwoorden, mits ik het allemaal juist begrijp;
      – Ja, deze Onkyo is een prima apparaat met voldoende features en voldoende kwaliteit
      – Ik weet niet over welke aansluitingen je oudere speakers beschikken. Als dit gewoon speakerkabel is zou dit geen probleem moeten zijn. Echter weet ik ook niet wat de wattages en de weerstand van deze speakers is en of dit een probleem kan veroorzaken. Het is altijd een risico om verschillende speakers met verschillende specificaties te combineren, zeker als ze wat ouder zijn.
      – Of je een subwoofer nodig hebt weet alleen jij. Als je vindt dat je te weinig laag hebt kun je die altijd nog toevoegen. Dit is dan ook iets dat ik naderhand zou besluiten. Focus je eerst op de speakers en de receiver.
      – Daarvoor is helaas geen garantie. Wel beschikt de receiver geloof ik over een delay-functie waardoor je de audio kunt vertragen. Er zijn dus instellingen voor maar helaas is dit nooit te garanderen aangezien het veel oorzaken kan hebben.
      – Ik ken de speakers helaas niet goed genoeg en weet niet hoe dit icm deze receiver klinkt. Het is aan te raden je speakers mee te nemen naar een hifi-zaak en ze je wat receivers icm deze speakers te laten horen. Dit is echt persoonlijk.
      – Sluit zoveel mogelijk via HDMI (digitaal) aan wanneer mogelijk en lus wanneer mogelijk alles door via de receiver. Kortom, wat je digitaal aan kunt sluiten sluit je aan op de receiver en vanuit de receiver gaat er één kabel naar de tv. Als dat niet mogelijk is moet het vanzelfsprekend analoog en kun je beeld en audio apart richting respectievelijk tv en receiver laten lopen.
      – Ja, dat kan zeker want zoals ik het lees heb je niet veel HDMI-apparaten. De Blu-ray speler wordt dan via HDMI met de receiver verbonden en de receiver wordt via HDMI met de tv gekoppeld.

      Ik hoop je iets verder geholpen te hebben! Succes!

    • JANSSENS LUC
      12 oktober, 2014 om 14:37

      Geachte, ik bezit een samsung lcd type le40r7 van 7jaar oud, kan ik daar een soundbar hwf450 op aansluiten ?.Het toestel heeft maar 1 hd ingang .Alvast bedankt .

  19. Maronne
    04 januari, 2014 om 9:29

    Hallo Martijn, handige website heb je, al veel van geleerd! Dank daarvoor.
    Nog geen week geleden hadden wij nog een 25 jaar oude tv staan (b&o), maar nu overgestapt naar Samsung UE7000 smart. Heel blij mee.
    Alleen dat geluid he, daarvoor ook een samsung setje aangeschaft Samsung HW-E551, want dat werkt met elkaar via Anynet op 1 afstandbediening. Is helemaal gelukt werkend te krijgen (door deze kwik en kwak). Maar wij zijn niet helemaal blij met het gluid, muziek klinkt idd als in bioscoop, maar gesproken geluid klinkt heel dof/wollig. Ook vind ik persoonlijk dat heel erg bioscoopgeluid alleen mooi als je echt naar een film zit te kijken. Dat hoeft voor mij niet bij elke programma, want ik vind t ook wel een beetje hoofdpijngluid…

    De HW-E551 mag terug, maar wat is dan aan te raden aan te schaffen. Zelf vinden we sony of bose ook heel mooi klinken, maar werkt dit ook op 1 afstandsbediening via Anynet? Want dat is wel een vereiste. Of zou een soundbar voor ons beter aan te raden zijn? En van welk merk dan? Is het handiger Samsung bij Samsung te houden, of maakt t voor het bedienen via 1 smarttouch afstandbediening niet uit?

    Alvast hartelijk dank,
    Maronne

    • Martijn Chel
      04 januari, 2014 om 10:20

      Hoi Maronne,
      Dank voor je vraag. Ik zal je proberen snel en duidelijk te antwoorden.
      Dat alles op één afstandsbediening werkt ga je helaas niet (snel) vinden. Anynyet, oftewel HDMI-CEC maar dan door Samsung aangepast, is alleen voor Samsung apparaten. Communiceren middels HDMI-CEC kan wel met apparaten van andere fabrikanten maar zal nooit alle functies van een afstandsbediening overnemen.
      Het wollige geluid vind ik een lastige want dat is een persoonlijk oordeel, wat ik overigens wel begrijp. Maar, ik vraag me af of je hier met een relatief eenvoudig ander setje een grote verbetering mee krijgt. Ik zou toch eens kijken naar de betere audiosystemen van o.a. Onkyo, Yamaha, Denon, etc. Een soundbar is pas een oplossing wanneer je maar één speaker in de kamer wilt en niet veel om surround geluid heeft. Wil je het wel bij een relatief eenvoudige set houden dan is het verstandig te gaan luisteren, voor zover dat mogelijk is.

  20. Maronne
    04 januari, 2014 om 9:35

    Oh ja, we willen ook nog een Wii en een Pioneer Harddisk recorder/speler eraan koppelen.

  21. Noël Westdorp
    20 januari, 2014 om 16:42

    Goedemiddag Martijn,

    Ik heb een vraagje, heb een soundbar van JBL (SB400) alles werkt prima alleen krijg ik geen geluid vanuit de Smarthub op de soundbar. Heb me ontvanger van ziggo dmv optisch aangesloten op de soundbar en een hdmi kabel naar de tv. Verder heb ik een hdmi kabel vanaf met tv (arc) naar me soundbar (arc). Het rare is ook dat ik in de luidsprekerinstellingen ook het geluid via ontvanger niet kan selecteren, hopelijk kan je me advies geven.

    • Martijn Chel
      20 januari, 2014 om 16:46

      Wat bedoel je met het geluid via de ontvanger? Je moet sowieso op de tv aangeven dat et geluid via ARC terug moet gaan naar de soundbar. Het kan echter zijn dat audio van het Smart tv platform alleen via de digitale audio-aansluiting uitgestuurd kan worden.

  22. Thomas
    30 januari, 2014 om 12:55

    Beste Martijn,

    Heb gister een soundbar gekocht, maar naar mijn mening kan je hem op diverse mogelijkheden aansluiten, nu wil ik graag weten wat is het beste. Word er niet wijzer van na gegoogeld te hebben omdat de meeste met andere apparatuur werken. Zou jij mij kunnen adviseren hoe ik alles het beste kan aansluiten?

    – Tv: Sony Bravia, 4 HDMI ingangen waarvan 1 ARC & 3 normaal.
    – Motorola Decoder met normale HDMI aansluiting (Staat geen ARC bij iig)
    – Soundbar Sony CT260h, 2 HDMI ingangen waarvan 1 ARC.
    – Playstation 3 met HDMI

    Weet je misschien ook of de Sony CT260h, 5.1 ondersteund? Ik kan dit nergens vinden.
    Kan dit instellen bij mijn tv, stereo 2.1 of 5.1 dolby.

    Alvast bedankt,

    Groeten Thomas

    • Martijn Chel
      30 januari, 2014 om 13:39

      Hoi Thomas,

      Alles via HDMI aansluiten, dat is altijd het advies. En dan zoveel mogelijk doorkoppelen via de soundbar. Dus decoder en PlayStation op de soundbar met HDMI en één kabel van soundbar naar de tv. Op deze manier krijg je de beste audiokwaliteit en het beste gebruiksgemak. De soundbar kan met beide signalen omgaan. Overigens; zeker dat de HDMI-ingang over ARC beschikt? Dan hoort namelijk op de uitgang richting de tv te zitten.

      • Thomas
        30 januari, 2014 om 14:16

        Allereerst bedankt voor je vlotte reactie! Top. Ben er zeker van dat het een ARC aansluiting is, staat er bij vermeld. Ik heb het hieronder vermeld.

        Soundbar CT260h: 1x HDMI staat bij: (IN), 1x HDMI: (TV OUT ARC)

        Ik heb dus 2 hdmi ingangen op de soundbar, dan kan ik niet alles aansluiten op de soundbar toch? Dan zou ik er 3 moeten hebben.

        – Decoder met hdmi op soundbar
        – Playstation met hdmi op soundbar
        – Soundbar met hdmi op TV

        Kan ik beter de playstation aan de tv koppelen? Of heb ik dan geen geluid van de soundbar als de playstation aan staat?

        Welke apparaat moet ik aansluiten op de HDMI ARC aansluiting van de soundbar?

        Ik hoop dat je me kan vertellen hoe ik het ’t beste aansluit, ben er een leek in.

        Nogmaals hartelijk dank,

        Groeten

      • Martijn Chel
        30 januari, 2014 om 14:20

        Ah, ja ok. Maar dan is het dus wel een uitgang en geen ingang 🙂
        Je hebt dus maar één HDMI-ingang en een één HDMI-uitgang. Dat is een belangrijk verschil.

        Wat je dan moet doet is;
        – Decoder op tv met HDMI
        – HDMI (met ARC) tussen tv en soundbar. Audio van decoder komt dan via tv terug naar de soundbar.
        – PS3 met HDMI naar soundbar

  23. Thomas
    30 januari, 2014 om 18:29

    Mijn excuus, ik bedoelde de soundbar heeft 2 HDMI-aansluitmogelijkheden ipv 2 ingangen.
    Alles werkt prima, bedankt voor je hulp.
    Als iemand nog een goede soundbar zoekt, neem een Sony, zeer goed geluid!
    Bij mediamarkt deze week alles voor een mooie prijs.

    Groeten

    Ps. Je site ziet er goed uit, overzichtelijk, en je antwoord ook nog heel snel, top!

    • Martijn Chel
      30 januari, 2014 om 23:01

      Goed om te horen! Dank je!

  24. Ray Goldman
    04 februari, 2014 om 23:48

    Beste Martijn,

    Graag hoor ik van jou hoe ik mijn systemen het beste kan aansluiten en welke type HDMI kabels ik het beste kan gebruiken 1.3 of 1.4 om het beste geluid en beeld eruit te krijgen. Helaas heeft mijn home-cinema maar 1 HDMI out en 1 HDMI in. Weet dus niet welk systeem het beste over de home-cinema moet of via de tv ivm 3D via ps3 en geluid?? Hoor heel graag van je! Dankjewel alvast.
    Hieronder de systemen waar het over gaat.

    Samsung ue60f7000
    Samsung HT-TXQ120
    Playstation 3
    Cisco decoder van Ziggo

    • Martijn Chel
      05 februari, 2014 om 9:48

      Hoi Ray,
      Sluit de PS3 middels HDMI op de set aan en vanuit de set een HDMI naar de tv. De decoder gaat middels HDMI naar de tv en middels een digitale audiokabel (als er daarvoor een ingang op de set zit) naar de set. Op deze manier haal je het meeste uit je beeld en geluid.

      • Ray Goldman
        05 februari, 2014 om 18:57

        Best Martijn,
        Bedankt voor de snelle reactie! Kan de home-cinema in dat geval wel de 3D beelden goed over brengen naar de tv? Een weet jij of de home-cinema arc ondersteund? De tv iig wel. Laatste vraag:-) als bijv. de ps3 met HDMI in de tv zit stuurt de tv dan DTS geluid via HDMI terug naar de Home-cinema!
        Alvast bedankt!

      • Martijn Chel
        05 februari, 2014 om 18:58

        Als de home cinema 3D ondersteunt wel, anders zul je direct naar de tv moeten middels HDMI. Of de home cinema ARC ondersteunt zul je even in de handleiding moeten checken. Ook staat het vaak bij de poort zelf vermeld. Op je laatste vraag; waarschijnlijk niet. Daar wordt dan stereo audio van gemaakt.

  25. Annick Giesberts
    11 februari, 2014 om 11:30

    Dag Martijn,

    Handige website heb je. Ik heb nieuwe apparatuur aangeschaft en zie door alle mogelijkheden niet hoe ik deze digitaal op elkaar moet aansluiten. Het gaat om een:

    – Samsung smart TV UE40F700 met 4 HDMI aansluitingen waaronder 1 ARC
    – Samsung Blu Ray BD-F6500 met 1x HDMI
    – Samsung Soundbar HW-F751 met 2 HDMI aansluitingen waaronder 1 met ARC, bluetooth
    – decoder Cisco 8485 met 1 HDMI

    Voor de TV wil ik kunnen kiezen tussen geluid van de TV of geluid via de Soundbar (alleen bij een film).
    Bedraad aansluiten lijkt mij de voorkeur hebben boven bijvoorbeeld via bluetooth. Klopt dat?

    Hopelijk kun je me verder helpen.

    Hartelijk dank,
    Annick

    • Martijn Chel
      11 februari, 2014 om 11:32

      Hoi Annick,

      Bedraad aansluiten is zoals ik het zie de enige optie. Naar wat ik weet ondersteunt de rest geen koppeling middels Bluetooth.
      De soundbar heeft één HDMI-ingang?

      Ik zou dan de Blu-ray speler op de soundbar aansluiten en deze middels HDMI op de tv aansluiten.
      De decoder sluit je middels HDMI op de tv aan en door ARC kun je de audio ook over je soundbar krijgen.

  26. h.c. van donselaar
    15 februari, 2014 om 22:00

    Decoder met 1x hdmi. Tv met 1x hdmi. Bluray met 1x hdmi. Vraag : geen idee of t arc /in/out is. Kan ik alle drie via een soundbar laten functioneren.

    • Martijn Chel
      15 februari, 2014 om 22:35

      Ligt eraan of de soundbar voldoende aansluitingsmogelijkheden heeft. Daar moet je rekening mee houden. ARC staat bij de aansluitingen en in de handleiding.

      • hc van donselaar
        15 februari, 2014 om 22:45

        Okee duidelijk , maar kun je ook zeggen welke aansluitingen ik dan nodig heb op de soundbar?

      • Martijn Chel
        15 februari, 2014 om 22:49

        Als je middels HDMI wilt aansluiten (dat is het beste) dan voldoende HDMI ingangen.

  27. hc van donselaar
    15 februari, 2014 om 23:01

    Okee. Mijn denkwijze: tv hdmi in gaat naar soundbar hdmi out. Decoder en bluray dan naar hdmi in?

    • Martijn Chel
      15 februari, 2014 om 23:03

      Correct!

  28. hc van donselaar
    15 februari, 2014 om 23:14

    Bedankt , ga ik op zoek naar een soundbar met 1x hdmi out en minimaal 2x hdmi in.

  29. Thijs
    28 maart, 2014 om 19:27

    Ik heb interactieve tv van KPN en een home cinema set van Philips. Nu wil radio luisteren via de tv ontvanger, maar zonder tv beeld.
    Kan dat

    • Martijn Chel
      31 maart, 2014 om 9:43

      Je kunt de tv als het goed is gewoon uitzetten, maar het is lastig een zender te kiezen zonder beeld.

  30. Wendy
    30 maart, 2014 om 21:32

    Hoi,
    Wij hebben het volgende gekocht:
    TV Samsung UE40F6740 (HDMI 4x)
    Soundbar Samsung F550 (HDMI 1x IN en 1x OUT en 1x optische ingang)
    Nu willen wij hierop ook nog een Blue Ray aansluiten. Nu hebben wij ons laten adviseren dat we er dan het beste een versterker tussen kunnen plaatsen… Maar hoe sluiten wij dit alles het beste op elkaar aan, zodat wij ook bijvoorbeeld CD’s kunnen luisteren via de soundbar, zonder dat daarvoor ook de TV aan moet?
    Waarop moeten we letten bij de aanschaf van de Blue Ray en versterker?
    Groetjes

    • Martijn Chel
      31 maart, 2014 om 9:45

      Een versterker ertussen? Waarom zou je dat doen? Dan geef je veel geld uit voor een versterker die helemaal niks hoeft te versterken, dat doet de soundbar immers al. Als je geen ruimte meer over hebt op de ingangen van de soundbar (je hebt optisch en HDMI zoals ik het begrijp) dan is het mogelijk om de Blu-ray speler direct op de tv aan te sluiten en de audio via HDMI terug te laten lopen (ARC) of de audio via optisch naar de soundbar te leggen. De tv hoeft sowieso niet aan te staan om cd’s te beluisteren.

      • Wendy
        31 maart, 2014 om 12:19

        Dus, als ik het goed begrijp dan verbinden wij de TV en Soundbar via een HDMI-ARC aansluiting (van HDMI-IN van de TV naar HDMI-OUT van de Soundbar).
        Sluiten wij de Blue-Ray dan aan op de soundbar en de TV, of alleen op de TV? En met welke kabels?
        En hoe weet ik zeker of onze apparatuur ARC ondersteund?

      • Martijn Chel
        31 maart, 2014 om 12:42

        Dat hoeft niet per se. Als je geluid van de tv over de soundbar wilt dan is dat een optie. Wel moet je dan even de handleiding checken of er ARC op de HDMI-poorten zit.
        Je kunt de Blu-ray speler het beste via HDMI op de soundbar aansluiten. As dat niet kan via een optische kabel.

      • Wendy
        31 maart, 2014 om 12:59

        En moet er dan geen kabel van de Blue Ray naar de TV? Hoe komt het beeld van DVD dan op TV

      • Martijn Chel
        31 maart, 2014 om 13:03

        Ja, inderdaad. Je moet de speler dan via HDMI op de tv aansluiten als je de speler niet direct via HDMI op de soundbar aansluit.

  31. Wendy
    31 maart, 2014 om 13:17

    Even voor de duidelijkheid:
    We sluiten tv aan op soundbar, via HDMI-ARC (staat bij de specificaties op de site van Samsung dat beide apparaten dat hebben).
    Dan sluiten we de Blue-Ray aan op de tv voor beeld en op de soundbar voor geluid?! Of niet?

    • Martijn Chel
      31 maart, 2014 om 13:47

      Correct, tenzij je de Blu-ray speler dus direct op de soundbar aansluit middels HDMI.

      • Wendy
        31 maart, 2014 om 14:15

        Als we de Blue-Ray direct op soundbar aansluiten middels HDMI, is dit voldoende ook voor beeld? Dus aansluiten naar tv niet meer nodig? Loop deze dan via HDMI van soundbar naar tv?
        Vraag dit allemaal, omdat we de kabels willen wegwerken in de muur en dit graag willen weten, zodat wij voldoende kabels in de muur wegwerken ☺️

      • Martijn Chel
        31 maart, 2014 om 14:16

        Klopt, de soundbar stuurt het beeld dan via de HDMI-uitgang door naar de tv.

  32. Wendy
    31 maart, 2014 om 14:23

    Super!!! Dank je!!!

  33. Edward
    30 april, 2014 om 10:33

    Beste Martijn,

    Ik heb momenteel Interactieve TV van KPN met daarbij een TV ontvanger (Motorola).
    Ook heb ik de beschikking over een Blu-ray discplayer en een AV receiver (TX-NR626) van beiden Onkyo (receiver en discplayer kunnen onderling worden verbonden met HDMI).
    Mijn TV heeft echter geen HDMI ingang, maar alleen een scart…
    Nu is mijn vraag hoe ik e.e.a. moet aansluiten. De scartkabel loopt nu nog van de TV naar de ontvanger van de KPN. Op de ontvanger van de KPN zit oa. een HDMI ingang.
    Moet ik de AV receiver via HDMI koppelen met de TV ontvanger van KPN? Of is het tijd voor een nieuwe tv met HDMI ingang? omdat ik overal lees dat de receiver met een HDMI kabel gekoppeld wordt met de TV.

    • Martijn Chel
      30 april, 2014 om 15:11

      Beste Edward,
      Ik zou je eerst inderdaad een nieuwe tv met HDMI-poorten aanraden. Niet alleen omdat dit alles aansluiten veel makkelijker maakt maar ook omdat je dan pas van de betere kwaliteit die al je apparaten bieden kan genieten. Maar, ik kan me voorstellen dat dat geen optie is. Het nadeel is dan dat je de componenten het beste direct met de tv kunt verbinden middels de analoge aansluitingen, tenzij de receiver over de functie beschikt om HDMI-signalen naar scart om te zetten, maar volgens mij niet. De componenten sluit je dan voor de audio wel digitaal aan op de receiver.

      • Edward
        30 april, 2014 om 16:24

        Beste Martijn,

        Bedankt voor je reactie! Een nieuwe TV stond al wel op het verlanglijstje, dus ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Ben ondertussen al gaan kijken hiervoor.
        Ik zal dan m’n TV en KPN ontvanger koppelen met HDMI en m’n receiver en m’n tv ook koppelen met HDMI. Vanuit de winkel heb ik begrepen dat ik dan toch ook nog een optische (audio)kabel(Toslink stekker?) moet leggen van m’n receiver naar m’n TV. klopt dat? Dat betekend dus dat ik een tv moet hebben met minimaal 2 HDMI poorten en een voor die optische kabel. klopt dat?

      • Martijn Chel
        30 april, 2014 om 16:26

        Inderdaad, ik zou voor minimaal 3 HDMI-poorten gaan, je weet nooit. Die optische kabel is niet nodig wanneer de receiver en tv over HDMI ARC beschikken. Dan kan de audio via de HDMI-kabel terug naar de receiver. Maar, die optisch aansluiting zit op elke tv dus niet iets waar je per se op hoeft te letten.

  34. Arlette
    07 mei, 2014 om 20:51

    Hallo,ik heb een medion tv een Sony home systemen een digibox. Alles is aangesloten via HDMI kabel. Geluid speelt op alle zenders heel zachtjes(volume staat op Max)alleen op zender prime star HD gaat die voluit. Graag u mening

  35. Maikel
    23 mei, 2014 om 16:29

    Hallo,

    ik wil graag Philips HTB3510 – 5.1 Home cinema set gaan kopen maar mijn vraag is nu:
    ik heb ook een ps3 en een tv kastje van ziggo hoe moet ik dit nu allemaal aansluiten op mijn tv want ik heb nu een setje spiekers staan die ik met een kabel na de tv heb aangesloten en dan krijg ik geluid over de spiekers overal van maar nu is de vraag kan ik dat met die set ook of?

    met vriendelijke groet, Maikel

  36. Max
    01 juni, 2014 om 12:19

    Hoi,

    Ik heb eerder dit jaar een Samsung Led tv UE46F5700AW aangeschaft. Afgelopen week heb ik een Samsung soundbar HW-F750 aangeschaft en ook geprobeerd aan te sluiten volgens de gebruiksaanwijzing van Samsung. U raadt het echter al: geen geluid. Samsung klantenservice gebeld en die maakte het nog onduidelijker (gaf advies zonder ook maar eerst te vragen naar het type tv en soundbar).

    Ik heb ook zo’n UPC box die via hdmi aangesloten is aan de televisie. De soundbar aansluiten met een hdmi-kabel aan de tv gaf geen geluid. Nu blijkt de tv geen zogenaamde hdmi arc aansluiting te hebben (volgens Samsung). Helaas is het model tv net iets te verouderd om de soundbar draadloos via SoundShare te verbinden?

    Daar ik totaal geen verstand heb van elektronica is mijn vraag: hoe verkrijg ik digitale audio (want dat is volgens uw artikel het beste) via de soundbar binnen deze opstelling? Of het is makkelijker om gewoon een nieuwer model Samsung led aan te schaffen die draadloos verbonden kan worden? Want al die elektronica is leuk, maar voor mensen als ik, die er geen verstand van hebben, is het al snel ergerlijk.

    Alvast bedankt voor uw tijd.

    MvG

    • Martijn Chel
      01 juni, 2014 om 12:39

      Hoi,
      Wat je het beste kunt doen is een digitale audiokabel (check even welke aansluitingen, coaxiaal of optisch, beschikbaar zijn) tussen de tv en de soundbar leggen. Dit zorgt ervoor dat de audio van de tv richting de soundbar gaat. De audio van de decoder zou ik direct op de soundbar aansluiten, via HDMI of anders een optische of coaxiale digitale audiokabel.

  37. Sven
    04 juni, 2014 om 19:11

    Hoi,

    Ik heb een LG LED LCD TV M2452D en wil daar mijn Philips HTR5000 Digital a/v surround receiver aankoppelen. Ik heb geen audio out en optical op mijn tv. Wel op mijn tv heb ik een audio in, hdmi kabel (wat niet op mijn home-cinema set zit), component, scart en rgb aansluiting. Kunt jij mij helpen?

  38. Ray
    01 augustus, 2014 om 11:29

    Hoi,

    Ik heb een Samsung Tv 46 inch met 4 hdmi 2x USB component, Smart aansluiting enz.
    Genoeg aansluitingen om mijn Blu-ray, Wii, Xbox 360, ziggo digitale tv via receiver en Chromecast aan te sluiten.

    Ik heb een soundbar gekregen waar maar 1x hdmi ingang 1x hdmi uitgang, analoge ingang en 1x optical

    Ik kan nu niet alles aansluiten via de soundbar… Heb nu mijn Xbox via Optical aangesloten, en de ziggo receiver via hdmi. Overige op de oude manier.

    Heb jij een idee hoe ik zoveel mogelijk kan aansluiten via de soundbar? Ik heb gelezen over een hdmi splitter en een versterker.
    Is een van deze misschien een optie?

    • Martijn Chel
      03 augustus, 2014 om 19:20

      Tja, dat is het nadeel van de meeste soundbars. Leuk en aardig maar beperkte aansluitingsmogelijkheden. Als je veel via HDMI aansluit is een splitter/switcher de beste optie maar houd er rekening mee dat je dan nog een apparaatje steeds moet bedienen om het signaal te switchen.

  39. carel
    08 augustus, 2014 om 22:57

    ik heb toch nog een vraag over de cinema set jvc moet ik altijd de versterker aan laten als ik het geluid van mijn tv over de boxen wil krijgen.de mijne heeft geen hdmi aansluiting maar een tulp of kan het ook anders

    • Martijn Chel
      09 augustus, 2014 om 15:45

      Als je de speakers wilt gebruiken moet de versterker inderdaad aanstaan.

  40. Amber
    16 augustus, 2014 om 10:32

    Hallo,

    Ik heb een Philips 5120 soundbar. Deze is aangesloten via hdmi naar de tv. Nu is het zo dat als ik muziek afspeel via bluetooth, dat het geluid veel harder is dan via de tv zelf.. dan kan ik het geluid voluit zetten maar dan is het nog niet echt hard. ik heb al gekeken bij de instellingen van de tv zelf, maar kan er niks over vinden. Hoop dat u mij kunt helpen.

    Groetjes

    • Martijn Chel
      16 augustus, 2014 om 10:32

      Dat kan kloppen maar dat komt waarschijnlijk door de bron van het Bluetooth signaal. Je kunt dit ook harder zetten.

      • Amber
        16 augustus, 2014 om 10:43

        Via bluetooth is het geluid prima.. alleen als ik tv wil kijken of muziek wil luisteren via de tv dan is het geluid wat uit de soundbar komt een stuk zachter. Hoe zou je dat aan kunnen passen dan?

  41. Alfred
    17 augustus, 2014 om 10:46

    Beste Martijn, wij hebben net een Smart TV van Samsung (UE40H6400AWXXN) aangeschaft en deze wordt binnenkort in ons nieuwe huis geplaatst. Nu is het zo dat wij graag naar de radio zouden willen luisteren via de apps/zenders die deze Smart TV te bieden heeft, echter zonder beeld! Concreet: is het mogelijk om naar de radio te luisteren via de Smart TV zonder daar beeld bij te hebben, gewoon ‘zwart’ dus. Afwachtende uw reactie. Met vriendelijke groet.

    • Martijn Chel
      17 augustus, 2014 om 20:30

      Niet via de apps van de tv zelf helaas. Die moet hiervoor wel aanstaan, maar mogelijk dat er een optie voor een screensaver opzit.

      • Alfred
        18 augustus, 2014 om 20:26

        Beste Martijn, hartelijk dank voor uw reactie! Duidelijk, de tv heeft dus geen optie tot zwart beeld wanneer er radio wordt geluisterd. Wij begrijpen dat de TV aan moet staan, maar een neutraal zwart beeld daarbij is dus niet mogelijk, alleen als er een zwarte screensaver op zit?

  42. kees
    21 augustus, 2014 om 19:33

    Ik heb een Sony Bravia T.V. die ik aan wil sluiten op een LG soundplate. Mijn probleem is dat de soundplate alleen een optische ingang heeft; maar de T.V. heeft geen optische uitgang. Mij was aangeraden een converter te plaatsen (van coax naar optisch) dit geeft echter geen resultaat. Telefonisch kontakt met LG leverde ook niets op. Heb jij nog een idee wat wel zou kunnen werken?

    • Martijn Chel
      27 augustus, 2014 om 16:44

      Een converter is helaas de enige oplossing. Misschien was deze converter kapot?

  43. tjsmid
    07 september, 2014 om 20:26

    Beste Martijn,

    Ook ik leef met het luxeprobleem dat ik geluid via mn home cinema systeem wil.

    Het volgende is het geval:
    Lg 37lh4000 tv
    Humax 5200c decoder
    Bose 321 (III) systeem

    Lg via hdni poort 1 naar bose
    Lg via hdmi 2 naar humax
    Humax via optische audio naar bose

    So far, so good, alles werkt zoals het zou moeten

    Nu op lg tv hdmi 3 een chromecast dongle geinstalleerd. Deze doet het prima. Alleen het geluid gaat alleen via de tv.

    Nu dacht ik de optische audio kabel via de tv naar het bose systeem te laten lopen (incl benodigde instelling op het bose systeem waar je de bron kiest). Echter geen succes.

    Nu heb ik nog niet standaard wit/rode kabels aangesloten. Simpelweg omdat die uitgangen op de tv bij de diverse av i gangen vehoren dacht ik.

    Ik had dus de hoop dat het rechtstreeks aansluiten van de optische digitale audiokabel van de lg tv naar het bose systeem er wel voor kon zorgen dat het geluid die komt vanaf de chromecast op poort 3 hdmi van de lg wel zou lukken. Maar helaas…

    Heb je misschien een suggestie?
    Dank alvast!

    Gr.
    Tj

    • Martijn Chel
      08 september, 2014 om 16:43

      Hoi,
      Je kunt inderdaad het beste de tulp-aansluitingen even proberen. De kans is groot dat het hiermee wel werkt.

      • Tjsmid
        13 september, 2014 om 13:58

        Dank voor je reactie,

        Heb nog even gekeken, maar er zit helaas geen tulpaansluitingen op de tv alleen een optical uit.
        Echter, deze via de tv op het bose systeem geeft helaaas geen geluid.

        Ik vermoed dat de optical yit het niet doet/kapot is. Want ik heb ook even de meest simpele opstelling genomen (antenne naar tv, optical uit naar home cinema set. Dan instelling natuurlijk goed zetten) dit gaf echter geen resultaat. Ik zal of moeten laten repareren, of een nieuwe tv (wat waarschijnlijk goedkoper is als repareren). 🙂

        Gr.
        Tj.

  44. natascha
    27 oktober, 2014 om 18:52

    Hallo,

    heb een lg tv en een wat oudere sony cinema set.
    mijn tv geluid loopt via mijn home cinema set.
    Kpn digitaal gaat met hdmi naar tv en de cinema is verbonden via ouderwetse scart naar de kpn digitaal.
    Nu krijg ik het niet voor elkaar om de google chromecast ook het geluid via de cinema set te krijgen, iemand een oplossing??

    • Martijn Chel
      27 oktober, 2014 om 22:00

      Kun je geen audiokabel tussen de tv en set leggen, of wellicht een hdmi-kabel met ARC?

  45. Geert
    17 november, 2014 om 12:23

    Beste, is het ook mogelijk om geen geluid uit je externe speakers te krijgen en enkel uit je tv?
    Ik vermoed dat je dan je digitale tv decoder appart op je tv moet aansluiten of kan dit ook als alles op je reciever is aangesloten en zo met één hdmi verbonden met tv?

    • Martijn Chel
      18 november, 2014 om 13:34

      Dat kan wanneer de receiver een pass-through functie heeft, bijvoorbeeld in standby-stand.

  46. alex
    23 november, 2014 om 15:33

    Hallo,

    Vraag: ik heb een nieuwe Panasonic led tv een bose 321 en een chromecast aan gesloten op mijn tv. Hoe sluit ik de bose aan zodat ik ook het geluid van de chromecast door het bose systeem kreeg.ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Mvg alex

    • Lexus@1976
      23 november, 2014 om 15:45

      Verget erbij te zeggen dat ik digitale tv van kpn hebt. Hdmi 1 zit mn digitale ontvanger op hdmi 2 zit mn bose en hdmi 3 zit de chromecast.

  47. Ruud Beninck
    26 januari, 2015 om 21:14

    Hallo,

    Ik heb een Samsung smart tv een KPN digitale ontvanger (Motorola) en een Bose 321 (eerste generatie). Mijn tv is via hdmi aangesloten op de KPN ontvanger en het geluid loopt via een optische kabel van mijn tv naar het Bose systeem. Regelmatig is er geen geluid te horen als ik het Bose systeem, de KPN ontvanger en tv aanzet. Dit is snel op te lossen door het Bose systeem via de aan en uit knop op de basbox te resetten, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.
    Een oplossing is om de KPN ontvanger via de optical out naar het Bose systeem te laten lopen, prima geluid en geen problemen bij het aanzetten van de systemen. Maar nu kan ik de internet onderdelen van mijn tv niet meer via het Bose systeem beluisteren, althans ik zie er geen kans toe. Hoe zou ik de bedrading kunnen laten lopen om zonder problemen uit alle genoemde geluidsdragers optimaal geluid te krijgen via mijn Bose systeem.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud

  48. A den Ouden
    03 februari, 2015 om 16:27

    Hoi
    Ik heb pas een homecinemaset gekocht van hk de bds880 nu heb ik alles kunnen aansluiten maar ik kan de radio alleen over de tv (le40B550) afspelen er zit geen arc op de tv maar ik wil ook graag de radio zonder tv beeld kunnen spelen hoe zou ik dit kunnen oplossen

  49. Peter
    05 februari, 2015 om 19:43

    Ik heb een nieuwe tv gekocht allemaal hdmi aangesloten, echter met hdmi werkt de dvd speler niet zoals het zou moeten hier werkt de dts functie maar wissel ik de hdmi om voor de scart dan werkt de dts ineens wel??

    Wie weet wat ik verkeerd doe?
    Overigend met hdmi wel gewoon prologic of stereo geluid en prachtig beeld maar geen dts mogelijk?!

    Verders zie ik diverse uitgangen staan op de UE-55HU7500 hdmi stb, hdmi dvi etc nu heb ik ook nog een dvd recorder die ook via hdmi is aangesloten en daar werkt de dts wel op.
    Dus ik dacht ik ruil het even om maar dat vliegertje gaat dus ook niet op.

    Ipv scart, hdmi kan ik de dvd speler ook via component aansluiten op de tv..dat heb ik nog niet uitgeprobeerd!

  50. Arjan
    25 februari, 2015 om 0:01

    Geachte mensen.

    Ik heb sinds vandaag een lg tv, nu had ik al een Samsung soundbar. Op mijn vorige tv had ik de soundbar aangesloten met de rode en witte tulp kabeltjes deed het goed. Nu probeerde ik hetzelfde met mijn lg tv maar het geluid doet het niet.

    P.s ben wat dit betreft een digibeet dus graag in normale taal een reactie als iemand mij kan helpen.

    Vriendelijke groet Arjan

  51. Amriet
    11 maart, 2015 om 0:23

    Beste,

    Momenteel heb ik verschillende apparaten (Decoder, mediaplayer, PC, gameconsole) aangesloten op mijn TV (met hdmi en vga/computer aansluitingen).
    Nu beschik ik sinds vandaag over een pioneer home cinema set (Pioneer VSX-C100-S receiver).
    Eigenlijk wil ik de huidige setting behouden omdat ik de surround speaker niet altijd voor alles wil gebruiken, soms gewoon de tv speaker zelf)
    Als ik met een digitale coax kabel mijn tv op de receiver aansluit sluist de tv in principe toch al het geluid door? Of mis ik hier iets? (Vertraging?)

    Groetjes

  52. Joke
    12 april, 2015 om 12:53

    Wij hebben sinds kort een LG tv, een soundbar van Sony (HT-CT370), een dvd-speler en de UPC Horizon mediabox.
    Sounbar via optische kabel aangesloten aan de tv en de mediabox en dvd-speler via hdmi kabel aangesloten aan de tv. Alles werkt, alleen krijgen we het niet voor elkaar om het volume van de soundbar te kunnen regelen via de afstandbediening van de upc mediabox. Is hier een oplossing voor?

    Met vriendelijke groet,
    Joke

  53. R van Dien
    28 oktober, 2015 om 12:58

    Beste Martijn, ik heb een HDMI swits 4×2 die grandioos werkt, en 1 poort over heb.
    Mijn vraag is kan ik op die poort een google chromecast stick aansluiten ?

    B.v.d Robert.

  54. jaap
    13 november, 2015 om 19:06

    Beste Martijn,
    ben in bezit van een sony bravia tv kdl 32ex700. Laatst aangeschaft een sony soundbar
    ht-rt5. hoe deze aan te sluiten? Ik heb last van synchronisatie. Heb met mediamarkt gebeld
    voor iemand om alles te installeren, maar dat zou me 89 euro kosten. En dat voor een apparaat van 800 euro. Hoor het graag.
    Jaap.

  55. Jim
    24 april, 2016 om 3:42

    Goedendag,
    ik heb een nieuwe Yamaha receiever en Blueray gekocht. Ook heb ik een Samsung smart tv en een soundbar van jbl. Ik heb alles als volgt aangesloten:
    Ik heb:
    • optisch van soundbar naar tv (ik heb HDMI (ARC) op soundbar en tv)
    • Tv hdmi naar receiver
    • Hdmi Receiver naar blueray
    • Hdmi kpn-kastje naar receiver

    Ik heb bij alle systemen voldoende HDMI aansluitingen maar krijg dit niet goed werkend om zowel het geluid van de tv en/of blueray via de soundbar en de (losse) boxen te laten lopen. Is er een betere mannier om eea aan te sluiten? Hartelijk dank voor uw hulp

  56. nico
    06 juni, 2016 om 16:23

    Hoi Martijn, ik heb verleden week 1 Onkyo TX-NR545 gekocht omdat mijn HK 200 het begaf, nu heb ik de front speakers suksesvol aangesloten maar mijn subwoofer geeft geen geluid, ik heb deze aangesloten op de pre out subwoofer aansluiting,remote control werkt niet,heb de subwoofer op on gezet, blauw lampje brand maar geen geluid,weet jij de oplossing voor mijn audio probleem?
    b.v.d.
    Nico.

  57. gerben3
    29 juni, 2016 om 10:15

    Heb het volgende probleem. Mijn Ziggo Horizon Box heeft een HDMI naar de LG 42LM860 TV. Het geluid loopt via tulp maar mijn Pioneer VSX 521. Dat gaat prima. Via de AB van de Horizon Box kan ik beide bedienen. Van de TV loopt er een HDMI met ARC naar de Receiver. Op de TV is ARC ingesteld. Als ik via de TV naar Netflix wil kijken krijg ik alleen geluid via de interne TV speakers. Als ik ARC instel op de Pioneer krijg ik helemaal geen geluid meer via de Home Cinema. Hij gaat wel aan en zie een melding dat er signaal binnenkomt via HDMI maar ik hoor niets.

    Mijn Blu Ray is via HDMI rechtstreeks aangesloten op de Home Cinema en daar heb ik gewoon beeld en geluid via de HOme Cineme. Weet niet wat ik nog meer kan proberen. Misschien nog een optische kabel van de TV naar de Pioneer?

  58. Jan-Willem
    18 november, 2016 om 0:05

    Hallo,

    Wie kan mij helpen met het volgende:

    Mijn TV heeft 1 HDMI ARC en mijn Soundbar ook. Hiervoor gebruik ik een HDMI kabel om het geluid van de TV naar de Soundbar te laten gaan. Echter heb ik ook een AC Ryan met een HDMI ingang welke ik wil aansluiten op de TV. Tot zover begrijp ik alles nog maar nu komt de hamvraag? Hoe krijg ik geluid van de AC Ryan op mijn Soundbar?

    Gaat dit automatish als ik HDMI 2 selecteer op de TV? Of moet ik nog iets speciaals doen er zit verder om mijn AC Ryan ook nog een optische aansluiting evenals op mijn Soundbar. Ook de Soundbar beschikt nog over een HDMI input maar ik zou nu niet weten hoe ik verder moet?

    Ik hoop op de eerste optie en dat is dat er automatisch geluid van de mediaspeler wordt doorgestuurd naar de soundbar maar zeker weten doe ik dit niet. Voordat ik begin met pielen is er vast een expert onder jullie voor de ontbrekende tip?

    Alvast bedankt voor een reactie!

    Jan-Willem

  59. Paul
    26 januari, 2017 om 20:37

    Ik heb een wat oudere home cinema set (Sony dav sb-300). Graag zou ik hier het geluid uit willen laten komen maar dit lukt niet. De tv komt via glasvezel binnen en is verbonden met een hdmi kabel, maar de cinema set heeft dit niet. Ik heb het al met een scartkabel geprobeerd tussen de set en de tv maar dit werkt niet. Is hier een oplossing voor te bedenken?

  60. Sebastien
    29 november, 2017 om 12:49

    Hoi,

    Onlangs een Marantz receiver gekocht. Op de tv zijn zowel de digibox als de playstation (voor Netflix) aangesloten. De receiver heeft echter geen hdmi, was dit sowieso al een slechte keuze? 🙂 Als ik de analoge kabels op tv naar de receiver breng heb ik geen geluid, enkel als ik het van de digicorder naar de receiver breng. Maar dan heb ik het geluid niet als ik netflix wil kijken met de PS. Is hier een oplossing voor? Of is sowieso een optisch digitale kabel nodig?

    Bedankt!