Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Wat is HDMI ARC (Audio Return Channel) en hoe werkt het?

Geschreven door
Geplaatst op28 juli 2012, 18:33 CategorieAccessoires

HDMI is een aansluiting die we op nagenoeg alle nieuwe TV’s, Blu-ray spelers en receivers terug zien waarmee beeld en audio van de bron naar de ontvanger gestuurd kunnen worden. Er zijn verschillende HDMI standaarden, en dus kabels, maar er is ook een extra functie die aan veel met HDMI uitgeruste apparatuur toegevoegd wordt; HDMI Audio Return Channel (ARC).

Deze term zien we steeds vaker voorbij komen maar veel mensen weten niet eens dat hun TV of receiver hierover beschikt, wat het exact inhoudt en hoe je deze functie kunt gebruiken. Op zich ook niet vreemd aangezien fabrikanten er nagenoeg geen extra aandacht aan bestanden behalve het zinnetje ‘HDMI ARC ondersteuning’. Toch is het een interessante functie waardoor je middels één kabel meer mogelijkheden krijgt.

Wil je meer weten over HDMI ARC omdat het niet vlekkeloos werkt? Lees dan verder in ons artikel over problemen met HDMI ARC (Audio Return Channel).

Wat is HDMI ARC?

Audio Return Channel is een functie die ondersteund wordt vanaf HDMI versie 1.4, ook wel High Speed HDMI genoemd, en is te vinden op zowel TV’s als receivers en home cinema systemen. Het is in principe een hele simpele functie die het mogelijk maakt audio waarvan de TV de bron is (denk aan de ingebouwde tuner) via een aangesloten HDMI kabel te versturen naar de home cinema set of receiver zodat je het geluid over je luidsprekers krijgt. Dit alles gaat via dezelfde HDMI kabel die audio en beeld van de home cinema set of receiver naar de TV stuurt. Het werkt dus twee kanten op, vandaar Audio Return Channel.

Kortom, je hebt maar één HDMI kabel nodig voor zowel de weergave van beeld via je receiver of home cinema set (denk aan een Blu-ray/DVD films) richting de TV als het beluisteren van de audio die uit je TV komt. Natuurlijk gebruik je dit niet tegelijkertijd; de ene keer gaat het beeld van een film richting de TV en de andere keer de audio van een TV uitzending richting je home cinema systeem. Voorheen moest je een aparte audiokabel van de TV naar je audio installatie leggen om het geluid van TV uitzendingen (via de ingebouwde tuner) over je luidsprekers te krijgen, nu voldoet één HDMI kabel dus.

Bijkomend voordeel is dat je vaak het volume van je set met de afstandsbediening van je TV kunt bedienen.

Hoe werkt HDMI ARC?

Audio Return Channel werkt op twee manieren. Ten eerste kan de audio die de TV zelf voortbrengt, via de ingebouwde (digitale) TV tuner of zelfs audio van applicaties die gebruikt worden in een Smart TV platform, naar de receiver of home cinema set gestuurd worden en kun je deze audio dus over je speakers weergeven. Ten tweede kan audio van op de TV aangesloten HDMI bronnen door de kabel gestuurd worden. Wanneer je bijvoorbeeld een digitale TV decoder middels HDMI op je TV aangesloten hebt kun je de audio vanuit de TV weer door laten sturen naar de receiver of home cinema set. De TV dient hier als hub voor de audio doorgave. Deze laatste manier wordt niet door alle fabrikanten geïmplementeerd en wordt ook niet duidelijk omschreven. Helaas is dat vaak een kwestie van uitproberen.

Bekijk ook  De vijf beste achtergrondartikelen van HiFi.nl die je niet mag missen

Toch is deze tweede mogelijkheid in de meeste gevallen niet nodig aangezien veel home cinema systemen en receivers beschikken over meerdere HDMI inputs of extra digitale audio aansluitingen. Hierdoor kun je apparaten als de digitale TV decoder direct op de home cinema set of receiver aansluiten waarna het beeld via een van deze systemen doorgestuurd wordt naar de TV en de audio achterblijft voor weergave via de speakers. In dit geval dient de home cinema set of receiver als hub voor je audio en video.

Mocht de Audio Return Channel functie interessant zijn voor je omdat je een home cinema set (of soundbar hebt) dat alleen een HDMI uitgang of te weinig ingangen heeft dan loont het dus te kijken naar een TV die ARC ondersteuning biedt. De meeste nieuwe middenklasse en high-end modellen beschikken over ARC, al is vaak op het eerste gezicht niet duidelijk of de hierboven genoemde beide vormen van ARC ondersteund worden. Let wel; de home cinema set, soundbar of receiver moet dit ook ondersteunen om het geheel te laten werken.

Als twee apparaten met ARC eenmaal (middels de juiste ARC HDMI aansluiting op beide toestellen) met elkaar verbonden zijn dan zou de ARC functie automatisch moeten werken. Ook vind je bij de meeste TV’s, home cinema sets en receivers bij de instellingen een HDMI ARC optie waar je mogelijk nog extra instellingen kunt activeren of deactiveren. In principe zou elke HDMI kabel moeten werken maar technisch gezien moet je een HDMI 1.4 (of hoger) variant hebben. Mocht de kabel voor een probleem zorgen zou een nieuwe kabel, welke niet meer dan een paar euro hoeft te kosten, dit kunnen oplossen.

Lees meer over problemen met HDMI ARC (Audio Return Channel).
Goede en betaalbare hdmi kabels vind je bij RU Connected.

Meer informatie

Meer informatie over home cinema systemen en losse componenten vind je in de home cinema informatiegids of via onderstaande links.

Een algemene uitleg over accessoires en kabels
Alle tips en adviezen over kabels en het aansluiten van kabels

HDMI (versies en kabels)
Alle HDMI kabels zijn hetzelfde, of toch niet?

  • Delen:

Reacties

  1. Willy
    28 juli, 2012 om 22:44

    Sorry,maar ik tast nog altijd in het duister!!!!!

    • Martijn Chel
      28 juli, 2012 om 22:46

      Waarover?
      Stel je vraag zou ik zeggen.

      • jeroen
        06 januari, 2013 om 20:38

        Hai Martijn, graag stel ik je ook een vraag. Momenteel heb ik de harman kardon 570 prachtig werken voor tv. Nu heb ik nog een pc voor films aangesloten en ontvang ik beeld via HDMI. De audio gaat via optical digitale verbinding., via Aux krijg ik ook het geluid te horen. Alleen om beeld en geluid tegelijk te horen/zien lukt me niet. Heb jij een tip hoe ik dit in het menu van hmkd kan regelen? Alvast bedankt voor je moeite!

      • Martijn Chel
        06 januari, 2013 om 21:10

        Dat is een goeie. Helaas is het lang geleden dat ik een Harman receiver gehad heb maar als het goed is moet dit gewoon bij de input toewijzingen staan als het mogelijk is. Zal er ook nog even naar Googlen.

      • Wim
        06 februari, 2013 om 21:29

        Beste,
        zo als ik kan zien op de foto met de aansluitingen zijn er 2 hdmi aansluitingen aan het home cinema systeem,1 die vertrekt van je tv naar home cinema, en de 2de van home cinema naar decorder !
        Is dit een verreiste, want ik vindt geen home cinema toestel met 2 hdmi aansluitingen ;of is het mss te omzeilen door een hdmi kabel te leggen van je decorder naar je tv , en van je tv naar je home cinema systeem ?
        grts

      • Martijn Chel
        06 februari, 2013 om 23:16

        Dat zie je verkeerd. Het is van de decoder naar de home cinema (HDMI in) en van de home cinema naar de TV (HDMI uit).

  2. Ron
    17 september, 2012 om 0:18

    Ik heb een LG 42LM620S TV en een Onkyo TX-SR608 Receiver. Allebei geschikt voor ARC en toch krijg ik het met m’n technische achtergrond niet aan de praat. Wat kan er nou moeilijk aan zijn om dit in te stellen? Wanneer ik dit op beide apparaten heb ingesteld zou het moeten werken, het enige wat ik op de display van de receiver zie is (TV Speaker On) en verder gebeurd ere niks. Uiteraard is de HDMI-kabel goed, dat heb ik al uitgetest.

    Wie weet raad?

    • Martijn Chel
      17 september, 2012 om 10:05

      Beste Ron,
      Het moet in principe niet zo moeilijk zijn nee.. Ondersteunt je TV wel doorgave van audio via een SCART aansluiting of alleen de doorgave van de audio van de analoge kabel? Dat is het verschil een beetje wat ik omschreef in het artikel.
      Daarbij; betekent ‘TV Speaker On’ dat de TV speaker aan staat en dat je die uit moet zetten of dat de verbinding correct is en werkt?

      • Ron
        17 september, 2012 om 10:23

        Martijn,

        Bedankt voor je reactie, de TV komt net uit de doos (3 dagen oud nu) en ondersteund ARC. De speakers van de TV staan uiteraard niet aan maar er komt helaas niets uit de Onkyo. Of hij doorgave via de Scart ondersteund weet ik niet (zal wel) maar dat kan ik niet eens proberen omdat er geen analoge kabels aanwezig zijn. Nu heb ik een TOSLINK aangesloten van de TV naar de receiver en dat werkt (uiteraard) wel. Maar ik kan niks verkeerd doen, gewoon instellen en gaan…of toch niet?

      • Martijn Chel
        17 september, 2012 om 10:30

        Hoi Ron,
        Welk signaal zorgt voor de signaal invoer op de TV? Waar komt het geluid vandaan dus?

      • Ron
        17 september, 2012 om 10:51

        Het geluid komt van de interne tuner (CI+ module).

      • Martijn Chel
        18 september, 2012 om 9:58

        Vreemd, dat zou ie wel gewoon moeten pakken.

      • Jeroen
        06 januari, 2015 om 18:10

        Hallo Martijn,
        ik heb hetzelfde probleem als Ron alleen heb ik een Philips soundplate en een Samsung Led-TV. Is er ook een webside waar problemen met Philips soundbar besproken wordt?

  3. Ron
    18 september, 2012 om 11:11

    Dat lijkt mij dus ook. Wanneer ik de TV uitschakel als RIHD/ACR ingeschakeld is hoor ik wel een flinke tik via de Onkyo. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dit gebeurd ook wanneer ik de HDMI-kabel uit de TV haal wanneer alles ingeschakeld staat. De TV komt net uit de doos, dus ik ga er van uit dat het daar niet aan ligt. Wellicht aan de Onkyo?? Instelling of wat…ik weet het nog steeds niet.

    • Martijn Chel
      18 september, 2012 om 11:14

      Ik zou je graag het antwoord willen geven, maar dat is lastig. Ik kan je instellingen niet zien, maar ik ga er vanuit dat je daar al van alles in geprobeerd hebt.

      • Ron
        18 september, 2012 om 11:19

        Klopt, maar er valt zo weinig in te stellen. Bij de Onkyo is het gewoon aanzetten en de LG ook. Dus ja… Ik vind het wel erg jammer dat het niet wil werken, de receiver is ook nog niet zo oud (gezien de HDMI 1.4 interface die er in zit) dus wat is wijsheid?

      • Martijn Chel
        18 september, 2012 om 11:37
      • Ron
        18 september, 2012 om 11:41

        Martijn,

        Ik ben nu niet thuis maar ga het vanmiddag/avond proberen en laat het absoluut weten. Het ziet er niet veel anders uit dan dat ik thuis heb geprobeerd, ik ga het in elk geval stap-voor-stap door lopen, alsof ik geen helemaal geen verstand van heb 🙂

        Bedankt voor de link/tip in elk geval.

      • Martijn Chel
        18 september, 2012 om 11:43

        Graag gedaan, ben benieuwd.
        Ik lees overigens redelijk wat over problemen met ARC op de 608, met name met Samsung TV’s.

      • Ron
        18 september, 2012 om 23:22

        Martijn,

        Ja hoor, het werkt nu wel. Ik had de Power Control & de TV Control niet aan staan en dat is essentieel om ARC goed te laten werken. Maar dankzij de link die je me gaf kwam ik hier achter. Dus heel erg bedankt, ik ben weer een gelukkig mens.

        Ron

      • Martijn Chel
        18 september, 2012 om 23:25

        Dat is erg goed om te horen!
        Veel plezier ermee!

    • Arno vink
      05 april, 2015 om 21:51

      Heb een bluray speler we hebben achter speakers achter ons zitten en een ander kabel aan de draad van onze blu-ray kabel vastgemaakt omdat we anders niet uitkomen met het snoer van de blu ray en dat andere snoer in de blu ray speler gedaan nu is mijn bass iets minder geworden van mijn blu ray wat kan het zijn wie weet er iets van

  4. jack
    08 oktober, 2012 om 14:19

    Ik heb net een nieuwe tv (LG 42LM860V) gekocht en krijg het geluid via RHID/ARC niet zoals ik wil. Tijdens tv kijken via de settopbox van KPN (aangesloten met HDMI 1.4 naar receiver) gaat het geluid via mijn receiver naar mijn surround speakers. Wanneer ik de ingebouwde media player van de TV (aangesloten met HDMI 1.4 naar de receiver) gebruik echter niet. Ik heb al een hoop andere instellingen geprobeerd, zowel op mijn receiver (onkyo tx-nr609) als op de tv maar krijg het niet voor elkaar het geluid via de receiver te krijgen. Kan iemand mij helpen met de juiste instellingen? Of is dit niet mogelijk en moet ik een toslink kabel erbij aanleggen?

    • Martijn Chel
      08 oktober, 2012 om 16:34

      Wat gebeurt er als je de ingebouwde tuner van de TV gebruikt, dus analoog? Als je dit ook niet hoort zit er iets fout, anders wordt puur audio van de mediaspeler niet weergegeven via ARC.

  5. Bas
    26 oktober, 2012 om 14:57

    Heb hier ook hem probleem dat ARC niet werkt via mijn LG 47LM760S en Harman Kardon BDS 470.
    Alle instellingen staan goed. Zegt ook CONNECTED TO TV en toch geen geluid :((

    • Martijn Chel
      26 oktober, 2012 om 20:00

      Lastig in te schatten zo. Check even voor gebruikerservaring bij bijvoorbeeld AVForums.com

    • Richard
      02 november, 2012 om 11:54

      Ik zit met idem probleem: nieuwe LG55 LM 960V + Harman Kardon BDS 870, beide met HDMI arc poort. Geschikte Monster Cable ertussen en alle instellingen juist : geen audio vanaf tv.
      Probleem zou volgens leverancier in Cam+ module kunnen zitten,is mogelijk dmv software-update te verhelpen. hoop daar vandaag bericht over te krijgen

  6. Massi
    05 november, 2012 om 2:57

    Dit zelfde probleem heb ik ook met mijn LG 55LM640s in combinatie met de Harman Kardon 270. Beide apparaten ondersteunen ARC (LG heeft ook Simplink). Maar het wil maar niet lukken om het geluid over mijn home cinema te krijgen.

    Via een optische kabel werkt het wel, maar ook niet vlekkeloos. Als ik bijvoorbeeld op youtube een filmpje afspeel en AUX1-Optical als input selecteer, dan werkt het geluid prima. Zodra ik het filmpje op pauze doe en/of terug ga om wat anders te zoeken, is het geluid alweer weg. Dan moet ik dus de HarmanKardon opnieuw opstarten en weer AUX1-Optical als input selecteren.

    Aangezien de HarmanKardon 270w best traag opstart en van AUX afwisselt is dit behoorlijk vervelend.

    Mijn voorkeur gaat echt uit naar aansluiting dmv ARC en anders evt optisch maar dan zonder boven vermeld probleem

    • Martijn Chel
      05 november, 2012 om 16:03

      Het lijkt erop dat HDMI ARC nog voor veel problemen bij mensen zorgt. Als alle instellingen goed staan (verschilt helaas per apparaat) en het nog niet werkt lijkt er iets fout te gaan met de communicatie tussen beide apparaten. Daar kan alleen LG of een gebruiker met hetzelfde probleem en dezelfde TV je bij helpen ben ik bang.

    • Richard
      13 november, 2012 om 21:52

      nog steeds in afwachting van bericht van Platte.TV Breda of niet werken van ARC in C+ module zit.
      In afwachting daarvan als service optische kabel te leen gekregen om audio van tv via HarmanKardon af te spelen, dit werkt perfect als tussenoplossing.

    • Michiel
      21 september, 2014 om 10:59

      Beste Massi,

      Heb je dit probleem ooit kunnen oplossen? Heb hetzelfde probleem.
      Dank!

  7. Erik
    16 november, 2012 om 14:30

    Hallo mensen,

    Pff nu weet ik weer waarom ik zo’n hekel heb aan techniek als het niet in 1 keer werkt. Maar goed, ik wil het oplossen, dus ben maar eens op onderzoek uitgegaan en hier uitgekomen.

    Ik heb een vrij nieuwe TV (Samsung UE40B7000) en gisteren mijn nieuwe speeltje gekocht, een prachtige versterker van Marantz (NR1603). Die laatste is zeker ARC compatible, maar zoals bij velen in deze posting komt er geen geluid uit. Zeer frustrerend.

    Ik kan nergens op internet vinden of deze tv nu ARC heeft. En wat ik eigenlijk mis in het verhaal hierboven is of het mogelijk is om middels software naar ARC te upgraden of dat dat echt in de hardware zit ingebakken. Weet iemand dat?

    OK, elke hulp wordt zeer gewaardeerd!

    Vriendelijke groet,

    Erik

    • Martijn Chel
      16 november, 2012 om 15:53

      Of een ARC upgrade mogelijk is durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat deze altijd vanuit de fabrikant van je apparaat aangeboden moet worden. Dat is dus de enige oplossing naar mijn weten; even checken of er updates beschikbaar zijn.

  8. Ruud
    27 november, 2012 om 16:24

    Hoi,

    Ik las jullie problemen met ARC. Ik heb afgelopen weekend een LG 37LM620S in huis gehad. Met dit apparaat had ik wat problemen(zie discussie verderop dit draadje) maar wat uitgerekend wèl werkte was de ARC.

    Ik heb een vrij eenvoudige home cinema set van LG (HX521). Ik heb een HDMI 1.4 kabel hierop aangesloten en verbonden met de TV en het werkte.

    De TV kan het dus blijkbaar wel, dus denk ik toch dat het probleem op de een of andere manier in de versterker zit..?

    Groeten,
    Ruud

  9. Marcel
    06 december, 2012 om 11:44

    Hallo Martijn,

    Ik zag een link voor de Onkyo. Is er ergens ook iets te vinden voor een Nieuwe Samsung tv met ARC & een Kardon BDS270 met ARC te vinden? Ik krijg geen geluid via ARC.

    Groetjes,

    Marcel

    • Martijn Chel
      06 december, 2012 om 20:15

      Kan er zo snel niks over vinden. ARC blijft een lastig verhaal helaas. Flink wat Googlen en je komt hopelijk iemand tegen met hetzelfde probleem.

      • Marcel
        06 december, 2012 om 22:47

        Hallo Martijn,

        Inmiddels oplossing gevonden in handleiding van tv. Het werkt nu. Dank voor je reactie

        Marcel

    • MC
      07 juli, 2015 om 23:34

      Hoi Marcel, ik weet dat we inmiddels 2 jaar verder zijn, maar waar zat toen het probleem in welke je middels de handleiding vd tv hebt weten op te lossen? Gr. Maartje

  10. Erwin Verwijlen
    27 december, 2012 om 23:05

    Hoi Martijn,

    ik beschik over een lg47lm760s tv met een cisco hd recorder en een harman kardon bds 477, mijn vraag is hoe ik deze het beste aan kan sluiten ook ivm geluid van de tv over de cinema set, kan dit ook volledig automatisch over elkaar werken? dus moment dat ik de tv aanzet hij ook automatisch beeld van de cisco of dvd selecteert?

    mvg Erwin

  11. Henk
    01 januari, 2013 om 22:38

    Hallo Allen,

    Als eerste de wensen voor 2013 en dat al jullie wensen maar uit mogen komen.

    Nu mijn wens,

    TV LG type 42LW570S

    Harman Kardon BDS870 (net nieuw)

    Ook ik krijg de aansluiting niet voor elkaar, Heb alle speakers aangesloten volgens de kleurcodering. Daarna de hdmi kabel aangesloten op de 1ste ingang tv ARC ondersteuning. Daarna aangesloten op de reciever van HK en een optische kabel van tv naar reciever.
    ik heb helaas geen geluid op surround boxen en ook de 5.1 werkt niet.

    Wie kan mij helpen (heb ook al de pagina hier bekeken van het aansluiten home cs maar kom er niet uit.

    grt Henk

    • Martijn Chel
      02 januari, 2013 om 0:44

      Hoi Henk,

      Hetzelfde voor jou natuurlijk!
      Als beide apparaten beschikken over HDMI ARC is die extra optische kabel niet nodig, maar wel dus dubbel checken dat ze het ondersteunen. Als dat zo is moeten de apparaten zo ingesteld worden dat ze met elkaar kunnen communiceren. Vaak wordt dit HDMI-CEC, Audio Return Channel of iets in deze richting genoemd. Als dat geactiveerd is en het nog niet werkt zou je kunnen kijken bij de instellingen van de receiver wat er qua audio binnenkomt via de HDMI uitgang.
      Als er geen ARC ondersteuning is dan heb je dus wel die (digitale) audiokabel nodig. Deze leg je tussen TV en receiver. Maar, dan moet de receiver dus wel juist ingesteld worden qua bron en ingang. Daarvoor zul je even door het input menu moeten bladeren.

    • Jaap Twisker
      06 januari, 2013 om 18:04

      Ook ik kreeg geen goed geluid uit mijn pas gekochte Harman BDS877.
      Dit is op te lossen door een update van de site te halen en de systeemtaal op Engels te zetten, hiermee is de EZSet/EQ,is automatische installatie van de luidsprekes wel gelukt.
      Het aansluiten van de televisie een Samsung LE37 B652, deze beschikt niet over een HDMI ARC heb ik opgelost door een optische aansluiting te maken voor het geluid de TV beschikt over een optische OUT aansluiting en de reciever over een optische ingang. Hopelijk heb je hier iets aan.
      Vriendelijke groet, Jaap.

  12. jeroen
    06 januari, 2013 om 21:36

    Oké geweldig. Ik kan het namelijk niet vinden. Hoor je graag

  13. Robert
    22 januari, 2013 om 23:01

    ik heb een home cinema van philps met hdmi arc en een samsung 46D6500 met een hdmi2 arc uitgang en ik krijg het ook niet voor elkaar, ook als ik een blue ray opzet moet ik handmatig de tv instellen op hdmi2.
    Het wordt allemaal zo mooi voorgespiegeld maar werken doet het niet,
    kan ook dat ik wat verkeerd doe uiteraard.

  14. Wim
    07 februari, 2013 om 12:45

    dus zoals ik van jou versta heeft elke home cinema een in en een uitgang voor hdmi?

    • Martijn Chel
      07 februari, 2013 om 12:48

      Nee, daar moet je wel naar zoeken. Oudere systemen hebben geen HDMI, nieuwere systemen wel.

  15. Wim
    07 februari, 2013 om 12:53

    bedankt Martijn ,
    dus zo als ik begrijp van jou heeft elke home cinema een in en uitgang voor hdmi ?
    grts

    • Martijn Chel
      07 februari, 2013 om 12:55

      Zoals ik eerder aangaf;
      Nee, daar moet je wel naar zoeken. Oudere systemen hebben geen HDMI, nieuwere systemen wel. Zoek er dus naar.

  16. Remco
    03 maart, 2013 om 12:36

    We hebben een yahama ex-820 receiver. Een nieuwe Philips tv en monitor audio rx8 speakers. Alles aangesloten met arc hdmi kabel via manual van yahama. Het enige wat we krijgen is geen video signal. Wat doen wij verkeerd?

    • Martijn Chel
      03 maart, 2013 om 16:38

      Welke bronnen zijn er op de receiver aangesloten (voor beeld)? Dan zit er iets fout in de input instellingen van de receiver denk ik.

    • Pascal
      16 maart, 2013 om 23:40

      De arc hdmi aansluiten is 1 zaak maar de instellingen op uw tv en op de aangesloten toestellen moeten ook kloppen anders werkt het maar half.

  17. yvonne
    12 maart, 2013 om 20:17

    Is er iemand die mijn installatie kan instaleren want ik kom er niet meer uit.

    • Martijn Chel
      12 maart, 2013 om 20:21

      Helaas zitten wij niet in de buurt 🙂 Wat wil je precies weten?

  18. Bart
    17 maart, 2013 om 16:46

    Beste,

    Ik heb een vraag ivm ARC. Ik ben van plan een Harman Kardon BDS370 te kopen met ARC. Mijn tv is een Samsung UE37ES6100.

    Ik lees dat ARC het geluid van de tv via HDMI kabel naar homecinema stuurt. Geldt dit voor alle bronnen die aangesloten zijn op de tv, bv usb? Ik kijk nl veel films vanop een USB stick via de USB port in de tv. Wordt het geluid vanop de usb ook via ARC doorgestuurd naar de receiver?

    Weet u ook toevallig welke HDMI port op de Samsung UE37ES6100 ARC ondersteunt?

    Alvast bedankt!

    • Martijn Chel
      18 maart, 2013 om 16:31

      Als het goed is moet alle audio die de TV verwerkt (dus ook audio via USB) doorgestuurd worden naar de receiver zodra HDMI ARC ingeschakeld is.
      Welke HDMI poort deze ondersteuning biedt durf ik niet te zeggen, dat zou je even in de handleiding (of bij de poort zelf) moeten checken.

  19. Geert
    03 mei, 2013 om 20:14

    Beste, allereerst wat een super website hier!
    Ik zit met één vraagje waar ik over blijf twijfelen.
    Heb sinds een weekje de es7000 tv, nu zou ik er graag nog een
    Home cinema aanhangen en verbinden via ARC, maar waar ik over
    twijfel, stuurt de tv dan ook 5.1 geluid door of enkel 2.1?

    Alvast bedankt
    Mvg

    • Martijn Chel
      05 mei, 2013 om 10:36

      Dank voor het compliment Geert!
      ARC kan omgaan met Dolby Digital, DTS, en PCM. Deze formaten kunnen dus doorgestuurd worden, mits de TV ze zelf ook ontvangt (mogelijk door ingebouwde decoder).

  20. Jordy
    08 mei, 2013 om 17:12

    Wat geeft de beste kwaliteit? Hdmi via Arc of een optische kabel?

    • Martijn Chel
      08 mei, 2013 om 18:00

      Zal elkaar weinig ontlopen, maar HDMI heeft altijd nog als voordeel dat de bandbreedte groter is en je dus ook meerdere surround formaten kunt doorsturen.

  21. Bert
    16 mei, 2013 om 14:58

    Martijn,

    Onlangs aangeschaft:
    Samsung led tv UE40es7000
    Samsung home entertainment HT-F5200 (blu-ray speler en geluidsrecheiver)
    Gebruik deze i.c.m. digitale ontvanger Humax 5050
    Aangesloten als volgt:
    TV met Humax via HDMI
    TV met AC receiver via HDMI
    Bij het opstarten komt het regelmatig voor dat ik geen geluid heb.
    Uit uw artikel concludeer ik, dat je de Humax via HDMI ook kan verbinden met de AC receiver. De AC receiver brengt vervolgens het beeld naar de TV en het geluid naar de boxen.
    Zou mijn probleem (soms geen geluid bij opstarten) hiermee opgelost kunnen zijn? En welke technische HDMI kabels zou je me adviseren? HDMI 1.2? HDMI 1.3?

    • Martijn Chel
      16 mei, 2013 om 15:00

      Hoi Bert,
      Wanneer heb je precies geen geluid en over welke speakers hebben we het dan?
      Wat ja aangeeft is zeker mogelijk. Qua HDMI kabel is de versie niet belangrijk, die mag zelfs niet meer gebruikt worden. Zoek naar High Speed HDMI kabels maar dat is 99 procent van wat je in de winkel vindt.

      • Bert
        16 mei, 2013 om 15:39

        Dag Martijn,

        Ik start mijn systeem op met een logitech harmony one afstandsbediening. Alles start in principe gelijk op.
        Soms, ook al is de AV receiver ingeschakeld, is er helemaal geen geluid (uit geen v/d speakers en soms alleen uit de TV).
        Wanneer ik de AV receiver via de standaard afst.bedoening vervolgens uit en aanzet is er wel geluid.
        Mijn idee is dat het met name komt, wanneer de Humax een fractie later opstart dan de TV.
        Ik heb gisteravond geprobeerd het probleem te verhelpen door Anynet+ op zowel de tv als de receiver uit te zetten. Echter toen was er helemaal geen geluidsverbinding meer tussen de TV en receiver.
        Kan ik bij het wijzigen van de bekabeling dezelfde TV ingangsbron (thand HDMI/DVI) blijven gebruiken?

      • Martijn Chel
        16 mei, 2013 om 15:42

        Hmm, dat zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Maar wel vreemd want ik heb het niet eerder gezien of gehoord.
        Met Anynet uit krijg je inderdaad geen ARC-mogelijkheden.
        Je kunt ook gewoon dezelfde ingangsbron blijven gebruiken.

  22. Jordy
    18 mei, 2013 om 14:47

    Het vervelende is nu alleen dat wanneer ik de tuner op de receiver aandruk de televisie ook automatisch aangaat. Wanneer je de televisie dan uitzet gaat de receiver ook uit!

    • Martijn Chel
      18 mei, 2013 om 17:28

      Je kunt de HDMI-CEC functie uitzetten maar kans is dat dan ARC ook niet werkt.

  23. Robin
    12 juni, 2013 om 19:49

    Hoi Martijn,

    Wij hebben een Samsung D5000 televisie welke we graag zouden aansluiten icm de Samsung Home Entertainment set type HT-D5200.

    Wanneer de entertainment set is aangesloten stoort de televisie enorm en loopt deze helemaal vast. Het lijkt wel alsof de televisie de set ziet als een ontvanger ipv een verzender.

    Wat zou dit kunnen zijn? Wanneer de apparaten los gekoppeld zijn werken ze beide wel goed (dus tv werkt goed en er kan muziek geluisterd worden) maar functies zoals dolby surround en dvd speler werken dan natuurlijk niet..

    Gr. Robin

    • Martijn Chel
      12 juni, 2013 om 19:55

      Hoi Robin,
      Wat vreemd. Zeker aangezien het twee Samsung producten zijn.
      Maar, probeer eerst de firmware te updaten van beide producten. Als dat niet helpt kun je proberen Anynet uit te zetten.

  24. Marnix
    13 juni, 2013 om 7:47

    Hallo, super forum! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Ik heb een Samsung UE46F8000 TV gekocht met een HT-F9750W/XN Home cinema. Beeld stoorde echter en moest een andere coax aansluiten. Mijn oude coax verwijderd en de HDMI kabel losgemaakt om erbij te kunnen. Nieuw coax kabel erin en toen deed geluid het niet meer. Oude coaxkabel gaf hetzelfde resultaat. Kennelijk zijn bij het lostrekken van de HDMI bepaalde instellingen onderbroken o.i.d. Ik heb echter nu geen idee hoe ik de TV settings en die van de home cinema moet instellen. Kunnen jullie helpen?

    • Martijn Chel
      13 juni, 2013 om 9:27

      Weet je zeker dat de kabel bij het eruit trekken geen schade heeft opgelopen. Je zou een andere HDMI kabel kunnen proberen, deze geeft het probleem toch?
      Maar, even voor mij duidelijkheid; met coax bedoel je de kabel voor tv-signaal toch? En deze ligt tussen de home cinema en de tv? Of alleen aangesloten op tv of home cinema?
      Qua HDMI instellingen moet je controleren of ARC en Anynet aanstaan.

  25. Jordy
    13 juni, 2013 om 9:42

    Nieuwe vraag:
    Als ik televisie en receiver aanzet, dan staat de receiver vaak op muting en gaat het geluid via de tv-speaker.

    • Martijn Chel
      13 juni, 2013 om 9:43

      En de vraag is? 🙂
      Dat kan veel oorzaken hebben, waarschijnlijk een instelling, maar dat is lastig te zien zo. Zou zonder aangepaste instellingen niet mogen in ieder geval.

  26. Frank
    16 juni, 2013 om 13:48

    hoi,
    ik ben in het bezit van een denon avr receiver, de 2113, een humax 5050 ic en een panasonic blueray bdt 130 en een acr ryan playon
    alles werkt behalve mn blueray, deze doet het wel rechtstreeks op de tv, maar niet via de receiver. ik heb hdmi 1.4 kabels. ik heb uitgevonden dat deze ook als ik ze rechtstreeks op de tv aansluit, een panasonic met 1 hdmi in (geen arc staat er niet bij) niet werkt.
    wel met een oudere hdmi kabel. maar lus ik via de receiver door ook met een oude hdmi, doet hij het ook niet. de media speler werkt ook niet met de hdm1.4 wel met de oude kabel. ook via de avr.
    Wat doe ik niet goed of moet ik een instelling veranderen?

    Overigens als ik de tv aan doe en de avr, krijg ik wel geluid over mn boxen van de tv als ik tv uitzendingen bekijk, of komt dat omdat dit geluid feitelijk uit mn humax komt?

    bij voorbaat dank!

    • Martijn Chel
      16 juni, 2013 om 18:17

      Dat laatste komt inderdaad waarschijnlijk omdat je de Humax direct op de receiver hebt aangesloten.
      Maar, ik begrijp het niet helemaal. Werkt de Panasonic Blu-ray speler nu wel of niet als je hem rechtstreeks op de tv aansluit?
      Zoals ik het nu begrijp heb je te maken met een aantal kabels die gewoon niet functioneren. Dat heeft in principe niks met het versienummer te maken want de nieuwe kabels moeten ook met oudere apparatuur overweg kunnen.

  27. Timo
    21 juli, 2013 om 12:55

    Hallo,

    Relaxed forum! Helaas ben ik met mijn probleem nog niets opgeschoten. 😉
    Ik heb gisteren een nieuwe tv (39PFL4208H) en hc setje (HTB5510D) gekocht, beiden van Philips. Bij mij werkt ARC prima; het geluid van bijv. Ned 1 loopt dus over de boxen van het hc setje. Mijn probleem is echter dat het geluid ACHTERloopt op het beeld. Ik ben al uren aan het zoeken, maar ik vind alleen oplossingen om het geluid te vertragen; niets om het geluid te versnellen (ofwel het beeld te vertragen).
    Any idea? Bedankt voor je hulp!

    Groet,
    Timo

    • Martijn Chel
      21 juli, 2013 om 13:13

      Waar komt het beeld vandaan? Een tuner in de tv zelf of een externe decoder?
      Bij een externe decoder zou je mogelijk nog iets kunnen instellen qua Lip Synch.

      • Timo
        21 juli, 2013 om 13:23

        Een tuner in de tv zelf en ik kijk nu trouwens nog analoog.
        Thanks!

      • Martijn Chel
        21 juli, 2013 om 13:28

        Hmm, dan wordt het lastig wanneer de home cinema set geen Lip Synch heeft. Gebruik je een lange kabel? Dan zou je die kunnen korten maar ik denk dat dat op kleine afstand niet veel verschil maakt.

      • Timo
        21 juli, 2013 om 13:41

        Er zit lip sync op het hc setje, maar dat is zoals gezegd dus enkel om het geluid te vertragen i.p.v. te versnellen. Ik gebruik verder 1,5 m HDMI kabel, dus dat zal het ook niet zijn denk ik. Inderdaad lastig, ik neem morgen wel contact op met Philips. Bedankt in ieder geval!

      • Martijn Chel
        22 juli, 2013 om 11:27

        Ok, ik hoop dat er wat uitkomt. Succes!

  28. robin
    11 september, 2013 om 19:00

    ik heb sinds kort een nieuwe 55inch LG led smarttv gekocht met een LG 3730A soundbar erbij.
    werkt prima via arc, maar nu heb ik dagelijks dat er om de zoveel minuten een soort “tik” of “kraak” te horen is en het geluid voor een fractie wegvalt.

    wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?

    • Martijn Chel
      12 september, 2013 om 0:08

      Dit kan heel veel zijn en is lastig te zeggen. Je zou een andere HDMI poort (als deze er is) kunnen proberen en een andere kabel. Als dit niet werkt ligt het waarschijnlijk aan de communicatie tussen de twee apparaten die soms even wegvalt, wat ook weer meerdere oorzaken kan hebben. Vergeet niet apparatuur te voorzien van de meest recente firmware, dat kan ook nogal eens helpen.

    • Timo
      12 september, 2013 om 9:07

      Ik had die tik ook (super irritant) en had het vermoeden dat het alleen de RTL zenders betrof, maar dat was slechts gebaseerd op korte check. Afgelopen dagen niet veel tv gekeken, dus ik weet niet of het nu over is.

  29. Sam
    09 oktober, 2013 om 0:00

    Hoi,

    Ik heb gistere een Samsung F65OO(tv) gekocht en een HC setje namelijk Samsung HT-4500. Die ondersteunen allebei ARC en heb alle instellingen goed gezet. Nu als ik selecteer op de PS3 en Apple TV om Dolby digital af te spelen dan doen ze dit beiden niet. Er komt alleen 2.1 geluid uit door het setje. Voor 5.1 geluid moet ik dan voor alle apperaten 1.4 hdmi kabels kopen of volstaat alleen een HDMI 1.4 tussen HC en TV. Ik hoop wel dat het al mogelijk is om 5.1 door te sturen via ARC. Graag hulp 🙂 bedankt

    • Martijn Chel
      09 oktober, 2013 om 0:32

      Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. HDMI ARC heeft niks te maken met wat de PS3 en Apple TV afspelen. Dat is puur dat audio van je tv naar je set gaat. Je Apple TV en PS3 kun je qua audio aansluiten op de home cinema set en als je dit digitaal doet dan krijg je 5.1-kanaals audio, mits de content dit ondersteunt.

      • Sam
        09 oktober, 2013 om 7:53

        Wel het zit zo.. PS3 en Apple TV zijn aangesloten op een HDMI poort van de TV. Home cinema zit aangesloten op de TV via HDMI op de ARC poort. Dus als ik via HDMI op mijn PS3/Apple TV ben dan hoor ik geluid via mijn HC maar alleen 2.1 en geen 5.1

      • Martijn Chel
        09 oktober, 2013 om 11:04

        Klopt, wanneer het via je tv gaat krijg je geen 5.1-kanaals signaal terug naar de set. Daarvoor moet je ze op de set aansluiten.

  30. Bert
    21 oktober, 2013 om 23:26

    Wat ik gewoon nergens tegen kom is het volgende:
    Kan de tv via HDMI de receiver aansturen om uit zijn standby te komen zodat ik bij één druk op de knop van de tv gelijk geluid heb via de receiver?
    Als het goed is moet je ook het volume kunnen bedienen van de receiver met de afstandbediening van je tv, dit is het zogenaamde CEC aansturing dacht ik?

    Gaarne uw antwoord?

  31. Jan-kees
    09 november, 2013 om 11:09

    Hallo,
    Ik heb een sony bravia tv en een home cinema set. Als ik tv kijk, dan heb ik prima geluid via de home cinema set. Maar als ik een film wil kijken via de usb van de tv, dan heb ik geen geluid meer via de home cinema set. Tv en hcs staan met elkaar in verbinding met een hdmi kabel. Wat is er aan de hand? Hoor het graag van u.
    Mvg,
    Jan-kees

  32. Anton
    15 november, 2013 om 14:07

    Ik wil het geluid van een samsung smart tv (met ci+-module) via hdmi-arc over de Marantz nr1504 laten lopen. Weet iemand of het volume dan met de afstandbediening van de tv kan worden geregeld?

  33. Lisette
    22 november, 2013 om 14:22

    Hoi Martijn, ik ben de vrouw in huis die altijd alles aansluit maar nu kom ik er niet uit. Ik heb een Onkyo 626 gekocht en deze aangesloten op een philips tv 600 serie en upc decoder. Nu kan ik de ondemand functie niet meer gebruiken maar nog irritanter…. Wanneer ik de optie smart tv gebruik krijg ik alleen maar geluid over de tv en niet over de onkyo. De tv is met hdmi arc aangesloten op de onkyo arc en de decoder is met hdmi aangesloten op de Onkyo. De optische aansluiting heb ik in gebruik voor mijn airport express.
    Wat moet ik veranderen? Wat is de beste aansluiting om al het geluid over de onkyo te krijgen?
    Ben heel benieuwd,
    Alvast bedankt ,

    Lisette

    • Martijn Chel
      22 november, 2013 om 16:09

      Hoi Lisette,
      Sommige tv’s sturen audio van het Smart tv platform niet uit via HDMI, of in zijn geheel niet. Daar is helaas geen pijl op te trekken en daarom is het even proberen via optisch en tulp (aux). Mogelijk wordt het via die aansluitingen wel uitgestuurd.

  34. Henk
    01 december, 2013 om 15:20

    Kan ik het HDMI ARC signaal van mijn Samsung UE40F6770 tv splitsen via een adapter naar HDMI en optisch of analoog audio.
    Het is namelijk de enige optie om het geluid van de Samsung tv uit te sturen naar mijn Teufel Impaq 300 systeem.
    Heeft iemand een oplossing of een idee welke adapter geschikt zou zijn.

    • Martijn Chel
      01 december, 2013 om 15:24

      Naar wat ik weet kun je het ARC-signaal niet uit de HDMI-verbinding halen middels een adapter.

  35. Erik
    03 december, 2013 om 15:14

    Beste, ik heb een probleem met de geluidsweergave van mijn tv (Panasonic). Sinds ik gisteravond via de afstandsbediening van mijn tv (en via het menu – geluid) de “surround sound” inschakelde, kan ik namelijk de klank niet meer uit mijn tv laten komen en die “surround sound” niet meer uitschakelen. Zodra ik mijn tv aanzet, valt de klank na 2 seconden weg en wordt ook automatisch mijn BlueRay-speler ingechakeld. De enige manier om dan nog geluid te krijgen, is op de afstandsbediening van mijn BlueRay-speler op de toets “iPod” drukken en dan “ARC” selecteren.
    In het menu “geluid” van de afstandsbediening van mijn tv kan ik niets meer activeren (het hele blok met alle functies is grijs in plaats van zwart), behalve het volume van mijn hoofdtelefoon.
    Kan iemand mij zeggen hoe ik die surround weer kan uitschakelen? Want om gewoon tv te kijken, verkies ik de “gewone” tv-klank. Alvast bedankt! Erik

  36. Arnold
    09 december, 2013 om 16:17

    HOi,
    Is een HDMI(ARC)OUT op de homecinema set ook te gebruiken als een normale HDMI ingang?

    • Martijn Chel
      09 december, 2013 om 16:20

      Een HDMI-out kan niet gebruikt worden als ingang, helaas.

  37. Willem
    22 december, 2013 om 1:40

    Hallo, ik heb nu ongeveer een jaar mijn Samsung D6570 en Yamaha receiver rx-771 aangesloten via HDMI arc. Het probleem is nu dat als ik de receiver en tv aanzet ik vaak geen geluid krijg over de boxen. Ik moet de stroom van de apparaten halen en dan werkt de boel weer. Volgens mij heb ik de instellingen goed en de kabel HDMI 1.4 .
    Waar zou dit nu aan kunnen liggen ?

    • Martijn Chel
      22 december, 2013 om 23:10

      Als je de stroom er dus afhaalt dan werkt ARC wel? Dan staan je instellingen lijkt me goed.. een apart geval. Probeer HDMI-CEC eens aan te zetten als dit ergens aanwezig is.

  38. jan
    22 december, 2013 om 16:49

    als ik cia appletv een film kijk dan krijgik het geluid van de tv , wat niet optimaal is. hoe kan ik het geluid van de tv ( lcd-tv van LG ) nu op mijn instalatie krijgen ??

    • Martijn Chel
      22 december, 2013 om 23:11

      Je moet de Apple tv direct aansluiten op je home cinema systeem, liefst met HDMI maar optisch mag ook.

  39. Mark
    28 december, 2013 om 23:26

    Zojuist mijn nieuwe tv LG en Harmann Kardon BDS377 aangesloten. Beide apparaten hebben HDMi/ARC echter de Harmann blijft steken op connecting to tv. Weet iemand waarom hij niet connect? LG heeft Arc en krijgt via CI+ signaal.

    • Martijn Chel
      29 december, 2013 om 0:06

      Staat HDMI-CEC op beide apparaten aan?

    • Mike
      21 maart, 2015 om 16:23

      Hoi Mark,

      Ik had het zelfde probleem. In mijn geval een nieuwe LG tv (LG55UB830V) en de Harmann Kardon BDS270.
      Flink wat uren in gestoken, toch maar de oplossing even delen ook al is de post verouderd. Kan handig zijn voor mensen die forums doorspitten zoals ik :).

      Zoals Martijn Chel aangeeft, is de enige reden waardoor de set niet connect met de tv, het feit dat HDMI-CEC niet aanstaat. Dit doe je bij LG tv’s door te drukken op: Home – Invoer lijst – SIMPLINK-instelling (met groen logootje onderin de balk). Zet deze aan en CEC is geactiveerd.

      Wat in dit geval heel onlogisch is, is dat de beschrijving bij de SIMPLINK totaal geen indicatie geeft dat dit iets met ARC etc. te maken heeft. Puur om de AB te gebruiken om meerdere devices te bedienen.

      Groeten,

      Mike

      • Rob
        26 februari, 2016 om 20:24

        Jemig Mike ik heb me rot gezocht!! Bedankt voor je uitleg!
        Werkt bij mij nu perfect! (Denon AVR en LG tv…bij mij rode knop op ab)

        Mvg Rob

  40. Wendy Vink
    19 januari, 2014 om 16:25

    Beste Martijn,

    Ik heb een Philips LCD TV met 2 x SCART aansluiting. Nu heb ik hierop een Panasonic BTT880 Home Cinema aangesloten. Aangezien de TV geen HDMI aansluitingen heeft heb ik een omvormer (SCART naar HDMI) gebruikt. Alles werkt, maar ik heb het nog niet voor elkaar om het geluid van de TV op de Home Cinema Set te krijgen. Er zit een AUX poort op de receiver van de Home Cinema Set. Ik vroeg me, als ik een SCART adapter (zie http://www.allekabels.nl/scart-verloop/60/352/scart-adapter.html) gebruik en m.b.v. van een kabel met tulp connectoren op de AUX van de Home Cinema Set aansluit, zou het dan kunnen werken?

    Nog een ander vraagje, ik een SCART – HDMI omvormer met een resolutie van 480p. Nu heb ik gezien dat er ook één is met max 720p. Weet jij of dit in praktijk als je een DVD of Blue Ray DVD kijkt veel verschil maakt?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Vriendelijke groet,

    Wendy Vink

    • Martijn Chel
      19 januari, 2014 om 16:28

      Hoi Wendy,
      Ja, dat is mogelijk. Als de tv ook rood/wit tulp uitgangen heeft zou ik die echter gebruiken.
      Via SCART kan naar mijn weten geen 720p-content verstuurd worden. Als het echt werkt dan maakt het alleen voor Blu-ray verschil.

      • Wendy Vink
        19 januari, 2014 om 17:05

        Hoi Martijn,

        Bedankt voor je snelle reactie!

        Op de TV zit wel een rood/ wit tulp aansluitingen, maar als ik het goed heb zijn dit audio links/ rechts uitgangen en geen AUX. Ik heb het al wel geprobeerd ( je weet maar nooit :-)), maar dit werkte niet.

        Op website van allekabels geven ze aan dat die van 720p het dichtste komt bij het volledige HDMI signaal. Je zou dus denken/verwachten dat dit zou werken.Zou het de moeite waard zijn, denk je?

        Vriendelijke groet,

        Wendy

      • Martijn Chel
        19 januari, 2014 om 17:22

        Maar, waarom gebruik je de koptelefoon uitgang? Je kunt het toch ook aansluiten met de rood/wit stekkers? Ik begrijp het niet zo goed.
        Qua SCART; je gaat daar nooit een HDMI-achtig signaal mee krijgen omdat het analoog is en maximaal SD ondersteunt. Je kunt het proberen maar mij klinkt het als onzin.

  41. Wendy Vink
    19 januari, 2014 om 20:49

    Wat ik geprobeerd heb, is de rood/wit tulp aansluitingen van de TV m.b.v. van een kabel met tulp connectoren op de de AUX in-/output op de Home Cinema Set aan te sluiten. In de handleiding van de TV zag ik echter dat dit de rood/wit tulp aansluitingen de audio links/rechts input is en geen AUX. Ik denk dus dat er één mogelijkheid overblijft. En dat is dan via de SCART van de TV naar de AUX van de Home Cinema Set mbv de SCART adapter.

    Qua SCART: OK

    • Martijn Chel
      19 januari, 2014 om 23:38

      Ja, maar je home cinema set heeft toch ook gewoon rood/wit ingangen? Daar kunnen de rood/wit stekker van de tv gewoon op en dan zou het moeten werken.

  42. J Rovers
    21 januari, 2014 om 21:55

    Hoi Martijn
    Misschien een domme vraag maar weet jij of er een kabeltje bestaat met aan de ene kant rood/wit tulp en de andere kant hdmi arc,,,,, ik heb nl.een nieuwe Philips 46 pfl 5028 met hdmi arc aansluiting en een oudere samsung homecinema set met rood/wit tulp aansluiting

    • Martijn Chel
      21 januari, 2014 om 21:57

      Helaas is dat niet mogelijk want HDMI is digitaal en tulp rood/wit is analoog. Daarvoor heb je dan weer een omzetter nodig en dat wordt allemaal weer lastiger. Maar, waarom dan niet gewoon de Philips tv met rood/wit tulpkabels op de set aansluiten? Dat is hetzelfde uiteindelijk.

  43. Wendy Vink
    22 januari, 2014 om 9:22

    Hoi Marcel,

    Nog even terugkomend op jouw reactie, de rood/witte tulp aansluiting op mijn TV is een ingang en geen uitgang. Je kunt hier dus b.v. een videocamera op aansluiten en dan de opname van de video over de boxen van de TV laten horen. Het is niet mogelijk om via deze aansluiting het geluid van de TV op een extern apparaat te krijgen zoals een home cinema set.

    Inmiddels heb ik het opgelost door een SCART adapter met tulp connectoren en m.b.v. van een kabel op de AUX ingang van de home cinema set aan te sluiten. Alles werkt nu en ik ben er helemaal happy mee 🙂

    • Martijn Chel
      22 januari, 2014 om 9:57

      Hoi Wendy,
      Ik denk dat je mij bedoelt?
      Top dat het allemaal naar je wens werkt, maar ik wil wel even zeggen dat het me zeer sterk lijkt dat de tv niet over analoge audio-uitgangen beschikt. Ik ben er nog nooit een tegengekomen die ze niet heeft.

  44. Wendy Vink
    22 januari, 2014 om 10:06

    Hoi Martijn,

    Ik bedoel inderdaad jou. Excuses dat ik je Marcel noemde.
    Het lijkt er toch echt op dat er alleen een uitgang via de SCART op zit. Zoals ik eerder aangaf had ik het geprobeerd om via de rood/witte tulp aansluiting op de TV het op de rood/witte tulp aansluiting van de home cinema set aan te sluiten, maar dit werkte niet.

  45. harry
    23 januari, 2014 om 0:18

    Hey martijn ik had een kleine vraag
    Ik heb een philips pfl8007k tv en als home cinema de phillips htb5570
    De hdmi arc functie werkt perfect
    Nou heb ik ook een popcornhour a400 waarvan ik de video soms wil scheiden van de audio (filmpje zoals sfeerhaard en gewoon muziek via een cd of bt) ik kan dus niet mijn pch op de hdmi ingang vd home cinema set aansluiten maar ik heb m gewoon op de tv aangeslote met hdmi en dan als ik wel de audio vd pch wil dan zet ik de home cinema op hdmi arc.
    Lever ik dan in op dolby true hd of dts hd audio of werken deze sporen ook perfect via deze weg? (dus heb tv als hub)

    • Martijn Chel
      23 januari, 2014 om 11:09

      Dat is een goede vraag en ik durf je niet met 100 procent zekerheid een antwoord te geven. Ik denk het echter niet aangezien het door de decoder van de tv gehaald wordt en daar geen HD-ondersteuning is.

  46. Peter
    08 februari, 2014 om 10:16

    Hoi Martijn, wat een geweldige site is dit! Ik heb sinds kort een Samsung UE55F6500 NSXX 3D led tv en deze gekoppeld aan mijn Harman Kardon BDS 370. Beide beschikken over een ARC aansluiting en ik heb deze verbonden met een HDMI 1.4 kabel. Er wordt een Anynet + cec verbinding gemaakt. Echter, als ik het tv geluid via de BDS wil laten lopen, zoekt hij eerst naar een disc en schakelt dan naar de ARC aansluiting, waarop ik de remote control van de BDS op tv zie verschijnen. Als ik vervolgens op de source toets van de tv remote druk en weer naar tv schakel, wordt de Anynet verbinding verbroken, maar heb ik wel geluid via mijn BDS en uiteraard beeld. Beetje ingewikkeld verhaal, maar heb jij enig idee hoe ik dit kan oplossen?

  47. Peter
    08 februari, 2014 om 10:51

    Voor de volledigheid. Als ik bovenstaande handelingen heb uitgevoerd, heb ik dus wel gewoon tv geluid via mijn BDS. Het display hiervan geeft dan aan, dat hij op HDMI ARC IN staat. Het functioneert dus allemaal wel, maar ik snap niet dat ik hem steeds handmatig moet terugzetten via de source toets van ARC (is bij mijn tv HDMI 2) naar tv.
    Ik hoop dat ik duidelijk ben?

    • Martijn Chel
      08 februari, 2014 om 15:34

      Hoi Peter, Dank je!
      Ik vind het een lastig verhaal 🙂 Ik durf je zo ook geen oplossing te geven want ik denk dat het iets is dat in de BDS zo geprogrammeerd is. Kan je een standaard input aangeven op de BDS?

  48. Fabian
    09 februari, 2014 om 8:50

    Al bijzonder veel nuttige info via dit forum gevonden, geweldig. Ik krijg het geluid van de nieuwe home cinema helaas nog niet goed aan de praat. Wel via dvd afspelen maar niet via tv.
    Situatie:
    -Upc HD mediabox via HDMI aangesloten met nieuwe samsung smart tv (Samsung UE46F6510)
    – nieuwe philips home cinema set (htd3510) via HDMI ARC aangesloten met TV HDMI ARC.
    Zowel op Upc box als home cinema set zit maar 1 HDMI aansluiting dus andere volgorde van apparaten aan elkaar koppelen lijkt niet mogelijk.
    Weet iemand goede raad?

    • Martijn Chel
      09 februari, 2014 om 10:29

      Is helemaal correct aangesloten, wat werkt er precies niet? Check goed de instellingen op set en tv dat ARC ingeschakeld staat. Mocht het echt niet lukken kun je altijd nog ARC weglaten en de UPC middels een audiokabel op de set aansluiten.

  49. jasper ramens
    10 februari, 2014 om 20:10

    Hallo.

    Onlangs heb ik de denon x2000 receiver gekocht. In combinatie met een sony bravia smart tv. Nu wil ik gebruik maken van arc. Alleen nu is het zo dat ik volgens de handleiding 1 hdmi kabel moet leggen vanuit de denon (ingang monitor input) naar de hdmi ingang van de tv. Maar als ik dan tv kijk, welke uitgang op de receiver moet ik dan kiezen??? Of moet ik ergens een instelling wijzigen dat die automatisch afspeelt als ik de tv aanzet. Want nu moet ik een ingang kiezen die de denon wil besturen. Normaal gesproken is dat tv audio als ik ook nog een optische kabel trek naar vanaf de denon naar de tv. Maar ik wil dus gebruik maken van arc. Please help me! Bij voorbaat dank

    • Martijn Chel
      10 februari, 2014 om 20:38

      Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Als je geluid van de tv over de receiver wilt laten lopen moet je de input met ARC selecteren. Maar, zorg wel dat op de receiver de juiste input ingesteld staat op de juiste aansluiting. Ik denk zelfs dat dit automatisch moet gaan zodra ARC geactiveerd is op beide apparaten.

      • jasper ramens
        10 februari, 2014 om 23:04

        Ah oke. Denk dat het probleem is dat ik het nergens heb ingesteld. Op me tv kan ik het niet direct vinden. Op me versterker zou ik “hdmi bediening” aan moeten zetten.

      • Martijn Chel
        10 februari, 2014 om 23:10

        Op tv zou ARC bij de audio opties moeten staan.

  50. jasper ramens
    10 februari, 2014 om 23:08

    Dit bedoel ik meer met het kiezen van een input. Op de afbeelding zijn de hdmi ingangen te zien. En 1 hdmi uitgang “monitor” daar sluit ik de tv op aan en wil vervolgens zonder de optische kabel geluid kunnen horen. Alleen ik kan kiezen tussen die 5 hdmi ingangen, maar me hdmi van de tv zit in de hdmi uitgang…
    http://www.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/images/denon/DenonAVR-X2000back.jpg

    • Martijn Chel
      10 februari, 2014 om 23:10

      Ik snap wat je bedoelt, maar dat is of automatisch of je moet de tv-input in de instellingen op ARC zetten. Ik ken het specifieke model niet maar in de handleiding zou moeten staan hoe je de input afstelt.

      • jasper remeijn
        15 februari, 2014 om 8:41

        Het is gelukt.op receiver en tv de instelling veranderd en nu pakt me tv automtisch geluid door de speakers. Maar ik merk wel dat ik vroeger via de optische kabel me volume op 20 kon zette terwijl die daarvoor nu op 60 moet! Iemand een idee?? Als ik een blueray ga kijke klappe de ramen er bijna uit omdat die nog op 60 staat.. alvast bedankt

  51. Marcel
    08 maart, 2014 om 13:21

    Beste… Ik heb arc op mijn tv maar op mijn surround set alleen audio in.. (2x tulp) kan ik dit middels verloop toch aansluiten?

    • Martijn Chel
      08 maart, 2014 om 13:28

      ARC werkt alleen via HDMI. Analoog kun je alles natuurlijk aansluiten, mits daar de betreffende ingangen en uitgangen voor zijn.

  52. christiaan
    17 maart, 2014 om 17:54

    ik heb al een tijdje een samsung led tv en een sony home cinema set. en sinds afgelopen week na een update van me tv gaat me home cinema set niet meer automatisch aan. ik ben radeloos en weet het niet meer.
    hoop dat u wat meer weet.

    met vriendelijke groet,

    christiaan de graaf

    • Martijn Chel
      17 maart, 2014 om 22:20

      Probeer te zoeken naar een update voor de set. Het kan zijn dat hierdoor de communicatie mislukt. Helaas is daar weinig aan te doen.

  53. Faraleth
    22 maart, 2014 om 17:13

    Ik weet dat het hier wellicht niet hoort… Maar krijg het niet voor elkaar. Is het mogelijk om met een Samsung UE40F6770 het geluid op zowel de TV als via externe speakers (via video input op stereo met de witte en rode tulp) af te laten spelen? Ik krijg het nog niet echt voor elkaar. In ieder geval niet icm mijn Wii U.

  54. P00ky
    11 juni, 2014 om 22:39

    Beste,

    Ik heb een home cinema set van Pilips HTB3510 gekocht.
    en ik heb een samsung f6500, philips aangesloten op hdmi arc.

    de vraag is ik heb ook een media player eminent 7080 moet ik die aansluiten op optical ? of moet ik die optical van philips naar me tv aansluiten?

    ik hoor het graag
    alvast bedankt

  55. henk lenten
    31 juli, 2014 om 23:17

    Gisteren glasvezel van KPN geinstalleerd. Geluid via Panasonic receiver werkt ook. Met afstandsbediening KPN kan nu niet het volume geregeld worden Dat moet met de afstandsbediening van de receiver. Niet onoverkomelijk, maar bij Ziggo kon dit wel. Is daar wat aan te doen ?

    Groet,

    Henk

    • Martijn Chel
      03 augustus, 2014 om 19:21

      Je moet even in de handleiding van KPN checken of je een code in kunt voeren zodat hij functies van andere afstandsbedieningen/apparaten kan leren.

  56. Marianne
    01 augustus, 2014 om 21:01

    Hallo, Hoe krijg je geluid via decoder van xs4all via de harmon kardon 870 receiver/blu Ray speler 5.1? Dus over alle boxen? Er loopt een HDMI tussen de decoder en de receiver en een HDMI tussen de receiver arc out naar de tv. Die geen arc heeft (samsung uit 2010). Het geluid en beeld van de decoder lopen via de receiver maar geluid krijg ikalleen over de twee front en center speakers. Via bijv muziek dvd gaat t automatisch over op 5.1. Dat werkt dus . Doe ik iets fout? Groet Marianne

    • Martijn Chel
      03 augustus, 2014 om 19:19

      Tv programma’s zijn vaak gewoon stereo en als je de receiver dan niet handmatig instelt op 5.1-kanaals dan krijg je gewoon stereo. Check ook even hoe de decoder van je provider ingesteld staat. Deze moet op Dolby Digital staan voor de audioweergave, het liefst bitstream. Als je programma’s alsnog in stereo krijgt dan moet je de surround/audio modus van de receiver wijzigen om hem te forceren meerdere kanalen te gebruiken.

  57. Ruud
    13 augustus, 2014 om 7:33

    Voor de zekerheid even een domme vraag misschien.
    Als ik een bluray speler aansluit op een AV receiver(met ARC) en de Receiver met de TV (met ARC)alles met HDMI, dan blijft de audio in de receiver en wordt daar verwerkt ? Gaat de audio niet ook naar de TV ? Dus ARC gebruik je dan puur om audio van de TV door de receiver te krijgen ? En als ik geen audio van de TV naar de receiver wil, dan kan ik dus ook in de TV een andere HDMI ingang nemen ? Of is dat niet aan te raden ? Alvast bedankt. voor

    • Martijn Chel
      13 augustus, 2014 om 23:42

      Ja, dat heeft in principe niks met ARC te maken. De audio wordt dan door de receiver gebruikt om de speakers aan te sturen. Sommige receivers beschikken over een pass-through functie waardoor je audio ook naar de tv door kunt sturen.
      ARC gebruik je puur om de audio van de tv (tuner en aangesloten apparatuur op tv) terug te sturen naar de receiver.
      Inderdaad, dan kun je een andere ingang nemen.

      • Ruud
        14 augustus, 2014 om 5:53

        Oké bedankt. Mijn receiver, pioneer vsx 424 k heeft inderdaad ook een pass through functie maar die kan ik dus beter uitzetten als ik het geluid van de bluray niet naar de tv wil hebben of kan ik ook het volume van de tv helemaal laag zetten. De audio uit de speakers blijft hetzelfde ?

  58. C Groeneveld
    19 augustus, 2014 om 11:58

    Hallo, hier ook een ARC probleempje. Ben er al dagen mee bezig en kan niet uitstaan dat AVR met ARC en TV met ARC niet kunnen communiceren.
    – Harman Kardon AVR70 met speakers
    – Panasonic TX-L42ET5EW
    Ik heb mijn Ziggo Cisco recorder aangesloten op AVR op HDMI 1
    AVR HDMI out naar TV HDMI 2(ARC) dmv HDMI kabel geschikt voor ARC
    AVR setup: HDMI op AMP en TV geprobeerd en CEC/ARC op on
    AVR geeft in setup gewoon test geluid over speakers (ook via Aux)
    TV via Viera link: geluid via home cinema, nu kan ik op TV ook volume van AVR zichtbaar bedienen, maar geen geluid!!
    Ik weet dat ik waarschijnlijk met een optionele audio kabel kan werken, maar zie ik met dit ARC verhaal niet iets over het hoofd?

    • C Groeneveld
      22 augustus, 2014 om 11:24

      Vandaag een digitale optische kabel (toslink) aangesloten tussen TV en ARC…. Nog steeds geen geluid over speakers.
      Aantal punten:
      – geluid bereikt wel tv
      – koptelefoon uitgang van tv naar Aux op AVR krijg ik geluid, maar AVR kan niet op HDMI en AUX tegelijk.
      – andere apparaten op aux werkt ook gewoon.
      Ik heb het gevoel dat het aan de TV ligt, maar zowel ARC en Toslink geven geen geluid terug naar AVR.

      • C Groeneveld
        25 augustus, 2014 om 0:22

        Na lang zoeken ben ik wat wijzer en heb ik een prima oplossing.
        De functie ARC krijg ik niet werkend, maar ik ben er wel achter dat ik per ingang op de ARC een audiokanaal kan kiezen.
        Op de afstandsbediening van Harman Kardon zit een knop Digitaal, daarmee kan je per Ingang kiezen voor H, o1, o2 of c1, dit staat voor geluid via HDMI, optisch 1, optisch 2 en coaxiaal 1.
        De knop Digitaal en de knop Setup werken alleen als je eerst op de knop AVR hebt gedrukt.

        Bij mij staat hij nu op HDMI 1 o1, dat wil zeggen het beeld van HDMI 1 (ziggo) en het geluid van o1 (TV)
        CEC/ARC wel uitzetten, door die CEC schakelde mijn AVR nog wel eens zelf over op een andere ingang als ik bijvoorbeeld internet op mijn TV inschakel.

      • Martijn Chel
        27 augustus, 2014 om 16:45

        Zorg dat je in de instellingen van de tv aangeeft waar het geluid naar uitgestuurd moet worden; optisch of ARC.

  59. Saskia
    19 augustus, 2014 om 21:56

    Even een misschien wat rare vraag.

    Als je een tv hebt met een hdmi aansluiting betekent dit dat je een hd tv hebt?

    • Martijn Chel
      20 augustus, 2014 om 0:00

      Niet per definitie helaas. Je hebt een HD-Ready tv als de maximale resolutie 720p of 1080i is en een Full HD tv als de maximale resolutie 1080p is.

  60. Nina
    20 augustus, 2014 om 9:45

    Goedemorgen,

    Ik heb onderstaande apparaten aangesloten.
    De TV en reciever ondersteuen allebei ARC.

    -Marantz NR1604 reciever
    -ACRyan Playon mini hd 2 mediaplayer
    -Harman Kardon HKTS 65bq boxen
    -Philips 46PFL7007H/12 tv

    Nu heb ik een probleem, als ik via de mediaplayer muziek of films afspeel gaat deze via de surroundboxen als ik deze op movie mode set. bij music mode is het gewoon stereo.
    Als ik mijn tv aanzet blijft hij maar via de tv boxen afspelen en niet via de surround boxen.
    Ik heb zeker weten een HDMI 1.4 kabel tussen de tv en de reciever geplaatst.
    Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen??
    Mijn dank is alvast groot!!!

    Groetjes Nina.

    • Martijn Chel
      27 augustus, 2014 om 16:44

      Zorg dat je in de instellingen van de tv aangeeft dat audio via ARC teruggestuurd moet worden.

      • Nina
        27 augustus, 2014 om 16:51

        Hoi Martijn, bedankt voor de reactie! ook dat stond goed ingesteld op de tv.
        ik heb nu inmiddels een optische audio kabel gekocht en nu werkt het wel…heel apart.

  61. Pim Bollen
    22 september, 2014 om 20:30

    Beste Martijn,

    Ik heb een aantal componenten (UE46F800, Onkyo TX-SR608, Humax HDR5050C, Apple-TV, Popcorn Hour, etc.
    Ik zie door de bomen het bos niet meer, ook zit er een verschil tussen audio en video sync. Zou je mij het ideaalst aansluit schema kunnen schetsen ?.

    Ik heb begrepen dat je al veel mensen hebt kunnen helpen, ik hoop dat je mij ook blij kunt maken.

    Met vriendelijke groeten,
    Pim Bollen

    • Martijn Chel
      22 september, 2014 om 21:23

      Hoi Pim,
      Ik kan het proberen maar ik kan het helaas niet heel specifiek maken aangezien ik niet kan zien hoe het allemaal ingesteld staat. Maar, HDMI heeft sowieso de voorkeur. Dus, HDMI van de Humax, Apple tv en Popcorn naar de receiver. Vanuit de receiver middels HDMI naar de tv. Op deze manier krijg je alles via je receiver en hoeft er maar één kabel naar de tv. Dit heb je al gedaan?

  62. Hans
    07 oktober, 2014 om 19:06

    Ik heb een Sony bravia tv, via HDMI kabel aangesloten op kpn tv ontvanger (HDMI).
    De afstandbediening van de kpn reageert soms wel en soms niet op de kpn tv ontvanger.
    De afstandbediening Vd kpn ontvanger reageert wel goed op de t

    Indien je de tv uitzet, de HDMI kabel uit de kpn ontvanger trekt, of de Sony tv op een ander HDMI kanaal zet werkt de afstandbediening perfect.

    Ik heb de tv ontvanger alsmede de afstandbediening al gewisseld

    Enig idee hoe dit op te lossen?

    Gr. Hans

  63. Eric
    26 oktober, 2014 om 21:14

    Hoi Martijn.
    we hebben een sony bravia kdl50w805bbae2 incombinatie met een recever pionier vsx 70. Het geluid van de tv gaat via optice kabel van de xperiabox. Als wij geluid via de tv bv netflix naar devsx 70 krijgen we geen geluid. Ik heb de optice kabel en de hdmi kabel geprobeerd.

    wat doen we niet goed

    gr Eric

    • Martijn Chel
      27 oktober, 2014 om 22:01

      Dus een optische kabel van de tv naar de receiver geeft geen geluid van Netflix? Dit zou wel moeten. Check ook de audio-instellingen van de tv. Probeer anders een analoge tulpkabel.

  64. Eric
    28 oktober, 2014 om 8:02

    Hoi Martijn.

    Dank je wel voor je reactie

    Gisteren alles opnieuw aangesloten. en nogeens en nog eens. combinaties geprobeerd. Bij de laatste poging pakte de TV, DvD, Netflix wel via de receiver, met de optische kabel. Waarbij ik de HDMI kabel voor het geluid heb laten vervallen.

    groet
    Eric

  65. Leo
    03 november, 2014 om 20:44

    Hoi Martijn ten eerste geweldige site.
    Ook ik heb een probleempje ik heb een lg tv uhd en lg soundbar deze heb ik aangesloten met hdmi arc.
    Als ik nu alleen radio wil luisteren op mijn soundbar en ik zet de soundbar aan dan gaat ook de tv aan. Het lukt Me wel als ik arc uitzet. Dan gaat de soundbar alleen aan. Is er geen mogelijkheid als ik de arc aan heb staan? Alvast bedankt

  66. Mark
    24 november, 2014 om 19:52

    Hallo,

    Ik heb een Samsung smart tv en sidns vandaag een HArman kardon bds330 .

    Aangesloten via HDMI ARC wat werkt.
    Nu wel ik met de afstandsbediening van de samsuing tv de harman kardon regelen iig het volume.
    Dit moet kunnen want het is een universele afstandsbediening !

    Kan iemand mij helpen ?

    MArk

  67. Suthwalda
    07 december, 2014 om 11:27

    Hoi Martijn,

    Ik heb een Denon x2000 gekocht en middels HDMI op ARC-aansluiting verbonden aan Samsung TV en Samsung Blue-ray speler. Nu springt de TV aan wanneer ik alleen maar een CD wil afspelen. Hoe kan ik dat anders regelen/afstellen ?

    Hartelijk dank voor je reactie.

    • Martijn Chel
      07 december, 2014 om 11:43

      Hoi,
      Zorg dat HDMI-CEC uitgeschakeld staat. Hiermee stop je de communicatie via HDMI en zou dit probleem verholpen moeten zijn.

      • Suthwalda
        07 december, 2014 om 12:45

        Dank voor de snelle reactie Martijn.

  68. Wesly th
    11 december, 2014 om 16:44

    Sinds deze week glasvezel KPN mijn Samsung led smart tv werkt met oudere type pioneer home cinema set
    Probleem nu is dat ik met mijn huidige afstandsbediening van KPN iTV wel het geluid van de tv harder kan zetten maar niet mijn surround hiervoor moet ik de afstandsbediening van de pioneer pakken
    Voor heen UPC gehad en hiermee ging het wel en in heb het geluid via de surround lopen en tv staat geluid op 0

    Bestaat mogelijkheid om het wel via de iTV afstandsbediening te regelen
    iTV is goed ingesteld zeg KPN

    Er loop een optische geluidskabel van de pioneer na de ontvanger van KPN dit moest volgens hun als ik de optisch in tv doe en pioneer zelfde effect

    Enigste wat ik me kan bedenken is optisch in tv en ontvanger KPN dan van kpn na pioneer met tulp??

  69. Walter
    22 december, 2014 om 23:45

    Beste,

    Hoe krijg ik het geluid van m’n Samsung HD Ultra over m’n speakers?
    Receiver is een Pioneer VSX924.

    Alvast bedankt!,

    Walter

    • Martijn Chel
      23 december, 2014 om 10:51

      Middels HDMI ARC, een optische kabel of een analoge tulpkabel.

      • Walter
        24 december, 2014 om 9:50

        Hallo Martijn,

        Bedankt voor je reactie. Wij gebruiken een HDMI ARC kabel, maar kennelijk niet in de juiste uit- en ingangen, want het werkt toch niet helemaal.

        Heeft wellicht ook te maken met dat wij interactieve kabel hebben van KPN. Die aansluiting (ook HDMI) werkt net even iets anders dan dat ik in de bijgeleverde beschrijvingen van zowel tv als pioneer kan vinden.

        Iemand die hier nog een oplossing voor weet?

        Alvast bedankt.

      • Martijn Chel
        24 december, 2014 om 10:08

        Hoi,
        Wat heeft de KPN mediabox met ARC te maken? ARC is de verbinding tussen de tv en de receiver of home cinema set. De KPN mediabox komt hier niet tussen dan.

  70. Michael
    24 december, 2014 om 13:01

    Hoi Martijn,

    ik heb ook een geluids plus een instalatie probleem.
    ik heb pas een home cinema set gekocht de bds 880 van harman kardon. en heb een horizon. plus en plate tv de UE46D5700 van samsung.En ik wilde eignlijk mn geluid van mn horizon en als ik bv cds of dvds afspeel alles over de bds 880 laten gaan maar weet de aansluiten daarvoor niet goed.Dus wat ik bedoel tezeggen is welkehdmi moet waar ?

  71. maurice kooijmans
    28 december, 2014 om 20:49

    hallo,

    ik heb een Samsung UE40EH5300 met een bijpassende soundbar die met de tv via anynet+ verbonden moet worden.Na wat zoeken en de juiste kabel werkt deze uitstekend op de hdmi2 poort.Alleen het vervelende is dat ik op deze tv ook normaal mijn pc heb staan.
    Maar zodra ik de hdmi kabel vanaf de pc op poort hdmi 1 of 3 zet wordt de verbinding van anynet+ direct verbroken en krijg ik hem ook niet meer gevonden.overigens blijft het geluid dan wel uit de soundbar komen totdat ik de tv natuurlijk uit en aan zet.
    Op poort 3 heb ik mijn upc mediabox en die geeft ook geen problemen verder.
    Overigens is de hdmi kabel 1.4 met alles erop en eraan incl arc en noem maar op.
    Enig idee wat het zou kunnen zijn?

  72. Arno
    14 januari, 2015 om 21:10

    Hallo,

    Ik hen een sony bravia tv en een pioneer home cinema set. Nu heb ik deze aangesloten zodat het geluid van tv via de boxen van home cinema set gaat.
    Hij pakt em heel zelden een keer goed op en dan doet hij het prima. Maar meestal valt na een seconde of 2 het geluid weg zodra ik hem via ARC aanzet.
    Wat kan ik hieraan doen?

  73. jethro
    22 januari, 2015 om 22:53

    Goedenavond.

    Ik heb een Sony soundbar aangesloten op mijn Philips tv. Het geluid gaat via arc. Hier mijn probleem…als ik arc inschakel dan krijg ik een melding arc actief, maar die gaat niet weg de melding blijft komen. Hoe krijg ik deze melding verwijderd?

    Bvd jethro.

  74. John
    31 januari, 2015 om 11:58

    Kan ik de Harman Kardon 330 ook gebruiken zonder dat de televisie aangaat? Bij het spelen van een CD of radio gaat nu de televisie ook aan en dat is niet de bedoeling.

  75. copyitright
    23 februari, 2015 om 15:57

    Ik kreeg ARC eerst met geen mogelijkheid aan de praat op mijn LG LB870V (TV) en Sony BDV-N7200 (Home Cinema). Toen ik na vele instel(lings)pogingen een andere HDMI-kabel probeerde, werkte het!

    HDMI-kabels zijn dus blijkbaar NIET allemaal hetzelfde (of wanneer het om ARC gaat).

    Qua wel of niet een dure HDMI-kabel kopen kan ik ook kort zijn: Leg er niet de hoofdprijs voor neer maar probeer eerst een goedkope(re) kabel.

    Reageer gerust bij enige vragen of opmerkingen die je hebt.

    Mvg,
    C

  76. Jordy
    06 maart, 2015 om 16:05

    Ook ik ben bezitter van de Onkyo TX-NR609 en heb problemen met het beeld.
    Situatie is als volgt:
    – KPN kastje aangesloten op receiver
    – Mede8er (mediaplayer) aangesloten op receiver
    – PS3 aangesloten op receiver
    – Receiver aangesloten op Sony Bravia televisie.
    Alles is aangesloten d.m.v. HMDI-kabels.

    In het begin heb ik nooit ergens last van gehad, maar de laatste tijd valt het beeld af en toe weg bij het afspelen van de mediaplayer of ps3 en soms geeft hij dan aan dat het signaal niet wordt ondersteund.

    Wat ik zelf al heb geprobeerd:
    – Alle firmware up-to-date
    – Alles gereset naar fabrieksinstellingen
    – HMDI spanningsloos gemaakt
    – Kabels omgewisseld, andere poorten geprobeerd
    – Receiver is opgestuurd geweest (maar werden geen problemen geconstateerd)

    Heeft iemand enig idee?

    Alvast bedankt!

    • Jordy
      06 maart, 2015 om 16:06

      — melding aangezet voor reacties —

  77. John
    01 november, 2015 om 9:49

    Hoi,

    Ik heb een nieuwe TV (Samsung UE40H7000SL) aangeschaft met een HDMI ARC aansluiting.
    Onze oude Panasonic SA-PT480 Home Cinema Set heeft ook een HDMI ARC aansluiting en dus dacht ik ‘appeltje – eitje’ maar niets bleek minder waar.
    Wanneer ik de Panasonic op ARC zet met de AB en ik zet de TV aan dan schakelt de Panasonic automatisch van ARC naar D-IN. Ze zien elkaar dus wel maar er komt geen geluid over de Panasonic wat ik ook maar probeer.
    Wat doe ik verkeerd?

  78. Roy
    08 november, 2015 om 19:39

    Hallo,

    Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een soundbar en heb daar een vraag over.
    Ik heb een panasonic TV aangesloten op een digitale ontvanger van humax, waarbij ik het volume normaal gesproken regel via de humax.
    Als ik nu een soundbar van Sony op de TV aansluit via ARC, kan ik dan het geluidsvolume blijven regelen met de afstandsbediening van de humax?
    Of werkt dit alleen als de soundbar ook van panasonic is?

    Ik vind hier eigenlijk weinig informatie over en ook in de winkels zegt de één van wel en de ander weer van niet.

  79. Marion
    10 november, 2015 om 15:53

    Ik heb oude homecinema set, op nieuwe sony tv aangesloten, geluid komt als ik horizon box aan zet via homecinema set de huiskamer in, maar op het moment dat ik mijn smart functies start van tv, loopt het geluid alleen via de tv. Hoe los ik dat op. nieuwe homecinema set, of ergens nog een kabeltje aansluiten

  80. Jan
    12 december, 2015 om 10:46

    Hoi Martijn of een andere technische man,
    Ik heb een Samsung smart tv UE48H6200 met daarop aangesloten de Horizon mediabox, een Samsung dvd speler en een Google Cromecast. Alle apparaten werken prima. Alleen het geluid naar de Yamaha receiver HTR 5540RDS werkt niet of niet goed.
    De Horizon mediabox is met een hdmikabel aangesloten op de tv. Ik hoor alleen geluid op de receiver via een Tulp stekker kabel. Geluid is met vertraging te horen.
    De dvd speler heb ik aangesloten met een hdmi kabel op De tv. Het geluid is hoorbaar via de receiver middels een tulp stekker kabel. Cromecast is alleen via de tv te beluisteren.
    De receiver heeft geen hdmi poorten. Wel beschikt deze over tulp ingangen,optische ingangen en een aantal digitale poorten.

    Gisteren probeerde ik nogmaals alles via de receiver te doen. Enige goed werkende optie is de hoofdtelefoon uitgang van de tv te gebruiken voor alles wat ik wil beluisteren. Nadeel is al ik dit zo instel alleen via receiver kan luisteren. De tv speakers worden namelijk automatisch uitgezet.

    Mijn vraag is: Hoe kan ik deze omslachtige manier makkelijker aansluiten?

  81. Danny Scheelings
    21 december, 2015 om 18:06

    Ik heb mijn Philips TV op een Pioneer home cinema set aangesloten. ARC werkt op zich prima, alleen kan ik op deze manier niet het volume hoger dan 39 instellen, terwijl de TV zonder ARC wel veel hoger kan. Weet iemand of dit op te lossen is?

    Bedankt,
    Danny

  82. Robert
    21 januari, 2016 om 20:32

    Als ik een televisie en een versterker heb met een hdmi arc aansluiting
    kan ik dan het geluid volume bedienen en regelen met de afstandbediening van de tv ?
    of is de volume niet aan te passen via HDMI?

  83. Frank
    24 januari, 2016 om 16:02

    Ik probeer mijn tv Sony KDL-40CX520 aan te sluiten op mijn Sonos geluidssysteem maar krijg alleen geluid via mijn Ziggo receiver aan te sluiten met een optische kabel op de soundbar. Ik wil graag de optische kabel aansluiten op de tv maar krijg dan geen geluid.
    Wie weet hier de oplossing???

  84. Erwin
    08 november, 2016 om 9:02

    Hallo, Ik heb twee vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
    Ik heb sinds kort een Panasonic TX-50DXW784. Deze heb ik aangesloten via HDMI2 (ARC) aan mijn Harman Kardon BDS270 Receiver/DVD-speler. Heb daarvoor een nieuwe (2.0) HDMI kabel gebruikt. Dus qua aansluiting lijkt me dit correct en het werkt ook goed. Echter als ik eerst de TV aanzet en dan de Receiver heb ik een soort golf in het geluid (zachter,harder,zachter,harder, etc). Als ik eerst de Receiver aanzet en dan TV, dan gaat het wel goed. De volgorde van aanzetten van de apparaten heeft dus invloed op het (correct) functioneren van ARC. Kun jullie uitleggen hoe dat komt en of daar wat aan te doen is (bijv. met instellingen op de apparaten)? Tweede vraag is vervelender. Namelijk, als ik een DVD afspeel heb ik slecht (sneeuwerig beeld) en geen geluid. Als ik de kabel op de TV op HDMI3 zet (geen ARC), dan gaat het perfect. Ik moet dus nu steeds de kabel omzetten, dat lijkt me niet de bedoeling. Doe ik toch iets verkeerd? Kunnen jullie dit wellicht verklaren en is daar wat aan te doen. Alvast hartelijk dank.

    • Martijn Chel
      08 november, 2016 om 10:22

      Ik heb geantwoord in de vraagbaak.

  85. Dennis
    01 januari, 2017 om 16:42

    Hallo, ik heb recentelijk mijn tv (samsung) aangesloten op mijn 5.1 surround systeem (harman kardon) via de hdmi (ARC). Al ik nu echter alleen op het surround systeem radio/spotify of andere media via bleutooth wil beluisteren start mijn tv ook automatisch op, en vice verse.
    Voorheen had ik dit bij mn oude tv (wel via de audio kabel) niet.
    Is er een manier om dit toch weer mogelijk te maken door bijv. instellingen te veranderen?
    Alvast bedankt.

  86. Jeroen
    09 januari, 2017 om 14:46

    Dag Martijn, ik heb een Samsung EU37D6200 met een HDMI ARC poort. Ik ben van plan een SAMSUNG HW-K470 soundbar aan te schaffen (een 5.1/4.1 systeem) Beiden hebben een ARC. Heb ik DTS 5.1 geluid wanneer ik beide met elkaar koppel via HDMI? Ik kan dit nergens duidelijk vinden. Of is het zo dat alle apparatuur met ARC standaard 5.1 ondersteunt.

    Dank alvast voor je reactie.

  87. Carlo
    09 augustus, 2017 om 10:37

    goede morgen,

    We hebben een nieuwe tv gekocht en we moeten de volume van de home cinema set heel hard zetten om geluid te horen. en in het begin deed hij het wel goed hoe kan dit?

    Met vriendelijke groeten

    Carlo de Graaf