Eerste indruk van Sony’s nieuwe Smart TV interface voor 2012

Geplaatst op16 februari 2012, 14:25 CategorieLcd en led tv's

Hoewel het aantal nieuwe gelanceerde TV’s van Sony voor dit jaar minimaal is heeft de fabrikant wel flink wat veranderingen doorgevoerd in de Smart TV software. Een van de belangrijkste veranderingen is de overstap van de Internet Video interface naar de Sony Entertainment Network (SEN) interface. In Nederland moeten we binnenkort ook toegang tot dit platform krijgen.

Vorig jaar waren de menu’s van de Sony Smart TV’s vaak wat omslachtig en onduidelijk qua navigatie. In de nieuwe interface is hier veel aandacht aan besteed en het lijkt dan ook stukken overzichtelijker en intuïtiever geworden. De interface is bij de 2012 LCD TV modellen ook toegankelijk via een directe knop op de afstandsbediening. Middels een druk op de ‘SEN’ knop krijg je toegang tot het SEN platform met een verscheidenheid aan applicaties, diensten, muziek en video’s. Aan de linkerzijde van het scherm vind je een thumbnail van de bron die je aan het bekijken bent. Ook is het mogelijk de laatste Twitter en Facebook updates weer te geven op het homescreen middels een widget. Deze kunnen in de SEN interface verschijnen maar ook opgeroepen worden tijdens het kijken van een programma. Dan verschijnen ze aan de rechterzijde van het scherm waardoor je kunt tweeten en tegelijkertijd TV kunt kijken.

Bekijk ook  Review: Sony KD-55XF8505 (XF85-serie) Ultra HD HDR lcd-tv

Het Sony Entertainment Network moet veel meer mogelijkheden bieden dan we tot nu toe via de Sony Smart TV’s gehad hebben. Zo beschikt het netwerk over een grote bibliotheek aan muziek en videomateriaal (Video Unlimited en Music Unlimited) en kunnen er ook games uit gedownload worden. Ook is het mogelijk via de MusicID feature muziek die je op TV (in een programma of een film) te identificeren. De gevonden informatie kun je direct tweeten of op Facebook plaatsen.

Helaas is de nieuwe interface alleen beschikbaar op de nieuwe 2012 LCD modellen. Oudere modellen krijgen de software update (voorlopig) niet. Een ander klein nadeel is dat de nieuwe modellen geen ondersteuning bieden voor het MKV videoformaat.

Bron: CNET