Review: Philips WMS8080 (MCI8080 en NP3700) Multiroom systeem

10 november 2011 + 10 minuten 1 Reacties
Philips-WMS8080

Na een week lang muziek luisteren door het hele huis is het tijd voor een review van Philips' nieuwe WMS8080/12 Hifi Multiroom-systeem. Een compleet systeem om je huis in elke kamer te voorzien van muziek in hoogwaardige kwaliteit en om zelfs films en foto's op TV weer te geven. Het systeem bestaat uit de MCI8080 hoofdunit en de NP3700 netwerkspeler welke je overal in huis kunt plaatsen.

De focus van de WMS8080/12 ligt voornamelijk op de weergave van muziek, zowel vanaf CD’s en USB media als internet streaming en streaming binnen je thuisnetwerk. De videofunctie is een mooie feature maar niet iets waarvoor je het systeem zou moeten kopen. Bij de set wordt standaard één afstandsbediening voor de hoofdunit en één afstandsbediening voor de netwerkspeler geleverd. Daarnaast krijg je er een harddisk van 160GB bij om je favoriete nummers door het hele huis af te spelen.

Philips WMS8080: Features en functies

Laten we eerst even voorop stellen dat de WMS8080 een samengesteld pakket is van de MCI8080 en de NP3700. Deze twee producten kun je ook los kopen en je kunt meerdere NP3700 netwerkspelers aan de MCI8080 hoofdunit koppelen. Overigens is het WMS8080 systeem ook uit te breiden met meerdere NP3700 netwerkspelers om elke kamer van muziek te kunnen voorzien.

De hoofdunit, de MCI8080, bestaat uit twee delen; een receiver/netwerk deel en een CD/DVD speler. Deze delen worden op elkaar geplaatst. Bovenop de netwerk/receiver unit bevindt zich een touchscreen kleurendisplay voor een eenvoudige navigatie. Het design ervan is absoluut netjes en modern. Dit zal dan ook niet misstaan in menig huiskamer. De NP3700 is een simpelere versie, zonder de CD/DVD speler maar met het display, en lijkt meer op een grote wekkerradio. Beide producten beschikken over een ethernet aansluiting, een MP3 link, een dock connector voor iPod of iPhone, en een koptelefoon aansluiting. Daarnaast is de MCI8080 nog voorzien van een HDMI uitgang, composiet uitgangen voor audio en video, een FM radio, en een USB poort voor het aansluiten van een externe harddisk. Ook zijn beide producten voorzien van een afstandsbediening welke uitwisselbaar is.

De Clarisound speakers van de MCI8080 zijn strak vormgegeven, hebben een vermogen van tweemaal 50 Watt en kunnen overal in huis geplaatst worden, mits verbonden middels de luidsprekerkabels natuurlijk. De NP3700 beschikt over twee ingebouwde luidsprekers van ieder 5 Watt.

Qua muziekbronnen heb je de bij de hoofdunit de keuze uit een aangesloten USB harddisk, de FM radio, internet radiostations, een DLNA server op je Mac of PC, een CD of DVD, een MP3 speler via de MP3 link, en een iPhone of iPod via het optionele dock.

Philips WMS8080: Eerste indruk en gebruik

Het aanzetten van de unit duurt wat lang maar dat zal er wel bijhoren. Eenmaal aan is alles snel ingesteld en geactiveerd waardoor je meteen van muziek kunt genieten. So far, so good natuurlijk. Het werkt allemaal, totdat het systeem vastloopt. De eerste 30 minuten dat ik het systeem uitprobeerde ben ik minimaal 3 vastlopers tegengekomen, allemaal met een andere reden. Zo was het te snel op de knop van de afstandsbediening drukken een oorzaak. Dit moet natuurlijk niet kunnen. Een vastloper van 10 seconden kun je nog hebben maar wanneer het systeem helemaal niet reageert en de enige oplossing de stekker uit het stopcontact trekken is dan zit er iets fout. Helaas was dit dus de eerste indruk, puur door een softwarematig slechte prestatie.

Hetzelfde geldt overigens voor de NP3700 netwerkspeler dus de kans is klein dat ik een slecht exemplaar in handen heb gekregen. De NP3700 heeft net als de hoofdunit last van vastlopers en moet zeer subtiel en nauwkeurig behandeld worden om het te voorkomen. Druk niet te snel op knoppen, hoe langzaam het systeem ook reageert, want de kans is groot dat de stekker er dan uit moet.

Ook wanneer je muziek via de harddisk afspeelt kan het voorkomen dat er ineens een error verschijnt of dat de muziek onverwachts stopt. Hier is weer geen duidelijke reden voor maar zorgt wel dat je handmatig de muziek weer moet hervatten.

De bediening van de MCI8080 en de NP3700 verloopt verder redelijk eenvoudig. Snel is het niet dus geduld is vereist. Even snel muziek luisteren als je thuis komt van een drukke werkdag is er niet bij, zeker wanneer het systeem helemaal uitstaat. Ook is de bediening van de apparaten via het touchscreen niet aan te raden. Het touchscreen reageert vaak traag, slecht of helemaal niet. Het is dus een stuk sneller om de afstandsbediening er even bij te pakken. De afstandsbediening is verder geen probleem om mee te werken en is natuurlijk afhankelijk van de snelheid van het systeem. Hij voelt goed aan en doet wat hij moet doen. Maar, een echte aanrader is om de Philips MyRemote-applicatie voor een Android smartphone of iPhone te downloaden. Hiermee gaat de bediening stukken vlotter en is het vooral ook overzichtelijker.

Qua multimedia weergave laat Philips zich van haar goede kant zien. Nagenoeg alle populaire bestandsformaten (onder meer MP3, WMA, niet-DRM AAC (m4A), eAAC+, FLAC en Ogg Vorbis) worden ondersteund en zonder problemen weergegeven of afgespeeld.

Philips WMS8080: Beeldkwaliteit

Het systeem kan beelden weergeven, maar zoals hierboven al aangegeven, is dat niet een van de belangrijkste functies. Het is mogelijk om DVD, DivX, Foto CD en JPG bestanden af te afspelen. Wat we hier missen is Blu-ray, iets wat aardig standaard begint te worden. Wanneer je het systeem koopt moet dit dan dus ook vooral voor de audiomogelijkheden zijn. Wel is de set voorzien van een HDMI uitgang om video’s en foto’s weer te geven op een met HDMI uitgerust display.

Ik heb het systeem vooral (eigenlijk alleen) gebruikt voor weergave van muziek. Toch heb ik een paar video’s afgespeeld op TV, puur om te zien wat er mogelijk is en wat de kwaliteit is. Zoals te verwachten valt is hier niet heel veel aandacht aan besteed. DVD’s en films die je bekijkt streamt vanaf een PC worden aardig weergegeven. Het is geen hoogwaardige DVD speler maar wanneer je al een eenvoudige DVD speler hebt zul je wat dit betreft niks missen. De nieuwste Blu-ray spelers bieden natuurlijk meer en kunnen ook in 9 van de 10 gevallen content vanuit je netwerk op TV weergaven. Echt een systeem voor bij de TV is het dan ook niet, tenzij je geen luidsprekers of een home cinema systeem hebt. Als dit het geval is weet het de WMS8080 absoluut een goede audio-ervaring te bieden, maar hier later meer over.

Philips WMS8080: Streaming

Streaming is een van de belangrijkste functies van de WMS8080. Wie doet het tegenwoordig niet? Even een internet radiostation aanzetten of even wat muziek vanaf de PC of tablet naar het home cinema systeem sturen? Hiervoor is de WMS8080 een ideaal systeem. Zonder moeite maakt het apparaat verbinding met het Wifi netwerk en zonder moeite wordt een PC of Mac herkent.

Internet radiostations zijn vooraf geprogrammeerd dus je kunt snel op zoek naar jouw favoriete zender om radio te beluisteren via het internet. Wanneer je muziek vanaf je PC of Mac wilt beluisteren selecteer je simpelweg de server functie en het apparaat zoekt naar een PC met DLNA server. Eenmaal gevonden kun je door al je bestanden en mappen bladeren om muziek (of foto’s) af te laten spelen. De foto’s worden, wanneer niet al te groot, zonder problemen om het display van het apparaat weergegeven.

Toch was het niet allemaal positief wat de streaming functie betreft. Ik heb hierboven al aangegeven dat het systeem nogal last heeft van vastlopers en dat is ook bij een simpele Wifi verbinding het geval. Wanneer je de hele dag naar muziek luistert (wat ik een paar dagen gedaan heb) dan komt het minimaal twee of drie keer voor dat er een error verschijnt en de muziek stopt. Dit is zowel bij streaming vanaf je PC als het beluisteren van internet radiostations. Op de een of andere manier wordt de Wifi verbinding verbroken en zul je handmatig deze moeten herstellen.

Philips WMS8080: Multiroom

De multiroom functie is een verademing maar heeft zijn beperkingen. Het is heerlijk om in de woonkamer de muziek aan te zetten en dan in de slaapkamer hetzelfde te horen wanneer je door je huis wandelt. Er zit alleen één grote maar aan; de multiroom functie is alleen mogelijk bij het gebruik van de meegeleverde (of een eigen) harddisk. Je bent dus verplicht om muziek op de harddisk te zetten en deze aan te sluiten op de hoofdunit om de multiroom functie te kunnen gebruiken. Op zich vreemd voor een systeem dat zich focust op het streamen van content. Daar zullen vast beperkingen aan zitten maar ik kan me voorstellen dat je verwacht alles in de multiroom functie te kunnen gebruiken wanneer je dit systeem aanschaft. Helaas is dat dus niet mogelijk.

Je kunt zeggen dat je voor internet radiostations dan toch op beide apparaten hetzelfde station aanzet. Ja, dat kan inderdaad, maar wanneer je kamers aangrenzend zijn gaat dit behoorlijk irriteren aangezien in 99 van de 100 gevallen de muziek niet synchroon loopt. Er zit altijd iets van vertraging in omdat je op een ander moment inhaakt en afhankelijk bent van de buffer die opgebouwd wordt.

Philips WMS8080: Audiokwaliteit

Dit is het punt waar de WMS8080 pas echt laat zien wat hij kan. De audiokwaliteit is erg goed, vooral van de hoofdunit natuurlijk. Muziek wordt dynamisch en vol van kleur weergegeven, gecombineerd met een diepe bass waar menig systeem nog wat van kan leren. Zowel gestreamde muziek als muziek vanaf CD of USB harddisk worden zonder verlies van kwaliteit weergegeven en kan een grote kamer eenvoudig vullen. Wil je de muziek naar eigen smaak afstellen is dat ook mogelijk.

Ook de veel kleinere NP3700 met ingebouwde speakers geeft een verbazingwekkend goed geluid. In een slaapkamer of werkkamer worden de luidsprekers van menig computer (ook die losse externe speakers) weggeblazen door de kracht en dynamiek die uit dit kleine apparaat komt. Ik heb de NP3700 in een kamer van 5 bij 5 meter staan, wat geen probleem is voor de NP3700.

Philips WMS8080: Video

Philips WMS8080: Conclusie

De WMS8080, en dus de MCI8080 en NP3700, heeft twee kanten. Aan de ene kant is het een matig systeem wat de software betreft. Er zitten teveel bugs in en het aantal vastlopers gaat je snel irriteren. Aan de andere kant wordt dit alles weer goedgemaakt door een indrukwekkende audiokwaliteit. Daarnaast is het natuurlijk ideaal om in meerdere kamers naar dezelfde muziek te kunnen luisteren, één systeem te hebben wat compleet verbonden en uitbreidbaar is, en alle multimedia en streaming opties te hebben die je maar wilt.

Afgezien van het nadeel dat de multiroom functie alleen beschikbaar is wanneer je muziek van USB HDD afspeelt is dit een zeer compleet systeem met tal van weergave en streaming mogelijkheden. De bediening is aan de matige kant en de stabiliteit laat te wensen over maar war het natuurlijk om draait is de audiokwaliteit. Op dit punt steekt de WMS8080 boven de rest uit. Neem je de nadelen voor lief? Dan is het een ideaal systeem voor elke huishouden.

Dw Philips WMS8080 bestaat uit de MCI8080 hoofdunit en de NP3700 netwerkspeler. Beide producten zijn ook los te koop.

8.5

• Indrukwekkende audioweergave