Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Tips: Je nieuwe HDTV instellen en aansluiten

Geschreven door
Geplaatst op9 augustus 2011, 11:39 Categorie3D

Wanneer je een nieuwe HDTV aanschaft zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om het maximale uit je TV te halen. Hoe sluit je de TV aan? Hoe haal je het beste uit de beeldkwaliteit? Wat moet je aansluiten? In dit artikel bespreken we de basiselementen voor het instellen en aansluiten van je nieuwe HDTV.

Update: Begin 2014 hebben we een nieuw artikel over het optimaal aansluiten en instellen van je nieuwe tv gepubliceerd.

Bekabeling

Het belangrijkste van alles is natuurlijk dat het gehele systeem goed aangesloten is. Heb je een Blu-ray speler of kijk je digitaal naar HD kanalen? Dan moet je in ieder geval zorgen dat je over een HDMI kabel beschikt. Zorg ervoor dat je van te voren weet wat je met de kabel wilt doen zodat je de juiste lengte kiest. Gaat de kabel van je Blu-ray speler naar je TV of zit er nog een receiver tussen? Koop ook geen langere kabels dan nodig is.

Een belangrijk punt bij het aanschaffen van een HDMI kabel is dat je jezelf niet gek laat maken door de verschillen in prijzen. We hebben eerder al een artikel geschreven over het verschil tussen een HDMI kabel van 10 euro en een van 200 euro en de uitkomst is zowel verrassend als positief voor je portemonnee. Een HDMI kabel werkt of hij werkt niet. Een duurdere kabel maakt de kwaliteit van het beeld absoluut niet beter.

Mocht je het geluid van je TV over je home cinema luidsprekers willen horen, en je hebt een versterker, dan kun je de TV met de versterker/receiver verbinden door middel van een optische of een digitaal coaxiale kabel. De nieuwste receivers en TV’s zijn ook voorzien van een ARC (Audio Return Channel) in de HDMI verbinding waardoor het geluid van de TV ook teruggestuurd kan worden naar je receiver via één enkele HDMI kabel. Maar, als je over een HDTV beschikt dan zul je vast ook beschikken over een digitale decoder waarop je digitale of HDTV kanalen ontvangt. Sluit deze decoder dan ook met HDMI aan op je TV of je receiver.

3D TV

De meeste 3D TV’s kunnen eenvoudig worden aangesloten met een HDMI kabel die je al thuis hebt liggen. We hebben vele 3D TV’s getest en met elke kabel werkte het vlekkeloos. Waar je wel op moet letten is dat oudere receivers geen 3D signalen accepteren doordat de uitgerust zijn met een oudere HDMI standaard. Je receiver moet HDMI 1.4a compatibel zijn om 3D signalen door te kunnen sturen.

Elk apparaat dat in je 3D netwerk zit (TV, Blu-ray, receiver) moet deze HDMI 1.4a standaard ondersteunen. Wanneer je receiver het bijvoorbeeld niet ondersteunt kun je kiezen om alleen de audio van de Blu-ray speler naar de receiver aan te sluiten en de HDMI kabel met het beeld direct naar de TV te leggen. Zo los je het 3D ondersteuningsprobleem op.

Een element wat we wel even moeten uitlichten is de 2D naar 3D conversie waar sommige TV’s over beschikken. Let op dat dit echt een gimmick is en geeft realistisch 3D. Verwacht hier dus absoluut niet teveel van.

Smart TV

De meeste TV’s die in 2011 gelanceerd zijn beschikken over een ethernetaansluiting waar je een ethernetkabel op kunt aansluiten om verbinding te maken met het internet. Hou dus rekening met de plaats van je modem of router en zorg voor een kabel die lang genoeg is. Een groot gedeelte van deze TV’s beschikt ook over de mogelijkheid een USB Wifi dongle aan te sluiten zodat je draadloos verbinding kunt maken met je thuisnetwerk en het internet. Een klein gedeelte van deze TV’s heeft een geïntegreerde Wifi ontvanger, waarbij je alleen maar verbinding hoeft te maken met je thuisnetwerk.

Lees hier meer over Smart TV’s.

Belangrijk Als je TV verbonden is het met internet is het belangrijk dat je eerst op zoek gaat naar nieuwe firmware. De meeste TV’s geven dit automatisch aan, maar je kunt via het systeemmenu altijd laten zoeken naar de meest recente software.

Digitale TV

Mocht je een digitale decoder van een UPC of Ziggo in huis hebben dan is het allereerst belangrijk dat deze goed aangesloten is (zie sectie hierboven). Daarnaast zul je ook de decoder goed moeten instellen om optimaal van de beeldkwaliteit te kunnen genieten.

  • Heb je de juiste kabel gebruikt? (HDMI voor HDTV en wanneer mogelijk voor standaard digitale TV)
  • Loopt de audio (digitaal) naar je receiver of je home cinema set?
  • Wordt de beeldverhouding juist weergegeven op TV? (zijn logo’s en gezichten niet uitgerekt?)
  • Is de Dolby Digital (surround) optie geactiveerd in de decoder? Komt er geluid uit je achterspeakers?

Blu-ray spelers

Het aansluiten van je Blu-ray speler op je HDTV zou een koud kunstje moeten zijn en er kan gewoon weinig fout mee gaan. Zorg wel weer voor de juiste kabel. Hetzelfde geldt voor gameconsoles.

Wanneer je een receiver of home cinema systeem hebt dat met de meest recente HD audioformaten overweg kan dan is het slim om de Blu-ray speler in te stellen op bitstream doorgave van audio naar je systeem. Hierdoor zal je receiver of home cinema set de audio decoderen en het meest optimale geluid weergeven.

Kijkafstand hdtv

We hebben het al meerder malen behandeld; de optimale kijkafstand. Deze is belangrijk bij de aanschaf van je TV maar ook zeker bij de inrichting van je home cinema systeem met TV. Lees dit artikel om meer te weten te komen over de optimale kijkafstand.

Kalibratie hdtv

Als alles eenmaal staat is het natuurlijk belangrijk dat het beeld ook juist ingesteld wordt. We hebben eerder een artikel geschreven waarin een aantal eenvoudige en korte stappen omschreven worden om je HDTV in de basis goed gekalibreerd te krijgen. Vergeet sowieso niet de beeld modus die de TV rechtstreeks vanuit de box gebruikt uit te schakelen. Deze is gemaakt voor de winkelomgeving en verbruikt veel teveel stroom.

Om je TV verder te kalibreren zijn er diverse kalibratie Blu-ray discs te vinden, ook voor de leek. THX gecertificeerde Blu-ray films bevatten zelfs software waarmee je jouw TV kunt kalibreren op de belangrijkste punten. Voor het spelen van games heeft bijna elke TV een speciale game modus. Het voordeel van deze modus is dat de input lag, de vertraging van controller tot het scherm, minimaal is. Het is dan ook aan te raden deze modus te gebruiken voor het spelen van games.

Meer informatie

Meer informatie over het optimaal instellen en aansluiten van alle componenten binnen je home cinema systeem vind je in onze uitgebreide home cinema informatiegids. Heb je vragen over het instellen van je tv aangezien je er zelf niet meer uitkomt? Stel deze vragen dan onze vraag & antwoord sectie.

Update: Begin 2014 hebben we een nieuw artikel over het optimaal aansluiten en instellen van je nieuwe tv gepubliceerd.

  • Delen:

Reacties

  1. rob
    23 augustus, 2011 om 12:03

    LS.
    Kunt u uitleggen wat u precies bedoelt met: Vergeet sowieso niet de beeld modus die de TV rechtstreeks vanuit de box gebruikt uit te schakelen. ?
    Dank alvast

    • Martijn
      23 augustus, 2011 om 12:05

      Beste Rob,
      De meeste TV’s staan standaard ingesteld in de dynamische modus. Deze modus verbruikt erg veel stroom en geeft een matige beeldkwaliteit. Dit is speciaal voor winkels ontwikkeld. Zorg dus dat je de modus verandert in bijvoorbeeld ‘game’, ‘movie’, ‘bioscoop’, etc.

  2. Leo
    12 maart, 2012 om 20:34

    Ik beschik momenteel over een Sony LCD-TV:
    http://www.kieskeurig.nl/lcd_tv/sony/kdl-32ex500/891370/

    en een Humax Ziggo decoder:
    http://www.digitalekabeltelevisie.nl/decoder/humax/

    Alsmede een Eminent 7180
    http://www.eminent-online.com/nl/product/861/em7180-hdmedia-rt2-hd-media-player—for-internal-harddisk.html

    Nu overweeg ik een Sony 2.1 surround systeem te kopen
    http://www.kieskeurig.nl/home_cinema_set/sony/bdv-l600/960408/

    Ik heb echter geen flauw idee of ik dit geheel wel aan het draaien zou kunnen krijgen.
    Heeft u misschien enig inzicht hoe ik dit allemaal aan zou moeten sluiten.

    Alvast hartelijk bedankt!

    • Martijn
      12 maart, 2012 om 21:39

      Beste Leo,
      Het nadeel van deze samenstelling is dat het Sony 2.1 systeem over vrij weinig aansluitingsmogelijkheden beschikt, maar je kan het wel kwijt. De Humax zou middels Scart naar de TV gaan voor beeld. Voor audio gaat er een optische kabel van de Humax naar de Sony 2.1 set. Vervolgens gaat er een HDMI kabel van de Eminent naar de Sony set, zowel voor beeld als geluid. Het beeld wordt door de sony zet vervolgens doorgezet naar de TV. Wel moet dus de Sony set altijd aanstaan om het door te sturen naar de TV. Ik denk dat het op deze manier wel moet lukken. Mocht je dit niet willen kan de Eminent ook rechtstreeks naar de TV via HMI maar qua geluid kun je dan geen kabel naar de Sony set leggen aangezien deze maar één optische ingang heeft.
      Ik hoop dat het iets duidelijker voor je is.

  3. Leo
    12 maart, 2012 om 22:30

    Dank je voor de snelle reactie.
    Lijkt je deze set van Sony niet zo goed. Zo niet, welke zou jij dan adviseren.
    Ik ben zuiver op de reacties op kieskeurig af gegaan.

    Ik zie trouwens nu pas dat deze humax een optische aansluiting heeft…..
    De Sony tv heeft trouwens ook een optische aansluiting)ik dacht `out`.
    Kan ik daar misschien nog iets mee.

    • Martijn
      12 maart, 2012 om 22:46

      Jawel hoor. Over de kwaliteit durf ik niks te zeggen aangezien ik hem niet getest heb maar ziet er goed uit.
      Aan de optische aansluiting van de TV heb je niet veel aangezien je zoveel mogelijk op de set moet aansluiten en daar ook alles op kwijt kunt.

  4. Leo
    12 maart, 2012 om 22:49

    Ok, Martijn, hartelijk bedankt voor je support!
    Ik heb er weer het een en ander van opgestoken!

  5. Marcel
    21 maart, 2012 om 14:11

    Hi Martijn,

    Als ik mijn mediabox van UPC via hdmi op mijn nieuwe Philips 46pfl6806 hdtv aansluit, dan lukt het me niet om het signaal van de mediabox op de tv zichtbaar te maken. wat doe ik fout? moet de tv bijv op een specifiek kanaal afgestemd zijn?

    • Martijn
      21 maart, 2012 om 14:17

      Je moet inderdaad de bron selecteren. Welke dit is hangt af van waarop je de mediabox hebt aangesloten. Als dit bijv. HDMI 2 is moet je op de TV HDMI 2 selecteren.

      • Peter
        18 november, 2012 om 10:07

        Hoi Martijn,

        Een vraagje, heb mijn upc mediabox aangesloten op de tv met HDMI kabel. maar elke keer als ik de tv en mediabox uitzet moet ik op de tv de instelling activeren hoe kan ik dat vastzetten.

        Bedankt

      • Martijn Chel
        18 november, 2012 om 19:55

        Hoi Peter,
        Over welke instelling hebben we het?

  6. Margreet
    31 maart, 2012 om 8:19

    Beste Martijn
    Ik krijg mijn home cinema set:
    http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&partNumber=BDVE280

    en lcd-tv : Toshiba 32AV834

    niet aangesloten via HDMI. Inmiddels al drie verschillende kabels geprobeerd maar hij lijkt hem niet te herkennen. Weet je misschien waar dat aan kan liggen?

  7. jan
    25 juni, 2012 om 9:53

    Ik heb een samsung smart 3D tv en een samsung home cinema set, maar ook met een HDMI kabel krijg ik het e.e.a. niet op elkaar aangesloten. Het beeld is zeer zeer slecht, en het geluid kan niet meer harder of zachter worden gezet? Wat doe ik fout?

    • Martijn Chel
      25 juni, 2012 om 12:55

      Dat is lastig in te schatten. Als je puur met HDMI verbindt en je ziet slecht beeld lijkt er iets in de instellingen niet goed te staan. Welk geluid kun je niet harder of zachter zetten?

      • jan
        25 juni, 2012 om 14:19

        Als ik de home cinema set aansluit, zowel het geluid van de tv als van de films.

      • miranda
        05 oktober, 2014 om 21:01

        Hoi, ik heb samsung home cinemaset en tv aangesloten.nu werkt alles maar 1 lange frontbox kan ik wel gewoon harder zetten maar bij zachter zetten dan knalt (lijkt wel op te blazen)ie heel hard wat is er aan de hand en hoe op te lossen?

    • Bart
      31 juli, 2012 om 14:22

      Hallo Jan,

      Dit probleem had ik ook met mijn samsung tv en mijn samsung home cinemaset, heb hdmi geprobeerd, maar niks, gisteren een audio Toslink kabel gekocht bij Media Markt a € 20.- euro, deze aangesloten, hdmi erafgehaald en nu werkt alles prima.

      • Peter
        26 september, 2012 om 12:05

        ik krijg de toslink kabel niet in mijn Samsung UE6800ES: er zat ’n zwart stukje plastic voor de opening, die eraf gehaald/ is afgebroken en lukt het mij nog niet om de toslink aansluiting door te klikken. Wat doe ik verkeerd?

      • Martijn Chel
        26 september, 2012 om 12:07

        Ja, de toslink kabels zijn gevoelig 🙂 Maar, heb je het dopje van de toslink kabel verwijderd?

  8. Bart
    31 juli, 2012 om 14:16

    Hallo,

    Ik ben sinds een week in het bezit van de Samsung UE46ES7000, ik kijk digitaalTV van ziggo met de ci/cam module van ziggo die rechtstreeks achter in de tv moet worden geplaatst.
    Nu stuit ik steeds op het volgende probleem; bij het installeren van de kanalen, dan doe ik dit via het automatisch afstemmen/Kabel/digitaal….als dit klaar is dan heb ik alles mooi op volgorde staan: op kanaal 1 Ned1/ kanaal 2 Ned2 / kanaal 3 Ned3 / kanaal 6 SBS6 / kanaal 101 tot 105 de filmnet kanalen maar helaas niets in HD,
    de HD kanalen staan dan op kanaal 901 Ned 1/902 Ned 2/ 903 Ned3 / 904 RTL4 dit loopt tot aan kanaal 923 Film 1 daarna niets meer.

    Wat doe ik verkeerd???
    Kan iemand mij vertellen hoe ik de HD zenders normaal op kanaal 1 en verder kan krijgen.

    Bart.

    • Niko
      08 februari, 2013 om 16:55

      Ikheb dezelfde probleem, ik kan de kanalen niet op 1,2,3 etc zetten. Help!!!

  9. Marloes
    04 oktober, 2012 om 0:18

    ik heb sinds kort een samsung smart tv UE37ES6100 LED-TV 37″ Nu heb ik een sony home theather system BDV-E190 en wil via deze boxen het geluid van de tv horen. Heb nu een HDMI kabel van home theather naar tv en een skart kabel van tele2 naar tv. wat kan ik nu nog doen om toch geluid uit de boxen van van theater systeem te krijgen? Moet er een docking statin tussen of een digitale kabel? Wie kan mij helpen?

    • Martijn Chel
      04 oktober, 2012 om 0:45

      Je kunt een audiokabel leggen tussen de tele2 box en de home cinema set. Het is alleen even checken welke audio ingang er op de set en welke uitgang er op de tele2 zit. Als deze niet overeenkomen kun je als backup optie een audiokabel van de TV naar de set leggen.

  10. Verschoor
    07 december, 2012 om 13:00

    Martijn,

    Ik heb een nieuwe Panasonic 50VT50 gekocht.
    Moet ik voorlopig de contrast wat lager instellen of hoef dat niet meer?

    • Martijn Chel
      07 december, 2012 om 19:32

      Daar zijn de meningen over verdeeld… Ik heb het zelf niet gedaan. Hou gewoon wat rekening met logo’s in beeld enzo.

  11. JanR
    11 december, 2012 om 13:02

    Ik heb een Sony STR – DH520 receiver en een Philips 50PFL7956K/02 Smart tv. Sinds een week ben ik het Arc geluid van tv naar de receiver kwijt. Waardoor ik het geluid van de Wii (via RGB aangesloten op tv) en het geluid van Smart tv over de speakers van de tv hoor. Het is duidelijk dat Easylink van de tv niet meer werkt. Ook word de Panasonic Blu ray speler bij het installeren van de tv niet meer herkent. Op de receiver is de blu ray speler, sat receiver en de mede8er media speler aangesloten op de hdmi poorten. Via hdmi out gaat de kabel naar hdmi 1 van de tv want daar zit de Arc op. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd zowel in receiver als tv maar geenArc. Weet jij het probleem?

    • Martijn Chel
      11 december, 2012 om 13:15

      Als het direct tussen TV en receiver niet meer werkt lijkt het me sterk dat het aan andere aansluitingen of componenten kan liggen. Beschikt de TV over een andere HDMI ARC poort? En de receiver? Dan zou je de poorten kunnen verwisselen. Anders lijkt het me eerder een software probleem.

      • JanR
        11 december, 2012 om 16:09

        Zowel de tv als receiver heeft 1 Arc poort. Op tv hdmi 1 en op de receiver hdmi out. Als ik de media player en sat receiver van de hdmi poorten op de receiver ontkoppel, en de tv opnieuw installeer, dan werkt Arc wel weer. Zowel geluid via de receiver van de Wii als van Net TV, zoals het hoort. Maar zodra ik de sat receiver en media player weer aansluit via hdmi via de receiver, dan verliest de tv bij het aanzetten zijn instellingen. De BD player is verdwenen in het hoofdmenu van de tv en ik moet op poort HDMI 1 iets installeren wil ik weer beeld hebben. Het probleen ligt me bij, of bij de sat receiver, of bij de media player. Dat moet ik nog even uitzoeken.

  12. Bos
    14 december, 2012 om 0:33

    Ik heb net een nieuwe phillips tv. Heb de UPC media box via HDMI aangesloten. Zendrs zoeken doet ie niet via HDMI? als ik nu tv wil kijken moet ik bij het aanzetten van de tv eerst naar bron gaan om daar eerst HDMI1 te selecteren….

    alvast bedankt

    • Martijn Chel
      14 december, 2012 om 0:35

      Klopt. Een TV gaat standaard op analoog als deze aangaat en dus moet je schakelen naar het HDMI kanaal voor digitale TV.
      Wat bedoel je met zenders zoeken niet via HDMI? Je kunt de zenders die via HDMI komen niet vast op je TV zetten aangezien deze het HDMI signaal als één zender ziet. Wel op je UPC box natuurlijk.

  13. Ten brinke
    02 januari, 2013 om 10:18

    Ik heb een Samsung ledtv de serie 6500 en een Homecinemaset van Philips 2.1 hts7212.
    Nu heb ik een mediabox van UPC

    Heb de mediabox van UPC aangesloten met hdmi naar de tv
    De homecinema heb ik met een optische kabel aangesloten maar doet niks ,kan dit te maken hebben met de kabel ?

    Graag een antwoord hier op.

    Vr Gr. Ten Brinke

    • Martijn Chel
      02 januari, 2013 om 10:53

      Waarom leg je de HDMI kabel niet tussen mediabox en home cinema set? Dan hoef je vervolgens maar één HDMI kabel tussen home cinema set en TV te leggen.
      Wat je nu doet is de mediabox dus twee keer koppelen en dat staat er waarschijnlijk een instelling bij de mediabox niet goed.

  14. Michiel
    06 januari, 2013 om 22:05

    Beste Martijn,

    Ik heb een samsung UE40D7000 TV met een upc mediabox. Als ik de upc mediabox met een scart kabel aansluit, gaat de TV automatisch na het aanzetten van de mediabox op het juiste scart-kanaal. Als ik de mediabox met (alleen) de hdmi-kabel aansluit, dan gaat de TV niet automatisch naar het betreffende HDMI-kanaal. Is er een mogelijkheid om de TV automatisch naar het HDMI-kanaal te laten gaan na het aanzetten van de upc-box?

    Groet,
    Michiel

    • Martijn Chel
      06 januari, 2013 om 23:42

      Zoek bij de instellingen van de mediabox naar een instelling bij de HDMI opties. Hier moet iets staan als HDMI-CEC of HDMI link. Een instelling die dus het apparaat via HDMI laat communiceren met de TV.

  15. Debbie
    21 januari, 2013 om 15:35

    Beste Martijn,
    Ik heb een philips tv 5500 serie en een bijpassend philips 2.1 home cinema set HTS7202/12 verder kijk ik tv via de upc horizon box. Nu lukt het mij niet om het geluid van de digitale tv over de home cinema set te krijgen. Hoe kan ik dit oplossen?
    Alvast bedankt.

  16. Martijn
    24 januari, 2013 om 18:56

    Hallo,
    Sinds 14 dagen heb ik ’n Samsung UE46ES6100 aangesloten op een Philips HTS7212/12. Het lukt mij niet om het geluid van TV via de externe luidsprekers af te spelen.
    -beide HDMI-poorten geprobeerd (zowel ARC als DVI)
    -optische kabel (bij aansluiten ging klepje aan de tv eraf, kabel blijft slecht zitten), geen resultaat.
    -Software updates tv en HTS
    -Afspelen audio via DVD/USB/iPhone geen probleem
    -Indien TV via luidsprekerinstellingen op externe luidsprekers wordt gezet, gaat het geluid uit.

    Iemand soortgelijke ervaring?
    De optische aansluiting vertrouw ik niet, hoe “vast” moet deze kabel zitten?
    Het geluid zou toch via HDMI ARC doorgegeven moeten worden?

    • Martijn Chel
      24 januari, 2013 om 19:15

      Als HDMI bij beide apparaten op een ARC ondersteunende poort zit zou het, mits beide apparaten juist ingesteld staan, moeten werken.
      Optisch zou ook moeten werken maar de kabel moet wel vastgekoekt kunnen worden.

  17. j dielemans
    27 januari, 2013 om 21:34

    beste martijn.
    ik heb al een paar maanden de lg 47 lm 760s.
    mijn geluid loopt via een onkio versterker met een scartkabel.
    dat gaat prima omdat dit een oudere versterker is.
    als ik op you tube muziek wil luisteren geeft hij alleen geluid via mijn tv.
    wat is er hier mis.
    alvast bedankt.

  18. ed
    26 april, 2013 om 15:54

    Heb een HD digital mediabox van UPC, een Sharp LC-37GE1E tv en een Samsung BD-F7500 blu ray speler.
    Als ik de tv aan sluit via HDMI op de mediabox werkt alles prima, sluit ik daarentegen de blu ray speler ook aan op de 2e hdmi poort op de tv dan stoort het beeld (flikkert af en toe en het geluid en beeld valt weg) als ik tv programma’s bekijk. verwijder ik de blu ray kabel werkt alles weer goed. De blu ray speler alleen aansluiten via HDMI op de tv werkt ook prima, samen aansluiten werkt echter niet goed. Wisselen van kabels maakt niets uit.
    alvast dank voor de reacties.

    • Martijn Chel
      26 april, 2013 om 18:39

      En wat gebeurt er als je de aansluitingen omruilt; mediabox op 2, Blu-ray op 1?
      Is het probleem dan andersom te zien?
      Klinkt als een probleem met de poort van de TV.

      • ed
        27 april, 2013 om 13:32

        Martijn,
        Bedankt voor je reactie, het maakt niet uit wat voor poort ik gebruik, heb andere high speed kabels geprobeerd, geen effect.
        Wat wel merkwaardig is dat bij gebruik van een digitale camcorder op de kabel van de blu ray speler er geen verstoring van het beeld via de mediabox is te zien of te horen?
        Als ik de de Blu ray loskoppel van het lichtnet is er eveneens geen verstoring van het beeld of geluid.

      • Martijn Chel
        27 april, 2013 om 14:24

        Klinkt alsof er ergens iets niet goed zit, maar is lastig te zeggen zo. Je zou de tv na kunnen laten kijken, dat is het enige wat ik je zo kan zeggen.

      • ed
        29 april, 2013 om 13:34

        Martijn,

        Na veel geprobeer ben ik er uit, de storing is weg, maar weet niet hoe ket kan.
        Heb op mijn Onkyo-versterker twee 220 contacten zitten waarvan ik er een heb gebruikt om de Blu ray speler op aan te sluiten. Daarna heb ik geen enkele storing meer gehad. Wellicht hebben anderen er ook nog iets aan.

        In ieder geval bedankt voor je reacties

      • Martijn Chel
        29 april, 2013 om 14:18

        Hoi Ed,
        Dat is goed om te horen. Dank voor het melden!

  19. Ramon
    30 april, 2013 om 20:36

    Goededag,

    Ik heb sinds kort een Sony BDV-E190 5.1 speaker set aangeschaft. Maar de kabels voor de speakerset achterin zijn te kort. Het lijkt ook alsof de kabels vast zit in de speakers, dus moeilijk om te vervangen.

    Alvast bedankt

    • Martijn Chel
      30 april, 2013 om 23:58

      Kijk of de fabrikant die kabels los verkoopt of probeer vergelijkbare kabels te vinden. Dan kun je middels een kroonsteentje de kabels verlengen.

  20. Han Bosch
    30 mei, 2013 om 21:56

    Wij hebben een 3d led televisie aangekocht. Nu zit ik met het aansluiten van alle randapparatuur aangezien de tv maar 3 hdmi ingangen heeft.

    We hebben het volgende aan te sluiten:
    >> samsung 3d blurayspeler van de homecinemaset * waar de boxen ook op aangesloten zit.
    >> Humax 5050c – decoder tv zenders
    >> mediaplayer
    >> ps3

    1.Nu hebben we dus 3 ingangen en is mijn vraag hoe ik het moet aansluiten; welke apparaten rechtstreeks naar de tv met een hdmi kabel en welke niet. En dan de vraag hoe ik ze moet koppelen aan elkaar

    2.Ook met geluid vraag ik mij af hoe ik zowel tv geluid, ps3 en het geluid van een bluray via de blurayspeler door de boxen krijg, alsmede het geluid afkomstig van de bestanden van de mediaplayer. Dus het liefst alles surround via de boxen

    Hopelijk is het een beetje duidelijk
    Ik hoor graag. Alvast bedankt!

    gr Han

  21. Anniek
    01 juni, 2013 om 17:52

    Hallo, ik heb een Samsung t23a350 tv, waarop ik digitale kabel tv van upc ontvang. Nu heb ik sinds kort een samsung f5100 blu-ray speler. Elke keer als ik deze aansluit met de hdmi kabel gaat het beeld echter dusdanig storen dat het weg valt en ik over moet naar de analoge kabel. Hoe kan dit en wat kan ik hier aan doen? Het gebeurt namelijk niet als ik met dezelfde kabel mijn computer aan sluit.
    Alvast bedankt!

  22. Frenk
    24 juli, 2013 om 22:40

    Martijn,

    Weet jij hoe het kan dat het geluid van de tv naar de homecinemaset zeer zacht weergegeven wordt via arc?
    Ik moet de set compleet op 50 zetten om normaal volume te hebben…
    Zijn er evt instellingen mogelijk?
    Beide producten zijn van sony.

    Groetjes,
    Frenk.

    • Martijn Chel
      24 juli, 2013 om 22:41

      Hoi Frenk,
      Waar komt het geluid vandaan? Tuner in de tv of externe decoder?
      Het blijft lastig aangezien elk apparaat er invloed op kan hebben, maar je zou kunnen kijken of de tv een instelling voor volume uitvoer heeft.

      • frenk
        25 juli, 2013 om 10:31

        Martijn, hij staat gewoon rechtstreeks op de tv en qua instellingen kan ik er ook niks aan veranderen…

      • Martijn Chel
        25 juli, 2013 om 13:45

        Je bedoelt dat je de tv-tuner gebruikt voor het weergeven van tv-kanalen?

      • frenk
        30 juli, 2013 om 10:56

        Idd,

        Gewoon via de tv-tuner…

  23. Rob
    07 oktober, 2013 om 11:36

    Goedemorgen, ik heb misschien een stomme vraag, ik ben in het bezit van een 3d tv van Samsung en een 3d home cinema van Philips. Dit weekend de 3d blu ray Epic gekocht zag deze bij Saturn afgespeeld worden op een LG combinatie beeldvullend dus zonder balken.
    Bij mijn combinatie is dit niet instelbaar ik ben benieuwd waarom dit bij de LG wel werkt, kan er ook helemaal niks over terugvinden. Bij mij is alles instelbaar betreffende beeldformaat maar dus niet bij 3d films? Ik hoor graag. Groet Rob.

    • Martijn Chel
      07 oktober, 2013 om 12:29

      Je kunt middels de afstandsbediening geen beeldverhouding (zoom) kiezen op de Samsung tv?

  24. Ben
    17 oktober, 2013 om 17:17

    Ik heb een Samsung tv aangeschaft en een Harmon Kardon dolby/dvd installatie via een Humax reciever van Ziggo.
    Als ik de tuner aanzet voor de radio gaat automatisch de TV aan. Ik krijg tv niet uit want dan gaat de dolby systeem ook uit.Heb ik iets niet goed aangesloten?

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2013 om 17:20

      Bekijk dit artikel even. Waarschijnlijk heb je HDMI-CEC aanstaan.

  25. ilay
    17 januari, 2014 om 20:49

    hoi.

    ik heb een home cinema van yamaha. heb een hdmi kabel van mijn tv naar de homecinema,dan van mijn upc box naar de home cinema, nu speelt die aleen maar via de home cinema, ik wil ook gewoon tv kijken zonder de home cinema aan te zetten. als ik die anders aansluit heb ik geen geluid.

    kan jij mij helpen

  26. Math Mennen
    31 januari, 2014 om 17:07

    kan ik een mediabox van telfort/KPN rechstreeks aan sluien op een sony home cinemaset

    • Martijn Chel
      31 januari, 2014 om 17:08

      Qua beeld en geluid; als er een hdmi-ingang op zit. Qua geluid; als er een audio-ingang op zit.

  27. Bart
    03 februari, 2014 om 13:39

    Beste Martijn,

    Ik heb onlangs een Harman en Kardon BDS 877 5.1 cinema set gekocht.
    Daarnaast heb ik een PS3 en een Humax 5200 digitale tv ontvanger aangesloten via hdmi:
    PS3 –> HDMI –> H&K –> HDMI –> LG televisie zonder HDMI Audio Return Channel
    Humax –> HDMI –> H&K –> HDMI –> LG televisie

    Nou valt mij op dat met dvd’s kijken het geluid enorm mooi is en echt 5.1 surround. Maar als ik op de PS3 aan het spelen ben komt er wel geluid uit de boxen maar niet zo mooi als met dvd’s.
    Hetzelfde geld voor Televisie kijken vanuit de Humax 5200. Wordt het beter als ik twee optische kabels koop en deze vanaf de ps3/humax 5200 in de H&K plug? En laat je dan de HDMI’s alsnog naar de H&K lopen of rechtstreeks naar de LG TV en dat je dan instel video uitvoer via HDMI?

    • Martijn Chel
      03 februari, 2014 om 13:49

      Beste Bart,
      Nee, dat is niet het geval omdat optisch niet beter is dan HDMI. HDMI is de beste manier om deze componenten aan te sluiten. Het verschil in kwaliteit is waarschijnlijk bij de bron (tv-programma of spel) te zoeken.

  28. miranda
    05 oktober, 2014 om 21:10

    Heb samsung homecinemaset en tv, alles aangesloten en werkt.alleen een lange frontbox maakt harde knal(lijkkt wel op te blazen) wanneer ik hem zachter zet, harder zetten geen probleem en de tweede lange frontbox doet alles goed.wie weet een oplossing voor mijn probleem?waar kan dit aan liggen?

  29. simone
    07 november, 2014 om 15:39

    ik heb een pannasonic viera tv (hd ready) met 3 hdmi aansluitingen.
    ik heb een kastje van tele 2en nu wil ik viad hdmi beeld krijgen en niet meer via de scart. maar hij pakt hem niet. komt dat omdat de tv nog geen hd heeft.
    of komt het omadat de dolby er tussen zit?
    ik hoor graag

  30. kamiel
    30 december, 2014 om 16:27

    ga nieuwe smart led tv kopen heb nog analoge aansluiting met scart van tv naar oudere dvd speler kan ik zo voor het ogenblik tv kijken als ik een tv koop waar scart nog voorzin is tot als ik digitale aansluiting heb

  31. Andre Randsdorp
    03 januari, 2015 om 18:07

    Ik heb een Samsung TV, Harmon Kardon HDS270 dvd/surround set (enkel voor tv nodig, heb aparte stereo voor radio) en Cisco decoder van Ziggo.
    Heb decoder aangesloten op HDMI1 in en op HDMI-out gaat een hdmi kabel naar de tv.
    Op HDMI2 zit een Google Dungle. Op HDMI3 zit niks.
    Op andere ingangen zie ik niks.
    Als ik de TV aanzet wil ik eigenlijk alleen de ingangen zien die bezet zijn via het selecteren van de SOURCE. Op de TV is dat dus enkel de HDMI in op de tv. Toch blijf ik via schakelen DTV zien, (geen signaal, de analoge tv weergave (niet aangesloten ivm kwaliteit), Ext1 en Ext2.
    Die wil ik eigenlijk onderdrukken maar ik kan dat niet vinden in mijn handleiding.

    Ik heb de Cisco decoder niet aangesloten op een HDMI-ingang op de tv omdat ik het geluid dan niet via de surround set terug krijg maar enkel via de tv speaker.
    Om die reden heb ik het std geluid op de tv dus uitgezet.

    Nadeel daarvan is dat de Wii, die geen audio uitgang heeft noch een hdmi aansluiting het video en audio kanaal (geel,rood,wit) naar de tv stuurt. Hoe zou ik dat beter kunnen aansluiten?

    Dit zijn 2 vragen in 1 mail. De eerste vraag, waarbij ik dus eigenlijk alleen wil zien wat aangesloten is, is de belangrijkste. Met veel dank,

    groet
    André

  32. Jan
    07 februari, 2015 om 15:44

    ik heb sinds deze week een Philips HTL4110 – Soundplate aangeschaft en heb mijn(philips) tv aangesloten via de hdmi-arc optie van beide, hoe kan het nu dat ik pas bij volume level 15 een beetje geluid hoor en bij level 32 “normaal” volume heb waar 40 max is.ik verlies zo’n beetje 25% volume na aansluiten van de soundplate via de hdmi arc optie.
    heb ij (of iemand anders) enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn, en heb je ook een evt. oplossing?

    bij voorbaat dank

    Jan

    • Ivo
      30 januari, 2016 om 17:40

      Heeft u het probleem opgelost want ik zit met hetzelfde probleem alleen met een 5.1 set. Ik hoor graag van u.

  33. JPB
    07 februari, 2015 om 22:46

    L.s.

    We hebben een digitale decoder van ziggo.
    Beeld loopt via de TV geluid via dolby seround systeem.
    Als ik het geluid van de decoder uit zet dan werkt alles via het dolby seround systeem.
    Het gekke is dat dit niet telt voor ned 1 2 en 3 Hiervoor moeten we het geluid van de decoder aanzetten. Nu zie ik dat deze kanalen niet dolby uitzenden.
    we gaan met scart nar de tv en met spdif kabel naar het seround systeem.

    Nogmaals: alles werkt prima behalve ned 1 en 2 en 3
    Reset gedaan.
    Enig idee?

  34. sanne
    26 februari, 2015 om 1:14

    Hallo.
    Wij hebben een televisie van iemand gekregen het is een Philips hd ready maar nu doen de surround het er niet op. We hebben hem ook al op de computer en daar doet de surround het wel op.
    Heb van alles al geprobeerd maar niks wil. Wat kan ik er aan doen zodat hij het wel doet op onze televisie? Alvast bedankt

  35. Willard
    15 maart, 2015 om 14:18

    Hallo Martijn, ik zit met een probleem, ik heb een Philips tv een 47PFL7404H aangesloten op een Onkyo versterker TX RS507 via hdmi.Geen probleem ermee, heb ook een blu ray speler op de onkyo via hdmi aangesloten, geen probleem allemaal.

    Maar nu heb ik een mediaspeler, een xs box android aangesloten op de onkyo en elke keer als ik die mediaspeler afsluit, en de tv ook uitzet, gaat de tv na een x aantal seconden steeds aan en weer uit, ik moet dus de tv met de hand helemaal uitschakelen, anders gaat hij steeds weer aan en uit.

    Heb overal in zitten te zoeken,maar kom er niet uit, als ik alles via de afstandbediening uit zet, en trek de stekker of hdmi kabel van de mediaspeler eruit ben ik ook van het probleem verlost.Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, weet jij (U) hoe ik dit probleem kan oplossen?

    vr gr Willard

    • Martijn Chel
      15 maart, 2015 om 18:07

      Hoi Willard,
      Dat lijkt op een communicatiefout met HDMI-CEC. Je kunt proberen deze optie uit te zetten.

  36. Willard
    15 maart, 2015 om 18:22

    Dank je voor het snel reageren Martijn, die optie zet ik uit in mijn xsbox of in mijn versterker of tv?

    • Martijn Chel
      15 maart, 2015 om 18:29

      Op je tv en receiver in ieder geval.

  37. JanR
    15 maart, 2015 om 20:37

    En in de mediaplayer uit zetten.

  38. Willard
    16 maart, 2015 om 0:01

    Zal morgen ff kijken in de mediaplayer, want ik heb al jaren dat wanneer ik mijn bluray speler opstart, mijn reciever en tv ook opstarten, dus dat is wel oke, maar sinds ik die mediaspeler heb is het anders, maakt ook niet uit welke poort ik die mediaspeler op aansluit, hij blijft contacten met de tv.Ben iig een stuk wijzer geworden wat betreft HDMI CEC, thanks daarvoor.

  39. Willard
    16 maart, 2015 om 12:05

    Dank U allen, zat hem in de mediaspeler optie CEC switch

  40. Bert
    25 mei, 2015 om 15:13

    Hallo Martijn,

    Is het mogelijk internet (via HDMI high speed ethernet) van mijn Marantz 1605 receiver via de ARC output door te geven aan de ARC input van mijn Samsung UE55HU7400?

    Achter mijn vraag zit de volgende gedachte: Ik hoef dan geen switch te gebruiken omdat ik nu te weinig ethernet aansluitingen heb, en ik wil proberen mijn wifi van de tv niet te gebruiken omdat ik wel eens het idee heb dat hierdoor de stemmen vertraagd binnen komen tov beeld bij bijvoorbeeld netflix.

    Alvast bedankt voor de reactie!

    groet Bert

  41. Rob
    16 september, 2015 om 13:27

    Hallo,

    Ik heb een lg 55ub820v. Hier zit ARC op. Op mijn dolby set van sony zit het ook en is ingesteld. Nu had ik voor deze tv een sony tv. Als ik die tv aan zette, dan ging de dolby automatisch aan en reageerde de afstandsbediening van toen nog upc ook gewoon op het volume. Nu werkt dat dus niet meer. Enig idee? Of kan ik beter een dolby van lg kopen omdat die beter met elkaar kunnen praten?

    Gr Rob

  42. Jelmer
    19 november, 2015 om 13:15

    Hallo,

    Ik heb een Samsung UE55JU7000L aangeschaft deze is aangesloten op mijn Onkyo hts 7705.
    Wanneer ik tv kijk via KPN box (IPTV) heb ik onder in het beeld af en toe een trilling. De vorige tv had dit probleem niet (Samsung B6000 led tv). HDMI kabels heb ik vervangen maar geen resultaat.

    Als ik een film kijk via mijn wdtv, of game via de PS die ook zijn aangesloten op de Onkyo heb ik de trilling niet.

    Nu heb ik de KPN box ook gewisseld maar dan blijft dit zich voordoen. Wanneer ik de KPN box direct aansluit op de tv is het probleem over, maar dit is niet ideaal. Enig idee ?

    Alvast bedankt

    Jelmer

  43. wesley
    01 april, 2016 om 20:04

    Hallo , ik zit met het volgende.. Ik heb een Samsung smart tv een pionier 2.1 surround set en ziggo. U is het zo dat ik gewoon tv en dvd kan afspelen over mijn surround set, maar als ik YouTube via mijn surround set wil afspelen gaat dat niet. Wat kan of moet ik doen moet ik dan in mijn instellingen gen iets veranderen? Alvast bedankt mvg wesley

    • Andre
      02 april, 2016 om 18:46

      Hoi Wesley
      Je Youtube komt binnen via de tv internet aansluiting. je moet het geluid dus leiden naar je 2.1 Surround set. Dat kan wel. Dat heet Audio Return Channel. Kijk op je tv welke hdmi aansluiting ARC heeft.
      Vervolgens kijk je op je Pioneer set welke hdmi aansluiting ook arc heeft.
      Zet Youtube aan op je tv, selecteer op je Pioneer set via de aux instelllingen net zo lang tot je het arc kanaal hebt. dan moet het werken.

  44. Henk
    07 september, 2016 om 8:17

    Ik heb sinds kort een MXQ PRO 4K mediaplayer. Nu wil ik hier ITV van KPN opzetten onder het account van een ander. Is dit mogelijk? Zo ja Hoe????

  45. Dorris
    22 oktober, 2016 om 14:35

    Hallo,

    Ik heb een philips soundbar, een Wii, een philips tv en een upc horizonbox. De wii is inmiddels aangesloten via de TV (hetgeluid loopt dus via de TV). De soundbar is via optical rechtstreeks aan de horizonbox verbonden. Nu willen we via de WII netflix kijken en hebben we een probleem met het geluid. Hoe zorg ik ervoor dat dat geluid ook uit de soundbar gaat komen?