Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Onderzoek: 3D en internet op TV niet populair, teletekst wel

Geschreven door
Geplaatst op6 juli 2011, 17:01 Categorie3D

Het lijkt erop dat Nederland nog een paar jaartjes achterloopt wat betreft de acceptatie van nieuwe technieken op TV. Nieuwe functies als internettoegang en 3D TV zijn nog niet erg populair. Vooral oude, vertrouwde functies als teletekst en ‘gewoon een programma kijken’ blijven het goed doen. Zo blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 1085 respondenten.

Teletekst wordt veel gebruikt. 55% maakt er meerdere keren per week of zelfs dagelijks gebruik van. Dit in tegenstelling tot 3D TV of internet op tv. Deze functies worden vrijwel nooit gebruikt. Zo hebben nog maar weinig mensen een 3D televisie: slechts 38 van de 1085 respondenten denken zo’n televisie te hebben. Opvallend daarbij is dat 21 mensen aangeven deze 3D functie vrijwel nooit te gebruiken. Opvallend is ook dat 125 respondenten niet weten of hun televisie geschikt is voor 3D.

Ingebouwde tuner populair

Om digitale televisie te kunnen kijken via een ingebouwde tuner zijn een zogenoemde CAM-module en smartcard van de provider nodig. Van de mensen die digitale televisie kijken (874 personen), zegt 17% gebruik te maken van zo’n ingebouwde digitale tuner. Dat maakt het een van de beter gebruikte ‘nieuwe’ functies van een TV. Volgens de respondenten zijn de beeldkwaliteit, schermafmetingen en prijs de belangrijkste aspecten bij de aanschaf van een televisie. De aansluitmogelijkheden, degelijkheid, gebruiksgemak en  energiegebruik spelen geen grote rol bij de aanschaf van een televisie. UPC heeft recentelijk ook ondersteuning aangekondigd voor de digitale CI+ module.

Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat hun televisie internettoegang heeft. Van deze 267 mensen gebruiken er 100 deze functie nooit. Maar 50 ondervraagden bekijken dagelijks of meerdere keren per week internetinformatie via hun televisie.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.