Review: Panasonic TX-P42G30 Plasma TV

22 april 2011 9 Minuten 0 Reacties
Panasonic-VT30-feature

De G20 serie van Panasonic was vorig jaar dé plasma TV serie die men moest verslaan in de midden prijsklasse en dit jaar wil Panasonic het nog beter doen met de G30 serie. In 2011 is de G30 serie zelfs de meest geavanceerde 2D TV van het merk. De duurdere TV's zijn namelijk allemaal uitgerust met 3D, plus het feit dat de hogere series ook het 'Infinite Black Pro' panel hebben wat voor betere contrast prestaties moet zorgen.

Maar wanneer je de 2D weergave, de vier HDMI inputs, de Wifi functionaliteit, de netwerk mogelijkheden en de USB opnamemogelijkheid voldoende voor je zijn dan is deze review wellicht interessant voor je. De nieuwe 2011 serie plasma TV’s van Panasonic hebben de naam ‘NeoPlasma’ meegekregen en moeten een hoop verbeterpunten bevatten ten opzichte van de 2010 modellen.

Panasonic G30 design

We hebben eerder de Panasonic GT30 3D TV mogen reviewen en de G30 lijkt qua specificaties erg veel op dit model, maar qua design is het iets minder. Er is bijvoorbeeld geen afwerking met geborsteld staal wat om het frame van de TV gelegd is. Het is allemaal een beetje standaard zwart. Ook de onderzijde, waar de speakers zich bevinden, is wat minder fraai vormgegeven. Maar, dat houdt niet in dat de TV lelijk is. Het is absoluut een vooruitgang ten opzichte van de 2010 series en de TV is ook wat minder dik met ongeveer 5cm.

Panasonic G30 aansluitingen

De TX-P42G30 plasma TV bevat vier HDMI inputs, een component input, een SCART aansluiting, en een composiet video input. Voor de netwerk en multimedia mogelijkheden beschikt het model ook over drie USB poorten, een SD card gleuf, een CI+ module aansluiting voor digitale TV en een ethernet poort voor verbinding met je thuisnetwerk en het internet. Met de optionele Wifi adapter, welke je aansluit op een van de USB poorten, kun je ook draadloos verbinding maken. Via de USB poorten kun je verder nog een Skype camera aansluiten voor video gesprekken en een externe USB HDD voor USB opnamen.

Panasonic G30 funcionaliteit

Qua functionaliteit is de G30 serie te vergelijken met de GT30 serie alleen mis je dus de 3D weergave. Verder bevat deze serie ook DLNA streaming, USB opnamen, geavanceerde beeldinstellingen, een THX modus, de Viera Connect portal en de Viera Market.

Met DLNA streaming kun je verschillende media bestanden streamen vanaf een PC of Mac. De Panasonic accepteert geen grote verscheidenheid aan bestanden, maar de standaard DivX, DivX HD, MP4, WMV, JPEG en MP3 bestanden.

Met de USB opnamen functie is het mogelijk op TV uitzendingen op een externe harde schijf op te nemen, wanneer via USB aangesloten op de TV. Met de afstandsbediening kun je navigeren door de EPG van de TV en eenvoudig de gewenste programma’s selecteren. Ook kun je programma’s live pauzeren en terugkijken op een ander moment. Nadeel is nog steeds dat je harde schijf op het moment van gebruik met de Panasonic TV ook alleen voor deze TV geschikt is.

Het Viera Connect internet platform en de Viera Market hebben we recentelijk al onder de loop genomen, maar de menustructuur niet veel veranderd ten opzichte van de 2010 modellen. De Viera Market is een mooie toevoeging. Het is een applicatie winkel waar je gratis of betaalde applicaties als games, nieuws, entertainment, en video-on-demand kunt downloaden. Momenteel is er nog niet heel veel beschikbaar, maar Panasonic wil de komende maanden veel ontwikkelaars aantrekken om applicaties te gaan ontwikkelen. Het ziet er interessant uit en we hopen dan ook dat Panasonic het onderste uit de kan haalt.

Panasonic G30 gebruik

De algemene menu’s van de 2011 Panasonic TV’s zijn wel een stuk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Ze zijn mooier vormgegeven en logischer gestructureerd. Via het menu kun je gemakkelijk bij alle instellingen en modi komen en aanpassingen doorvoeren.

De meest interessant presets qua beeld zijn de THX en de twee Professional modi. De THX modus geeft zonder aanpassingen de beste beeldkwaliteit, maar het nadeel hiervan is dat sommige geavanceerde instellingen mist. Kortom, wil je gewoon direct een goed beeld, gebruik dan de THX modus. Wil je zelf nog aanpassingen doorvoeren in de geavanceerde instellingen, gebruik dan een van de professionele modi.

Panasonic G30 beeldkwaliteit

Algemeen

Direct uit de doos presteert de THX modus erg goed qua kleurweergave en in onze review van de GT30 3D TV kun je zien wat de beste instellingen zijn om meer uit deze modus te halen.

De zwart waarden zijn te vergelijken met de modellen van vorig jaar en zijn bevredigend. De hogere series, zoals de GT30 en VT30 presteren op dit gebied wat beter. Een belangrijk punt op dit gebied is dat we in de professionele modi soms wat ‘floating blacks’ zagen. Dit gebeurt wanneer de helderheid van het scherm midden in een scene automatisch aangepast wordt. Je ziet dan, de getrainde kijker in ieder geval, een subtiele verandering qua helderheid wat op sommige mensen als een soort ‘witte’ flits over kan komen. Het woord flits is al overdreven, want het is een zeer subtiele verandering. Eerlijkheid gebied; mijn vriendin was het niet opgevallen voordat ik het aangaf. Dit kwamen we in de GT30 serie niet tegen. Volgens Panasonic is dit een gevolg van de beeldtechnieken die gebruikt zijn en is het normaal. De fabrikant geeft aan dat wanneer je diepe zwart waarden wil dit een van de consequenties is.

De THX modus heeft hier geen last van en beelden wordt stabiel weergegeven. Het nadeel van de THX modus, zoals hierboven al aangegeven, is dat je qua geavanceerde instellingen beperkt bent.

Snelle bewegingen worden door de TV redelijk goed weergegeven, maar soms (niet bij 24p filmbronnen) zien je wat lichte ruis rondom scherpe randen gedurende snelle camerabewegingen. De Intelligent Frame Creation optie laat het beeld soepeler verlopen en haalt de meeste ruis en artifacts weg, maar geeft naar onze mening ook een onnatuurlijk gevoel aan het beeld.

SD (standard definition)

De Panasonic TX-P42G30 presteert erg goed met standaard definitie video content. de de-interlacing verloopt soepel en het upscalen naar HD resolutie levert scherpe en ‘schone’ beelden op. Zowel via DVD, analoge TV en digitale TV worden beelden met zeer veel detail weergegeven. Bij analoge TV en sommige digitale TV kanalen kun je soms wat ruwe lijnen of ruis ervaren rondom objecten, maar dit is minimaal.

HD (high definition)

HD materiaal is nagenoeg perfect (natuurlijk wel met het mindere Infinite Black panel in het achterhoofd), zelfs in daglicht. Het contrast is nog steeds goed wanneer je de gordijnen open laat en het licht op de TV valt. Reflecties zijn er wel, stukken meer dan op de GT30 en dat heeft te maken met het Infinite Black panel. Maar, mocht je echt vaak in heldere lichtomstandigheden TV kijken dan is een LCD TV wel een betere optie aangezien deze techniek het vermogen heeft om genoeg licht te produceren ter compensatie van het omgevingslicht.

In het donker zie je toch het verschil tussen de G30 en GT30 serie nauwelijks. We hebben geen extra negatieve punten ontdekken ten opzichte van de hogere serie. Al het 24p materiaal van Blu-ray films wordt helder en gedetailleerd weergegeven zonder enige vorm van jitter of ruis. In de donkere gebieden op het scherm heeft de G30, net als de GT30 serie, moeite met het reproduceren van alle donkere schaduwen, maar dit is absoluut nihil en zal de gemiddelde kijker niet storen.

gaming

In vergelijking met een vertragings-vrije CRT monitor heeft de RX-P42G30 een input lag van ongeveer 24ms in de Game modus. We hebben de PlayStation even aangezet en de game ervaring is zeer reactief en indrukwekkend, zonder enige vertraging tussen gebruiker en de game op het scherm.

Kijkhoeken

De kijkhoeken leveren geen problemen op qua contrast vermindering of kleurverzadiging. De meeste LCD/LED TV’s van tegenwoordig tonen een groot verlies in contrast wanneer je de kijkhoek groter maakt.

Panasonic G30 conclusie

Onze conclusie is dat de G30 een zeer goede plasma TV is voor de gemiddelde consument. Wil je het 3D effect erbij hebben, dan is de keuze snel voor de GT30. Maar, denk ook na over de momenten waarop en de situatie waarin je TV kijkt. Kijk je TV met omgevingslicht zoals lampen of de gordijnen open? Dan krijg je met de GT30 een betere beeldkwaliteit door het Black Pro panel. Is dit, en het feit dat de GT30 3D kan weergeven die extra paar honderd euro waard? Dat laten we aan jou over.

Na alles bij elkaar opgeteld te hebben moeten we toch zeggen dat de G30 een echt aanrader is. Natuurlijk kijken wij met een zeer kritisch oog en zal het meeste de gemiddelde kijker ontgaan. De THX modus levert een zeer mooi plaatje en biedt een TV ervaring die absoluut indrukwekkend is. Er is gewoon geen andere TV in deze prijsklasse die dezelfde combinatie van diepe zwart waarden, wijde kijkhoeken, geavanceerde instellingen, accurate kleuren en uniforme beelden levert als de G30.

Panasonic G30 kopen

Bekijk meteen in ons Home cinema overzicht waar je de Panasonic G30 plasma TV kunt kopen.