Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

Welke audiokabel moet je kopen voor een optimaal geluid?

Geschreven door
Geplaatst op21 maart 2011, 20:10 CategorieAccessoires

Een audiokabel kopen, het klinkt als iets dat zonder problemen gedaan moet kunnen worden. Dat is dan ook meestal wel het geval, maar toch is het belangrijk om even stil te staan bij de keuzes die je hebt wanneer het op audiokabels aankomt. Op het gebied van audiokabels zijn er namelijk een aantal alternatieven mogelijk. Het is hierbij voornamelijk van belang om na te denken over de manier waarop je muziek wilt gaan luisteren of films wilt kijken. Vervolgens kun je de verschillende kabels met elkaar gaan vergelijken en op die manier tot een keuze komen.

Audiokabels: Analoog of digitaal

De eerste keuze die je dient te maken is die tussen een analoog en een digitaal signaal. We kennen natuurlijk allemaal de analoge verbindingen (rood/witte tulp stekkers, ook wel interlink genaamd) die we al sinds jaar en dag gebruiken om bijvoorbeeld een (CD/DVD/Blu-ray) speler aan te sluiten op de versterker of receiver. De analoge verbindingen hebben het altijd fantastisch gedaan, maar met de komst van digitale mogelijkheden zijn er een aantal mensen overgestapt.

Toch is het niet zomaar gezegd dat een digitaal signaal standaard zal leiden tot een betere kwaliteit en daarnaast is het natuurlijk ook niet altijd mogelijk om hier gebruik van te maken. Wanneer de speler alleen ondersteuning biedt voor analoge kabels heb je in principe geen keuze. Aan de andere kant zijn er voldoende apparaten beschikbaar die deze keuze wel bieden en waarbij je dus zelf een afweging dient te maken. In dat geval kiezen veel mensen vaak voor een digitale kabel zoals de digitaal coaxiale kabel. Wanneer je kiest voor een digitale optische (toslink) kabel wordt er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van elektrische signalen, maar worden deze optisch verzonden. Het voordeel is dat deze signalen daardoor niet langer gevoelig zijn voor elektromagnetische storingen en de kwaliteit van het geluid beter zal blijven.

Lengte audiokabel

Wanneer je een keuze hebt gemaakt tussen een digitale of een analoge kabel is het natuurlijk van belang om de juiste lengte te gaan kiezen. De lengte is van een aantal factoren afhankelijk en biedt voor- en nadelen. Een langere audiokabel kiezen klinkt in eerste instantie voor veel mensen namelijk erg interessant, omdat ze op die manier de mogelijkheid hebben om een langere afstand te overbruggen. Aan de andere kant brengt een langere kabel ook al snel een nadeel met zich mee dat de meeste mensen zich na even nadenken wel voor zullen kunnen stellen. Wanneer de kabel langer is dient het signaal namelijk over een langere afstand te worden verzonden en zal de kwaliteit over het algemeen sneller afnemen. Dit komt door het feit dat er onderweg allerlei storingen plaats kunnen vinden, waardoor het signaal afneemt in kwaliteit. Het is daarom over het algemeen verstandig om de lengte van de kabel zo kort mogelijk te kiezen. Uiteraard is het hierbij wel van belang om een audiokabel te kiezen die lang genoeg is om de gewenste apparaten met elkaar te verbinden. De combinatie van deze twee factoren zal leiden tot de meest ideale lengte van de kabel, waardoor de kwaliteit zo goed mogelijk blijft.

Bescherming audiokabel

Een kabel is vooral op het punt van de aansluiting van de connector over het algemeen zeer kwetsbaar. Het is daarom belangrijk om een kabel te kiezen waarbij de aansluiting op een nette manier verzorgd is en de kans op het verlies van kwaliteit daarmee zo klein mogelijk is. Een vergulde aansluiting valt daarnaast aan te bevelen, omdat dit er voor zal zorgen dat de koperen aansluiting zelf in ieder geval niet zal gaan roesten. Een koperen verbinding is namelijk prima in staat om het signaal op een uitstekende manier door te geven, mits deze maar goed wordt afgeschermd en niet aan slijtage onderhevig zal zijn. Zolang dit het geval is bieden de vergulde koperen aansluitingen de perfecte combinatie van goede materialen en lage kosten.

Optisch of coaxiaal

Wanneer je kiest voor een digitale verbinding is het belangrijk om te kijken naar de manier waarop het signaal verzonden zal gaan worden. In principe kun je kiezen tussen een coaxiale en een optische verbinding. Beiden zijn in staat om het digitale signaal op een uitstekende manier te versturen en het verschil tussen deze twee optie is dan ook klein. Uiteraard is het wel van belang dat het apparaat dat je graag aan wilt sluiten dan ook over de beide aansluitingen beschikt. Is dit niet het geval, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt. De optische kabel maakt gebruik van een andere techniek wanneer we kijken naar de manier waarop de gegevens worden verzonden. Dit gebeurt aan de hand van LED signalen en niet door middel van elektrische signalen, waardoor elektromagnetische storingen geen kans hebben. Aan de andere kant heeft de coaxiale kabel ook een reputatie hoog te houden en zorgt de isolatie over het algemeen voor een goede bescherming. Kortom, het zal elkaar weinig ontlopen en de audio kwaliteit is voor beide opties hoog.

Bekijk de beste analoge en digitale audiokabels van RU Connected

Meer informatie

Voor meer informatie, tips en adviezen voor de inrichting en het aansluiten van je home cinema systeem kun je terecht in de homecinema informatiegids of je kunt direct verder lezen in onderstaande artikelen.

Welke soorten kabels zijn er?
Hoe kun je je home cinema systeem het beste aansluiten?
HDMI (versies en kabels)
Moet je goedkope of dure kabels voor audio en video kopen?
Wat is het verschil tussen optisch (Toslink) en digitaal coaxiaal?

  • Delen:

Reacties

  1. Bert
    20 mei, 2011 om 12:56

    Martijn,

    HDMI kabel of optische kabel om alléén het geluid van Blu-ray speler naar AV versterker te verbinden. Wat is beter?

    • Martijn
      20 mei, 2011 om 13:02

      Maakt niet uit. Beiden digitaal dus dezelfde kwaliteit. Let wel dat voor ondersteuning van HD audioformaten alleen HDMI gebruikt kan worden.

    • Van Roeyen Patrick
      27 december, 2013 om 15:33

      Hallo,
      Ik heb deze morgen zo een digitale kabel aangeschaft. Op mijn medion laptop is een ingang voor digitale kabels en ook op mijn medion stereo box. De kabel blijft volgens mij echter niet te passen. Heb ik dan de verkeerde digitale kabel genomen?

  2. chemmy
    12 september, 2011 om 13:59

    ik heb pas een LG Home cinema gekregen van iemand, en nu heb ik een probleem!

    de enigste aansluiting die de WOOFER heeft is een S-video 9pins!!
    mijn dvd speler heeft die aansluiting niet, wel tulpen,,

    is er een mogelijkheid dat ik een 9pin met tulpen aan de andere kant kan verkrijgen??

    het is een 5.1 home cinema, van LG, en de 5 boxen worden aangesloten OP DE WOOFER!!

    kan iemand me hier aub wegwijs maken,

    • Martijn
      12 september, 2011 om 14:28

      Helaas gaat dat niet werken. Een home cinema systeem (alles-in-een) werkt in 99 van de 100 gevallen alleen met zijn eigen componenten. Dat is nou eenmaal het nadeel van alles-in-een. En, al zou je het kunnen aansluiten, dan is het maar de vraag of het allemaal met elkaar werkt door verschillende voltages, technieken etc. Kortom, helaas gaat dat niet.

  3. Monique
    07 februari, 2012 om 12:41

    Hallo allen,
    ik heb een Panasonic 3-in-1 BluRay/DVD/CD (SA-BTX70) speler. Graag wil ik het geluid van de televisie (Samsung) via de speakers van deze speler laten lopen. Ik heb digitale tv van UPC. Moet ik nu een kabel van de speler naar de Mediabox monteren? CD/DVD afspelen is geen probleem; dat gaat via een kabeltje naar de tv. Maar het geluid vd tv zelf dus nog niet. Welke kabel moet ik aanschaffen?

    • Martijn
      07 februari, 2012 om 14:18

      Een kabel van de mediabox van UPC naar het Panasonic systeem zou voldoende moeten zijn. Dan krijg je altijd geluid van de TV zenders over de speakers.

      • Monique
        07 februari, 2012 om 19:13

        Maar ik weet niet welke kabel! Volgens UPC wordt die niet door hen meegeleverd, dus moet ik een kabel kopen. Ik heb geen idee welke.

      • Martijn
        07 februari, 2012 om 19:35

        Dat zou moeten middels een optische (toslink) kabel of, als dat niet kan, een rood/witte aux kabel (stereo).

  4. rene
    01 maart, 2012 om 10:36

    Ik heb een Samsung Smart TV gekocht (UE40D7000) tevens heb ik een Receiver van Denon (AVR 3805) met daaraan gekoppeld 5 KEF boxen. Op welke wijze kanik het geluid van mijn TV over de boxen van mijn receiver laten lopen?

    • Martijn
      01 maart, 2012 om 11:05

      Als je een digitale decoder hebt kun je deze aansluiten op je receiver middels HDMI, of optisch digitaal (toslink) of coaxiaal digitaal. Als je geen decoder hebt kun je de audio-uitgang van je TV simpelweg op een ingang van je receiver aansluiten. Gebruik hiervoor een digitale kabel of een analoge tulp kabel. Het ligt er een beetje aan welke audio-uitgang de TV heeft.

      • rene
        01 maart, 2012 om 11:20

        Beste Martijn bedankt voor de snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag. Volgens mij is de aansluiting alleen via HDMI en ik heb geen decoder. Binnenkort gaan wij wel over op glasvezel. Is het verstandig om dus even te wachten met het aansluiten van de receiver op de TV?

      • Martijn
        01 maart, 2012 om 11:32

        Nee hoor, je kunt het nu ook al met een simpel kabeltje even aansluiten. Maar, je TV heeft naast HDMI ook een audio uitgang hoor. Check de handleiding. Bovendien kun je middels HDMI geen geluid terugsturen nar de receiver met deze opstelling.

  5. Go
    07 oktober, 2012 om 20:15

    Ik heb mijn Samsung tv met een optische kabel aan mijn versterker verbonden. Kan ik nu alleen het volume via mijn versterker bedienen?
    Het voordeel van de headset uitgang was dat ik niet de afstandsbediening van mijn versterker nog had, maar ik had wel het idee dat de kwaliteit minder was.

    • Martijn Chel
      07 oktober, 2012 om 23:47

      Als je de tv zo ingesteld hebt dat het geluid via de optische uitgang richting je receiver en speakers gaat kun je het volume inderdaad met je receiver regelen.

      • Go
        08 oktober, 2012 om 19:03

        Dank Martijn, maar dat is juist precies wat ik nìet wil. 😉
        (Ik heb op de tv de instellingen gevonden om het volume door de receiver te laten regelen maar wil dat dus niet: ik heb een hekel aan verschillende afstandsbedieningen en een universele vind ik te groot en te duur…)

        Als ik een kabel in de headphone uitgang steek en aan mijn versterker verbind, regel ik het volume via de tv. Ditzelfde wil ik, het volume via de tv regelen, met de verbinding via de optische kabel. Maar het lijkt dus dat dat niet mogelijk is… 🙁

      • Martijn Chel
        08 oktober, 2012 om 19:41

        Hoi,
        Dan snap ik niet helemaal wat bedoelt. Als je de audio via de receiver laat lopen moet de receiver altijd bediend worden, hetzij met een afstandsbediening van de TV die ook de receiver kan bedienen of de afstandsbediening van de receiver. Je receiver is namelijk het apparaat waar het volume bepaald wordt, de laatste stap.

      • Go
        08 oktober, 2012 om 20:01

        ‘Als je de audio via de receiver laat lopen moet de receiver altijd bediend worden’ is niet 100% correct:
        “Als ik een kabel in de headphone uitgang steek en aan mijn versterker verbind, regel ik het volume via de tv.” De tv ‘denkt’ dat je een headphone aansluit terwijl het dus een versterker is.

        Blijkbaar is dit dan de enige manier.

      • Martijn Chel
        08 oktober, 2012 om 20:11

        Correct, maar ik had het dan ook over de andere aansluitingsmogelijkheden 🙂

  6. Jan
    19 januari, 2013 om 16:01

    Beste,

    Ik ben al lange tijd bezig om het geluid via de Apple TV op mijn Philips TV flatscreen te krijgen. Het Apple TV apparaat is via de HDMI kabel verbonden. Evenals lukt ook niet via de koptelefoon op de TV. Maar er komt geen enkel geluid uit.
    Als ik de TV op analoog zet komt er prima geluid uit.
    Wie kan me helpen om het geluid te krijgen via de TV?

    met vr. groet,
    Jan.

    • Martijn Chel
      19 januari, 2013 om 16:35

      Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar als de Apple TV box via HDMI op je TV aangesloten is zou deze geluid mee moeten geven. Dan ligt het waarschijnlijk aan een instelling van de Apple TV box, bijvoorbeeld dat alleen beeld via HDMI gaat en audio via een audiokabel.

      • Jan
        19 januari, 2013 om 17:13

        Bedankt voor je antwoord.

        Inderdaad verwachtte ik dat via HDMI kabel ook geluid mee zou geven maar blijkbaar niet en ik heb gekeken naar de instellingen van apple TV zowel 16 bits en automatissch. Helaas helpt het nog niet..
        Of moet er dan toch een aparte audiokabel erbij doen en da via de optische audio ingang van apple TV?

        Anders moet ik navragen bij de Mac winkel.

        met groet,
        Jan.

  7. Hans Koolhof
    20 januari, 2013 om 15:11

    Hallo,
    Een vraag ik heb een audiokabel gekocht 5 mtr. ( bij BAX), tussen mijn laptop en de Panasonic Home Cinema, laptop 3.5 stereo jack aan de Home Cinema voorzijde music port ook een 3,5 mm stereojack. Volume laptop hoog volume HC laag, ik krijg een brom en ruisachtige storing wanneer ik de U-tube muziek beluister over de boxen van de H.C. Dezelfde kabel geprobeerd tussen mijn laptop en de actieve pc boxen set er is geen bijgeluid.Daarna met een verloopje 3,5 mm jack naar rood wit tulpjes, en deze maal op de achterzijde HC Aux geprobeerd resultaat hetzelfde Brom/ruis.Is er een oplossing??
    Met Groet
    Hans Koolhof

    • Martijn Chel
      20 januari, 2013 om 15:18

      Dat is lastig te zeggen zo. Uit je eigen test haal je eigenlijk al dat het in de set zelf zit. Dat kan een simpele instelling zijn, maar lijkt me sterk.

  8. Thomas Tammeling
    01 maart, 2013 om 14:42

    Hallo,

    Ik heb een philips smart tv.
    En heb sinds deze week een home cinema set.Ook van Philps.

    Nou heb ik een hd ontvanger van ziggo,maar ik krijg het niet voor elkaar om het het geluid van de home cinema via de hd ontvanger te laten lopen.
    Ik heb de hd ontvanger en de home cinema onderling gekoppeld met een optische kabel.

    Zowel de hd ontvanger als de home cinema zijn verbonden met met de tv door middel van een hdmi ontvanger.

    Wie weet hoe ik dit op moet lossen?

    • Martijn Chel
      01 maart, 2013 om 15:34

      Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Je wilt het geluid van de ontvanger over de speakers van de set laten lopen?
      Dan zou de optische kabel inderdaad voldoende moeten zijn. Maar, dan moet je bij de ontvanger wel aangeven dat het geluid niet via de HDMI maar de optische uitgang moet lopen. Mogelijk wordt nu alleen HDMI gebruikt.

  9. Michael
    25 mei, 2013 om 18:54

    Beste ik heb boven een philips digital av surround receiver staan. Alles werkt prima.
    Nu wil ik eigenlijk via de apple tv en een optische kabel dus muziek afspelen via de ipad zonder dat dus de tv hoeft aan te staan. Met tv aan gaat deze gewoon prima via de hdmi kabel van de Apple tv.

    Vraag dus de optische ik neem aan uitgang van de apple tv zit nu in de optische ingang van die philips receiver maar ik heb geen geluid als de tv uitstaat. Wat doe ik fout? Of kan dit niet bij deze receiver icm apple tv maar lijkt me sterk b.v.d.

    Ps ipad is alles goed mee, werkt overal in huis perfect.

    • Martijn Chel
      26 mei, 2013 om 12:52

      Je hebt de Apple TV dus met optische kabel op de receiver aangesloten?
      Staat de Apple TV ingesteld op geluid uitsturen via optische uitgang? Wellicht kiest ie alsnog voor HDMI.

      • Michael
        27 mei, 2013 om 20:23

        Bedankt voor de reactie, daar had ik nog niet naar gekeken, maar zie nu optie op Apple TV:
        – Audio uitvoer keuze 16 bits of automatisch (waar hij op stond)
        – HDMI uitvoer keuze uit YCBCR of RGB hoog of RGB laag of automatisch (waar hij op stond)

        Moet ik daar iets mee doen of zit ik fout?

      • Martijn Chel
        27 mei, 2013 om 21:57

        Nee, dat ziet er gewoon goed uit. Er is geen optie om HDMI audio uit te zetten en via optisch uit te sturen?

      • Michael
        27 mei, 2013 om 20:41

        Oh ja, en idd Apple TV met optische kabel op de receiver aangesloten.

      • Michael
        28 mei, 2013 om 8:34

        Dan werkt het blijkbaar toch niet om een vreemde reden?

      • Martijn Chel
        28 mei, 2013 om 10:00

        Maar, er zaten dus geen andere opties om voor audio via optisch?
        Zou echt gewoon moeten werken dus het is een kleine instelling ergens, op receiver of op Apple TV. Zorg ook dat de receiver op de juiste input staat en dat deze input op de juiste ingang staat.

      • Michael
        29 mei, 2013 om 20:39

        Andere optie voor geluid is al in gebruik naar de TV.
        Ik ga nog wel eens kijken maar heb al alle opties op apple TV en op receiver geprobeerd, erg vaag.
        Maar bedankt iig.

        gr

  10. Onno Veenstra
    03 december, 2013 om 20:34

    Beste, Ik heb een nieuwe Samsung Smart tv gekocht’
    De versterker verbonden met een optische audio kabel aan de tv.
    Omdat de tv strak tegen de muur hangt, en de stekker van de optische kabel
    achter in de tv zit steekt deze te ver uit en komt de tv scheef te hangen.
    Is hier een oplossing voor middels een haakse stekker of anders?
    Graag hoor van U. Groet.

    • Martijn Chel
      04 december, 2013 om 17:34

      Ja hoor, die zijn er. Zie bijvoorbeeld deze.

  11. Marcella
    19 juli, 2014 om 14:19

    Hey are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any coding expertise
    to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  12. jasmin
    26 augustus, 2014 om 21:32

    Hoi,

    Ik heb een soundbar van teufel gekocht. nu wil ik al mijn apparaten daar op aansluiten (ps3,ps4,xbox360etc) dit heb ik gedaan door alles te koppelen aan mijn tv en tv met een headfone jeck naar tulp aan te sluiten op soudbar. Weet jij of ik hier veel geluidverlies heb t.o.v bv ps4 met optische kabel aansluiten op soundbar? mijn tv heeft namelijk geen digitale uitgang. De soundbar heeft THX dolby digital en dts, komt dit door via een headfonejeck of moet ik hier een digitale aansluiting voor gebruiken?

    alvast bedankt jasmin

    • Martijn Chel
      27 augustus, 2014 om 16:42

      Ja, dat levert wel verlies op. De jack-aansluiting is qua kwaliteit de minste. Ik zou altijd digitaal proberen als het mogelijk is.

  13. jasmin
    29 augustus, 2014 om 0:07

    Hoi Martijn,
    Dank voor je reactie. Ik heb het nu met twee tulp uitgang gekoppeld aan de soundbar. Het geluid is nu wel beter maar heb het gevoel dat dolby digital en dts niet werken. Klopt dat of zou het ook moeten werken via analoog(tulp)?

    Mijn tv heeft geen digitale out :(. ik ben alleen benieuwd, is het een groot verschil? Zo groot dat ik er een nieuwe TV voor zou kunnen kopen of is het marginaal verschil?

    • Martijn Chel
      29 augustus, 2014 om 16:42

      Nee, helaas werkt dat niet via tulp. Daarvoor is een optische of coaxiale kabel vereist.
      Je bedoelt het verschil tussen stereo en Dolby/DTS? Dat is groot, maar dan moet je daar wel een speakersysteem bij hebben dat het weer kan geven.

  14. jasmin
    29 augustus, 2014 om 17:41

    Hoi Martijn, Hartstikke bedankt ik heb er veel aan gehad!

  15. HenkJan
    08 september, 2014 om 17:35

    Hallo,
    Ik hen een samsung UE 40H5500 gekocht en wil graag het geluid via mijn speakers horen.
    Ik heb een Marantz PM 66SE stereo versterker. 2 uitgangen worden gebruikt voor de tuner en voor de CD speler. Wat moet ik doen om het geluid van de tv via de speakers te horen?
    mvg.
    HenkJan

  16. Mark
    04 november, 2014 om 22:53

    Hallo ik zit met een probleem. Ik heb een samsung smart led tv en een wat verouderde jvc versterker voor mijn surround, alleen krijg ik het niet voor elkaar om mijn tv geluid over mijn surround te krijgen. Ik heb hem aangesloten met een optische kabel en mijn tv geluid ingesteld op externe geluidsbron, zoals op een youtube filmpje te zien is. Wat kan dit zijn? PS: ik kijk op het moment nog analoog op mijn hd tv,( misschien dat dat een probleem is) alvast bedankt. MVG mark

  17. Rudy
    28 november, 2014 om 12:47

    Het rekeningnummer van het bedrijf waar op deze pagina naar gelinkt wordt, NL40 INGB 0654 8807 35 – Stichting Sisow inzake RU connected, wordt vermeld op de site http://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=7752.0
    Klinkt niet betrouwbaar. Weet iemand hoe dat zit?

    • Martijn Chel
      28 november, 2014 om 13:06

      We hebben zelf alleen maar positieve ervaringen en ook persoonlijk contact met dit bedrijf. Ik ga het zeker even checken met ze, lijkt me niet kloppen.

  18. Ruben, RU connected
    29 november, 2014 om 14:48

    Dat is het rekeningnummer van Sisow, het bedrijf dat de iDeal betalingen voor ons afhandelt. Ze doen dit voor duizenden andere bedrijven en zijn vergunninghouder bij De Nederlandse Bank. Zeker geen onbetrouwbare partij. Met Ledsdiscount ben ik niet bekend, ze hebben in ieder geval niets met RU connected van doen.
    We accepteren ook betalingen direct op onze eigen rekening indien u liever niet via iDeal wilt betalen. U kunt dan betaling via overschrijving kiezen.
    Ik hoop dat dit enige verheldering brengt.

  19. Kaaks
    20 januari, 2015 om 16:13

    Goedemiddag , Voordat ik de verkeerde kabels ga aanschaffen , Ik heb een Samsung plasma tv en een samsung hd ziggo receiver . deze zijn aanelkaar gekoppelt dmv een hdmi kabel . Nu heb ik een LG home cinema set aangeschaft . Ik wil zelf kunnen bepalen of we het geluid van de tv via de cinema set laten lopen of niet . Welke kabel heb ik dan nog nodig en hoe sluit ik het 1 en ander met elkaar aan .

    • Martijn Chel
      22 januari, 2015 om 16:29

      Als je het zelf wilt bepalen leg je een optische of digitale coaxiale kabel tussen de tv en de home cinema set.

  20. Kaaks
    04 februari, 2015 om 11:33

    Ik heb het nu op alle manieren geprobeerd maar krijg het niet voorelkaar . Heb een samsung ps50c7700 tv en een LG-HX922 home cinema set . Heb ze verbonden met een hdmi 1.4 en een optische kabel maar krijg er geen geluid uit . Iemand nog een idee ?

  21. Pieter
    06 maart, 2015 om 9:39

    Hallo, ik zit ook met een probleempje.

    Heb hier een philips smart tv, pioneer versterker met surround, philips soundbar en digibox voor me liggen.
    De verkoper zei me dat ik vd digibox via de soundbar naar de tv moest gaan met HDMI, dan van die soundbar naar mijn versterker via JACK, en de versterker met een optische kabel terug naar de tv brengen.
    Rarara, dit werkt niet:(

    Geen noot uit die met soundbar te krijgen..

  22. pierre
    21 maart, 2015 om 20:22

    ff een vraag ik heb een samsung smart tv aangeschaft en een optische geluiskabel in de tv gedaan en in de surround receiver maar ik krijg niet overal geluid over de 5.1.home cinema set van blu ray hoe moet ik hem dan aansluiten?

    • Martijn Chel
      22 maart, 2015 om 12:03

      Wat bedoel je met ‘overal’? Niet via elke bron of niet over alle speakers? Sommige content is immers stereo en geeft dus geen surround-effect.

  23. Edward
    06 april, 2015 om 12:47

    Beste Martijn, ik heb een wat oudere Samsung TV (LE32R81BX). Nu wil een SONOS play bar aanschaffen, maar wil wel weten of dit mogelijk is. Nu hebben ze het SONOS over een optische kabel. Ja, dat is misschien heldere taal, maar niet voor een leek. Wat is deze optische kabel en heeft mijn Samsung deze mogelijkheid? Wel gezocht op internet maar echt zekerheid voor ik 600 euro uitgeef heb ik nog niet. Kun jij helpen?

    • Martijn Chel
      09 april, 2015 om 12:39

      Voor zover ik kan zien beschikt de tv helaas niet over een optische aansluiting. De Playbar vereist dit wel.

  24. Alain
    15 april, 2015 om 22:24

    Beste,

    Ik heb thuis een iets ouder Sony BraviaKDL32 W5500E tv. Hierop heb ik nu een Philips HTB5520 aangesloten voor beter geluidskwaliteit. Deze zijn aangesloten met een HDMI kabel. Ook heb ik een Playstation 3 via HDMI kabel aangesloten op de tv.
    Volgens mij is de tv niet hdmi arc compatibel en moet ik dus een audiokabel tussen de tv en de philips aansluiten. Voorlopig is dit een analoge audio kabel (rood wit)
    Wanneer ik een dvd of blu-ray afspeel, werken alle luidsprekers perfect. Maar als ik naar een gewone zender kijk via digitale tv (Belgacom TV in België) dan werken enkel de subwoofer en de linkse en rechtse luidsprekers. De achterste en middenste luidspreken werken op die moment niet.
    Komt dit doordat ik een analoge audiokabel gebruik of ligt het hier niet aan? Indien dit aan de huidige audiokabel ligt, zou ik een andere willen kopen. Ik heb gelezen dat een digitale optische kabel het beste is, maar ik merk dat de ingang op de tv er anders uitziet dan in de geluidsinstallatie. Heeft de optical out en optical in een verschillende “stekker”?

    Indien het probleem van de luidsprekers niet opgelost geraakt door een andere audiokabel, heeft het dan zin om een digitale optische kabel te kopen?

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Mvg,

    Alain

  25. Peter
    01 mei, 2015 om 20:47

    L.S.
    Ik ben en ik denk net zo veel van ons in het bezit van een Home Cinema Set (H C S) merk SONY. Daar ik toch wat meer geluid wou hebben sloot ik een scart kabel aan op mijn HCS en TV. Klonk geweldig. Maar ik heb inmiddels een LG Smart TV. Dus dacht ik het zelfde te doen als met mij oude TV. Zocht naar TV en de volume wat harder zetten….mis dus geen geluid. Zowel op mijn HCS en Smart TV zitten er de aansluiting om een optische kabel aan te sluiten. Misschien een domme vraag maar kan ik het probleem op lossen door deze kabel aan te sluiten zo dat ik het geluid kan af spelen via mijn H C S set?
    Nou wie kan mij daarop antwoord geven?
    Mvgr Peter

    • Martijn Chel
      01 mei, 2015 om 23:43

      Klopt, probeer de optische kabel. Dat zou moeten werken.

  26. Ton
    06 mei, 2015 om 12:48

    Hallo,
    Ik heb een vraag.
    Ik wil mijn DNT internetradio aansluiten op mijn nieuwe Samsung smart tv UE40H7000SLXXN.
    Maar via de tulp stekkers (rood en wit)lukt dat niet,als ik de bron selecteer (component)krijg ik de melding dar er geen kabel dedecteerd is, terwijl bij de Sony tv (op de zelfde manier)dit wel lukte.
    Nu zit er achter de radio nog een USB en een optische mogelijkheid, ook op de tv zit dit.
    Nu krijg ik de indruk dat de optische kabel, vanuit de tv, alleen is om het geluid via een versterker te laten lopen. Klopt dit of zou ik een kabel moeten aanschaffen?
    Gr. Ton

  27. benny van drongelen
    14 mei, 2015 om 10:44

    Hoi,

    ik heb een vraagje ik heb een q media tv en een media box van ziggo/upc.
    nu wil ik mijn geluid van mijn tv via de home cinema set van Sony laten gaan
    Hoe doe ik dat?

    Gr Benny

  28. benny van drongelen
    14 mei, 2015 om 10:47

    hoi

    ik had net een bericht geschreven over mijn q media tv
    alleen moest er nog bij zetten dat mijn tv geen audio out heeft.
    kan ik het geluid dan nog wel via mijn home cinema set laten gaan en hoe dan?

    Gr. Benny

    • Martijn Chel
      14 mei, 2015 om 12:12

      Als er geen enkele audio-uitgang opzit dan wordt het lastig.

      • Benny
        14 mei, 2015 om 17:38

        hoi Martijn,

        Er zitten alleen die draadjes ingang rood,geel en wit maar dat doet die niet dus hoe kan ik dat dan oplossen?

        Groetjes,

        benny

      • Martijn Chel
        14 mei, 2015 om 20:46

        Zijn dit ingangen? Dan is er helaas geen andere optie.

  29. Benny
    14 mei, 2015 om 21:43

    hoi Martijn,

    die lopen van mijn home cinema set naar mijn tv en ja dat zijn alleen ingangen maar er loopt ook een hdmi kabel van de home cinema set naar me tv.
    maar die rode,gele en witte zijn toch voor geluid? waarom kan ik dan geen geluid van me tv naar de home cinema set laten gaan?

    Dus ik zal een tv moeten kopen met een audio out ingang?

    Groetjes

    Benny

  30. Ziggy
    18 mei, 2015 om 17:02

    Hallo,

    Ik heb even een vraag. Ik heb recentelijk een tv overgekocht een kleine samsung hdtv, echter heb ik 2.1 boxen van logitech met een 3mm uitgang die niet op mijn tv zit.

    Bestaat er toevallig een splitter voor tulpjes naar 3mm of zijn deze boxen helaas niet te gebruiken?

    Mvg,

    Ziggy

    • Mehmet
      11 maart, 2016 om 16:53

      Ja zkr kijk FF op eBay

  31. Ben
    19 oktober, 2015 om 12:22

    Hallo

    Mijn vraag is kan ik mijn harman kardon avr 135 verbinden met een optische kabel naar mijn Samsung led tv.zo ja heb u een voorkeur.Dank u

    • Martijn Chel
      21 oktober, 2015 om 11:02

      Als beiden over die aansluiting beschikken kan dat inderdaad.

  32. jacq
    29 januari, 2016 om 17:57

    hi hi. ik ben de hele dag al bezig en zie sterretjes..heb een LG smart tv, een ziggo horizon box en een bose 321 gsx systeem.. nu heb ik alles goed aangesloten en doet het geluid het.
    Op het moment dat ik netflix via de smarttv app wil gaan kijken heb ik geen geluid meer.. ik moet dan alles weer veranderen op de tv en de tv speakers aan doen.. dat klinkt voor geen meter.
    LG gebeld en die wist het niet.. heb heb geprobeerd met hdmi, optical en audio en het lukt niet… wat doe ik fout??? ik hoop dat iemand me kan helpen.. grtz Jacqueline

    • Mehmet
      11 maart, 2016 om 16:57

      Das vreemd nog nooit van gehoord

  33. Mehmet
    11 maart, 2016 om 16:52

    Hallo ik heb een versterker (technics) zonder optische out of hdmi. ik heb alleen een tulp. nu heeft mijn TV wel optical dus heb ik een optical converter besteld met tulp uitgang L-R
    Iemand ervaring mee ??? Zou het graag willen horen

  34. Lion
    25 januari, 2017 om 10:55

    Hallo allemaal ik heb op mijn tv twee boxxen aangesloten beide samengekoppeld tot 1 digitale aansluiting (zoals muziekoortjes in je telefoon)

    Nu is mijn vraag kan ik nog meer boxxen toevoegen en tegelijkertijd laten werken met de andere boxxen via een andere aansluiting?

  35. hay
    29 april, 2017 om 18:05

    Heb Den chromcast geplaatst maar krijg geen geluid via de sounbar Hoe moet de goeie aansluiting

  36. Sijmen
    16 oktober, 2017 om 22:34

    hoi,

    ik krijg een 5.1 stereosysteem op mijn nieuwe kamer en zou deze graag aan mijn pc willen koppelen.
    echter heeft mijn pc alleen 3 3.5 mm jacks voor geluid, de blauwe, groene, en rooie.
    volgens mij moet ik de groene gebruiken, klopt dit?
    en ik heb een kabel gebonden voor optisch naar 3,5 mm jacks.
    werkt het als ik deze gebruik voor mijn aansluiting tussen de pc en blu-ray 5.1 geluidssysteem?

    bedankt!
    Sijmen.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.