Review: Pioneer BDP-LX53 Blu-ray speler

20 september 2010 5 Minuten 0 Reacties
Pioneer-BDP-LX53

Pioneer's prijzige BDP-LX53 Blu-ray speler biedt geen van de features die merken gebruiken om ons naar een hogere prijs te trekken. In de plaats van 3D, Wifi, universele playback of zelfs een aantal multichannel outputs, gaat het bij deze speler alleen om de prestaties. Het is een groot risico dat Pioneer neemt, gezien de hoge kwaliteit van sommige budget spelers. Gelukkig maar dat de beeldkwaliteit van dit model dan ook uitmuntend is.

Het is onze eerste gereviewde Blu-ray speler sinds een lange tijd die meer features niet heeft dan wel. Maar, het is ook de eerste Blu-ray speler met zijn eigen iPhone applicatie. iControlAV kun je gratis via de iTunes Store downloaden en werkt perfect. Je krijgt via het touchscreen toegang tot vele complexe menu instellingen.

De BDP-LX53 kun je ook zien als een normale speler met een plastic constructie, maar met een zeer hoge standaard en scherpe styling. Pioneer’s dubbellaags chassis en de rubberen voetjes bieden het apparaat een goed, stabiel platform. Aan de voorkant vinden we een USB poort, net als op de achterkant. Daarnaast krijg je nog een minimaal aantal aansluitingen. In deze prijscategorie zie je vaak Super Audio CD en DVD-Audio logo’s, naast een serie multichannel outputs, maar helaas valt dat bij dit model ook niet terug te vinden. Wat we gelukkig wel krijgen zijn de HD audio formaten als Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio.

Pioneer introduceert met deze speler twee web applicaties in de vorm van YouTube en een RSS feed. De eerstgenoemde biedt leuke video’s, maar opent zeer traag, wat eens te meer laat zien dat Pioneer achter blijft op het gebied van online services.

Eindelijk komen we dan aan bij de Blu-ray prestaties, wat hét bijzondere element zou moeten zijn van dit model. Het nieuws is dan ook dat bijna alles perfect is wat betreft de prestaties. Maar, je hebt wel wat geduld nodig voordat je deze speler in volle glorie kunt zien. Het duurt eeuwen voordat een Blu-ray disc geladen is en het luidruchtige mechanisme is ook geen pluspunt. Het eigenwijze apparaat staat erop dat de disc lade dicht doet voordat je op play drukt en dat je op stop drukt tijdens het afspelen – soms wel twee keer – voordat je terug mag gaan naar de home page. Het hoofdmenu is een grote verbetering ten opzichte van de modellen van vorig jaar, maar nog steeds omslachtig in vergelijking met andere merken. Wat de kijker wel goed doet wat betreft de beeldkwaliteit is de pikzwarte achtergrond en het haarscherpe Pioneer logo.

Wanneer de film dan eindelijk geladen is wordt je toch wel omver geblazen door de heldere en levendige kleuren en de in het oog springende details. In de film die wij gekeken hebben (2012) waren de details zo rijk dat we zelfs tijdens de supermarkt scene alle merken op de plank moeiteloos konden lezen. Budget speler hebben vaak moeite om de scherpte te bewaren gedurende scenes met veel beweging, maar de BDP-LX53 laat hier zien dat de kwaliteit van het plaatje voorop staat. Alles blijft scherp en zonder misvormde lijnen. Ook de consistente kleuren en de diepe zwart waarden maken deze speler een premium speler. De LX53 is x.v. Colour en 36-bit Deep Colour compatibel en dit valt ook echt op, mits je ook een scherm hebt met deze specificaties. Kijk naar een willekeurige blauwe lucht en je zult geen ruis of jitter tegenkomen.

Maar niet alleen Blu-ray films worden goed weergegeven, ook DVD materiaal wordt netjes behandelt. Beelden worden vloeiend weergegeven en de video upscaling gebeurt vlekkeloos, zonder haperingen of irritante beeldlijnen die niet goed verwerkt zijn. Kortom, je DVD’s zien er stukken beter uit dat op een standaard budget Blu-ray speler.

Wat de audio betreft klinkt de LX53 ook verbazingwekkend goed. De speler is dan ook utigerust met vergulde aansluitingen, inclusief de HDMI poort, een geüpgrade stroom toevoer en het Precision Quartz Lock System (PQLS). De laatstgenoemde wordt alleen gebruikt wanneer je gebruik maakt van een Pioneer versterker/receiver. Door deze techniek wordt de audio jitter tot een minimum beperkt en het geluid sterk verbeterd. Wellicht een reden om voor een complete Pioneer set te gaan. Met een receiver van een ander merk – in dit geval de Marantz SR6005 – klinkt de LX53 zeer helder en open, via zowel de analoge als digitale aansluitingen. HD film soundstracks klinken vooral zeer dynamisch.

Veel van de Blu-ray spelers tegenwoordig zitten volgestopt met multimedia mogelijkheden als internet toegang, data streaming en een USB interface. Pioneer heeft dit allemaal weggehaald en met een goede reden. De speler kan dan wel MP3 en JPEG bestanden lezen van een extern USB apparaat, maar echt vloeiend gebeurt dit niet. Sommige nummers worden geskipped en bij bepaalde foto’s crashed het systeem. Aan de andere kant kun je het USB apparaat toch beter direct in een receiver of TV prikken.

De BDP-LX53 is een uitmuntende Blu-ray speler. Het is het nieuwe topmodel van Pioneer, maar het apparaat mist nog de premium bouw kwaliteit van een echt high-end systeem, en daarnaast nog de extra features die je zou verwachten van een Blu-ray speler in deze prijscategorie. Het grote voordeel van de LX53 is de indrukwekkende beeldkwaliteit en dit voordeel blijft toch het meest belangrijke wat een Blu-ray speler moet kunnen.