Review: Panasonic DMP-BD85 Blu-ray speler

11 maart 2010 4 Minuten 0 Reacties
Panasonic-BD85-Blu-ray

Panasonic is één van de grotere merken in de Blu-ray wereld. Jaar na jaar worden de spelers van Panasonic met veel enthousiasme begroet en de reden hiervoor is vooral innovatie. Panasonic was overal het eerste mee; Profile 1.1, BD-Live, Blu-ray recorder, etc. Geen ander merk heft meer moeite gedaan voor het Blu-ray formaat.

De laatste tijd is Panasonic alleen niet meer zeker van die toppositie en dit komt vooral door de komst van sterke concurrenten als de BD390 Blu-ray speler van LG, welke ingebouwde Wifi, PC streaming, digitale media ondersteuning, en een zeer hoge kwaliteit biedt tegen een zeer vriendelijke prijs. Nu Panasonic weer eens moet laten zien wat ze kan komt ze zeer sterk terug met de DMP-BD85. Deze speler is uitgerust met een mooie lijst van features en specificaties en heeft meer beeld verbeteringen dan zijn voorganger. De BD85 is wellicht het topmodel van Panasonic, tot de komst van de BDT300 dan wel. Aan de buitenkant is de BD85 een zeer simpel apparaat. Blijkbaar is de typische Panasonic koper niet geïnteresseerd in mooie rondingen, een glans afwerking of touch knoppen. Een blauw licht is het maximale wat je van de speler kunt krijgen. Maar, de bouw is in ieder geval zeer solide. Aan de achterkant zijn de betere punten te zien. Zo vinden we er Multi-kanaals analoge uitgangen en een ethernet aansluiting voor toegang tot BD-Live content. Ook heeft de BD85 een USB poort voor de bijgevoegde USB dongel – omdat één van de belangrijkste nieuwe features Wifi ondersteuning is, waarmee je het internet de woonkamer in kunt brengen zonder het gezeul met kabels. Wanneer de USB dongel aangesloten is wordt het apparaat wat lomp en kun je ruimte te kort komen, maar met een klein verlengkabeltje kun je dit probleem snel verhelpen. De draadloze mogelijkheden bieden meer voordelen. Zo is de BD85 DLNA gecertificeerd waardoor je gemakkelijk met andere DLNA gecertificeerde apparaten kunt communiceren om media bestanden uit te wisselen. DivX playback is een feature die Panasonic weer heeft toegevoegd aan dit model, naast MP3 en JPEG playback. Je kunt deze bestanden afspelen via de USB poort aan de voorkant, gepositioneerd naast de SD kaart aansluiting. De speler heeft geen ingebouwd BD-Live geheugen dus een SD kaart is wel een vereiste voor het opslaan van BD-Live content. Eenmaal opgestart houdt het apparaat het zeer simpel wat het menu betreft. Afgezien van sommige onnodige submenu’s is de navigatie een makkie. Er zit alleen een nadeel aan de BD85 welke je tegenwoordig niet meer tegen zou moeten komen. Wanneer je het set-up menu opstart tijdens een film ben je namelijk meteen de positie in de film kwijt en ook moet je wachten totdat de communicatie met de receiver en de TV weer goed uitgelijnd is wanneer je uit het menu komt. De P4HD chip van Panasonic is het kloppende hart van de BD85, en samen met de PHL Reference Chroma Processor Plus komen alle beelden tot leven. De plaatjes hebben zeer veel diepte en worden gevuld met dynamische en rijke kleuren, vol detail. ‘Levensecht’ is de juiste benaming. De BD85 kan qua beeld helemaal niks verkeerd doen; huidskleuren zijn realistisch, het contrast is overweldigend, en ruis of flickering zijn niet te bekennen. Aan de kant van de audio zijn er vele mogelijkheden om mee te spelen, inclusief een Digital Tube audio simulator waarmee de audio warmer gemaakt wordt zodat het klinkt alsof er een buizenversterker tussen staat. Het effect is leuk, maar we houden het maar gewoon bij stereo of surround. Er is ook veel meer technisch vernuft terug te vinden in de speler, zoals de HDMI Jitter Purifier, welke de stabiliteit van de bass prestaties verbetert wanner de audio digitaal verstuurd wordt en zorgt voor een scherp, vol en energiek geluid via elke speaker zorgt.

Dit alles maakt de DMP-BD85 een genot om naar te kijken – dan wel naar het beeld natuurlijk. Het is niet de mooiste Blu-ray speler, noch de snelste, maar er is gewoon iets heel speciaals aan deze speler, zeker wanneer het aankomt op beeld en audio prestaties.

De BD85 is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 299,00 euro.