Het laatste nieuws en reviews van de nieuwste home cinema-producten

‘LCD TV refresh rates zijn een marketing stunt!’

Geschreven door
Geplaatst op6 november 2009, 15:00 CategorieLcd en led tv's

Een nieuw onderzoek door Dr Raymond M Soneira, directeur van de DisplayMate Technologies Corporation, heeft uitgewezen dat de claim van fabrikanten dat hogere refresh rates (verversingssnelheden, Hz) beelden minder ‘motion blur’ zouden meegeven en artifacts zouden verwijderen onzin zijn.

Motion blur: Wanneer een object snel voorbij komt, wordt het op het filmbeeld (frame) uitgesmeerd en daarmee onscherp weergegeven op je TV.

In een verslag laat de onderzoeker weten dat hij gelooft dat fabrikanten het idee van hogere refresh rates gebruikt hebben om een probleem aan te pakken dat er niet eens is. “LCD merken hebben refresh rates gevormd tot een briljante marketing strategie met steeds betere beeld verwerkingen en hogere refresh rates van 120Hz of 240Hz om herhaaldelijk een oplossing voor een probleem te verkopen.. wat niet langer een probleem is!”


Geen aanwijsbaar verschil

Soneira heeft een aantal LCD, Plasma en CRT TV’s vergeleken (11 in totaal, van merken als LG, Samsung, Sharp en Sony), maar zag geen aanwijsbaar verschil in ‘motion blur’ en artifacts tussen de high-end modellen (120Hz en LED verlichting) en de mid-end modellen (60Hz), welke de helft van de high-end modellen kosten. Hij gelooft zelfs dat fabrikanten door het opvoeren van de refresh rate artifacts creëren..

Bekijk ook  Gratis PS3 en Vita games verdwijnen in maart 2019 van PlayStation Plus



Focus op 3D

Uiteindelijk zegt de onderzoeker dat het tijd is voor zowel consumenten als fabrikanten om deze mythe te vergeten en te focussen op meer productieve en fascinerende display technologieën en marketing issues, zoals de opkomende 3D generaties.

We zijn benieuwd naar de reactie van fabrikanten op dit onderzoek, zeker de reactie van Sony en Samsung die vooral bezig zijn met het marketen van een hoge refresh rate.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.