Review: De 5 beste Blu-ray spelers voor elk budget

19 oktober 2009 3 Minuten 0 Reacties
WHV352.oppoblu.say

Hoewel velen onder ons moeilijk afstand kunnen doen van de DVD upscaler die we in huis hebben is het toch echt de moeite waard om films in hun volle glorie, Full HD, te gaan bekijken. Als je dus tot nu toe op lage prijzen hebt gewacht of op het hoogtepunt van technische evolutie dan is dit hét moment om een Blu-ray speler aan te schaffen. Goedkope Blu-ray spelers zijn namelijk gearriveerd!

Aangezien de prijzen flink gedaald zijn en BD Live een standaard norm is, is dit een beter tijd dan ooit om in het hele Blu-ray gebeuren te stappen.

Dat gezegd te hebben, is het aantal Blu-ray spelers op de markt steeds harder aan het groeien, elk model met zijn eigen features en aansluitingen wat het zeer moeilijk maakt om de juiste keuze te maken. Techradar heeft de keuze iets makkelijker gemaakt door de 5 nieuwste Blu-ray spelers (in de UK) met elkaar te vergelijken om te zien welke van de 5 jouw zuur verdiende geld verdient. Techradar heeft de volgende spelers getest;

• Sony BDP-S360 – (Vanaf 160 euro)
  • Sharp BD-HP22H – (Vanaf 199 euro)
  • Philips BDP7300 – (Vanaf 180 euro)
  • Oppo BDP-831 – (Vanaf 499 euro)
  • Pioneer BDP-LX52 – (Vanaf 569 euro)

Hieronder kun je de test resultaten van Techradar bekijken. Mocht je de gehele test willen nalezen en per product door willen nemen, kijk dan even hier.

De uitslag

Techradar had gehoopt dat ze door het bij elkaar plaatsen van deze zeer verschillende spelers misschien wat verrassingen te zien zouden krijgen, maar helaas is de rangorde helemaal bepaald door de prijs.

Op de laatste plaats zien we de twee budget spelers met de laagste prijzen, de Sharp BD-HP22H en de Sony BDP-S360. De eerst genoemde vind zichzelf onderaan de lijst door de zeer magere lijst met features (zelfs zonder de mogelijkheid om MP3 af te spelen) en slechte gebruiksgemak. De beeldkwaliteit is zeker indrukwekkend, maar zeker niet beter dan de 4 andere spelers. Daarom is het helaas niet genoeg om deze speler de laatste plaats te besparen. De Sony is net iets beter af met de feature lijst en heeft een veel gebruiksvriendelijker interface voor de bediening. De beeldkwaliteit is ook zeer goed, wat de prijs van zo’n 160 euro zeker aantrekkelijk maakt wanneer je een krap budget hebt. Ondanks dit alles is de Sony niet verleidelijk genoeg om zichzelf boven de 3 overgebleven spelers te zetten.
Als je ergens 50 euro extra kunt vinden is de Philips BDP 7300 een waardige optie aangezien je meer aansluitingen krijgt, een ingebouwd geheugen, een USB poort en een uitgebreidere ondersteuning voor verschillende media. Ondanks deze mooie features past de Philips niet in hetzelfde straatje als de Pioneer en de Oppo wanneer het op beeldkwaliteit aankomt. hij is wel goed genoeg zodat je zeker niet teleurgesteld raakt wanneer het op films kijken aankomt.
Het bepalen van de top 2 was een moeilijke keuze, maar met een klein verschil staat de Pioneer BDP-LX52 toch op de 2e stek. Met zijn filmster uiterlijk en een goed uitgeruste feature lijst levert deze speler een buitengewoon goed plaatje en het geluid is ook nagenoeg perfect te noemen. Ondanks deze grote talenten van de speler was het net niet datgene wat we van een Pioneer speler voor dat geld verwacht hadden.
Dit betekent dat de Oppo BDP-831 de Blu-ray kampioen is! Deze speler is uitgerust met een groot aantal features welke niet op de Pioneer zitten (DVD-Audio, SACD playback, USB multimedia ondersteuning, Ultra fast Disc loading en meerkanaals uitgangen) en heeft een beeldkwaliteit welke qua prestaties op dezelfde lijn zit als zijn Japanse concurrent. Het opmerkelijkst is dat de Oppo dit alles kan en doet voor een lagere prijs..