Review: Samsung WAM750, WAM550 en WAM350 multiroom-speakers

13 mei 2015 + 10 minuten 4 Reacties
samsung-wireless-audio-multiroom-speakers

Een uitgebreide review van de Samsung Wireless Audio Multiroom-speakers. We bekijken de M3, M5, M7 en de Samsung Hub in deze recensie.

De laatste tijd zien we steeds meer fabrikanten zogenaamde multiroom-speakers uitbrengen. Dat zijn speakers die je in verschillende kamers van je huis kunt plaatsen, die via een centraal punt muziek ontvangen van bijvoorbeeld je smartphone of tablet. In de recensie behandelen we de Samsung Wireless Audio Multiroom-speakerset, de M3, M5 en de M7. Ook kijken we naar de Samsung Hub.

Samsung Wireless Audio Multiroom – Wat is het?

De Samsung Wireless Audio Multiroom-speakerset is een verzameling speakers die je in verschillende kamers van je huis kunt plaatsen. Je stopt de stekker in het stopcontact en kunt in principe direct beginnen met het streamen van muziek. De set bestaat uit drie speakers: de M3, de grootste variant, de M5, de middelmaat, en de M7, het kleinste formaat. Alle drie de speakers zijn op dezelfde manier te installeren. We hebben ze alle drie getest en daarbij gebruik gemaakt van een speciaal kastje: de Samsung Hub.

De Samsung Hub (Samsung Wireless Audio Multiroom Hub, zoals de naam volledig luidt) sluit je direct met een kabel aan op je router. Die zendt vervolgens een signaal uit die de speakers door heel het huis kunnen opvangen. Mocht je meerdere verdiepingen hebben, dan is het ook mogelijk het signaal te versterken door een tweede Hub elders in huis te plaatsen. Met simpele stappen, die worden meegeleverd bij het apparaatje, heb je die koppeling al snel verricht. Daarna kun je de speakers koppelen aan je thuisnetwerk, via WiFi.

Je krijgt geen afstandsbediening bij de apparatuur, maar bedient de speakers volledig met je smartphone of tablet. Die app kun je zowel uit de Google Play Store of App Store van Apple halen, voor je Android-apparaat of iOS device. De speakers kun je op twee manieren plaatsen. Horizontaal en verticaal. Hoe je ze neer wil zetten is afhankelijk van wat je mooier vindt en waar je de ruimte voor hebt. Persoonlijk vond ik het mooier de speakers horizontaal te plaatsen (en ook handiger, zodat ik er nog iets bovenop kon zetten, zoals m’n Wii U GamePad).

Samsung Wireless Audio Multiroom – Design

De speakers hebben een opvallende, driehoekige vorm gekregen en zijn beschikbaar in twee kleuren: zwart en wit. Met de keuze uit deze twee kleuren zouden de boxen in principe in elke homecinema-opstelling moet passen. Dankzij die opvallende vorm kun je de speakers dus ook verticaal plaatsen en door de licht bolling zal de muziek gelijkmatig verspreid worden in huis. Persoonlijk merkte ik geen verschil in geluid op tussen beide standen. Het is dus maar net hoeveel ruimte je op je televisiemeubel of andere kasten hebt waar je de boxen wilt plaatsen.

Alle drie de speakers hebben in feite geen fysieke knoppen. Wel vinden we op de bovenkant (wanneer je ze horizontaal plaatst) of aan de zijkant (wanneer je hem verticaal plaatst) zes touch-oppervlakken. Helemaal links zit een nfc-tag, waarmee je binnen no-time je smart device kunt koppelen. Rechts van het midden is er een preset button voor internetradio en daarnaast vinden we de bluetooth-knop. Die stelt je in staat om binnen enkele seconden al muziek af te spelen, door je smart device te laten zoeken naar het apparaat: een code opgeven is niet eens nodig.

Je kunt deze speakers ook koppelen aan andere Samsung-producten, zoals je televisie en soundbar. Die moet je wel tot je beschikking hebben. Voor de volledigheid van deze recensie zeg ik hierbij dat ik die functie niet heb kunnen testen. Maar naast de bluetooth-knop zit dus de TV SoundConnect-knop, waarmee je dus je andere Samsung-apparaten kunt koppelen aan deze multiroom-speakerset, zodat het kun fungeren als een surround sound-set. Ook is er een muteknop, waarmee je de speakers handmatig uitzet, en een fysieke volumeregelaar.

Naast de mogelijkheid de boxen te gebruiken als surround sound-set, is het ook mogelijk de speakers te gebruiken in combinatie met elkaar. Je kunt natuurlijk via de app ervoor zorgen dat alle speakers een ander nummer draaien, of dezelfde – maar dan met lichte vertraging per box, maar hebt ook de mogelijk twee speakers aan elkaar te koppelen voor een mooi en helder stereo-effect. Ook dat gaat heel simpel: je geeft in de app aan dat je twee boxen met elkaar wil koppelen en dat is eigenlijk alles. Met een mooi stereogeluid als resultaat.

Samsung Wireless Audio Multiroom – Hoe werkt het?

Voordat we ingaan op hoe de speakers in de praktijk werken, willen we het eerst hebben over het koppelproces aan je thuisnetwerk. Dat kan op twee manieren: automatisch en handmatig. Ik heb eerst de automatische manier geprobeerd, maar kwam al snel tot de conclusie dat het niet naar behoren werkt. De speakers wilden namelijk geen contact zoeken met de Samsung Hub. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat ik gebruikmaak van WiFi-versterkers hier in huis, maar daar kon ik niets over terugvinden op het internet.

En toch ben ik ervan overtuigd dat het daarmee te maken had, aangezien de handmatige manier wel gewoon werkte. Daarvoor druk je op een knopje op de achterkant van de speaker (WiFi Setup Button), vlak nadat je op het koppelknopje hebt gedrukt op de Samsung Hub. Toen ik dat deed, werkte alles binnen enkele seconden naar behoren en kon ik vrijwel direct beginnen met het streamen van mijn muziek, via de Samsung Wireless Audio Multiroom-applicatie op mijn Google Nexus 5-smartphone. Die app helpt je tevens bij het koppelproces.

Het afspelen van muziek kan op twee manieren. Via je smartphone of tablet, waar je dan de keuze hebt uit de muziek die lokaal staat opgeslagen en kunt kiezen uit een groot scala aan muziekstreamingdiensten, of via je pc, met het Samsung Multiroom-programma. In beide gevallen bedien je de muziek via de app op je smartphone. Je kunt daar de nummers opzoeken, uitkiezen en aanzetten, het volume regelen en de equalizer instellen. Ook kun je hier bepalen via welke speaker je de muziek wil afspelen: een losse of allemaal tegelijk.

Zolang de speakers zijn aangesloten op de stroom, hoef je er verder niet meer naar om te kijken. Ze gaan namelijk automatisch en binnen enkele seconden aan wanneer je een nummer of radiostation afspeelt (bijvoorbeeld via TuneIn) en gaan ook weer automatisch uit op het moment dat je de app op je mobile device afsluit. Stream je op dat moment je muziek vanaf je pc, dan dien je ook het Samsung Multiroom-programma handmatig af te sluiten. Dat werkt een beetje omslachtig; het was prettiger geweest als die ook automatisch uit werd gezet.

Samsung Wireless Audio Multiroom – Geluidskwaliteit

Wanneer je gewoon van plan bent om popmuziek en radio te beluisteren via de boxen, op een redelijk geluidsniveau, dan heb je weinig te klagen over de Samsung Wireless Audio Multiroom-speakerset. Alle drie de boxen hebben een redelijke, soms iets te harde bass en kunnen ook de hogere tonen redelijk helder laten horen, maar wanneer je de speakers te hard zet of bijvoorbeeld Metallica door je speakers blaast, dan merk je toch wel dat de boel gaat kraken. Ook komt er dan ineens heel wat ruis naar boven. Dan is het mij duidelijk: hier is het niet voor bedoeld.

Is dat erg? Nee, dat hoeft niet zo te zijn, als je het maar weet voordat je een dergelijke set aanschaft. Je haalt met de Samsung Wireless Audio Multiroom niet het beste geluid in huis. Daar voegen we aan toe dat de kleinste speaker, de M3, de zwakste van de drie is. Ik heb hem in mijn slaapkamer gezet (bewust, vanwege het formaat) en wanneer je de muziek laag hebt aan staan, merk je weinig van het gebrek aan kracht. De grotere boxen, natuurlijk met de M7 voorop, hebben wel degelijk power in huis – maar het is dus niet ruisloos.

Samsung Wireless Audio Multiroom – Conclusie

Wanneer je van plan bent om de Samsung Wireless Audio Multiroom in huis te halen, dan ga je vooral voor het gemak van de installatie en het feit dat je met weinig moeite overal in huis dezelfde (of zelfs verschillende) nummers kunt beluisteren. De geluidskwaliteit van de speakers is over het algemeen prima te noemen (en met de equalizer kun je het zelf finetunen), zoals bij popmuziek en radiostations, maar wanneer het volume gewoonweg te hard staat, dan word je al snel geconfronteerd met het limiet van zowel de M3, M5 en de M7.

Om volledig gebruik te kunnen maken van een complete set, heb je ook een Samsung Hub nodig. Over het algemeen zijn deze speakers redelijke betaalbaar, maar voor een complete set ben je toch wel een flinke duit kwijt. Ben je op zoek naar een bovengemiddelde multiroom-speakerset die gemakkelijk te installeren is, dan kun je gerust denken aan het Samsung Wireless Audio Multiroom-systeem. Wil je voor iets meer geluidskwaliteit gaan (hoewel deze set ook hier goed op scoort, maar het kan beter), dan raden we je aan een andere speakerset te overwegen, bijvoorbeeld van Denon of Harman Kardon.

De Samsung WAM750 (M7) is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 399 euro, WAM550 (M5) voor een adviesprijs van 299 euro en WAM350 (M3) voor een adviesprijs van 199 euro. De Samsung WAM250 Multiroom Hub is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 49 euro. Alles bij elkaar opgeteld, kom je uit op (een adviesprijs) 946 euro. Via het onderstaande overzicht zijn de speakers al iets goedkoper verkrijgbaar.

Samsung Wireless Audio Multiroom
7.5

• Gemakkelijk en snel te installeren