GfK: 1.200 oled tv’s en 50.000 Ultra HD tv’s verkocht in 2014

12 februari 2015 1 Minuut 0 Reacties
LG-oled-tv

Elk jaar houdt GfK de verkopen van elektronica bij, waaronder televisies. Uit de cijfers van 2014, in handen van Nu.nl, kunnen we opmaken dat premium tv's meer verkocht werden en dat de prijzen van deze modellen daalden. Vorig jaar gingen er in totaal 1,2 miljoen tv's over de Nederlandse toonbanken.

1,2 miljoen tv’s is een groot aantal, met name dankzij het WK voetbal dat vorig jaar plaatsvond. Het is echter interessant om te kijken hoe het met nieuwe technieken als oled en Ultra HD staat, technieken die 1,5 jaar terug voor veel consumenten nog onbetaalbaar waren. Daar is in 2014 echter verandering in gekomen.

Uit de cijfers van GfK blijkt dat er vorig jaar 50.000 4K Ultra HD tv’s over de toonbank zijn gegaan, tegenover 900 stuks in 2013. De stijging komt met name door de daling van de gemiddelde verkoopprijs. In 2013 moest gemiddeld 4.600 euro voor een Ultra HD tv betaald worden, in 2014 nog ‘maar’ 1.900 euro. De verwachting is dat de prijzen dit jaar verder dalen, met name door de introductie van kleinere modellen.

Ook de verkoop van oled tv’s zit in de lift, al mogen we nog niet van een succes spreken. Vorig jaar brachten Samsung en LG oled tv’s op de markt en hiervan gingen er in Nederland 1.200 over de toonbank. Een flinke stijging ten opzichte van de 20 stuks in 2013. De gemiddelde verkoopprijs van een oled tv daalde naar 3.321 euro. Dit jaar brengt alleen LG nieuwe oled tv’s op de markt.

Een andere trend die we in 2014 tegenkwamen is de gebogen tv. Verschillende fabrikanten brachten televisies met een gebogen scherm op de markt en volgens GfK werden er 20.000 modellen door Nederlandse consumenten verkocht. Dit jaar wordt de keuze nog groter, aangezien meer fabrikanten voor gebogen modellen kiezen en Samsung en LG het assortiment verder uitbreiden.

Via Nu

Reacties (0)