Fabrikanten vormen UHD Alliance voor 4K-content en nieuwe beeldtechnieken

05 januari 2015 1 Minuut 0 Reacties
Sony-4K-Ultra-HD-retina

Een groot aantal fabrikanten heeft tijdens CES 2015 aangekondigd te gaan samenwerken in de UHD Alliance. Deze samenwerking moet de lat hoog leggen voor de 'volgende generatie video'.

We zien ook dit jaar weer veel nieuwe 4K Ultra HD tv’s verschijnen maar de manier waarop we 4K-content kunnen bekijken en hoe we het kunnen vinden is nog niet optimaal geregeld. Om deze reden is de UHD Alliance, een samenwerking tussen een groot aantal bedrijven, in het leven geroepen.

Een groot aantal fabrikanten heeft tijdens CES 2015 aangekondigd te gaan samenwerken in de UHD Alliance. Deze samenwerking moet de lat hoog leggen voor de ‘volgende generatie video’, waarmee 4K Ultra HD bedoeld wordt. Onder meer Samsung, LG, Samsung, Sony, Panasonic, Netflix, Dolby en Disney zijn hierbij aangesloten.

De samenwerking moet ervoor zorgen dat er voldoende 4K-content beschikbaar komt, dat deze content in optimale kwaliteit bekeken kan worden en dat de content op nagenoeg alle apparaten die de hoge resolutie ondersteunen bekeken kan worden. Zo ben je bijvoorbeeld niet meer aangewezen op een 4K-mediaspeler van Sony als je een Sony 4K tv gekocht hebt. Voor het distribueren, markteten en weergeven van content moet één standaard ontwikkeld worden.

Naast 4K-video in het algemeen ligt de focus van de UHD Alliance op nieuwe beeldtechnieken en audiotechnieken als High Dynamic Range, Wide Color Gamut en Immersive Audio. Al deze technieken samen moeten voor de ultieme thuisbioscoop-ervaring zorgen, aldus de UHD Alliance.

Reacties (0)