Zorgen over inbranden logo’s publieke omroepen

15 juli 2014 2 Minuten 0 Reacties
NPO-retina

Het inbranden van logo's is nog steeds een veelbesproken onderwerp, met name wanneer we het over plasma tv's hebben. Vandaag laait de discussie over het inbranden van logo's weer op door een interne memo van de directeur van de Nederlandse Publieke Omroepen (NPO). In de memo wordt gewaarschuwd dat tv-bezitters mogelijk schadeclaims kunnen indienen door ingebrande logo's van de publieke omroepen.

De NPO maken gebruik van felle en kleurrijke logo’s in de hoek van het scherm. Dit zou er volgens de directeur, Frans Klein, voor kunnen zorgen dat ze inbranden op tv’s die hier gevoelig voor zijn. Klein geeft aan dat de NPO al een aantal klachten van tv-bezitters ontvangen hebben en dat hier mogelijk schadeclaims uit voortkomen. Een oplossing zou zijn om de logo’s minder fel of zelfs transparant te maken.

Voordat we nu allemaal in paniek raken om het mogelijk inbranden van een logo moet deze discussie even in een duidelijke context geplaatst worden. Op huidige lcd led tv’s is de kans namelijk nihil dat een logo in het scherm blijft staan door inbranden. Dit probleem doet zich met name voor bij plasma-schermen, waarvan er overigens nauwelijks meer verkocht worden, en bij de nieuwe oled-schermen die voor velen nog veel te duur zijn.

Mocht je een plasma tv hebben dan weet je waarschijnlijk al langer dat deze techniek het risico van inbranden met zich meebrengt en heb je jezelf al voorbereid om dit probleem tegen te gaan. De laatste generaties plasma tv’s beschikken over verschillende technieken om inbranden tegen te gaan, waaronder een pixel omloop-functie die statistische elementen in het beeld heel licht laat bewegen. Ook is er op veel modellen een schuifbalk beschikbaar in het beeldmenu. Wanneer je deze elke week een kwartier tot een half uur laat draaien is ook op een plasma-scherm de kans op inbranden klein. Maar, het is iets waar je van bewust moet zijn en rekening mee moet houden.

Of de NPO nu de logo’s gaat aanpassen blijft nog de vraag want de meeste omroepen zien liever niet dat de merknaam naar de achtergrond verdwijnt. Omroepen uit het buitenland hebben al jaren transparante of minder felle logo’s waardoor de kans op inbranden verkleind wordt.

Reacties (0)