Verkopen tv’s blijven dalen, plasma speelt geen rol van betekenis meer

15 oktober 2013 1 Minuut 4 Reacties
Panasonic-ZT60

We hebben er al meerdere malen bewijs voor voorbij zien komen; tv fabrikanten hebben het zwaar en het merendeel is in de rode cijfers beland. Ook nieuwe cijfers van DisplaySearch laten dit zien.

Volgens de gegevens van DisplaySearch, een bedrijf dat zich bezighoudt met marktonderzoeken en verkoopcijfers, is de tv-markt in de meeste regio’s ook in het tweede kwartaal van 2013 gekrompen. In Europa en de VS is het aantal verkopen afgenomen en in China is de groei gestagneerd.

Interessanter is dat het einde van plasma nabij is. De verkopen van plasma tv’s zijn inmiddels gedaald tot 5 procent van het totale aantal verkochte tv’s. Ondanks dat veel filmliefhebbers plasma nog steeds verkiezen boven lcd is zijn de verkopen van plasma tv’s sinds 2010 gehalveerd. Op zich ook niet heel verwonderlijk aangezien LG nog maar een paar modellen in het assortiment heeft en deze richt op het budget- en middensegment, en Samsung nog maar één high-end model voert. Panasonic is momenteel nog de enige fabrikant met een volledige plasma tv line-up. Toch lijkt ook het einde van Panasonic nabij, in ieder geval wat plasma betreft. Volgens recente geruchten zou de Japanse fabrikant begin volgend jaar de stekker al uit de plasma fabrieken willen trekken.

Tv-fabrikanten hebben het dus nog steeds zwaar maar zien licht aan het einde van de tunnel. Nieuwe technieken als 4K Ultra HD en oled moeten weer gaan zorgen voor een boost in de verkopen. Momenteel zijn Ultra HD en oled tv’s echter voor de gemiddelde consument nog onbetaalbaar. De verwachting is dat we volgend jaar in ieder geval op het gebied van Ultra HD tv’s de eerste echt betaalbare modellen gaan zien. Oled wordt waarschijnlijk pas over twee tot drie jaar enigszins betaalbaar.

Reacties (4)