Review: Sony KDL-47W805A (W805A- en W807A-serie) lcd led tv

13 juli 2013 + 10 minuten 1 Reacties
Sony-W800-serie

Sony heeft dit jaar ten opzichte van vorig jaar maar een klein aanbod aan nieuwe lcd tv's maar de fabrikant focust zich wel op high-end modellen met een uniek design, een aantal unieke features en een hoogwaardige beeldkwaliteit. Eerder schreven we al een review van de high-end W905A-serie en deze keer kijken we naar de W805A-serie die net een stapje lager te vinden is.

Sony W805A – specificaties

Hoewel de W805A-serie niet de high-end serie voor dit jaar is beschikken de modellen wel over aardig wat interessante specificaties. Het belangrijkste verschil met de modellen in de W905A-serie is het ontbreken van het Trimulinos paneel voor natuurlijkere kleuren en een hoger contrast. Daarnaast zijn de tv’s in de W805A-serie uitgerust met passieve 3D weergave in plaats van de actieve variant.

Sony W905A-serie Sony W805A/W807A-serie Sony W655A/W656A-serie
  • Full HD resolutie
  • Triluminos paneel
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Local dimming
  • Motionflow XR800
  • X-Reality Pro
  • Actief 3D met 4 actieve 3D brillen
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • NFC met Miracast
  • MHL ondersteuning
  • One Touch Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • Full HD resolutie
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Frame dimming
  • Motionflow XR400
  • X-Reality Pro
  • Passief 3D met 4 passieve 3D brillen
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • MHL ondersteuning
  • NFC met Miracast
  • One Touch Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • W807A is zilver, W805A is zwart
  • Full HD resolutie
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • Motionflow XR200
  • X-Reality Pro
  • Tripple tuner (incl. satelliet)
  • Sony Entertainment Network
  • Ingebouwd wifi
  • MHL ondersteuning
  • Screen Mirroring
  • TV Sideview
  • USB opnamen
  • W656A is zilver, W655A is zwart

Zoals gezegd beschikken de modellen in de W805A-serie over redelijk wat aantrekkelijke specificaties en features. Zo zijn de tv’s voorzien van een Full HD lcd paneel met Edge Lit led achtergrondverlichting met Frame Dimming (dimming langs de randen), Motionflow XR400 voor een vloeiende weergave van snel bewegende beelden, X-Reality Pro voor een hoge resolutie weergave en passieve 3D weergave met passieve 3D brillen. Daarnaast heb je toegang tot Sony’s Smart tv platform en kun je draadloos media streamen middels wifi, DLNA, NFC en Miracast

In deze review kijken we naar de 47-inch KDL-47W805A maar de serie bestaat ook uit een 42-inch en een 55-inch model. Daarbij heb je de keuze uit een zwarte (W805A) en een zilveren (W807A) variant. De conclusies in deze review gelden echter ook voor de andere modellen in de W805A-serie en W807A-serie aangezien de features en specificaties overeenkomen.

Meer informatie vind je in het Sony 2013 lcd led tv overzicht.

Sony W805A – design

Wat betreft het design komt de Sony KDL-47W805A grotendeels overeen met de modellen in de W905A-serie. Het belangrijkste verschil zit hem in het feit dat deze modellen het moeten doen met een gepolijst zilveren voet terwijl de W905A-modellen beschikken over een verchroomde voet. Het is een zeer klein verschil met de chromen afwerking geeft net dat beetje extra high-end gevoel mee.

Verder komen de modellen overeen en krijg je dus ook een elegant en simplistisch design met een halfronde voet, een kantelbaar display, en een zilveren box onder het display waarin de signaalverwerking plaatsvindt. Ook is deze box voorzien van led’s die een gekeurd licht kunnen geven, afhankelijk van welke bron je op dat moment gebruikt. Al met al is ook deze tv zeer fraai vormgegeven met een high-end en luxe uitstraling.

Aansluitingen

De Sony KDL-47W805A beschikt over dezelfde aansluitingsmogelijkheden als zijn grotere broer, waaronder vier HDMI-poorten met ARC-ondersteuning, drie USB-poorten, een CI+-module en een ethernetaansluiting. Bijna alle aansluitingen wijzen naar onderen of de zijkant waardoor het ophangen van de tv zonder problemen mogelijk is.

Sony W805A – gebruiksgemak

Sony rust de KDL-47W805A uit met dezelfde interface en dezelfde afstandsbedieningen als de modellen in de W905A-serie. Daarbij is dezelfde TV SideView applicatie ook op dit model te gebruiken. Daarom verwijzen we je voor meer informatie hierover naar de review van de Sony KDL-46W905A die we eerder gepubliceerd hebben.

Sony W805A – features

Voor wat betreft de Smart tv (Sony Entertainment Network) mogelijkheden en de diverse extra features, waaronder media streaming, komen de modellen in de W805A- en W905A-serie naar wat wij hebben kunnen zien exact overeen. Meer over onze ervaringen op dit gebied vind je in de review van de Sony KDL-46W905A lcd tv.

Sony W805A – beeldkwaliteit

Zoals in het begin van deze review aangegeven zit het verschil tussen de W905A- en W805A-serie met name in de beeldkwaliteit. Sony heeft de KDL-47W805A namelijk niet voorzien van het veelbesproken Triluminos paneel en heeft gekozen voor een iets mindere Motionflow XR400 techniek. Daarbij beschikt dit model over Frame Dimming waarbij de led verlichting vanaf de zijkanten gedimd wordt in plaats van achter het paneel. Belangrijke zaken die mogelijk veel invloed hebben op de beeldkwaliteit.

Om vanuit de doos de beeldkwaliteit zo snel en eenvoudig mogelijk te optimaliseren hebben we gekozen voor de Bioscoop 1-modus (gebruik Bioscoop 2 voor de wat lichtere omgevingen). Daarnaast hebben we voor deze review zo min mogelijk extra beeldverwerkingsfuncties ingeschakeld. Zo hebben we geen ruisreductie filters gebruikt, de scherpte van randen en objecten niet softwarematig laten beïnvloeden, de lichtsensor uitgezet, en de Live Colour feature op ‘uit’ gezet. Ook hebben we de Advanced Contrast Enhancer-functie op ‘Laag’ gezet om het contrast iets te verhogen. Daarnaast kun je met Motionflow functie voor een vloeiende weergave van bewegingen spelen, maar we raden aan de Clear of Clear Plus optie te gebruiken. Voor HD materiaal kun je deze optie uitzetten. De andere opties zorgen voor een homevideo-effect wat films niet ten goede komt of introduceren het uitsmeren van beelden en ghosting-effecten.

Met deze instellingen krijg je direct vanuit de doos de beste beeldkwaliteit. Natuurlijk is ook een geavanceerdere kalibratie mogelijk waarmee de beeldkwaliteit naar eigen wens afgesteld wordt, bijvoorbeeld door het afstellen van de kleurtemperatuur en de witbalans. Hiervoor verwijzen we naar onze tips artikelen in de home cinema informatiegids.

Het eerste waar we meestal naar kijken is de uniformiteit van het paneel. Kort gezegd; hoe is de verlichting vanaf de zijkanten zichtbaar, ‘lekt’ deze verlichting vanuit de hoeken en is de verspreiding van het licht over het paneel uniform? Op dit vlak presteert de KDL-47W805A redelijk tot goed. Er is licht sprake van het lekken van licht in hoeken maar dit is alleen te zien wanneer je naar een compleet zwart beeld kijkt, of de aftiteling van een film voorbij ziet komen. Storend is het niet en over het algemeen is de verlichting redelijk uniform.

De zwartwaarden van de KFL-47W805A zijn helaas niet het grote pluspunt van de tv. Ten opzichte van de W905A-serie laat Sony het hier wat liggen, al is dat gezien de prijsverschillen ook geen verrassing. Hoewel bij een compleet of grotendeels zwart beeld geen groot verschil te merken is zie je bij donkere scenes in films en series minder details. De grijstinten lopen eerder in elkaar over waardoor subtiele details on donkere delen van het scherm niet meer opvallen of zelfs helemaal verdwijnen.

Wanneer we SD materiaal bekijken, onder meer middels een DVD en een digitale tv signaal, zien we dat Sony’s upscaling-technieken prima hun werk doen. Net als de W905A-modellen weet dit model lage resolutie content overtuigend op te schalen naar een Full HD resolutie zonder de introductie van artefacts, ruis of motion blur. Beelden komen redelijk ‘clean’ over, met voldoende punch in de kleuren om een film net wat dynamischer te maken. Ook worden objecten scherp weergegeven, al is het met hier en daar wat kartelige randen rondom scherpe lijnen.

Bij HD materiaal laat de tv absoluut zien waarom Sony de laatste tijd bij de betere fabrikanten van lcd tv’s behoort. Hoewel er aan zwartwaarden nog wat te wensen overblijft is de tv op nagenoeg alle andere vlakken gelijk aan topmodellen van andere fabrikanten, en zelfs de W905A-serie. Het enige waar de W905A-serie nog net wat meer uithaalt zijn de indrukwekkend natuurlijke kleuren die van het scherm springen en het beeld net dat beetje extra diepte geven. Echter biedt de KDL-47W805A nog steeds een zeer strak en overtuigend plaatje met een zeer scherpe weergave, een nagenoeg perfecte verwerking van snel bewegende beelden (ondanks de mindere Motionflow techniek) en levendige kleuren.

3D weergave

De modellen in de W805A-serie zijn Sony’s eerste tv’s die voorzien zijn van de passieve 3D techniek. De hogere W905A modellen maken gebruik van actief 3D. De verschillen tussen beide technieken hebben we al meerdere malen behandeld, maar kort gezegd komt het er op neer dat actief 3D de hoogste resolutie (en dus beste kwaliteit) biedt maar gebruik maakt van de zwaardere en minder comfortabele 3D brillen. Ook heeft actief 3D meer last van flikkering en kun je snel vermoeide ogen krijgen. Passief 3D is en blijft de meeste comfortabele optie voor 3D weergave, met lichte en goedkope 3D brillen. Het nadeel is echter dan horizontale beeldlijnen snel zichtbaar kunnen zijn.

Eigenlijk zijn de hierboven genoemde verschillen direct van toepassing op deze tv. Hoewel de 3D-ervaring absoluut comfortabel is, je een echt ‘pop-effect’ krijgt en het geheel dus overtuigend is, blijft het zichtbaar dat je naar een lagere resolutie kijkt. De beeldlijnen vallen immers op, al zal wellicht de gemiddelde kijker dit voor lief nemen of mogelijk niet eens opvallen. Voor de echte filmfan is dit echter nog steeds een belangrijk minpunt. Verder weet de KDL-47W805A 3D materiaal met kleurrijke kleuren, indrukwekkende 3D-effecten en een goede weergave van details neer te zetten. Hier en daar is er soms sprake van motion blur maar in de meeste gevallen zal het je nauwelijks opvallen.

Gaming

Een groot pluspunt van de modellen in de W905A-serie is de input lag. Deze ligt tussen de 10ms en 15ms en daardoor is deze serie uitermate geschikt voor de serieuze gamer die reactietijden erg belangrijk vindt. Ook de W805A-serie behoort tot de tv’s met de laagste input lag. Het model dat wij getest hebben komt tot een input lag van tussen de 14ms en 20ms en is daardoor perfect voor de serieuze gamer. Hiervoor moet je echter wel de Game-modus inschakelen.

Reflecties en kijkhoeken

De kijkhoeken van dit model zijn beter dan de modellen in de W905A-serie, iets dat niet echt verrassend is aangezien Sony bij deze modellen gebruikmaakt van een IPS lcd display dat bekendstaat om de kijkhoeken en de hoge helderheid. Je kunt tot een hoek van ongeveer 40 graden prima naar deze tv kijken zonder teveel in te leveren qua helderheid en contrast. Daarbij worden reflecties prima opgevangen en kun je de helderheid verhogen (ook met de Bioscoop 2 modus) om in de wat feller verlichte omgevingen nog comfortabel content te bekijken.

Sony W805A – audiokwaliteit

Waar de Sony KDL-46W905A uitblonk op het gebied van audioweergave valt de audioweergave op de KDL-47W805A helaas wat tegen. Ook dit heeft echter weer met het verschil in prijs en de gebruikte speakers te maken. Hoewel de audiokwaliteit prima is voor het bekijken van een tv-programma of serie ontbreekt er teveel dynamiek om ondergedompeld te worden in een film. Audio-effecten sneeuwen dialogen te snel onder en aan lage tonen ontbreekt het teveel. Kortom, kijk je vaak films en wil je gewoon goed geluid dan is een home cinema systeem zeker aan te raden.

Sony W805A – conclusie

Alles bij elkaar genomen is de KDL-47W805A duidelijk een stapje lager dan de modellen in de W905A-serie, maar alleen op het gebied van beeldkwaliteit. De zwartwaarden laten wat te wensen over, de overtuigend natuurlijke kleuren die van het scherm springen zien we alleen op het hogere model terug, en passief 3D blijft voor de echte filmfan niet de beste optie. Op het gebied van lcd blijft de W905A-serie één van de beste tv-series die we tot op heden gezien hebben, maar voor deze modellen betaal je dan ook wel 600 euro meer. Afgezien van dat biedt de KDL-47W805A nagenoeg exact hetzelfde design met dezelfde features. Kijkend naar de concurrentie is deze tv een model dat iets boven gemiddeld presteert en je een plaatje biedt waar je niet snel ontevreden mee zult zijn. Daarbij is het dé perfecte tv voor de serieuze gamer. Helaas loopt Sony op het gebied van extra features en het Smart tv platform nog wat achter op deze concurrentie.

8.0

• Perfecte tv voor serieuze gamers
  • Goede beeldkwaliteit