Advies: Alle HDMI kabels zijn hetzelfde! Of toch niet..

HDMI kabels test
Geschreven door
Geplaatst op4 april 2011, 15:07 Categorie3D

Welke HDMI kabel moet ik nou kopen? Welk merk is het beste? Is een duurdere kabel altijd beter? Deze vragen zien we vaak voorbij komen en het wordt tijd dat de proef eens op de som genomen wordt. HDGuru heeft een aantal HDMI kabels vergeleken – zowel hele dure kabels als zeer goedkope kabels zonder merk – en de kwaliteit beoordeeld.

De resultaten van het onderzoek zijn zeer interessant aangezien niet iedereen de uitslag zal geloven en vast zijn of haar eigen mening zal hebben. Toch zijn wij zelf ook overtuigd van de uitslag aangezien wij ook tientallen kabels getest hebben en de verschillen zelf gezien (of niet gezien..) hebben. Na de break een kort verslag van de test met de interessante conclusie, zeker voor de getrainde koopjes zoekers onder ons!

Om de test te introduceren even wat feiten; Er zijn alleen kabels langer dan 15 meter gebruikt aangezien de verschillen beter merkbaar zijn over lange afstanden. Ook zullen nagenoeg alle korte kabels, zelfs de meest verschrikkelijk gefabriceerde, gewoon werken. Voor de test zijn 2 plasma TV’s, een LCD TV en twee projectoren gebruikt en hierop zijn acht Blu-ray bronnen (zowel spelers als receiver en zowel 2D als 3D) aangesloten.

Het resultaat: Alle HDMI kabels zijn hetzelfde

Zoals gezegd is het resultaat van de test interessant want de conclusie is dat alle HDMI kabels inderdaad hetzelfde zijn. Een kabel werkt of hij werkt niet; dat is het enige. Wanneer een kabel signaal doorgeeft dan is deze ook van goede kwaliteit. Er is geen sprake van een doffer beeld of meer ruis. Dit is het geval bij analoge kabels, maar niet bij HDMI (een digitale kabel).

Aangezien HDMI een digitaal signaal is kun je, wanneer er niet genoeg data ontvangen wordt door de TV, witte vonkjes, een deel van het beeld, een wit scherm of het scherm met “geen signaal” krijgen. Deze kwamen allemaal voor in de test, maar deze werden weggeschreven als “niet werkend”. Als je kabel dus een van deze elementen vertoond werkt hij niet en dat zul je zeker snel genoeg zien. De vonkjes zijn het lastigst aangezien de rest van het beeld goed lijkt, maar ze vallen genoeg op om te zien dat het signaal niet optimaal is. In al deze gevallen is de kabel gewoon niet goed genoeg en kun je hem beter terug brengen naar de winkel.

Kortom, het is niet mogelijk dat de ene kabel een beter beeld geeft dan de andere. De kabel werkt en geeft 100 procent van het signaal weer, of de kabel werkt niet en je krijgt niks, vonkjes, sneeuw, of flikkerende beelden. Wanneer een verkoper dus zegt “dit geeft u een veel beter beeld” dan liegt hij of hij heeft geen idee waar hij het over heeft.

Er zijn kabelfabrikanten die aangegeven dat hun kabels – vaak voor meer dan 200 euro – een perfecte beeldkwaliteit geven, zonder verlies van signaal of enige vorm van ruis. Zij zijn dus niet blij met wat we hier zeggen. Dat de video kwaliteit beter kan zijn bij een duurdere kabel is klinkklare onzin. Als je een verschil ziet is het vaak omdat je er naar zoekt. Aan de audio kant is het wat lastiger. DTS of Dolby signalen worden zonder verschil doorgestuurd aangezien deze gecodeerd en verstuurd worden, maar als je audio via PCM verstuurd is het theoretisch mogelijk dat je verschil hoort. Dit komt door de hoeveelheid jitter via HDMI, wat kan varieren afhankelijk van de productie kwaliteit. Advies is dan ook om de receiver de gebruiken als decoder en je zult er niks van merken.

Totaal advies: Koop de goedkoopst mogelijke kabel. Als deze werkt zit je goed!

Toch zit er een addertje onder het gras; Kabels hoeven niet met alle apparatuur te werken. De communicatie kan soms mislopen door zwakke zenders of ontvangers, verschillende bandbreedte signalen, etc. Als een kabel nu dus werkt kan het zijn dat deze kabel bij het vervangen van je Blu-ray speler niet meer werkt. Duurdere kabels werken wel met meer apparatuur. Aan de andere kant; wanneer een goedkope kabel niet meer werkt met een nieuwe speler is het kopen van een andere goedkope kabel nog steeds goedkoper dan 300 euro uitgeven voor een dure kabel. En bovenstaande argument geldt ook vaak alleen voor kabels langer dan 5 meter. Gebruik je korte bekabeling; dan zit je met goedkope kabels in 99 procent van de gevallen gewoon goed.

Op zoek naar een goede HDMI kabel voor een lage prijs? Bekijk de HDMI kabels van RU Connected.

Lees de complete test van HDGuru hier.

  • Delen:

Reacties

  1. audiofreak1
    04 april, 2011 om 21:25

    Is dit een commercieel testje?? De geteste kabels zijn op een paar na niet in NL te koop, het is een buitenlandse test en waarom kom ik geen Audioquest en andere grote merken tegen.
    Is de constructie van de HDMI kabel getest en blijft deze na jaren nog 100% beeld en audio doorgeven? Dit vindt ik een vage test die gewoon wordt overgenomen van een buitenlandse site!

    • Martijn
      04 april, 2011 om 21:32

      Het heeft er niks mee te maken dat de test door een buitenlandse website gedaan is (wat we overigens ook eerlijk aangeven) en dat het buitenlandse kabels zijn. Het gaat ook helemaal niet om de merken kabels. Er zijn dure kabels getest en goedkope. Het principe blijft overal hetzelfde, met welke HDMI kabel dan ook. De constructie heeft (wanneer de kabel gebruikt wordt waarvoor deze gebruikt moet worden) weinig invloed op het resultaat van de test. Zeg dat de goedkope kabel 5 jaar meegaat en de dure 10… Dan zeg ik dat we over 10 jaar toch weer een ander soort kabel (nodig) hebben.. Onze conclusie, naar aanleiding van die test en eigen ervaring, blijft hetzelfde; een goedkope kabel geeft hetzelfde beeld. En dat is wat consumenten willen weten.

  2. joop
    04 april, 2011 om 21:59

    heb er een gehaald bij de action voor nog geen 3 euries en werkt goed bcc wou er een van 79 euro in me maag splitsen

    • Martijn
      04 april, 2011 om 22:23

      Zo is het. Als het werkt, werkt het. Dan kun je beter in 10 jaar 3 keer een nieuwe kopen voor 3 euro dan nu 80 euro uitgeven.

  3. Ton
    06 april, 2011 om 9:55

    Volgens mij is het heel simpel, een digitaal signaal bestaat uit 1-nen en 0-len, en beeld en geluid kan alleen goed uit deze enen en nullen worden gereconstrueerd als ze allemaal in de juiste volgorde aankomen. de werking van encoder en decoder zijn belangrijk, wordt het signaal niet goed gecodeerd of ongecodeerd dan blijft er niets van over, het transport is daarbij van minder belang, als de enen en nullen bij de decoder aankomen zoals ze bedoelt zijn is het goed en kan de decoder zijn werk doen met het juiste eindresultaat.

  4. Redchilly
    13 april, 2011 om 11:37

    Toch ben ik het er totaal niet mee eens.
    Heb hier een 42″ Philips Plasma TV staan en een Philips Blu-Ray speler.
    Deze heb ik aangesloten met een goede (niet heel duur, maar ruim boven gemiddeld) HDMI kabel. Kortom, prachtig beeld! Komt onlangs mijn broer op bezoek en had zijn mediabox mee genomen om lekker film te kijken. Ik had net een set van 3 HDMI kabels besteld via iBood, merk König, waarmee we zijn mediabox hebben aangesloten. Beeldkwaliteit was zwaar ondermaats wat ons beide tegenviel. Ik verwijte zijn mediabox, en hij op zijn beurt mijn TV.
    Na een kruistest met de kabel uit de BR speler naar de mediabox en visa versa, konden we niet anders concluderen dat de kabel wel degelijk een groot verschil maakt.
    Als test (ja, noem ons NERDS ;-) ) Hebben we later verschillende kabels getest van verschillende prijsklassen. Raad wat? iedere waar naar zijn geld.
    Verschil is er wel degelijk!

    Misschien dat een gemiddelde consument het verschil niet zal zien, maar voor een kritische filmliefhebber zal het verschil enorm zijn! Ook zonder direct vergelijk naast elkaar is het beeld duidelijk minder met de König kabel dan met een degelijke kabel.
    Misschien is het raadzaam dit aan de test uitslag toe te voegen.

    • Martijn
      13 april, 2011 om 12:06

      Ik snap je punt, maar het is technisch gezien niet mogelijk, dus ik kan het er helaas niet mee eens zijn. Bekijk de discussie op nujij.nl eens. Daar wordt door een aantal mensen uitgelegd waarom een kabel technisch gezien onmogelijk een verschillende kwaliteit kan weergeven. Er wordt een slecht beeld weergegeven en de kabel werkt niet (hieronder verstaan we dus ernstige sneeuw, etc.) of de kabel werkt perfect.

      • Redchilly
        13 april, 2011 om 12:59

        In theorie heel mooi allemaal, maar mijn eigen praktijk laat toch echt anders zien.
        Dat het technisch “onmogelijk” is zal best zo zijn, maar ik wil iedereen die daar aan vast houd graag uitnodigen de verschillen te komen bekijken.
        Beeld is niet dramatisch slecht, maar gewoon net iets minder strak, net iets minder helder, net iets meer korrel, etc.
        Iedereen kan theoretisch heel mooi onderbouwen dat wat wij zien technisch niet zou moeten kunnen, maar het is er echt!
        Kortom, de kabel werkt, maar echt niet perfect!!
        Laat maar weer eens zien dat theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen, hoewel theoristen dat nooit zullen inzien of geloven.

    • Martijn
      20 april, 2011 om 21:39

      Volgens mij snap jij het niet helemaal, wel? Het gaat hier over kwaliteit. Verschillende functies is een ander verhaal. Ook High Speed HDMI kabels zijn er voor een paar euro.

  5. Luc
    22 april, 2011 om 15:20

    Ik heb onlangs, bij het bestellen van andere kabels, bij ‘alle kabels.nl’ een aanbieding HDMI kabel van … € 0,75 besteld.
    Werkt perfect: geen verschil met de € 50,- kabel.

  6. Piet59
    09 juli, 2012 om 20:05

    Duurdere kabels zijn natuurlijk wel beter geïsoleerd en daardoor dikker. Door de dikkere isolatie heeft de kabel minder last van straling uit andere kabels waar hij tegenaan ligt. Bij dunne kabels kan de straling van het signaal van de ene kabel overspringen naar de andere kabel. Dat heet interferentie. Als je veel kabels achter de apparatuur hebt liggen is de kans op interferentie groter, dan wanneer je voor een test enkele kabels hebt aangesloten. Bij mij thuis is het achter de apparatuur ook een ware kluwen /spaghetti van kabels.

    • Nico Biersteker
      25 november, 2012 om 10:14

      Helemaal mee eens !
      Ik heb aan mijn receiver naast een 5.1 set ook nog een tv decoder en bluray speler “hangen”.
      De apparatuur heb ik verbonden met de “betere” hdmi kabels (Monster en Profigold).
      Toen ik de hdmi kabel van de receiver naar de (full hd) tv verving door een eenvoudige Sony kabel met draaibare aansluitingen had ik direct storing op mijn tv in de vorm van licht sneeuwerig beeld.
      Toch de Profigold er maar weer opgezet en weg was de sneeuw.
      Goede afscherming van de kabels speelt dus wel degelijk een belangrijke rol, als je meerdere apparaten hebt aangesloten !

      • Martijn Chel
        25 november, 2012 om 11:21

        Te makkelijke conclusie na het gebruik van één andere kabel. Je kunt gewoon een slechte kabel gehad hebben, wat net zo geweest had kunnen zijn met een duurdere variant.
        Ik heb bijvoorbeeld 6 HDMI kabels vlak langs elkaar lopen en deze kosten elke niet meer dan 20 euro. Geen ruis, storingen of wat dan ook.
        Waar ik het wel mee eens ben is dat duurdere HDMI kabels voor langere afstanden geschikter zijn.

  7. peterpan
    18 juli, 2012 om 21:54

    Ik ben een leek wat techneut pur sang betreft en wat de conclusie van Martijn en zijn collega’s betreft wil ik absoluut niet in twijfel trekken, maar…….
    De test is gedaan op 2 plasma tv, ik weet niet in hoeverre dit high end tv’s zijn…
    Persoonlijk denk ik dat een high end plasma tv ook een goede kabel verdient.
    Ikzelf heb voor 40 euro bij glas hifi hier in Zutphen een mooie HDMI kabel gehaald die er behoorlijk dik en pro eruitziet (bijvoorbeeld als van den hul voor audio) en ik moet zeggen dat het niet een grote wereld van verschil is met de standaard kabel maar naar mijns inziens krijgt het zwart van mijn panny toch een wat meer “ïnky” zwart zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen.
    Ok heb ik het idee dat op mijn hd beamer de kleuren net wat sprankelender zijn.
    Maar goed dit is persoonlijk en sommige mensen zeggen wel eens “het oog ziet wat het wil zien”.

  8. hjp
    29 september, 2012 om 17:15

    Hallo ‘kabelaars’,

    Ja/ nee …wat is ‘t.

    Ik deed het volgende; kocht uit onwetendheid (op zich al dom natuurlijk) eerst een duurdere hdmi kabel. Had er later meer nodig, ging eens surfen op internet op ‘kabelsites’, zag ze daar aanmerkelijk goedkoper. Ingegeven door de ‘verhalen’ over kabel
    s keek ik bij de ‘Action’ (en elders op internet)en zag ze daar voor een habbekrats.
    Werk(t)en echt prima. (Ook ik ben kritisch.)

    Heb je nog niets gekocht? Koop dan eerst een goedkope (paar euro).
    Ontevreden? (denk ik niet)schaf dan een duurdere aan. Begin dus niet meteen duur.

  9. ruud
    23 maart, 2013 om 6:38

    Heb gister een samson blueray speler gekocht en heb een samson plasma tv.Allemaal bruine vlekken in beeld en velle kleuren,terug geweest naar de winkel daar doet hij het prima,waar kan dat aan liggen,alle instellingen nageken en geen oplossing.
    Help?

    • Martijn Chel
      23 maart, 2013 om 11:11

      Heb je zowel TV als Blu-ray speler in de winkel getest? Het kan aan beiden liggen namelijk. En natuurlijk kun je een andere kabel proberen, al lijkt me dat het probleem niet.

  10. hdmi man
    23 augustus, 2013 om 21:43

    met goedkope hdmi kabels kun je niet op extreme settings gamen, met een dure wel.
    als ik een goedkope gebruik speel ik games op medium tot low settings, terwijl mijn pc en videokaart extreme settings aan moet kunnen.
    stop ik er een dure hdmi kabel in dan kan het opeens wel op extreme.

    video kwaliteit blijft hetzelfde in de meeste gevallen.

    • Henk
      14 september, 2013 om 16:46

      Van zulke onzin zakt mij de broek af

  11. Henk
    29 december, 2013 om 21:56

    Heb net een nieuwe Sony KDL-42W655. Mijn KPN kastje aangesloten met een Monster high speed HDMI kabel met ethernet van 1 meter. Resultaat: GEEN BEELD! Gelukkig heeft mijn zoon ook een HDMI kabel voor zijn PS3 afkomstig van de Action. Deze aangesloten en wat denk je: haarscherp beeld.
    Waarom zou ik een dure kabel met ethernet ondersteuning moeten gebruiken? Kan iemand mij in Jip en Janneke Nederlands uitleggen wat het voordeel hiervan is en wat ik aan die ethernet ondersteuning heb?

    • Martijn Chel
      30 december, 2013 om 0:18

      Hoi Henk,
      Ook goedkope High Speed Ethernet kabels hebben ondersteuning voor ethernet. Het voordeel hiervan is dat het internetsignaal via de hdmi-kabel doorgestuurd zou kunnen worden naar een ander apparaat. Hardware ondersteuning hiervoor is er echter nog nauwelijks.
      Het verschil zit hem (volgens de fabrikanten) in de afscherming van de kabel, de aansluiting, de materialen, etc. Feit is echter dat het digitale signaal net zo goed door een kabel van 20 euro gaat als door een kabel van 120 euro. Ga je met langere lengtes werken dan zou een duurdere kabel soms wel voordeel kunnen bieden.